{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.331 visninger | Oprettet:

Når det usynlige bliver synligt - Essay {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at skrive et essay om grænselandene mellem fantasi og drøm og mellem drøm og virkelighed.
Det er til en stil i skolen, og jeg kunne godt bruge lidt konstruktiv kritik smiley

Når det usynlige bliver synligt

Der må findes et grænseland mellem fantasi og drøm, men der må jo også findes et mellem drøm og virkelighed…

Hvad er det for grænselande, der findes? Er de der bare eller hvad? Og hvor kommer de fra? For det er vel ikke noget der er kommet ud af den blå luft?
Hvis vi tænker teoretisk. Fantasi er alt det man selv finder på og forestiller sig. Det kan være alt mellem himmel og jord: alfer, trolde, hekse, havfruer og kæmper, men det kan også være mere ”realistiske” ting, som f.eks.: trafikuheld, træer – der vælter, brand, gevinsten på en million kroner. Fantasien har ingen grænser, og det kan være lige så godt, som det kan være skidt, det man finder på. Fantasien er man kun selv herre over. Det kan godt ske at nogen tror, at der findes små alfer ude i skoven, men det er ikke ensbetydende med at andre også tror det. Måske tror man ikke på spøgelser, så man tør godt være alene hjemme om aftenen, men måske er andre lige omvendte i deres tro. Så fantasi er helt personligt. Man bliver dog påvirket alle steder fra. Fjernsyn er bl.a. en stor ”synder”. Hvem ser aldrig fjernsyn i dagens Danmark? Så godt som alle gør, og alt hvad der sendes i fjernsynet kan påvirke vores fantasi. På denne måde påvirker vores fantasi vores drømme.
Vores drømme er en blanding af fantasi og virkelighed. I drømme kan alt ske. Både noget man ønsker, skal ske, men også noget man frygter, skal ske, eller noget man aldrig havde troet kunne ske. I teorien er drømme vores underbevidsthed der blander sig med vores fantasi. Det er helt naturligt at drømme om noget, der har en tydelig forbindelse til éns hverdag og liv. Jeg har oplevet at drømme om mine veninder, der helt utrøstelige bare sad og græd. De sagde ikke noget, selvom jeg spurgte, hvad der var galt. Det eneste svar jeg fik, var et knus, før gråden stilnede af og blev til en snøften. Når jeg vågnede tænkte jeg straks på min egen situation. Mine egen ”tude-dage”, hvor jeg kunne være helt ude af den, måske pga. et skænderi med mine søskende, eller når min hest ikke ville som jeg ville.
De drømme var en blanding, mellem mit liv i nuet, der var lidt træls, og mit liv med mine veninder. Men det allervigtigste var min fantasi, uden den havde der jo slet ikke været nogen drøm.
Så er der virkeligheden tilbage. Det kedelige og grå vi ville traske rundt i, hvis ikke der var drømme og fantasi. Livet og virkeligheden får altså lige lidt ekstra glans, når der kommer glimmer på. Glimmeret er fantasien og drømmene. Alle tre ting er helt og holdent afhængige af hinanden.
Jeg tror der findes et konkret grænseland mellem fantasi og drøm, og mellem drøm og virkelighed. Der er et helt konkret land hvor alt findes. Alt fantasifuldt og alverdens væsener findes på dette sted, men hvordan finder man dette sted?
Landet findes jo ikke ”rigtigt”, så intet transportmiddel ville kunne føre dig der til. Landet er på en måde også noget der foregår i vores fantasi, og dog! Hvordan kan det der skiller fantasi og drøm ad, være en del af vores fantasi? Så er det jo ikke et grænseland længere, eller er det? Nu begynder det at blive avanceret – og indviklet.
Måske er det slet ikke muligt at rejse sådan ”rigtigt” til grænselandene. Måske er det ikke konkret muligt. Måske er der kun én måde at rejse der hen på. Jeg tror det må være via sindet. Jeg tror at dit sind kan rejse uden at have din krop med slæb. Det er kun muligt for din personlighed, din sjæl og dit sind at foretage denne rejse. Din krop er ikke velkommen.

**********
Jeg tror, at den eneste måde at finde disse grænselande er ved at give sit liv glans og glimmer. Glansen og glimmeret, som kommer fra din fantasi og dine drømme. Den hemmelige ”kode”, der fortæller hvordan man finder grænselandene, kan kun knækkes ved at blande fantasi, drøm og virkelighed i en unik, speciel og præcis kombination.

(den skal være lidt længere, men tror den skal uddybes lige før "**********" smiley )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når det usynlige bliver synligt - Essay
  • #1   19. okt 2011 Bare et lille spørgsmål der måske kan hjælpe dig lidt på vej, hvad med de mennesker der lever i en drøm/fantasi verden smiley ?

    - Synes ikke rigtig der kommer en konklusion på det hele. Der er en del opræmsning af hvad er det, og hvad er det med en masse eksempler også.
    Synes der mangler lidt en rød tråd smiley


  • #2   19. okt 2011 Det kan du måske godt have ret i smiley
    Rigtig godt spørgsmål du stiller,
    må lige se om jeg ikke kan få flettet det med ind et sted smiley


  • #4   20. okt 2011 http://www.skrivopgave.dk/Opgavetyper/essay kig lidt på det link her smiley
    der står:
    1.Indledning
    Beskriv emnet
    2.Uddybning
    Undersøg og karakteriser emnet
    3.Konklusion
    Reflekter over emnet


  • #6   20. okt 2011 Det må jeg hellere få kigget på så smiley

  • #7   21. okt 2011 Andre der har en kommentar? smiley

  • #8   21. okt 2011 Hejsa smiley

    Synes at det er en god idé, med symbolitik i et essay.
    Desuden kan jeg personligt godt lide at man stiller en masse spørgsmål i starten, og når teksten er ved at være ved vejs ende, efter lidt forklaring om emnet, så bruger man ét eller få ord, til at svare på alle de stilte sprøgsmål. Det er måske lidt svært, men det giver ofte et godt resultat smiley Jeg synes at du har skrevet noget godt for nu, men prøv at lege lidt med teksten. Skær eventuelt noget fra eller tilføj noget smiley
    Held og lykke med dit essay!


  • #9   21. okt 2011 Ov, du kan forresten også skrive om psykiske syge mennesker. De lever ofte i en verden, de helt selv har bygget op, ved hjælp af deres fantasi. En ting kan vi være sikkker på: fantasien sætter i sandhed ingen grænser.
    Derved kan du komme ind på det menneskelige sind, hvis det er noget du har lyst til at prøve smiley


  • #10   21. okt 2011 Det er da en mega god idé Cecilie! smiley
    Det vil jeg prøve smiley


  • #11   23. okt 2011 Det lyder godt smiley Må vi se det færdige essay når det er? smiley

  • #12   23. okt 2011 Ja smiley
    Jeg tror det er så tæt som det kan komme på færdigt nu smiley
    Der mangler lige at blive rettet efter for kommaer, men det orker jeg ikke at gøre lige nu smiley

    Tag jer ikke af at en stor del af det er blevet ændre smiley

    Enjoy ;o)

    Når det usynlige bliver synligt

    Der må findes et grænseland mellem fantasi og drøm, og mellem drøm og virkelighed…

    Hvad er det for et grænseland, der findes? Er det der bare eller hvad? Og hvor kommer det fra? For det er vel ikke noget der er kommet ud af den blå luft?
    Hvis vi tænker teoretisk. Fantasi er alt det man selv finder på og forestiller sig. Det kan være alt mellem himmel og jord: alfer, trolde, hekse, havfruer og kæmper, men det kan også være mere ”realistiske” ting, som f.eks.: trafikuheld, træer – der vælter, brand, gevinsten på en million kroner. Fantasien har ingen grænser, og det kan være lige så godt, som det kan være skidt, det man finder på. Fantasien er man kun selv herre over – og dog! Hvad med alle de mennesker der ”ser” ting? Ting der ”ikke findes”? Jeg tror ikke, at de nødvendigvis selv er herre over det de ”ser”. De er vel mennesker ligesom os andre alligevel, eller hvad? Der har vi et problem. ”De er jo anderledes! Det bryder vi os ikke om!”, ”De må jo være sindssyge! At kunne se og høre ting der slet ikke findes!” Vi mennesker er SÅ snæversynede, at det er helt forfærdeligt. Hvorfor kan vi ikke bare respektere folk og deres forskelligheder? Jeg tror at forklaringen er ret enkel. Vi er alle sammen bange for det, der ”ikke findes”. Det der ikke er konkret. Det vi ikke kan se eller røre ved. Det er ikke længere nok at kunne fornemme ”det”. Jeg har selv oplevet at kunne høre en svag, summende lyd i et lokale, hvor en computer lå til opladning. Jeg spurgte, de andre i lokalet om de også kunne høre det, men de rystede bare på hovederne af mig og sendte mig blinke, der sagde at det måtte være noget jeg bare forestillede mig. Det kan godt ske at nogen tror, at der findes små alfer ude i skoven, men det er ikke ensbetydende med at de andre også tror det. Måske tror man ikke på spøgelser, så man tør godt være alene hjemme om aftenen, men måske er der andre der ”ser” dem. Så fantasi er helt personligt. Alligevel er der en slags uskrevne regler om fantasi. Fantasi er kun alt det der ikke findes! Det er den første, største og vigtigste regel af dem alle. Det er da noget sludder. Du kan jo også godt forestille dig en scene. Det er også fantasi, men det kunne jo gå hen og ske i virkeligheden. Man bliver påvirket alle steder fra. Fjernsyn er bl.a. en stor ”synder”. Hvem ser aldrig fjernsyn i dagens Danmark? Så godt som alle gør, og alt hvad der sendes i fjernsynet kan påvirke vores fantasi. På denne måde påvirker vores fantasi også vores drømme.
    Vores drømme er en blanding af fantasi og virkelighed. I drømme kan alt ske. Både noget man ønsker, skal ske, men også noget man frygter, skal ske, eller noget man aldrig havde troet kunne ske. I teorien er drømme vores underbevidsthed der blander sig med vores fantasi. Det er helt naturligt at drømme om noget, der har en tydelig forbindelse til éns hverdag og liv. Jeg har oplevet at drømme om mine veninder, der helt utrøstelige bare sad og græd. De sagde ikke noget, selvom jeg spurgte, hvad der var galt. Det eneste svar jeg fik, var et knus, før gråden stilnede af og blev til en snøften. Når jeg vågnede tænkte jeg straks på min egen situation. Mine egen ”tude-dage”, hvor jeg kunne være helt ude af den, måske pga. et skænderi med mine søskende, eller når min hest ikke ville som jeg ville.
    De drømme var en blanding, mellem mit liv i nuet, der var lidt træls, og mit liv med mine veninder. Men det allervigtigste var min fantasi, uden den havde der jo slet ikke været nogen drøm.
    Så er der virkeligheden tilbage. Det kedelige og grå vi ville traske rundt i, hvis ikke der var drømme og fantasi. Livet og virkeligheden får altså lige lidt ekstra glans, når der kommer glimmer på. Glimmeret er fantasien og drømmene. Alle tre ting er helt og holdent afhængige af hinanden. Alligevel er det også farligt med for meget glimmer! Især fantasi-glimmeret. Hvis fantasi og virkelighed ikke kan skilles ad, hvad så? Livet er ikke altid let, og at leve livet omtåget af fantasi, lyder ikke spor betryggende i mine ører. Det lyder helt og aldeles katastrofalt! Jeg ved snart ikke hvem der ville være mest i fare i en sådan situation. Person, der ikke kunne skille virkelighed og fantasi fra hinanden, eller personens medmennesker og omgivelser?

    Jeg tror ikke der findes noget konkret grænseland. Grænselandet er over alt omkring os. Den eneste måde, at finde ”grænselandet” på, er ved at give sit liv glans og glimmer. Glansen og glimmeret, som kommer fra din fantasi og dine drømme. Jeg tror faktisk ikke helt på at stedet kan ”findes”. På en måde er grænselandet balancen i dit liv. Balancen mellem fantasi, drøm og virkelighed.


Kommentér på:
Når det usynlige bliver synligt - Essay

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce