{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.048 visninger | Oprettet:

Det der med lange sporer. {{forumTopicSubject}}

Ja jeg sad lige og så nogen billeder fra parken i sommers, med nogen af de store navne.

Og kom til at se på deres syle lange sporer.
Hvorfor er det at jo højere man kommer op jo længere og mere stygge sporer rider man med.
Jo jo, traditionen siger at signalerne skal være så usynlige som muligt, og derfor er det jo oplagt at man næsten ikke behøver flytte sine ben når man har lange sporer på.

Men problemet er bare at på næsten hvert billede er sporene forsvundet på magisk vis ind i hesten, selvom de er de der 3 cm lange. Og når der skal laves et changement jamen så sidder benet oppe under underlaget.
Burde signaler ikke være så små at man ikke behøvede bruge sine sporer direkte, de er jo til for at understøtte schenklen.Og er hesten redet fint nok, jamen så behøver du knap flytte schenklen.
Jeg rider med små ponysporer med rund dorn, som ikke engang er 1,5. På en 16 år gammel hoppe. og efter 6 år hvor hun har stået som avlshoppe behøver jeg dem egentlig ikke, men lige for at få hende flyttet let nok, har jeg dem med som støtte.

Jeg kan da godt huske da jeg var mindre og der var en lille smule sejt over at ride med lange sporer, så undrer det mig idag at vi ikke kan finde ud af at bruge denne hjælp som den egentlig er beregnet og ikke misbruge den sådan.
Hvorfor rider du med lange sporer? Syntes du det er nødvendigt eller er du bare for doven til at indlærer fine nok signaler. Og syntes du du bruger dine sporer med omtanke

Jeg syntes det er makabert at se 3,5 cm lange hjulsporer forsvinde ind i hesten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det der med lange sporer.
  • #1   17. jan 2012 Burde signaler ikke være så små......
    Jo, der er en hel del ting, som moderne dressur BURDE være, men slet, slet ikke er. Jeg forstår ikke verdenen. Har man glemt, at det fede ved dressur er, at kunne styre 600 kg ren muskel rundt for en sytråd?
    Brækker mig over folks ridning.


  • #2   17. jan 2012 Så vidt jeg kan huske, er undskyldningen, at man rider med sporer for at vise, at man kan holde benene i ro??
    Det er lidt skørt, så jeg er ikke sikker, mener bare, at jeg har hørt det et eller andet sted smiley
    Hmm.. Den der med at tydeliggøre hjælperne synes jeg personlig er langt ude, for det behøver man da ikke 3,5 cm sporer til?

    Anyway, det er bare hvad jeg har hørt mig til rundt omkring, så i må ikke hænge mig op på det smiley


  • #3   17. jan 2012 Anna : Ja de burde være små, og jo man kan jo sagtens sidde her og være skide bagklog. Og at man ikke behøver at gøre ditten og datten når man selv rider. Men så længe vi kan, jamen så burde de store ryttere også. Kan hesten ikke flyttes rundt i de højere klassers øvelser, jamen så er den vel ikke klar til dem. Jeg syntes det er "okay" at det kan smutte en gang i mellem at man kommer til ar gøre noget lidt for hårdt, men det gør sku ondt at se det på HVERT ENESTE billede. Jeg ved selv hvor generet Rebella bliver hvis jeg ligger sporen direkte på hende. Så syntes det er grumt at tænke på hvor mange gange tophestene er blevet udsat for det, når de ser "ligelade" ud.

    Det blev lidt generelt og ikke kun ment til dig, men din kommentar fik mig til at reflektere lidt mere smiley


  • #4   17. jan 2012 Jeg rider slet ikke med spore hvis jeg kan slippe ... Min chef mener at jeg skal ride med sporer på min hest fordi jeg nogengange skal sætte mig lidt mere igennem for at hun vil frem - men jeg føler slet ikke selv at jeg har behovet for at få spore til hende ...

    Synes generelt selv at spore bliver misbrugt for groft ... Der er så mange der til trods for meget fremadgående heste som reagere super på de mindste signaler, tager skarpe sporer på - og det er der jeg tænker, HVORFOR?!
    Og når man har set heste med hul i siden efter sporene ... Well, jeg bliver bare sur.


  • #5   17. jan 2012 Rider kun med spore på Capitano, ellers har jeg aldrig haft behovet for det,
    Men de har vel behov for det, fordi de trækker sp hårdt i kandaren?


  • #6   17. jan 2012 Jeg rider også med små sporer ligesom dig, og jeg gør så jeg kan have mine ben mere i ro smiley Min underviser skulle op på min part for lige at sætte ham lidt igennem engang, og der havde hun lange sporer på. Kunne tydeligt se at han blev generet af det i starten da hun ville sætte sig igennem, men efter skulle hun så også bruge finere signaler end med små sporer smiley

  • #7   17. jan 2012 Bare lige så vi er helt på samme side, så var det altså ment som en kæmpe tilslutning til din tråd smiley
    Er helt enig. Hvorfor bliver rytternes signaler ikke forbedret i takt med klassernes sværhedsgrad stiger? Jo mere min egen hest tilbyder en samlet bagpart og løftet front. Jo lettere bliver han at flytte rundt og jo mindre skal jeg bruge tøjle og schenkelhjælp. Men det er jo tovtrækkeri hos de store ryttere fordi de har så travlt. Hestene skal jo gå GP som 6års og så kan man godt forstå, at der ikke er grundlag for ægte samling og tid til at finpudse signalerne.

    Jeg rider faktisk også med ponysporer, som dig, selvom jeg rider M smiley Synes dog at sporer ER nødvendige, fordi de gør signalet lidt mere tydeligt for hesten. Fordi mine schenkelsignaler bliver brugt til mange ting: frem, tilbage, changementer, til siden, piaff, passage, bøjning, mere bøjning, ligeudretning. Så jeg har "installeret" mine signaler forskellige steder og sporerne hjælper mig med at "ramme" de steder helt præcist smiley Tager jeg dem af, har jeg svært ved andet end frem og til siden med min schenkel.


  • #8   17. jan 2012 Se den har jeg også undret mig meget over her på det sidste...

  • #9   17. jan 2012 jeg sidder og overvejer om det er alle eller bestemt ryttere på de omtalte billeder?

    jeg rider selv sommetider med svanehals-sporer, det er som navnet antyder sporer der er formet som en svanehals - det ser HELT vildt ud, men det gør det SÅ meget nemmer for mig at give små signaler uden at skulle krampe benene op under mig selv og sidde forkert. jeg er 185, og hesten jeg rider på til daglig er 165 - derfor kan det godt være meget svært at ride uden sporer. i starten måtte jeg gerne starte stævner med disse svane-sporer, men så kom reglen om at de skolle gå lige bagud eller ned og så var det slut..

    nu rider jeg så med sporer der er.. omkring 3 cm? de ser også ret vilde ud, og kan da også være det! min hest er heldigvis så sensibel at den meget hurtigt reagerer hvis jeg kommer til at "prikke forkert" eller for hårdt, men indrømmet; det sker!

    pointen med denne lille historie er følgende; at der altså sommetider er en grund til at man rider med sporer - jeg kan jo ikke bruge mit sæde korrekt hvis jeg møver benene op under mig for at bruge under-schenklen korrekt smiley så jeg syntes det er helt okay med MONSTER-sporer såfremt man kan finde ud af at bruge dem!! men altså.. alle kan lave fejl smiley


  • #10   17. jan 2012 Anna og latimer : Jep er helt med på du er enig smiley

    Anna abigail : Ja syntes også det er i orden at der sker fejl, og at man kommer til det engang i mellem. Det kan alle sku, uanset hvilken sammenhæng. Og i dette album var det virkelig samtlige ryttere. Og hvis man ikke kan sidde "naturligt" og give hesten signaler samtidig, jamen så er det jo noget man er nødt til. Og uanset hvad der er tale om af grumme ting, kan det sagtens bruges med måde. Som du selv nævner. Det er bare grimt når det er flere momenter, helt oplagt hvis man kan sige det sådan.

    Og når man nu rider med sporer jamen så kommer signalet jo fra et lille bitte punkt som så er nemme at flytte og derfor nemmere at give flere signaler med. Det er jo logisk at hesten reagere "bedre" for et lille irriterende prik end en hel schenkel. Og det er jo fair nok at bruge denne reaktion positivt, det skal bare ikke tage overhånd.

    Er enige med jer alle her inde



  • #11   17. jan 2012 Jeg tror ikke så meget, det er længden af sporerne, der er problemet, Anna Abigail, men mere, at de nonstop er begravet mellem hestens ribben. Av av.
    Min veninde hoppede op på ryggen af mig en dag, hvor vi fjollede. Hun havd støvler og sporer på og stak dem ind i låret på mig. Hold k... hvor gjorde det bare f....... ondt. Har virkelig tænkt over, at min hests ribben vel er endnu mere følsomme end mine fede lår.


  • #13   17. jan 2012 Anna
    Har slet ikke noget imod at folk bruger lange sporer - så længe at de bliver brugt rigtigt :b

    Men er altså enig i at jeg ikke helt syntes at det hænger helt sammen når man ser de ryttere som skulle være helt vildt forfinede, hakke mindst lige så meget til deres heste - endda med kraftigere sporer - som alle andre...
    Der kan jeg ikke se det forfinende... Man skulle jo netop bruge dem meget "lettere" jo højere niveau man kommer på?


  • #14   17. jan 2012 Argh,.navne-forvirring xD mente til anna abigail

  • #15   17. jan 2012 det lyder bare til, især på overskriften, at det handler om lange sporer.. dét det egentlig handler om er vel faktisk hvordan sporer bliver brugt i moderne dressur? ponysporer kan også gøre skade, selv en støvle uden sporer kan gøre skade! det man egentlig burde diskutere (efter min ydmyge mening) er hvordan man får folk, og især disse såkaldt "dygtige ryttere", til at lade vær' med at begrave sporerne mellem hestens ribben!

    forstår ikke hvordan man kan få sig selv til det!? hesten er nok ikke en "glad atlet" når dens sider er gennemtæsket hver dag indtil den dør.. suk..


  • #16   17. jan 2012 Det handler nok om hvordan man bruger sporer og hvorfor der skal så lange sporer til når de alligevel bliver misbrugt i det høje klasser. Hvor det slet ikke hører til at de skal misbruges, men egentlig bare være der.

  • #17   17. jan 2012
    Man bør -i min hjerne- gå efter at ride for så blide midler som muligt.


  • #18   17. jan 2012 AM
    Lige præcis! smiley


  • #19   18. jan 2012 rider med lange spore..... ikke fordi hesten ikke forstår de små hjælpere eller fordi jeg skal hakke dem ind i ham, men udelukkende fordi han går så meget ind rundt om mavsen og mine ben måske er lidt lange til ham, at jeg har svært ved at nå ham, st det hjælper til at jeg kan nå ham og dermed sidde mere stile med benene.......

  • #20   18. jan 2012 jeg har sådan et par spore uden dorn smiley
    Det er faktisk kun remmen som er rundt om støvlen og det er også tilladt til stævner, selv om det virker ulogisk smiley


  • #21   18. jan 2012 Noget jeg synes er ligeså langt ude, er at man skal have sporer på i dressuren. For mig at se burde det være valgfrit.

    Men ja, det er forfærdeligt, den måde mange af toprytterne rider på. Det er meningen at de skal skabe et godt eksempel, som vi andre kan se op til. Det virker dog ikke ligefrem til at være dét der sker.


  • #22   18. jan 2012 Suzanne - gør 3 cm virkelig en forskel, hvis hesten er for lille til en?

  • #23   18. jan 2012 Undrer mig også over at 3 cm gør det store forskel. Så vanskeligt er det jo heller ikke at flytte benet 3 cm ind mod hesten når der er behov for det.

  • #24   19. jan 2012 ved godt det ikke var henvendt til mig, men;
    3 cm gør ikke den store forskel! men det er ikke tilladt at ride med sporer der går opad, og jeg vil personligt helst ride med det samme til hverdag som til stævner smiley ellers havde jeg nok stadig redet med mine elskede svanehals-sporer der fungerede helt perfekt til formålet, og endda var fine runde og med en stor overflade så de ikke "prikkede" så meget.


Kommentér på:
Det der med lange sporer.

Annonce