{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.042 visninger | Oprettet:

Det der med bid {{forumTopicSubject}}

Jeg har redet bidløst de sidste mange, mange år, men nu har jeg lånt en Islænder hoppe, og det fungerer ikke helt endnu, at ride bidløst på hende. Jeg har så fundet et gammelt hovedtøj, og bid, som godt kan bruges, men vil gerne have købt et nyt bid, og det er så her, at jeg lige skal bruge lidt hjælp. smiley

Passer længden på biddet? Det er 14,5 cm.

Hvad er forskellen, på to-delt og tre-delt?
Hun er meget følsom på tøjlen, så det skal ikke være et skarpt bid.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det der med bid
  • #2   14. jan 2018 Biddet ser for langt ud på billedet. Man kan låne en bidmåler, ellers kan du bruge en snor igennem munden og så måle længden. Mht skarphed så er det individuelt, har hesten en lille mund har den måske ikke plads til et tykt bid, så er et smalt bedre. Todelt ligger generelt mere "roligt" i munden end et tredelt, men har så andre ulemper. Kan du eventuelt låne nogle bid hos staldkammerater og afprøve, ellers kan man hurtigt købe sig fattig i forkerte bid?

  • #3   14. jan 2018 Hvad er ulemperne ved det to-delte?

    Har en veninde der vidst havde nogle bid liggende, som jeg kunne låne, så der må jeg lige prøve at se, hvad hun har.


  • #4   14. jan 2018 Vel heste er forskellige og trives med forskellige former for bid og forskellige str. Og nogle trives overhovedet ikke med bid. Jeg har en der overhovedet ikke trives med bid, og en der ikke trives med bid der sidder helt indtil som det er "det nye" nu.
    Men ud fra "det nye" så er det bid på billedet for stort.
    Det roligste bid er et udelt, og tredelt er mest uroligt. Nogle heste har en følsom tunge, og fungerer bedst med tungefrihed. Eller Baucher bid. Jeg ville finde str. Og en man kan låne diverse bid af før man køber et smiley

    Mvh TT


  • #5   14. jan 2018 Hun virker ikke til, at være så sippet ift. bid. Da jeg var ude og prøve hende, havde hun et tre-delt på, og det jeg selv har er to-delt. Har ikke kunnet mærke nogen forskel på hende, andet end at hun skummede meget på det tre-delte, men der red vi også en noget længere tur, og hun svedte væsentligt mere, end turen idag, med det to-delte, så ved ikke om det har noget at sige. Det skal også bare bruges til, at ride ture, så har ikke tænkt mig, at købe noget dyrt og fancy.

    Det to-delte her fungerede helt fint idag, og tænker at det nok bare bliver sådan et jeg køber, men vil da gerne høre, hvilke ulemper der er ved det to-delte?

    Skal så bare finde ud af, hvad størrelse det skal være.


  • #7   14. jan 2018 Todelte bid passer ikke alle heste, da det er et delt bid, og dermed lidt uroligt. Derudover kan det - hvis det er dårligt tilpasset og sidder forkert i trensen - nive hesten/påvirke tunge eller gane når der tages i tøjlerne og det "knækker". Et korrekt tilpasset bid vil ikke gøre det, men prøv dig frem, du kan hurtigt mærke det smiley

  • #8   14. jan 2018 Det er nu ikke nyt, at biddet skal "ligge til", det nye er vel, at der er kommet mere fokus på bid (og selv dette er jo ikke så nyt endda). Med det sagt, jeg ville hellere ride med at bid der er en lille smule for stort, end et der er lidt for lille - bidet på billedet synes jeg dog ser noget stort ud (hvis det ligger ligesådan på den anden side i hvert fald) - et par cm mindre ville formentligt være passende.
    Om det skal være det ene eller andet bid afhænger af hesten - de fleste heste går ok på et almindeligt 2- eller 3-delt bid. Først når man når lidt længere og gerne vil forfine og have detaljerne på plads, vil man så måske opdage, at et andet bid fungerer bedre. Det er i hvert fald min oplevelse med de heste jeg har haft og redet. De har alle gået fornuftigt på almindeligt trensebid, så evt. specialbid har ikke været aktuelt lige fra start,


  • #9   14. jan 2018 Jeg har noget skrivelse om bid liggende, hvis du sender mig en besked med Facebook-navn eller email så sender jeg det gerne smiley

  • #10   14. jan 2018 Biddet stak lige meget ud, på begge sider, da jeg tog billedet, så skal måske helt ned omkring 12.5 cm.?

    Har lige set, at Hooks har et på tilbud, der er 14 mm i tykkelse, men det er vel meget smalt så? Hvor tykt er et "normalt", gennemsnitligt bid?


  • #11   14. jan 2018 Måske 12,5 er lige knapt, men det er ret svært at vurdere ud fra billeder, hvor meget for stort et bid er - jeg ville simpelthen prøve at få målt (enten med en rigtig bidmåler eller med snor som en beskrev længere oppe).
    Til sammenligning bruger min fuldblod 11,5 cm og 16 mm i tykkelse (uden at ville hænges op på det tror jeg 18 mm er standard. Mener i hvert fald det er den tykkelse min holstener har, og det er helt almindeligt standard trensebid). Hvis du har fået tjekket tænder på hesten, så prøv at snakke med dyrlæge/tandlæge om, hvor god plads hesten har i munden. Man kan blive overrasket - min lille, ædle fuldblod har faktisk ok plads, mens min fars store DV med kæmpe kranie har meget lidt plads. Men en tandlæge bør kunne sige lidt om, hvor god/dårlig plads der er i munden, hvis du er i tvivl, når du prøver et bid.


  • #12   14. jan 2018 Du skal i hvert fald have gang i et mindre bid. Det der er for langt smiley

  • #14   14. jan 2018 Hvad er forskellen på faste ringe, og løse ringe?

  • #15   14. jan 2018 Stald Phoenix: var det til mig eller TS? smiley

  • #16   14. jan 2018 Hvis hesten ikke har nogle problemer, så ville jeg købe et ganske almindeligt massivt 2-delt bid. De koster ca. 130 kr, så det er jo da til at overse.

    Mine fjordheste bruger 13,5 i størrelsen, og de har ofte bredere muler end islændere, så jeg tænker 12,5 eller 13,5 vil passe.



  • #17   14. jan 2018 Min egen er pernitten med bid og bliver "hård" i munden med to og tre delt bid. Købte et brugt D rings tungefrihedsbid fra Myler og sikke en ro det giver.
    Min erfaring er at et to delt kan være mere skarpt end tre delt som stald Phoenix er inde på at det kan lave nøddeknækker effekt.


  • #20   14. jan 2018 Super, TS hedder bare også Camilla, så blev forvirret smiley som jeg skrev, så er det kun når biddet er forkert monteret at det kan påvirke uhensigtsmæssigt smiley

  • #21   14. jan 2018 Jeg er blondine og må godt stille logiske, dumme spørgsmål.
    Hvad gik hun med før?
    Hvorfor ikke bare bruge noget magen til?


  • #22   14. jan 2018 Nu har jeg været ved at måle. Det bid der vises på billedet skulle være 14.5 cm, men mit målebånd siger 15 cm. mellem ringene. Har også prøvet med en snor i munden på hesten, og så måle, det siger 11 cm. ligeud.

    Jeg ved ikke hvad hun har gået med før. Ejer har ikke selv redet hende, og havde ikke noget udstyr der var hestens eget. Hun har været redet af andre, og tænker de har brugt deres eget udstyr til hende.


  • #23   14. jan 2018 Har du evt. nogen staldkammerater med ponyer i nogenlunde samme størrelse, så kan du jo høre om du må låne bid i str. 11, 11½ og 12 cm og så se, hvad der passer bedst smiley
    -mit bud er 11,5. Et bid ligger jo ikke 100% lige gennem munden som en snor gør det (har ikke prøvet at måle med snor, så det er blot et bud).



  • #24   14. jan 2018 Nej, der er kun min veninde der skulle have nogle bid liggende, men ved jo så ikke, om hun har lige i de størrelser.

  • #25   15. jan 2018 Som bid vil jeg anbefale dig Danish guard bid som er lavet til følsomme og ungheste fordi det ligger så roligt. Det er dog også til den dyre side, men jeg har været utrolig glad for mit.

  • #28   15. jan 2018 Har ikke rigtig nogen at låne af, de få jeg kender rider bidløst. Men det er gået helt fint, med det her to-delte, selvom det jo så er alt for langt, så tænker bare jeg køber sådan et, i mindre størrelse. Hvis det så er til at finde. Synes godt nok de bid er dyre, og når hesten ikke er vanskelig, og vi muligvis går til bidløs, på et tidspunkt, så er der ingen grund til, at bruge en masse penge på det. smiley

    I skal i hvert fald have mange tak for hjælpen, synes godt nok ikke det er nemt at finde rundt i alle de forskellige slags, størrelser osv.



  • #30   15. jan 2018 Ja, jeg tror også det er ganske udmærket. smiley

    Lige en anden ting, der er vel ikke nogen der tilfældigvis ved, hvor man kan få et flettet næsebånd, ligesom det man kan se lidt af på billedet? Det er ret slidt, så vil gerne have et nyt, nogenlunde magen til, men har ikke kunnet finde det.


  • #32   15. jan 2018 Det kunne man godt, men tror ikke det kommer til at fungere, ikke endnu i hvert fald. Hun er meget fremadgående, og ret nervøs lige nu, fordi hun ikke har været redet længe, og det er nyt det hele, og hun har en fin stor man, som fingrene bliver filtret nok ind i, i forevejen, så skulle jeg også styre to tøjler, så tror jeg det ville gå galt. smiley

  • #33   15. jan 2018 Der er rigtig mange islændertrenser, der har flettet næsebånd. Prøv at gå på google og skrive flettet næsebånd, så kommer der mange muligheder frem.

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #34   16. jan 2018 Jeg bruger 11.5 til min islænder og dem jeg kender der har islænder bruger 11.5 eller 10.5 så tænker det lyder af meget

Kommentér på:
Det der med bid

Annonce