{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.720 visninger | Oprettet:

Det der med græsmundkurv {{forumTopicSubject}}

Jeg er egentlig ikke begejstret for dem. Hører om at de gnaver, selv greengras, de er for varme, slider tænderne, heste der bliver depri af at gå med den, de kan ikke klø sig ect.


Men, min lille ismule er for tyk, men hun står et sted uden jordfold, de går dog på lavt græs, og kommer stadig på stald.
Jeg har oplevet forfangenhed ved en halvpart, det vil jeg aldrig opleve igen!

Fjordhesten hun går med, har allerede en fortid med forfangenheden. Ikke desto mindre fik de da lige en lille trekant med krudtet græs og kløver.

Eneste motion jeg kan gi pt er longering i line eller løst på ridebanen, og lidt skridt få minutter m rytter, jeg har haft rideangst med den tidligere islænder og skal nu ha tillid til hende her før jeg kan ride alene og andet end skridt.

Men, det kan jeg ikke vente på. Hun er for tyk nu, og det må ikke blive værre. Hun er dog ikke sygelig fed, smeds ord ,ja hun er tyk men så slemt.

Jeg vil ikke vente på at det bliver slemt, det er allerede svært ang sadel på grund af vom bag til.


Nøj det blev langt. Havde brug for luft og erfaringer med diverse mundkurve..

Hvad siger i?

(Billede fra 29. Maj)


Kommentarer på:  Det der med græsmundkurv
  • Tanya V
    Tanya V Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 96
    #1   2. jun 2017 Hvad med at gå ture fra hånden? det kan vel også være med til at styrke jeres forhold, og opleve hende i situationer med omverdenen ??

  • #2   2. jun 2017 Greenguard nu kan jeg ikke ændre det

  • #3   2. jun 2017 Selvfølgelig også, har vi også gjort et par gange smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #4   2. jun 2017 Min gamle dame er forfangen i år, efter snak med dyredoktoren er mundkurv ikke løsningen da græsset er 100 % no go, vi har taget konsekvensen og lavet en 100% jordfold med tørt hø i net kedeligt men hellere en kedelig fold end en død hest, vi skiftes med de 2 andre til at komme med som selskab det fungerer fint.

    Hun er så både ramt på alder og overvægt men græsset har ikke været noget problem før nu men det er bare en rigtig kedelig situation smiley

    Godt med en nabo med de rette maskiner til at gennemharve så der er blødt og intet grønt smiley


    profilbillede
  • #5   2. jun 2017 Min pony har en greenguard mundkurv. Han bliver ikke slidt af den, og har gået med den hele foråret og sommeren sidste år og igen i år. Han har haft tandlægebesøg i starten af i år til det årlige tjek, og hans tænder var fine - ikke noget slid af mundkurven dér. De går også på nedgnavet græs.

    Vi har heller ikke sådan lige mulighed for jordfold. Han gik på en lille jordfold da han blev forfangen forrige år, men vi havde ikke mulighed for at lave en jordfold der var stor nok til mere end ham (vi står opstaldet ude), og han blev simpelthen så mut og deprimeret at se på. Han stod bare og hang, åd sit hø og det var det. Han fik virkelig slem kolik, fordi han ikke bevægede sig nok.

    Nu går han som sagt på folden med de andre heste, med mundkurv. Han er SÅ glad for at være sammen med de andre heste. Han løber rundt og leger som normalt. De har altid hø, så han kan få noget af det. Han nusser ikke med de andre heste, men de andre heste nusser heller ikke - min den store vil rigtig gerne nusse med både ponyen og min søsters, men de løber begge to deres vej. Min søsters gider absolut ikke nusse med NOGEN, så der har greenguarden ikke stor betydning. Klør det på resten af kroppen, så bruger han lystigt hjørnerne og åbningen af læskuret - eller en høkasse smiley


  • #6   2. jun 2017 Jeg har mest indtryk af at dem der gnaver værst er det der billige fra 80 til 150 kr

    Måske det skal overvejes, kunne jo købe en brugt. Og så tænker jeg ikke at hun skal gå med den 24 timer i døgnet


  • #7   2. jun 2017 Min røde hest 15 år blev forfangen for ca 1,5 uge siden, dyrlægen gav kort græs skylden. Vi har heller ikke en ren jordfold, men med råd fra dyrlægen går hun nu med græsreducerings grime på og kommer så ikke ud om natten (sukker indholdet stiger ved lavere temperaturer) De næste dage vil vise om det var løsningen/nok.
    Alle vores nøjsomme går konsekvent med græsreducerings grime på indtil sidst på sommeren, de virker alle til det er bedre end små inddelinger uden selskab af de andre smiley


  • #8   2. jun 2017 Min pony går uden 30-60 minutter næsten hver dag, og så er han inde om natten. Vi er konstant obs på hvordan han går, om der er puls osv. Der har heldigvis ikke været noget i 2 år nu smiley

  • #9   2. jun 2017 Min hest havde greenguard mundkurv på hele sæsonen sidste år, 24/7. Hun gik med den fra marts til oktober. Og aldrig har jeg haft så pæn en hest!

    De lærer at gnubbe hinanden alligevel, det kunne min hurtigt. Hun fik lidt slidsår, ja, men hellere det end forfangenhed. smiley Jeg endte med at pakke min ind i lam i kanten hele vejen rundt, og det hjalp helt vildt!

    Jeg synes virkelig, at det er værd at overveje for dig. Men hvis du overvejer det, ville jeg uden tvivl kæbe em greenguard. smiley


  • #10   2. jun 2017 Her fra jeg syede lam på min greenguard smiley

    profilbillede
  • #11   2. jun 2017 Jeg vil også kun købe greenguard, de andre typer simpelthen for dårlige i pasformen. Sidder for snævert om mulen så de ike kan gabe ordentligt, og tænker at hun kan nøjes med at gå et halvt døgn med den a gangen.

    Er mest bekymret for om hun bliver depri af den, hun er ikke sådan en der voldæder sin hø og mad. Spiser pænt som en prinsesse. Men græsset er bare kraftigt når hun knap laver noget og æder ud under nederste tråd.

    Så er det det med størrelsen. Full udelukket, min lille prinsessmule ville forsvinde i den.

    Pony er mest til shetter og små 3'er pony ike? Så må det blive cob


  • #12   2. jun 2017 Jeg fik at vide, at jeg burde købe dem størrelsen større, end det som hesten bruger i grime. Min går med full mundkurv, og den skulle absolut ikke være mindre. smiley

  • #13   2. jun 2017 Hmm, ja kønt ser det jo ikke ud smiley men den gnaver da i hvert ikke.

    Bliver det ikke snasket i regn?


  • #14   2. jun 2017 Skulle din hest gå hen og blive ked af det, så er det værste, der kan ske jo, at du må tage den af igen. smiley Det er selvfølgelig træls, og der er nogle risici forbundet ved det, men det kan jo hurtigt løses! smiley

  • #15   2. jun 2017 Min jörp en lille feminin hoppe, bruger cob i grime, men har smal mule, som i 10,5 cm i bid

  • #16   2. jun 2017 Haha, nej det var ikke pænt - men det hjalp helt vildt! smiley Jeg havde det kun på sidste år, i år er det smidt ud, for det blev slidt. Men det var faktisk ikke fordi, at det blev så snasket! smiley Det tørrede rimelig hurtigt. smiley

  • #17   2. jun 2017 Jeg aner ikke noget om bid, men 10,5 er vist ikke så stort, vel? smiley Det kan sagtens være, at din kun skal have cob, min bruger også full i grimer nu, det gjorde hun ikke, da jeg købte mundkurven.

  • #18   2. jun 2017 Ja det er et lille bid. Hmm der må kunne ses mål på de for størrelser et sted?

  • #19   2. jun 2017 Hvis du kender nogen der har en enten i størrelse cob eller full, ville det være oplagt at låne den til at afprøve størrelsen, og så købe en derefter smiley Mener min pony bruger str. pony, han er shetter og den passer fint. smiley

  • #20   2. jun 2017 Kender desværre ingen.

  • #21   2. jun 2017 Jeg ville også købe greenguard, men fik så af vide de kan spise væsentligt mere med dem på og har istedet købt græsreducerings grimer fra Biltema, de koster 80,- og er store i omkreds uden at være for dybe i 'skålen'.
    De bliver så slidt op hurtigere og til nogen af dem skal jeg bruge 2 på en sæson smiley


  • #22   2. jun 2017 Ah, øv smiley Jeg ved ikke om det er muligt at lave et opslag her eller i en facebook gruppe, hvor du kan høre om der er nogen i dit område der har en i en af de størrelser, som du kan få lov at prøve på din mule for at tjekke størrelse?

  • #23   2. jun 2017 Hvor på Fyn bor du? smiley

  • #24   2. jun 2017 Søndersø. Hvis nogen evt gad måle deres, så kunne jeg jo prøve at lave en model i pap og se om den passer

  • #25   2. jun 2017 Du bor 16 minutter i bil fra der, hvor min hest står..
    Hvis du har bil, må du gerne køre ud til min hest og tage den med, låne den, og så bare aflevere den en anden dag. Min skal ikke bruge sin i år.

    Men jeg er selv i Sønderjylland i dag, så jeg har ikke mulighed for at komme ud at vise dig det. Jeg kan give dig en god beskrivelse af, hvor du skal kigge henne, den er nem at finde. smiley


  • #26   2. jun 2017 Har desværre ikke bil. Ej hvor vildt, 16 minutter er jo ingenting.

    Haha hg er søreme ikke så stor alligevel smiley


  • #27   2. jun 2017 Det skulle tage 30 minutter at cykle, så hvis du har en cykel, kan du cykle derud! smiley

    Haha, nej det er ikke meget! smiley


  • #29   2. jun 2017 Det "græs' de går på nu

    profilbillede
  • #30   2. jun 2017 Her ses hvor hegner flyttet.

    profilbillede
  • #31   2. jun 2017 Der er uhyggeligt meget kløver smiley

  • #32   2. jun 2017
    Studie har vist at det primært er hesten der har EMS og cushing der bliver forfangne - ofte, hvis man ikke har set tegne når de bliver forfangne så er det fordi det er "små" tegn som man ikke har lagt mærke til.

    Et andet viste også at det er ponyer især - dvs. ikke fx fuldblods heste men at nogle racer har mere tendens til insulin problemer end andre.
    Mit internet er spasser, ellers havde jeg hittet studierne.

    Der udover er det altid overvægtige heste - heste med problemer med insulinen der bliver forfangen.

    Dermed bliver en rask, fit hest ikke forfangen.

    For at en mundkurv skal være effektiv skal den være på hele tiden, da heste hurtigt lære at spise dobbelt så hurtigt når den ikke har det på - ligesom heste der er på græs 6 timer om dagen fx - de kan spise lige så meget som en hest på døgngræs.


  • #33   3. jun 2017 Jeg har en af de lukkede med et hul i midten til min pony Han er kronisk forfangen, og kan kun gå ude sammen med de andre hvis han har den på. Han kan ikke gabe eller klø sig, så på den måde er den ikke optimal, men det er det, eller forfangenhed. Og han skal ikke stå inde hele dagen. Han kommer dog som regel ind efter et par timer ude, og kommer ud igen efter et par timer. Så der kan han klø sig og hvad han ellers skal smiley

  • Julie M
    Julie M Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 13 Svar: 2
    #34   16. jun 2017 Efter min mening er den nemmeste løsning at hun får noget mere motion.
    Du kunne bla. Få en part et par gange om ugen? (Jeg ved self. Ikke hvordan du har det med at "dele" hende osv.)
    Ellers vil jeg anbefale en mundkurv lavet ud af stof da den er mere behagelig end dem af hårdt plastik. smiley


Kommentér på:
Det der med græsmundkurv

Annonce