{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
785 visninger | Oprettet:

Det der med læreplads... {{forumTopicSubject}}

Jeg er halvvejs gennem grundforløbet på snedkeruddannelsen, og jeg synes det der med lærepladser er svært.
Jeg synes det svært at tage mig sammen til at ringe til virksomhederne eller tage ud til dem. Det er en grænse der skal krydses, og der noget af en udfordring for mig.

Er der nogen der har nogle gode råd?

Hvad er godt at skrive i ansøgningen?
Vi har fået at vide at vi ikke må skrive for meget, da mester formentlig ikke "gider" læse det (forstå mig ret).

Noget jeg skal være opmærksom på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det der med læreplads...
  • #1   14. apr 2019 Du skal være god til at skrive hvad du er god til og hvad du kan tilbyde stedet. Jeg plejer gerne være varieret og måske bruge nogle anderledes ord/fraser. Har også haft succes med lidt humor indblandet. Sådan plejer jeg prøve at skille mig ud. De får mange ansøgninger, så det handler om de husker præcis din.

    Og ja, det er ikke nødvendigt med en tekstvæg. Det gider ingen læse. Men du skal selvfølgelig stadig skrive nok til du kan inkludere hvorfor du søger lige dér og hvorfor du er den bedste til pladsen. Ved det kan være grænseoverskridende at "blære" sig, men fake it till you make it, som de siger. Det bliver nemmere med tiden smiley


  • #2   14. apr 2019 Du skal tá ud og præsentere dig selv. Det er meget vigtigere end din ansøgning. Ind til mester, banke pænt på og giv hånd og sig hvem du er (fulde navn) og hvorfor du kommer.

    Er mester igang med noget fx tlf samtale eller lign så vent. Ikke bryde ind.

    Har du chauffør på (fx mor eller far) så lad dem blive udenfor!!!

    Mvh Ponymor og VVS-mesters kone og sekretær smiley

    Og ja så evt spørg om du må lægge en ansøgning med de vigtigste ting


  • #3   14. apr 2019 Vil lige tilføje nogle steder ikke har tid til man kommer forbi. Har også været på snedkergrundforløbet. Vi har et stort værksted i nabobyen og ringede til dem. De ville man helst ikke dukkede op, da de ikke havde tid, men de ville have ansøgningen sendt. Så det skal man lige være opmærksom på.

  • #4   14. apr 2019 Jeg føler lidt at man som lærling ikke kan bidrage med så meget lige til at starte med, men det er vel det samme alle lærlinge kan til at starte med.
    Jeg har tænkt på at skrive kort om hvorfor jeg valgte den uddannelse, for at prøve at vise at jeg virkelig vil det...

    Jeg har tænkt mig at tage ud til nogen meget snart. Vi har også fået at vide at det klart er bedst at komme ud og sige hej, så man ikke bare er et navn og et billede på et papir...


  • #5   14. apr 2019 Du kan bidrage med at være med god kollega og engageret i hvad du laver f.eks. Måske bare formuleret anderledes

  • #6   14. apr 2019 Louise J
    Det er også det jeg tænker på. Jeg kan ikke finde ud af om det er bedst at ringe først eller bare dukke op.
    Hvis jeg ringer først føler jeg at de lidt for let bare kan sige at de ikke har tid hvis de ikke har lyst til at snakke med én. Men hvis man bare dukker op bliver de nødt til at tage stilling til én på en eller anden måde. Jeg ved ikke helt om det gav mening...


  • #7   14. apr 2019 Mie: jo det giver mening. Men hvorfor skulle de gøre det?

  • #8   14. apr 2019 Ja det ved jeg egentlig ikke helt...
    Jeg tror bare jeg finder alle de værste ting der kunne ske;-)


  • #9   14. apr 2019 Du skal bare komme med selvtillid og sige du meget gerne vil komme med en ansøgning og høre hvornår det passer. Evt bare for at være sikker på du ikke kommer en dag hvor mester alligevel ikke er der. Det er jo nok ham du skal "charmere dig ind på" du ved. Ikke ringe og være en undskyldning for dig selv, men forvente at selvfølgelig vil de gerne du kigger forbi. Det er hvad de gør som telefonsælgere/medlemshververe. Det virker, siges der.

  • #10   14. apr 2019 Du kan jo prøve at ringe til en ven/familiemedlem og øve dig, hvis det er nødvendigt

  • #11   14. apr 2019 Mie: ja det er også nemt smiley . Men intet vover, intet vinder. Übung ist das halbe leben (øvelse er halvdelen af livet) sådan groft oversat smiley

  • #12   14. apr 2019 Jeg skal nok lige overbevise mig selv om at de har brug for mig. Jeg har også undersøgt en del virksomheder så jeg ved hvad de laver til dagligt

  • #13   14. apr 2019 Og jeg ved at jeg er god til det jeg laver, så jeg skal bare blive bedre til at overbevise mig selv og dernæst andre

  • #14   14. apr 2019 Mie: det er også en god idé. smiley
    Ja det kræver lidt overtalelse smiley . Men du kan ikke rigtig miste noget på det. Du får derimod øvet dig og så kan du jo reflektere over hvad du kan gøre bedre næste gang. Hvis det altså ikke bare var fordi de ikke har plads til en elev smiley


  • #15   14. apr 2019 Mie: allerede der har du et godt sted at starte! Så er det bare om at fortælle andre det!

  • #16   14. apr 2019 Det er jo det. Jeg har forberedt mig selv på at der nok kommer nogle nej'er inden der kommer et ja, og så må jeg jo lærer af det; som du også skriver

  • #17   14. apr 2019 Præcis. Det er generelt bare ikke nemt at få elevplads, så du må endelig ikke syge et nej personligt. Held og lykke!

  • #18   16. apr 2019 Bedst er, at tage ud til de ønskede virksomheder.
    Det er fuldstændig ligemeget, om du er genert, føer dig utilpas, eller andet. Du kommer personligt, og dét er det vigtigste.

    Hav en ansøgning med, hver gang.

    En god ansøgning, synes jeg indeholder, i rækkefølge:
    Overskrift: dit navn, eller noget snedker relateret
    -hvad kan du?
    - hvad vil du?
    - og hvad vil du opnå?
    - dine kompetencer inkl sprog/it
    - dine certifikater - kørekort, førstehjælp, brand, truck. Mv.mv.

    Tilsidst: personligt - hvad hedder du, alder, hvor bor du, din fritidsinteresse,
    Ganske enkelt, ikke for meget fyld.

    Kontaktinformation
    Evt tilføj et billede af noget du har lavet. Ikke for stort.

    ## et tip;
    Ikke brug for mange ''jeg''
    Drop klichér - jeg er mødestabil -> klart er du dét, det er man jo når man har et job.
    Jeg er en pige på 17 år - fint du er en pige, men brug f.eks ung kvinde, eller undlad dit køn, dit navn siger det meste.
    Jeg kunne godt tænke mig en læreplads - Nej, du VIL have en læreplads.
    Jeg vil gerne være snedker fordi jeg godt kan lide at arbejde med træ - Nej, du vil være snedker for at skabe noget unikt med dine hænderhænde.

    Jeg er sød og glad, jeg bruger min fritid på venner og heste, og bruger mange timer i stalden - vend den om - mine venner kendetegner mig som den humørfyldte hestetosse, der altid har gang i noget - lidt sjov, men du giver udtryk for at du har venner, hest og ikke er bange for at tage fat.

    En ansøgning som skal give et job - skal skille sig ud fra mængden. Må gerne indeholde lidt humor, uden flab. Må gerne indeholde selvtillid - jeg VIL, jeg KAN. Jeg SKAL, jeg GØR.



  • #19   17. apr 2019 Skriv en ansøgning dedikeret til virksomheden. En del af de uopfordrede ved os kommer på fællesmailen, derfor ser jeg dem også. Der er intet mere trist end en standard mail hvor firmanavnet er udskiftet. Jo, vent: Dem hvor ansøgeren har glemt at udskifte firmanavnet smiley

    Skriv hvad du vil og hvad du er for en person. Undersøg lidt om den virksomhed du søger ved. Vi får nogle gange ansøgninger hvor vi undrer os over hvorfor de har søgt ved os, når alt det vi laver er stik modsat ansøgerens hedeste drømme. De får knap nok et svar.


Kommentér på:
Det der med læreplads...

Annonce