Hjælp til overvægtig Fjordhest {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har lidt et problem jeg har i kan hjælpe med...
Jeg har en dejlig Fjordhest på 18 år, som desværre er blevet pænt overvægtig, fed egentlig.
Det sidder primært på halsen (selvom hans hals bare ER stor af natur!) og på bugen. Dvs. det er ikke så slemt ved gjorden, men lidt længere bagud.
Spørgsmålet er nu, hvordan får jeg ham til at tabe sig? Helst lidt hurtigt...
Han går på fold uden græs (der er LIDT at pille i, men det kan næppe kaldes græs!), får wrap og lucerne med vitaminer. Ikke andet!
Det er ikke muligt at ride ham, longere eller gå ture med ham.
For lige at præcisere det lidt... Han får 200 gram lucerne (Dangrønts Alfalfa), 100 gram vitaminer (Eggersmann Golden Minerals) og ca. 4 kg wrap om dagen.
Jeg forsøger at undgå alt sukker (udover det i wrappen, som jeg ikke aner hvor meget er).
Men hvad kan jeg gøre anderledes?
Det er ved at være ret vigtigt at han taber sig
Der er billeder på hans profil under Sebastian, men det er ikke nye billeder.
Håber i kan hjælpe.
jul 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 872
Jeg ville mene at det ville være bedre med hø
Hvorfor bruger du lucerne?
Jeg havde nok valgt hø, vitaminer og evt roepiller (dem uden så meget stivelse + sukker)
Hvorfor er det ikke muligt at motionere ham?
jul 2008
Følger: 41 Følgere: 48 Heste: 7 Emner: 256 Svar: 1.001
Jeg ville gerne give ham roepiller, men han spiser dem ikke
Han kan ikke rides mere... Har aldrig været turhest og man har aldrig kunne longere ham.
jul 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 872
Jeg ved simpelthen ikke havd jeg skal rådgive dig til, for du gør allerede alt hvad du kan!
Har du mulighed for at lave et eller andet ved folden? (evt smide en bold ud til ham eller lave folden til en forhindringsbane, så han på den måde tvinges til at bevæge sig)
jul 2008
jul 2008
Og ja, han er nødt til at blive klippet for at undgå utøj og for at lette hans vejrtrækning.
jul 2008
Udover det... Han blev bestemt ikke mere slank af Leisure Mix'en... Selvom det var MEGET lille mængde. Og han står på spåner i forvejen da han ellers spiser hele sin box...
jul 2008
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.770
Kan du forklare HVORFOR han ikke kan gåes med eller tages på cykeltur som håndhest. Alle heste, også de seperationsangste, u-trakfiksikre osv kan lære nye tricks
Og nej, 18 er ikke en så gammel alder som mange går os siger
Når jeg siger cykel, så er det fordi nogen heste bliver roligere med en cykel (=tror det er en hest?) og du vil kunne få mere fart på ham uden at du selv behøver anstrenge dig så meget (udover hvis du self ikk har noget imod løbetræning
jul 2008
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.770
Man kan gøre to ting for at slanke: mindre mad eller mere motion.
Hvad med at gå rundt om gårdens ejendom eller løbe frem og tilbage langs foldene, så kommer han jo ikke så langt væk.. tænker han måske ikke bliver bange så?
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.388
Hjælp til overvægtig Fjordhest
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside