{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.057 visninger | Oprettet:

Når hesten bare skal have det på den hårde måde o: {{forumTopicSubject}}

Suk, suk, suk!

jeg ved ikke, hvornår jeg lærer at forstå det altså xD

Jeg har en hest, der åbenbart kun forstår tingene, hvis hun får det på "den hårde måde" - ellers gør hun som det passer hende, bliver farlig osv..

Min søde hest går på mark alene omme bagved en af vores ridehaller. - og det er hun ikke ligefrem lykkelig over smiley
Men for at trække derom, skal jeg trække hende ned af en grussti forbi ridebanen og forbi en lade - og så kommer vi hen til marken.

Nu har Mirell dog fået den idé, at hun stopper op MINDST 10 gange på vej derned, og står og stritter imod som det stædige æsel hun er.

Jeg har så den sidste uge nok, forsøgt bare at holde presset indtil hun bevæger sig igen (hvilket har givet mange kramper, da hun er MEGET stædig..)..
Men hun er bare blevet værre og værre for hver dag, der er gået.
Og når jeg så har skulle hente hende fra fold er hun kommet jordende, har været ved atløbe fra mig hele vejen ned til stalden, hoppet rundt og været ustyrlig.
Arrh!
Jeg går med hende i longetorvet, så der er plads til at jeg kan komme langt nok væk fra hende, hvis hun f.eks. stejler osv. men det holder jo ikke vel.

Igår, da jeg skulle hente hende var hun så så vild, at hun nær varløbet igennem hegnet, da jeg kom derned til hende.
Jeg kunne se hun var heelt oppe at køre, så måtte tage en hurtig beslutning, og valgte at tage longetorvet rundt om mulen på hende, så jeg havde en chance for at holde hende.

Og det passede BESTEMT IKKE damen. Nøj hun bliver sur! Fnyser, ryster på hovedet osv. for at få det af - men ligeså snart hun selv går stille, så holder jeg løst i torvet, og så generer det hende ikke, at hun har det rundt om mulen.

Nå, jeg fik hende da ned til stalden efter en svær kamp!

I dag, da jeg skulle lukke hende ud tog jeg så torvet rundt om mulen på hende igen.
Som sædvanligt stopper hun op og nægter at gå - jeg lægger pres i og holder det. (Hvilket ikke er mega rart, når man har det rundt om mulen, fordi det lukker luftvejene lidt) - så hun blev selvfølgelig sur og prøvede at ryste torvet af, men jeg holdte fast i det. Ligeså snart hun gik fremad slap jeg presset, så hun ikke var generet.

Så stoppede hun én gang til - jeg gentog det samme, dog gjorde hun lidt mindre modstand her.

og så prøvede hun én gang til, men hun nåede nærmest ikke at stoppe, så mærkede hun presset og gik med det samme fremad for det - og så gik hun ellers ligeså fint hele vejen ned til marken og så glad og tilfreds ud? xD

Suk!

Da jeg så skulle hente hende i dag.. Kom ned på folden, fløjtede og kaldte - Mirell kigger op og kommer så jordende ned imod mig. Tænker lidt fuck, fordi jeg ikke orkede endnu en slåskamp. Men da hun kom ned til mig blev hun rimeligt afslappet, og jeg tog torvet rundt om mulen på hende igen.

Min mor åbnede leddet - normalt, når leddet åbner plejer mirell at springe til siden, fremad eller lign. men i dag gjorde hun intet. Jeg trak hende ud, og gik med løs snor afsted. Og hvad gjorde Mirell?
Hun fulgte efter mig som en lille hund! Rimelig afslappet og uden de store problemer. Hun gloede selvfølgelig (som altid) men ellers var der simpelthen INTET..

Og så er det bare jeg bliver sindssyg og river mig selv i håret og tænker "HVORFOR kan hun ikke bare forstå tingene på den måde jeg gerne vil have?!"
og hvorfor fanden har jeg ikke snart fattet, at Mirell er en hest, der VIRKELIG har brug for, at man sætter grænser og irettesætter hende konstant..?

Jeg bliver ved med at tænke "neej, hun er jo bange.." - men i virkeligheden bliver hun bare ved med at tage stygt pis på mig.. arg!!!

Ligesom med hendes bideri - hun var begyndt at bide hver gang vi spænder dækkenet foran. Jeg synes det var bedst at ignorere dårlig opførsel, så det gjorde jeg.
Indtil hun en dag bed min mor meget hårdt i armen, så hun var blå en uge efter!

Så blev jeg stiktosset, og hver gang hun bed efter det får hun et lille dask på skulderen. (jaja, jeg er super ond!)
Efter to dage bed hun ikke mere?
og jeg havde altså forsøgt at ignorere det i månedsvis uden held.. xD

Forhelvede altså.. Jeg synes bare det er træls, at jeg skal være SÅ meget efter hende hele tiden o.O ?

Andre, der har lignende heste??
Tequila f.eks. der hjalp det altid bare at ignorere dårlig adfærd og tage tingene stille og roligt, men det gør det squ ikke med Mirell..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når hesten bare skal have det på den hårde måde o:
  • #1   23. nov 2011 Årh, min unghest skal også have det på den hårde måde, ellers forstår han det ikke smiley Han har efterhånden manér til og fra fold, dog slet ikke i longe hvor vi altid har en kamp smiley

• #2   23. nov 2011 ja alle heste er forskellige smiley

• #3   23. nov 2011 Aram er også TOTALT kold over for ting(selv biler der kører forbi ham med 40 cm mellemrum og han står på en stejl skrænt... Nu keder han sig for tiden, fordi vi aldrig går tur og jeg aldrig træner noget "farligt" med ham.. Så nu er ALT farligt! Den der hvide stol der nomalt ikke gør noget, ligger lidt forkert .. den er FARLIG!

Simpelhen belastende. Her siger jeg også bare "hold nu op Aram" med en fast stemme og skubber ham væk fra mig igen(mens jeg stadig holder ved ham, for at vise at jeg er her altså - men der er ikke noget at være bange for , hvis jeg ikke også er bange.) .. nej... PUHA det er farligt! xD

• #4   23. nov 2011 Kender det ;s Fænrik er ikke ligeså svær som det lyder til Mirell er, men han skal også have det på den "hårde" måde.

• #6   23. nov 2011 jeg har min Dharma som er den SØDESTE engel man kan forstille sig. og ned det er ikke bare fordi hun er min og jeg elsker hende ^^
    hun er virkelig den SØDESTE engel..

under ridning er kun ikke helt den engel hun ellers er, der skal hun havde det også sådan lidt på den håre måde, her er grænsen og sådan, jeg skl virkelig vise hvad jeg til littade og hvad jeg ikke vil.
    nå hun så har denne grænse er der INTET overhoved og jeg kan se på hende hun er meget gladere..

min opfattelse er bare at hun ønsker jeg stiller faste rammer op for hende, så fungere hun bedst, selv om det kan være lidt svært nå hun ellers aldrig rigtig gør noget forkert...

jeg tror din hest er i lidt samme dur smiley der skal bare være en klar grænse om hvor den går og hvor den ikke gør XD

• #7   23. nov 2011 Det lyder meget træls.

Mht. hendes stopperi - Så driv på hende, istedet for at ligge pres i grimen. Hun lyder til at hun ligesom Nicko - Nægter hvis man bare trækker det mindste.

Så der hvor det bare er at hun stopper, der er problemet, så driv udelukkende, og forsøg så vidt muligt ikke at trække smiley

• #8   23. nov 2011 Sofie - nu er der jo nogen du ikke kan drive på hverken med pisk eller andet.. Hvordan vil du ellers drive ud over at trække? Det nytter jo ikke du ber hesten om at gå frem og du skal stå der i 15 minutter for at få den 10 skridt frem. Så er det sku en ordentlig klap i røven også bede hesten om at tage sig sammen og gå - når man altså ved at hesten ingen problem har og den kun gør det for at være stædig eller for at lave ballade.

• #9   23. nov 2011
    Sofie:

Glemte måske den detalje, at hvis man forsøger at drive på hende, så hopper hun enten ind i dig, eller stejler smiley Så det gør jeg ikke.

Lisa og Delledyret Hannah:

Mirell har fået alt muligt - vi har prøvet med magnesium, beroligende urter og alt sådan ngoet - og hun har i lang tid levet ag greenpower, wrap og vitaminer for at hun skulle få så lidt energi som muligt, men hun er stadig ligesådan smiley
    Nu har vi sat hende på næsten normalt foder igen, og hun er som hun altid har været smiley

• #10   23. nov 2011 Rosmear Aram og Camilla Munksgaard smiley .
    - Enig smiley

• #11   23. nov 2011 BECK: Guuuud ja, en fra min stald, hendes hest var PRÆCIST ligesom Mirell men efter hun fik magnesium så er hun blevet meget roligere at håndtere !:)

• #12   23. nov 2011
    Jamen ..

Hun skal jo ikke være skide rolig og kedelig smiley
    Hun skal bare være til at styre...

• #13   23. nov 2011 Min gamle halvpart var også sådan.. Skide stædig og nægtede af repsketere eller lytte til NOGEN, hvis ikke man konstant satte ham på plads, det gjorde jeg, og nu er han en engel over for mig... Men han er stadig belastene for andre smiley

• #16   24. nov 2011 lotte D
    vil sige det samme at problemet nok ligger i hvor den står:) men det ved du jo nok godt:)

Jeg har selv en pony der er meget stædig, og istedet for at hive i tovet er det faktisk bedre at drive på hesten fra siden, evt. med en pisk(og nej ikke til at slå med, men til at røre hesten som om det var din arm) eller bare lige bruge torvets ende. mine erfaringer.

læste lige længere oppe andre også skriver at du skal drive på den istedet. så håber det virker for din hest med at drive, det ville da ihvertfald nok lette på samvitigheden hvis det virker:) held og lykke frem over.

• #17   24. nov 2011 Hehe, det er simpelthen Mirell i en nøddeskal det der.. smiley

Da Line havde hende og jeg arbejde på rideskolen, kæft de kampe jeg ogs' have med hende, præcis som dem du beskriver der.. smiley
    Det lyder ikke til hun har ændret sig særlig meget..
    Hehe, men jeg gjorde det samme som dig, mange, mange, mange, mange gange og det virkede også til sidst.. smiley

Tror bare Mirell har sådan et temperament, har du evt. prøvet at bakke hende egentlig?
    - Det gjorde jeg kommer jeg lige i tanke om.. Hun stoppede, lagde jeg pres så hun gik 4-5 skridt frem, stoppede hende og bakkede et par skridt og gik frem igen.. smiley
    Dette havde jeg stor succes med..

• #18   24. nov 2011 Lotte D:
    Nej, for hun går altid alene på fold, og det plejer at gå fint.
    Nogle gange går der heste på en fold ved siden af, andre gange gør der ikke.
    Ja der er græs -hun har en kæmpestor græsfold for sig selv. smiley

Team miller:
    Som jeg har skrevet herinde kan jeg ikke drive på hende - hvis jeg gør det, så stejler hun eller hopper ind i mig osv.. så det gør jeg ikke smiley

• #19   24. nov 2011 Ida:

Haha hvor typisk smiley

• #20   24. nov 2011 Hold da op. Jeg mangler ord smiley jeg kan forstå det fra både hesten og menneskets side. Har selv stået der. Men det lader til at hesten tydeligvis har haft problemer hos gamle ejer og derfor tror jeg denne opgave bliver håndteret forkert. Jeg har ikke nogen umiddelbart løsning til dit problem andet end jeg sys du måske sku prøve at få lidt proff hjælp udefra. Det er sommetider nemmere for personer der ikke kender hesten og som har store faglige evner indenfor dette har meget nemmere ved at få styr på tingene ved at gøre ganske simple ting anderledes. Håber da for jer begge to at det falder i hak. Det er da hverken rart for hest eller rytter

• #21   24. nov 2011 Amamda: så er det vidst heller ikke værre smiley
    Du får det til at lyde som om, at min hest og jeg har det helt forfærdeligt - det har vi altså ikke smiley
    At lukke på fold er jo kun en brøkdel af det vi laver, og heldigvis opfører hun sig ok under rytter og som regel også på staldgangen..
    Vil ikke ofre penge på prof hjælp, når det hver dag trods alt lykkes mig at få hende til og fra fold, og slet ikke med de fremskridt hun har gjort de sidste to dage bare smiley

• #22   24. nov 2011 Og hvorfor tror du det har noget med gamle ejer at gøre?

• #23   24. nov 2011 Jeg ville sige, at enten skal hun have en fold kammerat. Ellers skal hun kunne se de andre heste HVER gang smiley De ka jo blive ensomme, som mennesker kan.

• #25   24. nov 2011 Jeg siger ikke hun har det forfærdeligt, og hvis jeg gjorde det er det jo min sag om jeg synes det eller ej - bum. Jeg syntes bare jeg læste længere oppe at den gamle ejer også havde de samme problemer med hesten og vedkommende har heller ikke fået løst problemet. Jeg konkludere bare at det er nok den forkerte måde at takle det på når to personer uafhængigt af hinanden har de samme problemer med den samme hest. Det er bare min teori. Men et telefon opkald er altid gratis hvis man vil det til livs. Som jeg også skriver har jeg selv stået i samme situation som dig og kan godt forstå hvordan du har det med at det hele tiden skal være på "den hårde måde". Derfor er det jeg skriver at måske ganske bitte små ting kan ændres så i begge får det bedre. Du kan ikke bilde mig ind at hesten sys det er rart at blive irettesat på den måde. Jeg kan se det er nødvendigt , ja, men derfor behøver hesten jo ikke syntes det er rart. Jeg ville forhøre mig ved en proff. hvis det er et stort problem for jer med ganske almindelig håndtering. Igen en opringning eller en email er ganske gratis. Heldigvis ellers var jeg fattig nu. smiley

• #26   24. nov 2011
    Tøsen:
    Hun får måske en foldkammerat fra d. 1 december, men ellers må hun gå selv ligesom hun gør nu smiley
    jeg kan ikke holde øje med, hvornår de andre tager deres heste ind, så det må hun bare overleve. Ellers kan hun ikke komme på fold, og så bliver hun helt skør smiley

Mie og Two Socks:
    Tusind tak smiley
    Hun går alene fordi hun kommer til skade, hver gang jeg lukker hende ud sammen med andre heste..
    Hun kan ikke rigtigt enes med dem, men af en eller anden grund er det altid hende selv, der kommer til skade -.-
    Men hun kommer måske ud med en 1'er pony (som går uden sko) her fra d. 1, hvis de kan gå sammen smiley

Amanda M:
    Ja, så kan jeg jo så fortælle dig, at det har virket det jeg har gjort smiley
    I dag træk jeg hende på fold, og hun stoppede ikke én eneste gang på vej derned i dag smiley
    og da jeg skulle hente hende kom hun jordende som altid og var oppe at køre, lige indtil jeg satte torvet i, så opførte hun sig pænt, og gik ligeså pænt ind fra folden af..

Jeg er meget overbevist om, at min hest har det bedst, når hun har meget faste grænser og rammer for, hvad hun må, og hvad hun ikke må smiley
    Hun er generelt blevet meget gladere for mig, efter jeg ikke er bange for hende mere, men bare retter på hende med det samme.
    og fordi jeg igår én gang ikke rettede på hendes napperi - ja så bed hun efter mig i dag, og fik fat i min jakke.
    Ligeså snart hun får lov til ngoet én gang, så bliver hun bare værre og værre smiley

• #27   24. nov 2011 BECK: Nej hvor lyder det som Fænrik smiley ikke at han er voldsom på den måde, men det med at han skal have sat grænser og have faste rammer:)

• #28   27. nov 2011 Jeg tror ikke man skal være "hård og kontant" men man skal nok nærmere bare være konsekvent og hun skal nok bare have at vide lidt oftere, hvor skabet skal stå smiley
    Som du også selv er inde på..

Min kan også finde på at teste sine beføjelse, løbe ud af boksen eller ridehuset osv, selvom han normalt er velopdragen og burde "vide" at det gør man ikke, men han er bare af den type, at det skal genopfriskes fra tid til anden og jeg skal være konsekvent og gennemfører alt, hvad jeg gør 100% og kan ikke snyde mig til det...

Sådan er det med kloge heste, de vil søge grænser og de vil lære nyt (også uvaner) lyn hurtigt og de skal have trukket kridtstregerne op lidt oftere...
    Så tillykke med den kloge hest og så er det bare på med arbejdsvanten og ikke tænke at hun tager pis på dig, hun skal bare lære sine begrænsninger at kende, synes desuden du håndterede det ganske fint, med rebet om mulen, da du giver efter for presset smiley
    Andre ville nok blive hysteriske og råbe og skrige og snørre mulen helt til og så ville der nok ikke have været det samme resultat...

• #29   27. nov 2011
    Min krikke er bare fantastisk - hun glemmer det bare selv engang imellem smiley

• #30   28. nov 2011 BECK !

He he smiley

Og skal måske lige sige, efter at have læst mit igen, min løber aldrig ud af ridehuset med mig på ryggen, det skete mens jeg skulle samle hans "blomster" op, hvor han får lov at gå efter mig, bare ikke lige den dag smiley

• #31   28. nov 2011 Nååå jamen så tror jeg at jeg har misforstået dit indlæg. Jeg har forstået det som om at du søgte hjælp til hva du skulle gøre istedet for det du gør.. smiley Jamen hvis det virker at have faste rammer så hold fast og sørg for at andre også holder fast hvis de skal håndtere hende.

Så må du meget undskylde at jeg tror jeg har misforstået dig... smiley

• #32   28. nov 2011 Ellers ys jeg du håndtere det fint. Havde selv gjort det samme. Pointerede bare at sys det var lidt fjollet at blive ved på dén måde hvis alligevel ikke gav pote. Men eftersom det gør det så fortsæt. Og ja er helt enig med . MLC . i med kloge heste, gennemføre tingene 100% uden at springe over hvor hegnet er lavest. smiley

• #33   28. nov 2011 Dede sidste to dage har jeg bare kunne trække hende i løst torv uden problemer smiley i dag var hun mega vild, da hun skulle ind, men irettesætte hende to gange, og så gik det fint, og hun blev pænt ved min side selvom hun hoppede lidt rundt..

Kommentér på:
Når hesten bare skal have det på den hårde måde o:

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce