Når hesten bare skal have det på den hårde måde o: {{forumTopicSubject}}
Suk, suk, suk!
jeg ved ikke, hvornår jeg lærer at forstå det altså xD
Jeg har en hest, der åbenbart kun forstår tingene, hvis hun får det på "den hårde måde" - ellers gør hun som det passer hende, bliver farlig osv..
Min søde hest går på mark alene omme bagved en af vores ridehaller. - og det er hun ikke ligefrem lykkelig over
Men for at trække derom, skal jeg trække hende ned af en grussti forbi ridebanen og forbi en lade - og så kommer vi hen til marken.
Nu har Mirell dog fået den idé, at hun stopper op MINDST 10 gange på vej derned, og står og stritter imod som det stædige æsel hun er.
Jeg har så den sidste uge nok, forsøgt bare at holde presset indtil hun bevæger sig igen (hvilket har givet mange kramper, da hun er MEGET stædig..)..
Men hun er bare blevet værre og værre for hver dag, der er gået.
Og når jeg så har skulle hente hende fra fold er hun kommet jordende, har været ved atløbe fra mig hele vejen ned til stalden, hoppet rundt og været ustyrlig.
Arrh!
Jeg går med hende i longetorvet, så der er plads til at jeg kan komme langt nok væk fra hende, hvis hun f.eks. stejler osv. men det holder jo ikke vel.
Igår, da jeg skulle hente hende var hun så så vild, at hun nær varløbet igennem hegnet, da jeg kom derned til hende.
Jeg kunne se hun var heelt oppe at køre, så måtte tage en hurtig beslutning, og valgte at tage longetorvet rundt om mulen på hende, så jeg havde en chance for at holde hende.
Og det passede BESTEMT IKKE damen. Nøj hun bliver sur! Fnyser, ryster på hovedet osv. for at få det af - men ligeså snart hun selv går stille, så holder jeg løst i torvet, og så generer det hende ikke, at hun har det rundt om mulen.
Nå, jeg fik hende da ned til stalden efter en svær kamp!
I dag, da jeg skulle lukke hende ud tog jeg så torvet rundt om mulen på hende igen.
Som sædvanligt stopper hun op og nægter at gå - jeg lægger pres i og holder det. (Hvilket ikke er mega rart, når man har det rundt om mulen, fordi det lukker luftvejene lidt) - så hun blev selvfølgelig sur og prøvede at ryste torvet af, men jeg holdte fast i det. Ligeså snart hun gik fremad slap jeg presset, så hun ikke var generet.
Så stoppede hun én gang til - jeg gentog det samme, dog gjorde hun lidt mindre modstand her.
og så prøvede hun én gang til, men hun nåede nærmest ikke at stoppe, så mærkede hun presset og gik med det samme fremad for det - og så gik hun ellers ligeså fint hele vejen ned til marken og så glad og tilfreds ud? xD
Suk!
Da jeg så skulle hente hende i dag.. Kom ned på folden, fløjtede og kaldte - Mirell kigger op og kommer så jordende ned imod mig. Tænker lidt fuck, fordi jeg ikke orkede endnu en slåskamp. Men da hun kom ned til mig blev hun rimeligt afslappet, og jeg tog torvet rundt om mulen på hende igen.
Min mor åbnede leddet - normalt, når leddet åbner plejer mirell at springe til siden, fremad eller lign. men i dag gjorde hun intet. Jeg trak hende ud, og gik med løs snor afsted. Og hvad gjorde Mirell?
Hun fulgte efter mig som en lille hund! Rimelig afslappet og uden de store problemer. Hun gloede selvfølgelig (som altid) men ellers var der simpelthen INTET..
Og så er det bare jeg bliver sindssyg og river mig selv i håret og tænker "HVORFOR kan hun ikke bare forstå tingene på den måde jeg gerne vil have?!"
og hvorfor fanden har jeg ikke snart fattet, at Mirell er en hest, der VIRKELIG har brug for, at man sætter grænser og irettesætter hende konstant..?
Jeg bliver ved med at tænke "neej, hun er jo bange.." - men i virkeligheden bliver hun bare ved med at tage stygt pis på mig.. arg!!!
Ligesom med hendes bideri - hun var begyndt at bide hver gang vi spænder dækkenet foran. Jeg synes det var bedst at ignorere dårlig opførsel, så det gjorde jeg.
Indtil hun en dag bed min mor meget hårdt i armen, så hun var blå en uge efter!
Så blev jeg stiktosset, og hver gang hun bed efter det får hun et lille dask på skulderen. (jaja, jeg er super ond!)
Efter to dage bed hun ikke mere?
og jeg havde altså forsøgt at ignorere det i månedsvis uden held.. xD
Forhelvede altså.. Jeg synes bare det er træls, at jeg skal være SÅ meget efter hende hele tiden o.O ?
Andre, der har lignende heste??
Tequila f.eks. der hjalp det altid bare at ignorere dårlig adfærd og tage tingene stille og roligt, men det gør det squ ikke med Mirell..
sep 2009
Følger: 39 Følgere: 53 Heste: 3 Svar: 749
sep 2007
Følger: 40 Følgere: 244 Heste: 7 Emner: 483 Svar: 2.289
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Simpelhen belastende. Her siger jeg også bare "hold nu op Aram" med en fast stemme og skubber ham væk fra mig igen(mens jeg stadig holder ved ham, for at vise at jeg er her altså - men der er ikke noget at være bange for , hvis jeg ikke også er bange.) .. nej... PUHA det er farligt! xD
sep 2011
Følger: 392 Følgere: 1102 Heste: 3 Emner: 390 Svar: 2.554
sep 2008
Følger: 57 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 46 Svar: 1.129
hun er virkelig den SØDESTE engel..
under ridning er kun ikke helt den engel hun ellers er, der skal hun havde det også sådan lidt på den håre måde, her er grænsen og sådan, jeg skl virkelig vise hvad jeg til littade og hvad jeg ikke vil.
nå hun så har denne grænse er der INTET overhoved og jeg kan se på hende hun er meget gladere..
min opfattelse er bare at hun ønsker jeg stiller faste rammer op for hende, så fungere hun bedst, selv om det kan være lidt svært nå hun ellers aldrig rigtig gør noget forkert...
jeg tror din hest er i lidt samme dur
maj 2009
Følger: 60 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 312 Svar: 4.406
Mht. hendes stopperi - Så driv på hende, istedet for at ligge pres i grimen. Hun lyder til at hun ligesom Nicko - Nægter hvis man bare trækker det mindste.
Så der hvor det bare er at hun stopper, der er problemet, så driv udelukkende, og forsøg så vidt muligt ikke at trække
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.534
Sofie:
Glemte måske den detalje, at hvis man forsøger at drive på hende, så hopper hun enten ind i dig, eller stejler
Lisa og Delledyret Hannah:
Mirell har fået alt muligt - vi har prøvet med magnesium, beroligende urter og alt sådan ngoet - og hun har i lang tid levet ag greenpower, wrap og vitaminer for at hun skulle få så lidt energi som muligt, men hun er stadig ligesådan
Nu har vi sat hende på næsten normalt foder igen, og hun er som hun altid har været
sep 2011
- Enig
sep 2011
jan 2007
Jamen ..
Hun skal jo ikke være skide rolig og kedelig
Hun skal bare være til at styre...
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.445
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 166 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.820
vil sige det samme at problemet nok ligger i hvor den står:) men det ved du jo nok godt:)
Jeg har selv en pony der er meget stædig, og istedet for at hive i tovet er det faktisk bedre at drive på hesten fra siden, evt. med en pisk(og nej ikke til at slå med, men til at røre hesten som om det var din arm) eller bare lige bruge torvets ende. mine erfaringer.
læste lige længere oppe andre også skriver at du skal drive på den istedet. så håber det virker for din hest med at drive, det ville da ihvertfald nok lette på samvitigheden hvis det virker:) held og lykke frem over.
jun 2007
Følger: 55 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 114 Svar: 636
Da Line havde hende og jeg arbejde på rideskolen, kæft de kampe jeg ogs' have med hende, præcis som dem du beskriver der..
Det lyder ikke til hun har ændret sig særlig meget..
Hehe, men jeg gjorde det samme som dig, mange, mange, mange, mange gange og det virkede også til sidst..
Tror bare Mirell har sådan et temperament, har du evt. prøvet at bakke hende egentlig?
- Det gjorde jeg kommer jeg lige i tanke om.. Hun stoppede, lagde jeg pres så hun gik 4-5 skridt frem, stoppede hende og bakkede et par skridt og gik frem igen..
Dette havde jeg stor succes med..
jan 2007
Nej, for hun går altid alene på fold, og det plejer at gå fint.
Nogle gange går der heste på en fold ved siden af, andre gange gør der ikke.
Ja der er græs -hun har en kæmpestor græsfold for sig selv.
Team miller:
Som jeg har skrevet herinde kan jeg ikke drive på hende - hvis jeg gør det, så stejler hun eller hopper ind i mig osv.. så det gør jeg ikke
jan 2007
Haha hvor typisk
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 990
jan 2007
Du får det til at lyde som om, at min hest og jeg har det helt forfærdeligt - det har vi altså ikke
At lukke på fold er jo kun en brøkdel af det vi laver, og heldigvis opfører hun sig ok under rytter og som regel også på staldgangen..
Vil ikke ofre penge på prof hjælp, når det hver dag trods alt lykkes mig at få hende til og fra fold, og slet ikke med de fremskridt hun har gjort de sidste to dage bare
jan 2007
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 115 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.993
jan 2005
jan 2007
Tøsen:
Hun får måske en foldkammerat fra d. 1 december, men ellers må hun gå selv ligesom hun gør nu
jeg kan ikke holde øje med, hvornår de andre tager deres heste ind, så det må hun bare overleve. Ellers kan hun ikke komme på fold, og så bliver hun helt skør
Mie og Two Socks:
Tusind tak
Hun går alene fordi hun kommer til skade, hver gang jeg lukker hende ud sammen med andre heste..
Hun kan ikke rigtigt enes med dem, men af en eller anden grund er det altid hende selv, der kommer til skade -.-
Men hun kommer måske ud med en 1'er pony (som går uden sko) her fra d. 1, hvis de kan gå sammen
Amanda M:
Ja, så kan jeg jo så fortælle dig, at det har virket det jeg har gjort
I dag træk jeg hende på fold, og hun stoppede ikke én eneste gang på vej derned i dag
og da jeg skulle hente hende kom hun jordende som altid og var oppe at køre, lige indtil jeg satte torvet i, så opførte hun sig pænt, og gik ligeså pænt ind fra folden af..
Jeg er meget overbevist om, at min hest har det bedst, når hun har meget faste grænser og rammer for, hvad hun må, og hvad hun ikke må
Hun er generelt blevet meget gladere for mig, efter jeg ikke er bange for hende mere, men bare retter på hende med det samme.
og fordi jeg igår én gang ikke rettede på hendes napperi - ja så bed hun efter mig i dag, og fik fat i min jakke.
Ligeså snart hun får lov til ngoet én gang, så bliver hun bare værre og værre
sep 2011
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Som du også selv er inde på..
Min kan også finde på at teste sine beføjelse, løbe ud af boksen eller ridehuset osv, selvom han normalt er velopdragen og burde "vide" at det gør man ikke, men han er bare af den type, at det skal genopfriskes fra tid til anden og jeg skal være konsekvent og gennemfører alt, hvad jeg gør 100% og kan ikke snyde mig til det...
Sådan er det med kloge heste, de vil søge grænser og de vil lære nyt (også uvaner) lyn hurtigt og de skal have trukket kridtstregerne op lidt oftere...
Så tillykke med den kloge hest og så er det bare på med arbejdsvanten og ikke tænke at hun tager pis på dig, hun skal bare lære sine begrænsninger at kende, synes desuden du håndterede det ganske fint, med rebet om mulen, da du giver efter for presset
Andre ville nok blive hysteriske og råbe og skrige og snørre mulen helt til og så ville der nok ikke have været det samme resultat...
jan 2007
Min krikke er bare fantastisk - hun glemmer det bare selv engang imellem
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
He he
Og skal måske lige sige, efter at have læst mit igen, min løber aldrig ud af ridehuset med mig på ryggen, det skete mens jeg skulle samle hans "blomster" op, hvor han får lov at gå efter mig, bare ikke lige den dag
jan 2005
Så må du meget undskylde at jeg tror jeg har misforstået dig...
jan 2005
jan 2007
Når hesten bare skal have det på den hårde måde o:
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside