{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.462 visninger | Oprettet:

Foder-dilemma - tynd islænder {{forumTopicSubject}}

Det kunne være virkelig fedt, med en hel masse råd og erfaringer, for jeg synes det er svært at finde ud af, hvad der er den bedste løsning. Here goes;

Har længe haft en holdning om, at fodre så simpelt som muligt med et koncentreret vitamin/mineral produkt og dertil supplere med lucerne og selvfølgelig wrap/hø og græs.
Pt. får hesten derfor ovenstående; dangrønts alfalfa med 3% olie-indhold, vitamin-kiks fra Salvana - går på døgngræs (ret sparsomt!) og får en portion wrap 2 gange dagligt (desværre ved jeg ikke præcis hvor mange kg - hvilket jeg godt ved, ikke er så optimalt) og så er jeg lige begyndt at supplere foderet med EquiOil Omega 3+6+9.

I sommers var han meget syg og tabte sig, så han nærmest kun var skind og ben. Og jeg må indrømme, at han ikke er kommet helt ovenpå igen. Man kan se hans ribben på trods af mega tyk vinterpels og han er meget kantet under pelsen. Derudover mangler han energi, der skal ikke meget til at gøre ham træt, og han står tit bare og småsover på staldgangen o.s.v.
Hans tænder er blevet ordnet for nyligt, og han er tjekket af dyrlæge/kiropraktor. Men det udelukker selvfølgelig ikke, at han måske har lidt "laster" stadig.

Hvordan ville I fodre sådan en hest?
Ville I opgive idealet om at fodre simpelt og uden korn/sukker/stivelse, og så bare finde et energiholdigt müsli-produkt og "fodre løs"?

Kom endelig med alle mulige bud smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder-dilemma - tynd islænder
  • #1   24. nov 2011 Jeg ville nok give fiberpiller ved siden af. Det er også kornfrit.
    http://www.nag.dk/documents/feb08.pdf

    http://www.nag.dk/documents/29248-2733_vj2%20HorsePro%20fiber%202.pdf

    Og/eller supplere med Kompeet pulver.


  • #3   24. nov 2011 Ida: Ja, det er snart tid til ormetjek. Men som skrevet, var han alvorligt syg i sommers, hvor han mistede al muskelmasse og fedt, og kun var skind og ben. Og det tager lang tid at bygge det hele op igen. Så jeg tror ikke umiddelbart på bændelorm. Men tak fordi du nævner det - det er i al fald en god idé at få det tjekket smiley

  • #6   24. nov 2011 Ida:
    Minder mig lige om at jeg skal have min nye plag tjekket. Hun virker sådan lidt oppustet uden at være tyk smiley



  • #7   24. nov 2011 Det var sent på året at lave gødningsprøver med mindre der er tale om bændelorm....

    http://www.equilab.dk/


  • #8   24. nov 2011 Camilla: Ja, jeg ved det smiley Og det er rigtig rigtig dumt. Jeg har bare gået og ventet på, at gårdejeren ville "sørge for det", - og har glemt at få snakket med dem om det, - og nu er jeg efterhånden i tvivl om, om de overhovedet undersøger/behandler deres heste ud over i foråret :S Det er meget dumt, og jeg skal have snakket med dem!

  • #9   24. nov 2011 Åh, det var ærgeligt.
    Ja, visse steder tager de kun gødningsprøver om foråret. Det har også resulteret i, at min søsters Frieser har været fuld af bændelorm, da der så heller ikke er informeret ( fra dyrlægens side ) om resistensundersøgelse ved høj epg...


  • #10   24. nov 2011 Ja smiley Det er bare så pokkers vigtigt, at der er styr på det... For det kan virkelig skade hesten meget. Jeg har også en svag mistanke om, at de i det hele taget ikke undersøger hestene, - men blot giver ormekur sådan lidt "efter behov" hvis de selv vurderer det. Men jeg skal ikke male fanden på væggen for tidligt, - jeg krydser fingre for at det ikke er sådan - og må snakke med dem hvis jeg ser dem i morgen.
    Hvis min "frygt" er rigtig, så vil det nok være en smule håbløst at tjekke og behandle Fáni, - når han går sammen med de andre. Ej, det kan jeg ik' overskue - jeg krydser fingre og håber min mistanke er forkert!


  • #11   25. nov 2011 Jeg ville bestemt tilføje fiberpiller i hans måltid, han må få op til 5 kg om dagen, og det tror jeg at jeg ville bestræbe mig på, hvis du har mulighed for at opbløde og give ham selv, hvis staldejer ikke vil.. Det skal selvfølgelig fordeles ud på dagen, max 2 kg foder pr måltid må en hest få... Og så få styr på hvor meget grovfoder han egentlig får ind... Det skal skrues op på max, men det ved du nok allerede =)

    Enig med ormetjek, og kan kun anbefale www.equilab.dk, men gør dig selv en tjeneste, hvis du selv sender ind, så send 2-3 afsted , så får du et mere korrekt billede af hestens tilstand.. Bændelorm kan sagtens ses på gødningsprøve, ligesom spolorm, blodorm og EPG... Vælg den udvidede prøve til ca 138 kr, så får du også tjekket for sand i tarmene og om han fordøjer sit strå overhovedet...

    Jeg har ikke meget tilovers for Salvana kiks, så kunne jeg, ville jeg skifte fra dem til f.eks Travo Performance eller Horselux Easy...


  • #12   25. nov 2011 Doseringen på fiberpiller:
    Dosering: Tør. Max 0,5 kg pr. måltid til
    en stor hest. Opblødt. Max 1 kg pr
    måltid (i tørvægt før opblødning) til en
    stor hest. Pony ca. halv dosering

    http://www.nag.dk/documents/HorsePro%20Fiber.pdf
    ( det Farum-Værløse de skriver om sammen med fiberpillerne er et vitamin/mineralprodukt )


  • #13   25. nov 2011 Drop olien og giv ham groft. Som andre også skriver, fiber og grovvare i stor stil. Sørg også for protein. Jeg har en tynd islænder i min stald. Hun fik så meget mad, at man skulle tro det var løgn (hun har føl fra August ved siden, så det er ekstra hårdt for hende).
    Jeg fik så et tip, fra en god bekendt som er absolut hardcore i hestefodring, og han sagde følgende (om mandagen):
    Sæt den op i stalks (lucernestængler fri for bladdele) - gerne op til 6-800g dagligt (hun fik 500g)
    Sæt hende op i lucerne piller (her fik hun 800g og vi satte hende op til 1000g)
    Til gengæld blev hun sat ned i almindelig lucerne, som jo ellers er den de skulle tage på af.
    Der ud over satte han hende på en lucerneprotein-kur med tilsat tang og microorganismer, tog hende af den olie hun fik og satte hende på koldpresset rapsolie i stedet. Og så ville han se hende om fredagen igen. Der var hun allerede begyndt at tage på og har taget på siden.

    Groft: for at tvinge hendes system til at udnytte foderet bedre og for at få tarmsystem og tarmflora sat i sving
    Protein: for at få energi til at sætte/holde muskler
    Koldpresset rapsolie: fordi almindelig olie bare er kalorier. Med den koldpressede bliver hesten i stand til at optage en meget større procentdel af olien og også optage de gode ting i olien, hvor almindelig olie er mere eller mindre tomme kalorier hvor op til 2/3 bare fiser lige igennem.


  • #15   25. nov 2011 Du skal fodre med det du syntes og evt snakke med dyrlæge eller foderkonsulent.. Jeg snakkede med brogaarden og fik en foderplan på build up og lucerne ( gold) og det har fungeret meget godt til min fuldblod. Han er pæn i huld nu.. Det tog ca 4-5 mdr at blive pæn.. Han har oveni købet fået en gid energi uden at virke dum eller andet..

  • #16   25. nov 2011 Ida: Problemet med blodprøve og bændelorm er at blodprøven ikke kan påvise den aktuelle tilstand, den kan kun fortælle om der har været infektion med bændelorm i kroppen, ikke om der er nu og hvor heftigt... Så hvis man vil helgardere sig, så får man taget begge dele... Jeg har selv fået påvist bændelorm i de prøver jeg har sendt ind.. Men en gødningsprøve er jo bare et øjebliks billede, og 2 prøver fra 2 forskellige bunker af samme hest, kan vise 0 i den ene og 500 i den anden...

  • #17   25. nov 2011 Har du mulighed for at give ham mere hø? evt hvis de andre ikke skal have det, så sætte ham på en anden fold/boks hvor han får en god bunke wrap.

    Derefter, som de andre siger, så er fiberpellets et dejligt produkt smiley Linamix (der også kører på de der omega fedtsyrer) ville jeg også sige go for. Jeg ville også overveje et lucerne produkt der først og fremmest har mere olie i sig.

    Men det vigtigste for Fáni er så meget wrap som han kan spise, det er virkelig den letteste måde at holde huldet på vores dejlige venner smiley


  • #18   25. nov 2011 I samråd med gårdejer bliver de givet noget mere wrap nu.
    Desværre er min tid i dagligdagen ret begrænset, - og gårdejer's ligeså, - så at lukke ham ud/på separat fold og fodre med ekstra wrap dagligt vil ikke rigtig kunne lade sig gøre.

    Fiberpiller fik han sidste vinter, - og jeg syntes ikke umiddelbart det var nogen succes.

    Har fået anbefalet af en meget klog foderperson, at passe på med for meget protein. - Og lucerne er netop meget proteinholdigt.
    Har før prøvet med en lucerne der var mere olie i (sidste vinter) - men det ville den kræsne hest ikke spise. Så det skal også være noget foder, som han gider æde.

    Har bestilt foderplan hos Brogaarden - og jeg tror det ender med Build Up og EquiJewel.
    Og derudover er jeg på sporet af at finde en dyrlæge, som er rigtig erfaren og dygtig til foder-relaterede problemer som orm, fordøjelse o.lign., så jeg han sikre at Fáni er tip-top i orden til at kunne tage ordentligt på og ikke mangler noget essentielt.


  • #19   25. nov 2011 Er sikker på du nok skal passe godt på din dreng... Med så omsorgsfuld og opmærksom en ejer, er jeg slet ikke bekymret =)
    Pøj Pøj fremover med jer...


  • #20   25. nov 2011 Årh ja det er da rigtig nok Emilie smiley Men øget mængde grovfoder er altid en god start smiley

    Måske du kunne motionere ham mindre? Han bruger jo energi, når du rider ham. Jeg ved godt det er en øv-måde at klare det på, men heste der skal tabe sig skal jo helst motioneres mest muligt, så kan man jo også sige det modsatte til heste der skal tage på smiley

    Hmm, ellers kan du måske prøve Christina Keppie? Agronom og som jeg personligt har læst mange fornuftige artikler af smiley


  • #21   25. nov 2011 Ja, det giver også helt sig selv det med motion, - har næsten for travlt til det før engang i januar. Så det bliver ret minimalt.

    Men Christina er vel ikke dyrlæge? Det skal jo være én som kan tjekke ormeprøve samt evt. blodprøve for bændelorm eller mangler generelt set.


  • #22   25. nov 2011 Mange tak Jeanette! Det var en sød besked smiley

  • #23   25. nov 2011 Jeg ( og hesten selfølgelig) har været enormt tilfredse med build up og det virker bare og det dur godt til kræsne heste .. Cassis spiser dælme heller ikke hvad som helst men dette guffer han som slik.. Men held og lykke med det foder du vælger smiley

  • #24   26. nov 2011 Hej smiley
    Du kunne evt. prøve at skrive til Jórun. Hun er rigtig dygtig smiley Vi har fået flere råd fra hende og har f eks. kueret noget svampe-lignende i huden på hestene igennem en mineral-vitaminkur smiley

    (link fjernet)


  • #25   27. nov 2011 Agronomer lærer meget mere end dyrlæger omkring fodring, så det ville jeg stole mest på smiley Men det ville self være bedst med begge dele ind over smiley

Kommentér på:
Foder-dilemma - tynd islænder

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce