{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
979 visninger | Oprettet:

Æder græs {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Nu bliver jeg nødt til at bide min stolhed i mig, og bede om hjælp til dette latterlige problem.
Det går simpelthen så fint med Anton og føler at vi burde svæve rundt på en lyserød sky lige nu.
Desværre ødelægges alt vores arbejdsglæde af, at han æder hver evig eneste gang han ser sit snit til det. Om det er i vejkanten, i skoven eller i hjørnet af ridebanen betyder ikke noget. Alt bliver spist - men self. er det især græsset der er et problem. Det er både når jeg trækker ham og når jeg rider, at han gør det.
Jeg har aldrig oplevet at jeg ikke kunne vænne en hest fra at græsse... men nu synes jeg efterhånden jeg har kæmpet rigtig længe.
Nogen dage går det ganske fint. Andre dage kan jeg nærmest lige så godt lade være med at træne, fordi vi bare konstant diskuterer om han må spise. Jeg bliver frustreret og skuffet over mig selv, og han bliver også 'ked af det' fordi jeg hiver og slider i ham. Han lukker nærmest af (øjnene bliver fjerne).

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp her!
Tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Æder græs
  • #1   29. nov 2011 du ksla være meget konsekvent, og korigere ham lige så snart han tænker på at græsse, og den skal ALDRIG have lov at græsse når i er sammen. den kan æde på fold.

  • #2   29. nov 2011 Jeg holder ham i kort snor og våger over ham som en høg, men alligevel formår han at hive hovedet ned og æde. Det kan også være i raskt trav at han pludselig bare stopper og spiser!

  • #3   29. nov 2011 Lær ham signalet/ordet "Nej!" og når han lige skal til at græsse, siger du "Nej!" og evt. trækker/rider ham væk fra det han vil æde.

    Husk at du skal være et skridt foran ham - han skal ikke nå at tage hovedet ned og spise græs før du siger "Nej!" - du skal "fange" ham lige idét han begynder at sænke hovedet.

    Har selv haft samme problem, og nu kan jeg nøjes med at sige "Nej!" så lader han være:)


  • #4   29. nov 2011 Hvis han går i trav og lige pludselig stopper op og spiser græs, så rider du fremad, vær konsekvent og fortæl ham "hey makker, nu rider vi!" .

    Som der er blevet sagt, så kan han græsse på fold.


  • #5   29. nov 2011 når jeg går med mine så ryster jeg i tovet lige så snart de overvejer at æde, hvis ikke de reagere så bliver der rystet mere og mere voldsommere og voldsommere, til den rejser sit hovede op igen, så stopper tovet OMGÅENDE.
    det rystende tov ledsages af et NEJ, og der er ros så snart den reagere på signalet.

    det er ikke bare hver gang, men hver eneste gang

    under ridning bliver jeg lige så irreterende når de vil græsse, igen understøttet af et NEJ og total ro og ros når de stopper med at æde og løfter hovedet


  • #8   29. nov 2011 Må grine lidt når jeg leser lidt om dit problem. Ikke pga det er specielt sjovt men pga jeg har haft lidt af samme problem. Min hoppe som jeg har haft i 5 år gør det stadig. Har prøvet alt men hun kan også finde på at stoppe midt i trav for at spise græs. Og det er ikke bare lige og hive i tøjlerne og sparke den i siderne. Hun reagerer ihvertfald ikke. Hun er kun foldbums nu og har været det noget tid så ved ikke om hun gør det stadig.

    Min vallak havde tildenser til det førhen. Men han gør det kun hvis han er meget meget sulten, så måske du skulle give den mere mad. Efter jeg har flyttet mine heste og de får flere faste måltid er han ikke så sulten. Du kunde også prøve og legge din ridning lidt efter måltidene så han ikke er så sulten.

    Men nogle gør det alligevel og det er svært at træne det væk.


  • #9   29. nov 2011 lær ham at kigge væk. og træn med godbidder i det område der er mere lækre en græs. Foder, fuglefrø, sliksten, æbler osv.

  • #10   29. nov 2011 Tak for jeres råd..
    Fleur: Jeg forstår ikke helt hvad kan skal kigge væk fra?
    Og græs er toppen af hans liste over mad sådan ca :b Han er lidt sær. For faktisk er han en ganske kræsen hest.

    Jeg synes jeg gør det i foreslår. Jeg er altid 'over' ham og holder øje. Hvis han kigger på græsset ryster jeg snoren, herefter giver jeg små ryk. Hvis han stopper forsøget får han self ros og alle ubehageligheder stopper.
    Hvis han derimod trækker igennem og stikker næsen i græsset så har jeg prøvet følgende:
    - Konstant hiv i begge tøjler
    - Træk i den ene tøjle
    - Træk i den ene tøjle kombineret med sparkende schenkler (jeg har aldrig nogen sinde ellers sparket min hest i siderne, så han burde blive overrasket.. men nej)
    - At drive bagpå med en pisk
    - Konstant dappen med en pisk indtil han stopper med at æde.

    Ingen af ovenstående ting kan gerenere ham hvis han gerne vil spise.

    Jeg må vist tage en alvorlig snak med dem ude i stalden, for at få lagt fodringen mere regelmæssigt.


  • #11   29. nov 2011 at kigge væk er ligesom et "nej", det er bare nemmere at indlære. hesten skal kigge væk fra dig, og holde hovedet i bringehøjde.

    Har du prøvet fuglefrø? det er altså pænt lækkert synes mange heste smiley vildtfuglefrø. det flere gange han bryder dine signaler, des mere bliver det en vane, så bare væben dig med tålmodighed, det kommer nok til at ta en uge eller 2 for at få det til at sidde fast, jeg skulle igennem det samme med min flemming. Find en metode, og hold dig til den smiley


  • #12   29. nov 2011 Dipsy, min tidligere pony, gjorde det også, ham nåede jeg desværre ikke at få vænt af med det : 3.

    Men Avanti, min part, gjorde det også lidt i starten når han var løs på banen, og der var det altså en græsridebane, så den var svær o:. Jeg prøvede at 'hvæse' eller hvad man kan sige, mens jeg stampede i jorden. Han reagerede med det samme : ). Nu kan jeg nøjes med at sige 'HYP!' og lave en lille bevægelse med armen, så er han væk : ).
    Og Avanti er åbenbart en af de gode heste, for han græsser ikke når man trækker med ham : 3.


  • #13   29. nov 2011 Tak Fleur. Jeg må eksperimentere med lækre ting. Desværre er Anton alt for fed så han er jo nok pænt sulten den stakkels hest.
    Han går i en løsdrift med helt nedbidt græs og får roepiller og vitaminer 1 gang om dagen, ca. 5-7 kg wrap og så kommer han på en 'høj' græsfold et par timer om dagen. Og så er der jo wrap i løsdriften (som han aldrig rører ved) Så han skulle ikke sulte.
    'At kigge væk' er så noget jeg skal bede ham om, når han skal til at græsse eller hvordan?


  • #14   29. nov 2011 Har samme problem - prøver så vidt muligt at give ham et hurtigt prik, smølfespark eller bare knipser højt, sammen tidlig med at jeg siger TSSCH. Ikke for at straffe ham, men for at aflede hans opmærksomhed, og ligesom give ham et chok, så han glemmer græsset smiley

    De gange han når ned, bliver jeg bare nødt til at drive på ham, og være hurtigere næste gang smiley



  • #15   29. nov 2011 jepper smiley


  • #16   29. nov 2011 Tak alle sammen smiley

  • #17   29. nov 2011 SÆT EN GRÆSTØJLE PÅ ET STYKKE TID

  • #18   29. nov 2011 jeg ville være konsekvens, MED DET SAMME! hesten her kan åbenbart ikke læres det trinmæssigt, så nu er det kontant "afregning" ved kasse 1, MED DET SAMME.

    jeg har en shetlænder, ikke nok med de kun har mad i hovedet, så er der ikk langt fra deres hovedet til græsset. Jeg har GRÆDT og GRÆDT og været så frustreret at jeg ikke ville træne. Jeg har prøvet ALT og det eneste der virkede var at når han græssede var det kontant og HÅRDT hiv i torvet, et NEJ, og så løst torv igen. I starten skulle jeg gøre det 20 gange bare på en strækning på 10 meter, men det var det værd. Jeg blev ved og ved og ved, samme konsekvens HVER GANG, og han måtte IKKE spise, heller ikke en enkelt gang, det kunne han ikke styre.
    Den dag i dag, et år efter jeg startede på den metode, kan jeg gå turer i skoven med græs, gå over marker, træne på marker uden torv, han VED han ikke må. Og prøver han en enkelt gang får han et NEJ og så ved han legen er slut.

    Det er guld værd at kunne træne uden at holde hestens hoved, så jeg ville sige KÆMP for det!


  • #19   29. nov 2011 Jeg har haft et lignende problem med min shetlænder. Jeg var træt af, at råbe og blive sur, og dermed skabe dårlig stemning, så jeg forsøgte at vende det om. I stedet for at straffe når han græssede, roste jeg når han græssede hvor jeg bad ham om det, altså satte en kommando på. Det kræver stort arbejde, men det er helt sikkert det værd!

    Jeg tog ham i grime og tov på en græsplæne. Så holdt jeg hans opmærksomhed på mig ved at snakke med ham, underholde ham og vifte lidt med armene, hvis han kiggede væk. Når jeg havde holdt hans opmærksomhed i nogle sekunder, pegede jeg ned på jorden foran ham (tog hånden helt ned til jorden) hans hoved fulgte efter, han begyndte at græsse, og jeg roste. Så bad jeg ham om hans opmærksomhed igen, først ved at snakke med meget energi i stemmen, hvis ingen reaktion, lagde jeg pres på tovet, mere og mere, til han tog hovedet op, og så ros.
    Efter at have gjort det MANGE gange over et par uger, forstod han, at han måtte græsse, når jeg pegede på jorden foran ham.
    Jeg satte derefter en kommando på dét at stoppe igen. Jeg klappede et par gange i hænderne, hvis det ikke fangede hans opmærksomhed, tog jeg i tovet som før ^
    Efter ca 1 måneds træning, græsser han nu KUN når han får lov eller hvis jeg fjerner min opmærksomhed fra ham. Når jeg klapper tager han hovedet op, og får ros (enten stemme eller godbid)..

    Men vær væbnet med tålmodighed, det er ikke helt let! - Men helt sikkert det værd! (:


  • #20   30. nov 2011 ah, man behøver ikke græde over det, det er et nemt problem at slippe af med smiley

    et lille tillæg til team turbo tango,

    dårlig ide at lære den at æde græs på kommando, hellere lære den ikke at gøre det, det løser problemet nemmere og hurtigere smiley


  • #21   30. nov 2011 Tro mig, jeg forsøgte dette i 3 år, uden held. Derfor valgte jeg at vende det om, og det fungerer rigtig godt for mig! (:

  • #22   30. nov 2011 Mange tak alle sammen smiley Jeg kan virkelig nikke genkendende til din frustration Maya. Det er utroligt at sådan en banal ting kan fylde så meget hos en!
    Min hest er ikke lige så lille som en shetlænder, men han har en evne til at få fat i græsset, selvom jeg holder fast helt oppe i kapsunen! Forstår ikke hvordan han gør det.

    Jeg tror jeg vil give Fleurs ide, med en 'forhindringsbane' med lækkerier, et forsøg på et par uger. Og ellers går vi tilbage til de mere voldelige forsøg selvom jeg får lyst til at slå mig selv lige så hårdt bagefter...


  • #23   30. nov 2011 jeg vil også foreslå team turbo tangos metode med et græssignal... det har virket for mig... og det er alt andet lige også sjovere både for hest og rytter at arbejde med noget man gerne må end noget man ikke må ;-)...

  • #24   30. nov 2011 hårde metoder behøver det ikke at have, et ryk i torvet og et nej er alle de midler jeg har brugt smiley Han er aldrig blevet straffet, kun korrigeret smiley og derudover har han også lært "ikke tigge tricket" som går ud på at jeg holder mad fremme, og når han prøver at tage det tager jeg det væk og siger NEJ, så skal han fjerne sit hovede, og bliver på den måde ved indtil jeg kan stå med maden fremme uden han tager det, og SÅ får han det. Er super smart, og nu kan jeg bare sige "Nej" og så fjerner han sit hovede fra maden smiley

  • #25   30. nov 2011 jeg går også ind for græs signalet, det er den nemmeste måde at udslukke en uønsket adfærd på, at kontrollere den

    Og jeg ville bruge en 3 ting, som minder om Fleurs, men som lærer hesten at tigge ved at kigge væk.

    Det lærer vi vores for at de ikke skal bide/tigge børnene.

    Det indlæres sådan:
    Du står med en lakridsguf eller andet MEGA godt i hånden, tæt på hesten, snuden skubbes blidt væk når den skubber til din hånd, evt lidt lyd på
    Når hesten accepterer at du ikke slipper/åbner hånden mister den interessen og vil gå væk --> klik, godbid (fra den anden hånd)
    Du fanger igen hestens interesse med godbidden op i næsen på den og lukker så hånden om den og skubber snuden væk

    Hestene lærer lynhurtigt legen !! Kig væk fra det du gerne vil have

    Så udvides det til at være på den anden side af hesten, over hestens mule, under, osv osv hesten skal hele tiden trække hovedet væk fra det den ønsker

    det er lidt modsat at mange af jer lærer hesten at følge hånden med godbid, at I trækker hesten ned langs siden for at strække ud, med en godbid i hånden som hesten prøver at få
    Vi står på fx venstre side af hesten og så tapper jeg henover ryggen i højre lyske og viser en godbid på min side, så skal hesten tage hovedet væk fra gdobidden og strække sig til punkten, hvorefter jeg klikker

    Jeg syntes at det har hjulpet på vores tur-spise-problemer og min teori er at det er fordi vi kontrollerer hvad der giver hesten ret til at spise...foruden det fantastiske faktum at de ikke længere er godbids fikserede, men signal opmærksomme


  • #26   1. dec 2011 Tak for det gode råd smiley

    Igår lukkede jeg hestene på højt græs da jeg kom derud, og lod Anton være derude i 40-50 minutter. Derefter fyldte jeg lommerne med små stykker æble, gav Anton kapsun på og trænede lidt på en nedbidt græsbane (der er han ikke interesseret i græsset). Belønnede hver gang han var opmærksom på mig, og sørgede for at jeg var meget aktiv i mit kropssprog så han hele tiden skulle holde øje med retningsskift osv. Det gik rigtig godt. Så vi gik en lille tur på grusvejen som har højt græs i rabatten. Det gik også fint.
    Så måske hemmeligheden er at blande jeres gode råd smiley Og sørge for at han er så mæt at jeg med god samvittighed kan nægte ham at spise på tur.


  • #27   1. dec 2011 super fint smiley en god start smiley

Kommentér på:
Æder græs

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce