{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.790 visninger | Oprettet:

Fjernelse af ulvetænder på gammel hest? {{forumTopicSubject}}

Min hest, Kavello fra 1992 har stadig ulvetænder, fortalte min dyrlæge mig, - og har efter det tænkt en del over, om dette kunne være grunden til at han 'smiler' når jeg har bid i munden på ham - han var ellers blevet tjekket i hoved og røv, og fået at vide at det var en dårlig vane - evt fra hans tid som rideskolehest. (Han var rideskolehest frem til 2000)
Kig evt billeder i hans profil - han 'smiler' nemlig først når tøjlerne tages op, og jeg lægger ben til, og begynder at arbejde med ham - så tænker lidt at biddet går op og generer hans ulvetænder der?

Jeg går lidt med tanken om jeg ikke skal få prøvet at fjerne dem - MEN - hvordan foregår dette? Vi snakker trods alt om en hest på 20 år - er der nogen risiko?
Vil ikke få gjort det, hvis han kan risikere at miste livet, han betyder alt for mig.
Nogen der har prøvet det på en gammel hest? Jeg vil ikke have ham i narkose..

Har dyrlægen eller anden mulighed for at tjekke om det er ulvetænderne der bliver generet, når han har bid i munden?

Jeg vil lige tilføje at jeg naturligvis vil tage alt dette op med min dyrlæge - men det kunne jo være I havde prøvet det også.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fjernelse af ulvetænder på gammel hest?
  • #1   30. nov 2011
    Det kan SAGTENS være hans tænder :o)
    Det ville ihvertfald være det første jeg tænkte på, hvis hesten gjorde noget med bidet :o)



  • #2   30. nov 2011 Også min tanke - men han er virkelig blevet tjekket af alverdens folk, og fik også at vide at gamle ejer at det er en dårlig vane fra rideskoletiden.

    Nu skal jeg bare finde ud af om det er farligt at fjerne ulvetænder i hans alder - i så fald må vi bare blive bidløse 100%, det skifter jeg nemlig med sådan 50/50 alligevel..


  • #3   30. nov 2011 Men kan dyrlægen tjekke på nogen måde at det er ulvetænderne der generer ham? For vil ikke have ham igennem at få dem fjernet, hvis det nu ikke er det.. Det ville være synd for ham..

  • #4   30. nov 2011 MEN det kan også være at det er fordi han synes det er ubehagligt med bid, hvis det ikke var tænderne.. Nogen heste fungerer bare ikke med bid og næsebånd .. smiley

  • #5   30. nov 2011
    Når hesten er tjekket alle andre steder, så er der kun munden tilbage jo :o)
    Så chancen for det er munden der stor. Det kan jo hurtigt tjekkes ved at ride bidløs - gør hesten intet der, så er problemet jo i munden.

    Ville få en dyrlæge med speciale i tænder ud smiley


  • #7   30. nov 2011 Hvis jeg har forstået det rigtig med ulvetænder, så er de bare en lille bitte tand, som ikke har særlig stor rod og derfor nemt kan trækkes ud med en tang (selvfølgelig af hestetandplejer eller dyrelæge ;)), så jeg kan ikke forestille mig, at det skulle være et stort problem at fjerne dem ...

  • #8   30. nov 2011 Min plag har fået 3 ulvetænder ud!

    Og ja, de kan genere ved bid. Min tandlæge tog bare et alm. lille instrument til at løsne tænder (vi brugte dem også på tandklinikken), og der gik vel et par minutter ved hver tand.

    Mener jeg gav 300 for at få dem ud.

    MEN den skal være godt bedøvet, det skulle min i al fald., Men hun havde også 3. smiley


  • #9   30. nov 2011 altså du kan være heldig de kun sidder i tandkødet og så er de nemme et fjerne hjemme i stalden under bedøvelse, hvis de sidder fast i kraniet skal de opereres ud og det er straks noget mere omstændigt med narkose og sådan, ellers kan du måske ride ham uden bid og se om det overhovedet er der problemet sidder

  • #11   30. nov 2011 Tina K. K : Tænder sidder ALTID uanset hvad ALTID fast i kraniet!! Rødderne på tænderne sidder fast i kæberne som jo er en del af kraniet. Hvis tænder kun sad fast i tandkød, ville de jo falde ud ligeså snart hesten bed i en gulerod...

    Men til trådstarter: Jeg tror nu ikke du skal være så bange for at få hesten lagt i narkose, det er jo ikke fuld narkose (hvor hesten skal ned og ligge) vi taler om til fjernelse af tænder, men enten lokalbedøvelse eller en mindre narkose hvor hesten stadig står op.


  • #12   30. nov 2011 Jeg ville ALDRIG få en dyrlæge ud og raspe og fjerne tænder på mine heste. Sidst jeg havde de stillede de hendes tandstilling forkert så det er endt med at hun pakker foder mellem de to bagerste tænder i undermunden i begge sider.

    Jeg vil helt klart ringe efter en hestetandlæge. Ja det bliver dyrere fordi man oveni også skal have dyrlægen ud og bedøve, men det er det værd. Hellere en ekstra slat penge og rigtigt tandstilling end dyrlæge og forkert tandstilling.
    Den heste tandlæge jeg bruger viste mig også en meget lang powerpoint med konsekvensen af forskellige ting og sager...
    Vil til hver en tid HELT KLART anbefale tandlæge og så bare bedøvelse af dyrlæge.


  • #13   1. dec 2011 Altså Andrea, ulvetænder kan godt sidde så yderligt i gummerne at det ikke er nødvendigt at operere dem ud, men blot løsne tandkødet lidt og så kan man trække dem ud med en tang, derimod kan de også sidde så dybt i kraniet en større operation er nødvendigt.

  • #14   1. dec 2011 Altså Tina, jeg siger bare at tænder altid sidder fast i knoglen, ellers ville de jo falde ud af sig selv smiley
    Men er da helt enig i at nogle tænder er nemmere at hive ud end andre smiley


Kommentér på:
Fjernelse af ulvetænder på gammel hest?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce