Stress tegn?? {{forumTopicSubject}}
Håber der er nogle venlige sjæle der vil give en hjælpende kommentar.
Vi har for 2 mdr. siden købt en dejlig vallak en Araber/dansk sportspony, og han er en rigtig dejlig venlig og nusse hest. Men han har virkelig vendt adfærd fuldstændig. Da vi fik ham kom han ind i en midter boks, så han havde en vindue + et halvt der var halvt hos ham og halv hos siddemanden. Men efter få dage begyndte han at sparke vinduerne ud, om natten tror vi. Det er ren held at han ikke er kommet til skade (7-9-13!). Da vi begyndte at ride ham, var han sød. men efter 2 ugers tid med ridning, begyndte han at bukke voldsomt ved galop, (faktisk så min søster faldt af flere gange). Der konstaterede en sadelmager som er opstaldet der at sadlen ikke passer. Og derefter har min søster så reddet uden sadel de sidste par uger. Da han er blevet ved med at sparke ruderne ud, både i hans eget vindue og i sidemandens, har vi nu rykket ham helt ned i enden af stalden i en ny boks, hvor vinduet er lukket med plade.
For et par dage siden da min søster red, fik hestene på hoppefolden flip og styrtede rundt, og min søster var nød til at hoppe af hesten da han også hoppede rundt. Da vi idag ville have ham løs på banen, nåede vi kun lige ind på banen til han begyndte på stejl, buk og mere stejl. I hovedhøjde. Måtte råbe til min søster hun skulle smide longen, da jeg ikke kunne ha forestillet mig der kunne ha været sket hvis han havde ramt hende
der efter slap vi ham løs, og han fik lov at spurte rundt på banen. Gården har samtidig fået geder som han er enorm bange for.
Hvad gør vi, i sådan situation. Vi har en hest vi er rigtig glad for og ikke ønsker at skille os af med men samtidig ønsker vi ikke en hest vi ikke kan håndtere.
Er det stress tegn, eller bare tegn på en virkelig uopdraget hest?
feb 2008
Følger: 12 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 52
Hvor mange timer om dagen er han på fold ?
Er der mulighed for at han kan komme i Walker ?
Er det en stresset stald i står i ?
Jeg ville smide et hingstebid på ham, når han skulle håndteres. (Trækkes ind og ud fra fold mm.)
Inden ridning ville jeg longere ham i 20-30min med indspændninger (ikke misbruge dem) også ride ham som i plejer.
Sørg for at han får masser af motion og kommer på fold i mange timer!
Prøv det først, det plejer at virke.
Hvis ikke, så vend lige tilbage.
jun 2006
Følger: 63 Følgere: 64 Heste: 5 Emner: 289 Svar: 2.388
Nej desværre.
Ikke rigtig, der er forholdsvis meget ro, det er på en privat gård, så er der er kun 10 heste.
Min søster får hjælp fra en berider på gården her i weekenden, så vil de longere ham og bagefter hoppe op og ride, hvis han opfører sig ordenligt.
Tak for hjælpen. Det skal jeg nok
Stress tegn??
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside