4. nov 2007 Følger: 50 Følgere: 52 Heste: 5 Emner: 296 Svar: 870
Rollkur giver ikke hesten stress!! {{forumTopicSubject}}
http://www.ridehesten.com/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=12212
Hyperfleksion af hestens nakke, også kaldet rollkur, er tilsyneladende mere stressfuldt for os mennesker, når vi diskuterer træningsmetoden, end det er for hestene - det viser ny østrigsk forskning
Den kontroversielle træningsmetode gav ingen tegn på stress hos 16 heste i en undersøgelse, som blev longeret i moderat hyperfleksion, sammenlignet med når samme heste blev longeret med en normal holdning i nakken. Det kunne Christine Aurich, professor hos Graf Lehndorff Instituttet ved University of Veterinary Sciences i Wien, under International Equitation Science Conference, som blev afholdt den 26.-29. oktober 2011 i Hooge Mierde, Holland.
Jeg går ikke ind for rollkur, men synes det er meget interessant det her..
- Hvad synes i ????
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Ja det er vidst hvad vi kan bruge den til
De tager en hest longer den og siger det ikke giver stress.. Hmmmm ja mega videnskabeligt!
Synes absolut ikke det er noget man kan bruge til noget... Man tager jo mange af stress faktorerne ud... Desuden så er det jo ikke over et længere stykke tid, altså som et decideret træningsmetode...
Jeg kunne også forlange dette af min hest uden at han ville blive stresset, men hvis jeg blev ved i, hvad et år eller to måske længere, så ville piben nok få en anden lyd
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.106
aug 2009
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 1.036
Men ja syntes også det er rigtig interessant, at hesten ikke bliver stresset af det. For undersøgelser viser jo også at hvis en hest gør noget som gør ondt på den, bliver det også meget stresset fordi det gør ondt. Nu viser det sig jo at de ikke bliver stresset af at ride rollkur. Så må der vel også være noget med at det ikke gør ondt på dem når de rider det, nu når de ikke bliver stresset ?
apr 2008
Følger: 47 Følgere: 41 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 31
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 452
Vil nu som MLC også mene at mange af de faktore som skal spille ind er taget ud. Hvordan ville resultatet mon se ud hvis man kiggede på heste som konsekvent blev trænet på denne måde med rytter på ryggen over en længere periode?
Kan da også godt hive min hest's mule ind til hans bringe i 5 minutter uden han tager skade af det.
nov 2005
Følger: 137 Følgere: 158 Heste: 6 Emner: 269 Svar: 3.221
apr 2008
Kan du smide ett link til den på epona, så har folk noget at forholde sig til, når begge artikler er læst
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 49 Emner: 2 Svar: 48
nov 2007
Følger: 50 Følgere: 52 Heste: 5 Emner: 296 Svar: 870
- Og grunden til at de longere dem er jo for at undersøge konceptet rollkur, hvor det kun er den her voldsomme bøjning i nakken, der understreger rollkuren og ikke rytter der sidder på ryggen, da man også sidder på hesten under normal ridning.
- Hvis undersøgelsen skulle gøres korrekt, skulle de undersøge hest der rider rollkur med rytter og hest der rider alm. dressur, problemet er at stressniveau, er forskelligt fra hest til hest - men hvis de undersøgte 16 heste af hver, kunne det danne et overblik over stressniveau mere præcis.
- Tilgengæld mener jeg at hestens anatomi ikke har godt af belastningen fra rollkur - dog mener jeg at hesten skal have lov til at blive redet dybt engang imellem, og bruge nogle af faktorerne fra rollkur, uden at misbruge det - dette vil hjælpe mange heste af med at de er stramme og stive..
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Men syntes da det er intersant at det enlig ikke øger stressniveauet hos hesten.
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.452
"In this research project, the physiological response of horses to anthropogenic stressors such as ini tial training, equestrian competitions, road transport and changes in housing was analysed. Salivary cortisol, cortisol metabolites in faeces, heart rate and heart rate variability were determined and behaviour of the horses observed. Only a minor stress response occurred when horses were exposed to training, competitions and equestrian presentations such as the airs above the ground. An exception was the initial training of young horses and a pronounced stress response was shown when horses were mounted for the first time by a rider. Stress-associated behaviour was not observed during training. Lunging of horses with forced hyperflexion of the head and neck – a technique discussed controversially in equestrian sports - is not more stressful than lunging with an extended head and neck position. In contrast to riding, road transport is a major stressor in horses. In transport- inexperienced horses, already short-distance transports caused increases in cortisol release and alterations
in heart rate variability indicative of stress. The extent of these changes was closely correlated to the duration of transport. With repeated transports, the stress response became less pronounced.
However, even in experienced horses, transport still elicitated changes in cortisol release and heart rate indicative of stress. Separation of horses from their herd is a further stressor. In conclusion, a spectrum of physiological parameters for stress analysis in horses – but also in other species – was established. Several potential stressors to which horses are exposed regularly were then analysed and compared. Transport of horses is clearly more critical than equestrian sports. With systematic
training and repetition, horses adapt rapidly to new situations."
(link fjernet)
Det konkluderes altså at de højeste stressfaktorer er ved tilridning og under transport. Mit tyske er desværre ikke eksisterende, men jeg ville gerne se hvad de lægger i begrebet 'equestrian competitions' siden de erklærer det stressfrit. Undersøgelsen tager hensyn til cortisolniveauet - som siger noget om adrenalinudskillelsen - i spyt og afføring (så vidt jeg har forstået) og hjerterytme, men der tages ikke stilling til fejlbelastning af kroppen, muskelskader eller åndedrætsproblemer ud over hjerterytmevariation.
Jeg ville med min begrænsede viden om biokemi sige at de har påvist at heste reagerer med stress på situationer de ikke har oplevet før.
Er der nogen der vil læse det tyske afsnit om hyperflexion-delen og dele?
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
dec 2003
Man skal ikke
dec 2003
Færdig
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
Hvad er "normal holdning"?
nov 2005
De skriver på et tidspunkt at der kun var taget efter pulsen og ikke adfærden, da de undersøgte så selvom konkurrence hestene havde en lavere puls, kan vi ikke vide hvordan de havde det ellers.
apr 2007
Der står at de har målt mængden af et stresshormon ..
nov 2005
nov 2005
nov 2005
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Tja, inde i hn er der kommet et masse indlæg om hvor mange fejlkilder og hvor tynd den undersøgelse er.
Så giver ikke rigtigt noget for den.
Der er lavet flere undersøgelser der er bedre bla. en der handler om hvor meget heste vil gøre for at undgå pres. vs. at få fat i mad.
Dvs. selvom de kunne få mad for at holde presset i munden ud, så vil hesten langt hellere vælge maden fra også undgå pres.
apr 2007
apr 2008
apr 2007
Kroppen reagerer jo ved at udløse stresshormoner når den bliver overbelastet.
- Tro mig, jeg er imod denne træningsmetode og alt der ligner, men nu må man lige tage de fysiske ting rigtigt (selvom jeg stadig har mine tvivl omkring denne undersøgelse, der er alt for mange faktorer man ikke lige hører om)
apr 2008
Ja det ved jeg godt den gør
Rollkur giver ikke hesten stress!!