{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.087 visninger | Oprettet:

Rollkur giver ikke hesten stress!! {{forumTopicSubject}}

http://www.ridehesten.com/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=12212

Hyperfleksion af hestens nakke, også kaldet rollkur, er tilsyneladende mere stressfuldt for os mennesker, når vi diskuterer træningsmetoden, end det er for hestene - det viser ny østrigsk forskning

Den kontroversielle træningsmetode gav ingen tegn på stress hos 16 heste i en undersøgelse, som blev longeret i moderat hyperfleksion, sammenlignet med når samme heste blev longeret med en normal holdning i nakken. Det kunne Christine Aurich, professor hos Graf Lehndorff Instituttet ved University of Veterinary Sciences i Wien, under International Equitation Science Conference, som blev afholdt den 26.-29. oktober 2011 i Hooge Mierde, Holland.

Jeg går ikke ind for rollkur, men synes det er meget interessant det her..

- Hvad synes i ????

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rollkur giver ikke hesten stress!!
  • #1   9. nov 2011 Bla bla bla...

Ja det er vidst hvad vi kan bruge den til smiley

De tager en hest longer den og siger det ikke giver stress.. Hmmmm ja mega videnskabeligt!

Synes absolut ikke det er noget man kan bruge til noget... Man tager jo mange af stress faktorerne ud... Desuden så er det jo ikke over et længere stykke tid, altså som et decideret træningsmetode...
    Jeg kunne også forlange dette af min hest uden at han ville blive stresset, men hvis jeg blev ved i, hvad et år eller to måske længere, så ville piben nok få en anden lyd smiley

• #2   9. nov 2011 med nogle af de debatter jeg har set imellem hestefolk undre jeg mig over at der ikke har været nogle indlæggelser med hjerteanfald og ligne så skrapt som det går til med dem.

• #3   9. nov 2011 Nu går jeg ikke ind for Rollkur!

Men ja syntes også det er rigtig interessant, at hesten ikke bliver stresset af det. For undersøgelser viser jo også at hvis en hest gør noget som gør ondt på den, bliver det også meget stresset fordi det gør ondt. Nu viser det sig jo at de ikke bliver stresset af at ride rollkur. Så må der vel også være noget med at det ikke gør ondt på dem når de rider det, nu når de ikke bliver stresset ?

• #4   9. nov 2011 Jeg tager HELT afstand fra rollkür, det kan godt være at hesten ikke bliver stresset, men det er smertefuldt. Som de skriver i annoncen, så kunne de ud fra målinger med termografi, måle at der var mere varme ved hyperfleksion end ved normal holdning. Det kan jo kun betyde én ting, det gør ondt på hesten, eller det kommer det i hvert fald til, og hvis man ved hvordan hestens nakkehvirvler sidder, så er man SLET ikke i tvivl om, at det er skadeligt og IKKE sundt eller behageligt.

• #5   9. nov 2011 blablablablablabla ............... øøøøøh .. ikke stressende .. OK .. løgn og latin :-))

• #6   9. nov 2011 Tror nu egentlig der kan være noget som snakken. For hold da op hvor kan folk gå op i syninger af debatter om rollkur. xD

Vil nu som MLC også mene at mange af de faktore som skal spille ind er taget ud. Hvordan ville resultatet mon se ud hvis man kiggede på heste som konsekvent blev trænet på denne måde med rytter på ryggen over en længere periode?

Kan da også godt hive min hest's mule ind til hans bringe i 5 minutter uden han tager skade af det.

• #7   9. nov 2011 Nogen der har læst den artikel på epona, der modsiger den der undersøgelse?

• #8   9. nov 2011 Bisgaard og Charlie
    Kan du smide ett link til den på epona, så har folk noget at forholde sig til, når begge artikler er læst smiley

• #9   9. nov 2011 Uanset hvad folk siger syntes jeg at det er syndt for hestene det burde ikke være lovligt at ride rollkur

• #10   9. nov 2011 Jamen er der forskel på om når vi rider almindelig dressur og hesten bliver stresset eller man rider rollkur og hesten bliver stresset - jeg kan ikke se forskellen..

- Og grunden til at de longere dem er jo for at undersøge konceptet rollkur, hvor det kun er den her voldsomme bøjning i nakken, der understreger rollkuren og ikke rytter der sidder på ryggen, da man også sidder på hesten under normal ridning.

- Hvis undersøgelsen skulle gøres korrekt, skulle de undersøge hest der rider rollkur med rytter og hest der rider alm. dressur, problemet er at stressniveau, er forskelligt fra hest til hest - men hvis de undersøgte 16 heste af hver, kunne det danne et overblik over stressniveau mere præcis.

- Tilgengæld mener jeg at hestens anatomi ikke har godt af belastningen fra rollkur - dog mener jeg at hesten skal have lov til at blive redet dybt engang imellem, og bruge nogle af faktorerne fra rollkur, uden at misbruge det - dette vil hjælpe mange heste af med at de er stramme og stive..

• #11   9. nov 2011 Spænende undersøgelse, men er stadig imod brugen af rollkur fordi det jo er en tvyngen holdning gennem hånden der får hesten til at gå med hovedet inde i bringen.

Men syntes da det er intersant at det enlig ikke øger stressniveauet hos hesten.

• #12   9. nov 2011 Jeg tror du har fat i noget Trine. Jeg har gravet den originale undersøgelse op, og her får I det engelske summary:

"In this research project, the physiological response of horses to anthropogenic stressors such as ini tial training, equestrian competitions, road transport and changes in housing was analysed. Salivary cortisol, cortisol metabolites in faeces, heart rate and heart rate variability were determined and behaviour of the horses observed. Only a minor stress response occurred when horses were exposed to training, competitions and equestrian presentations such as the airs above the ground. An exception was the initial training of young horses and a pronounced stress response was shown when horses were mounted for the first time by a rider. Stress-associated behaviour was not observed during training. Lunging of horses with forced hyperflexion of the head and neck – a technique discussed controversially in equestrian sports - is not more stressful than lunging with an extended head and neck position. In contrast to riding, road transport is a major stressor in horses. In transport- inexperienced horses, already short-distance transports caused increases in cortisol release and alterations
    in heart rate variability indicative of stress. The extent of these changes was closely correlated to the duration of transport. With repeated transports, the stress response became less pronounced.
    However, even in experienced horses, transport still elicitated changes in cortisol release and heart rate indicative of stress. Separation of horses from their herd is a further stressor. In conclusion, a spectrum of physiological parameters for stress analysis in horses – but also in other species – was established. Several potential stressors to which horses are exposed regularly were then analysed and compared. Transport of horses is clearly more critical than equestrian sports. With systematic
    training and repetition, horses adapt rapidly to new situations."

(link fjernet)

Det konkluderes altså at de højeste stressfaktorer er ved tilridning og under transport. Mit tyske er desværre ikke eksisterende, men jeg ville gerne se hvad de lægger i begrebet 'equestrian competitions' siden de erklærer det stressfrit. Undersøgelsen tager hensyn til cortisolniveauet - som siger noget om adrenalinudskillelsen - i spyt og afføring (så vidt jeg har forstået) og hjerterytme, men der tages ikke stilling til fejlbelastning af kroppen, muskelskader eller åndedrætsproblemer ud over hjerterytmevariation.

Jeg ville med min begrænsede viden om biokemi sige at de har påvist at heste reagerer med stress på situationer de ikke har oplevet før.

Er der nogen der vil læse det tyske afsnit om hyperflexion-delen og dele?

• #13   9. nov 2011 Amalie P: Man må heller ikke bruge rollkur på stævnepladserne, så det er så forbudt som det kan være.

• #14   9. nov 2011 Det jeg gerne så undersøgt var stressniveauerne, mælkesyreniveauet (kan diskuteres) og muskelbelastningen samt restituation ved forskellige træningsmetoder under rytter med et større antal heste...

Man skal ikke

• #15   9. nov 2011 Sorry. Man skal ikke æde alt man får præsenteret på nyhedssiderne råt...
    Færdig

• #16   9. nov 2011

Hvad er "normal holdning"?

• #17   9. nov 2011 (link fjernet)

De skriver på et tidspunkt at der kun var taget efter pulsen og ikke adfærden, da de undersøgte så selvom konkurrence hestene havde en lavere puls, kan vi ikke vide hvordan de havde det ellers.

• #18   9. nov 2011 <b>Bisgaard og Charlie :b - MJR </b>
    Der står at de har målt mængden af et stresshormon ..

• #19   9. nov 2011 I følge referatet fra professorens præsentation under workshoppen i 2006 (Appendix 4), sammenlignede studiet ”stress parametre” hos fem hobby-heste og syv Grand Prix heste. Men det eneste stress-parameter, der blev undersøgt, var pulsvariabilitet. Elitehestene ”viste mindre stress” – målt 30 minutter efter deres træning, og efter de var blevet striglet og sat tilbage i deres bokse. Referatet siger intet om, hvordan hobby-hestene blev trænet, bortset fra et udsagn om, at det er ”ualmindeligt”, at sådan nogle heste bliver trænet med rollkur.

• #20   9. nov 2011 Kopieret derinde fra smiley

• #21   9. nov 2011 Ups, nej :b Har set fejlen nu smiley

• #22   9. nov 2011
    Tja, inde i hn er der kommet et masse indlæg om hvor mange fejlkilder og hvor tynd den undersøgelse er. smiley

Så giver ikke rigtigt noget for den.
    Der er lavet flere undersøgelser der er bedre bla. en der handler om hvor meget heste vil gøre for at undgå pres. vs. at få fat i mad.
    Dvs. selvom de kunne få mad for at holde presset i munden ud, så vil hesten langt hellere vælge maden fra også undgå pres.

• #23   9. nov 2011 Ja, det er jo lidt røv, at man ikke har alle resultaterne, billeder og bedre forklaring af forsøget - for det der står på rideshesten.com er jo bare en lille konklusion.

• #24   9. nov 2011 Jeg synes faktisk at det med stress er lidt irrelevant, selvfølgelig ikke ment at man ikke skal slå det ud af hovedet om den kunne være stresset, men jeg synes det er værre for deres muskulatur og knogler, at man udøver rollkür. Og hesten går jo enormt langt for at undgå presset, så de pleaser rytteren, og gør som den bliver bedt om. Så derfor kommer der enorm stor skade ved at ride på den måde.

• #25   9. nov 2011 <b>CHRIS *STALD VANGGÅRDEN* </b>
    Kroppen reagerer jo ved at udløse stresshormoner når den bliver overbelastet.

- Tro mig, jeg er imod denne træningsmetode og alt der ligner, men nu må man lige tage de fysiske ting rigtigt (selvom jeg stadig har mine tvivl omkring denne undersøgelse, der er alt for mange faktorer man ikke lige hører om)

• #26   9. nov 2011 AM
    Ja det ved jeg godt den gør smiley Men det er stadig mere skadeligt for knogler og muskulatur, som de skriver i artiklen var der målt meget mere varme omkring nakken under rolkür end ved normal. Men det er også helt lige meget, for jeg tror da vi er rimelig enige om at det ikke er okay med de metoder smiley

Kommentér på:
Rollkur giver ikke hesten stress!!

Annonce