{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.694 visninger | Oprettet:

Hvorfor rollkur? {{forumTopicSubject}}

Heeej HG
Jeg vil lige lægge ud med at pointere at dette IKKE er et opslag for en kæmpe debat om rollkur eller anden form for negativ energi! Det skal vi ikke bruge vores tid på smiley
Jeg er i gang med at skrive en opgave, hvor jeg skal holde en tale. Jeg skal fortælle om rollkur, med fokus på at det er et stigende problem inden for ridesporten. Derfor ville jeg høre jer søde mennesker om, hvorfor nogle ryttere er fristet eller rent faktisk bruger rollkur. Altså hvad gør det 'godt' for? der må jo være et eller andet der er 'godt' ved det, siden at nogle af de store ryttere desværre bruger det på opvarmningen. Eller godt er måske så meget sagt, men hvad det giver af fordele? Jeg mener jeg en gang har læst noget om at det gør at hesten bedre kan træde ind under sig eller sådan noget, men jeg synes ikke det giver nogen mening smiley Så håber i kan hjælpe mig smiley
Mange taaak på forhånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor rollkur?
  • #2   26. okt 2015 Har lige ændret opslaget, så det er mere beskrivende med hvad jeg mener med 'godt' smiley


  • #3   26. okt 2015 Altså hvorfor gør folk det? der må jo være en grund smiley

  • #5   26. okt 2015 Hurtigere penge.
    og så er der nogen få der rent faktisk er skøre nok til at tro at det gavner.


  • #6   26. okt 2015 Hvad mener du med det Mette og de røde ponyer?

  • #8   26. okt 2015 DET SKAL LIGE SIGES AT JEG ALTSÅ OGSÅ SELV ER MEGET IMOD ROLLKUR! smiley

  • #9   26. okt 2015 Thomine: Det var også sådan jeg mener at have læst det en gang, men kunne ikke helt huske hvordan det lige var. Mange tak smiley

  • #10   26. okt 2015 Jeg mener at toprytterne bruger det (eller dets synonym LDR) på opvarmningen og til træning, fordi det "smidiggør" hesten. Altså, når den bliver pakket helt tæt ind til bringen, vil den automatisk komme til at gå meget mere fri og "pænt" når det gælder, fordi den så lige pludselig ikke er pakket ind længere.

  • #11   26. okt 2015 Ahh okay Bidløse Madsen. Mange tak smiley

  • #12   26. okt 2015 Nogle af jer der kender reglerne for rollkur? er der forbud osv eller er der nogle 'kriterier' for at man kan blive disket ved de store klasser eller hvordan? smiley

  • #13   26. okt 2015 Det giver resultater. Som Bidløse skriver, når de er vant til at gå med snuden helt inde i bringen og pludselig får frihed og luft når de skal på banen, så ser det jo pludselig godt ud, og bliver til det som dommerne bifalder, roser og gerne vil se.

  • #14   26. okt 2015 Du kan læse lidt på denne side smiley
    http://scandinavian-dressage.com/uk/DRF.html

    Eller:
    http://www.sustainabledressage.net/rollkur/index.php
    Håber det kan hjælpe lidt smiley


  • #15   26. okt 2015 Rollkur er ulovligt, men ryttere bruger det, og kalder det LDR (Low Deep Round) som er lovligt.

  • #16   26. okt 2015 De 2 største grunde til brugen af Roll-kur og lignende er
    1) det giver de der hvilende forben som mange synes er flot og nogle fejlagtig tror er en stor og flot gang.. Men faktisk kommer det af spændinger og låsninger i ryg og bagpart..
    2) kontrol, mange af hestene har rigtig meget nerve og når de ikke kan se ordentligt og ikke trække været ordentligt er de total underkastet rytteren


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   26. okt 2015 Fordi det tydeligvis virker.

    om man vil det eller ej, så kommer de ryttere der praktisere den øvelse rigtig langt, og score rigtige gode procenter.

    om det er fordi at man får en enormt samarbejdsvillig, smidig hest, kan jeg ikke svare på. Men det fungere jo tydeligvis rigtig godt smiley


  • #18   26. okt 2015 Rollkur (og LDR) er en hurtig måde at tjene penge på, da de hurtigt kan få hesten til at gå ned med hovedet, som er en velset ting i dressurkonkurrencerne. Det er et udbredt fænomen, at når hesten går ned med hovedet, så går den også til biddet, hvilket ikke er korrekt, men hvis man ikke undersøger dette som hesteejer, så ved man jo ikke bedre end hvad en toprytter fortæller en, samt man har en vis tiltro til, at en rytter på dét plan må vide, hvad han/hun laver.

    Ligeledes menes det, at det smidiggør hestens krop, men det er alt andet end sundt for hestens muskler og knogler. Hestens "holdbarhed" nedsættes ligeledes også kraftigt, da det slider meget på hesten. Især dens halshvirvler er udsatte i den forfærdlige hovedholdning. Ryggen påvirkes heller ikke positivt, og når ryggen ikke bruges korrekt, så vil bagpartens muskler ikke gå ind og fungere optimalt.

    Jeg ved, at Anky har lavet et interview med hvorfor hun bruger det osv., hvor hun lykkeligt sidder og fortæller om hendes "vidunderlige træningsmetode"....
    Jeg kan dog ikke lige finde linket til det, men jeg ved man kan finde det på internettet.

    Som toprytter lever man bl.a. af at træne heste op til et vist niveau, og det hele skal løbe rundt i deres stalde. De har ansatte, som de skal betale, og de har heste der skal betales til i vedligeholdigelse som med foder osv. osv. osv.
    Derfor skal de have så mange heste igennem som muligt, og derfor bruger de nogle metoder, som de mener virker, hvor rollkur (eller LDR) er en hurtig træningsmetode til dette. Men det gør ikke metoden okay, tværtimod...


  • #19   26. okt 2015 Natural Horse Games:
    Tror du, at topryttere forveksler LDR/rollkur med, at hesten går til biddet? smiley Det er jo ikke sådan de rider hesten rundt, men bruger det som "forberedelse" på at få hesten til at gå godt.

    Som det allerede er nævnt flere steder, er det en metode nogle ryttere bruger til at få hesten til at komme op og svinge. I øjeblikket, hvor man udøver rollkur, tvinges hesten til at smide bagparten, men den får de med sig, når de tager hesten op igen. Desuden er det en nem - dog tvangsunderlagt - måde at opnå smidighed. Hesten er fuldstændig underlagt rytterens magt, og når man først kommer dertil, at man kan udøve rollkur (for alle heste vil i starten stritte imod, det er klart), kan man stort set tvinge hesten til det meste smiley


  • #20   26. okt 2015 https://www.youtube.com/watch?v=svOBsSdjUvU

    Videoen, som Natural Horse Games nævner.


  • #21   26. okt 2015 http://youtu.be/svOBsSdjUvU

    For at få svar på dette er du jo nødt til at henvende dig til dem der udøver denne form for ridning (hvis man overhovedet kan kalde det dét? )
    Og det tvivler jeg stærkt på at nogle af os "middelmådige" ryttere her på HG gør. Og skulle det alligevel vise sig tror jeg ikke de har lyst til at stå frem, med fare for at blive slagtet levende smiley

    Her fortælle Anky i hvert fald hvorfor det skulle være ihh så godt..


  • #22   26. okt 2015 Er enig i det de andre skriver.. For at få mere smidighed i hesten.

    Men det med at alle heste stritter imod i starten er noget fis.. Man sætter sig ikke op på en hest og tænker nu vil jeg pakke den sammen i rollkur i 45 min. Det kommer gennem træning, og en hel masse af det!
    Jeg kan også ligge min hest rigtig dybt (dog ikke helt ind til bringen og ser ingen grund til dette) men jeg kan bøje hende af så hendes næse næsten røre min støvlesnude til begge sider.
    Det er ikke noget jeg nogensinde kunne finde på at gøre før hesten er ordenlig varm og gør det kun i5-10 sek af gangen når jeg traver af..


  • #23   26. okt 2015 Hvorfor dælen gøre det på noget tidspunkt, Kris og Pigen? Det lyder ubehageligt...

  • #24   26. okt 2015 ubehageligt?? Det er absolut ikke noget jeg sidder og hiver og flår i tøjlen for at få den til.. Den bøjer så meget helt af sig selv.

  • #25   26. okt 2015 Så hvis jeg kan få min pony til at gå med mulen mod bringen helt af sig selv, så er det OK?? smiley

  • #26   27. okt 2015 Det er vel noget du selv må vurdere... Jeg vil ikke have min hest til at gå med mulen inde ved bringen.

  • #27   27. okt 2015 Som jeg også før har skrevet så vil jeg aldrig bede min hest om at tage mulen helt ind til bringen.. Men jeg bøjer den af til siden hvor den med lethed sætter mulen over på min støvlesnude.

  • #28   27. okt 2015 Det behøver ikke være med vold og magt (dog er der ofte meget fat i tølerne når man ser de prof gøre det) jeg havde en unghest der meget gerne ville helt der ind og gå, simpelthen fordi jeg lavede den giga fejl at nærmest smide tøjlen de første gange hun søgte bag lod ved en anholdning, af frygt for at jeg havde taget for hårdt.. Så hun troede det var den rette ting at gøre.. Hun havde en lang tynd hals så det var let for hende..
    Det tog møg langt tid at rette op og det var klart en rytterfejl.. Det var den første hest jeg tilred


  • #29   27. okt 2015 Kris og pigen:
    Så du mener simpelthen, at en hest går derind frivilligt? Altså hvis det er noget fis, at hesten vil stritte imod? Og her mener jeg jo i forbindelse med rollkur og ikke bare en dybere holdning end "i lod". DET synes jeg til gengæld lyder som noget fis smiley
    Ja, selvfølgelig er der de heste, der går ind og putter sig, som et led i manglende styrke og fremdrift fra bagparten. Men det er jo ikke rollkur, det er en del af deres uddannelse. Her snakkes der jo om heste på højeste niveau, som vel at mærke har muskelmasse og styrke til at bære sig selv bagfra. Så er det altså ikke "bare lige" fordi man nemt rider hesten ind i den holdning - eller det vil sige jo, de kan sikkert nemt ride hesten derned uden den store brug af magt, men man kan altså ikke holde en hest i en sådan position, som tydeligvis ikke er behagelig for hesten i længere tid, hvis man ikke anvender tvang smiley


  • #30   27. okt 2015 Kris og Pigen:

    Bare fordi din hest er hypermobil og derfor selv tilbyder en overbøjning, betyder det ikke at den har godt af det. Den slags bøjning du her beskriver (mulen hen til stigbøjlen) er kun gavnligt i stilstand, som gulerodøvelse, altså en slags terapi hvor hesten selv bøjer sin hals maksimalt. Når den ikke kan bøje halsen mere, vil den flytte bagparten og det er derfor ikke muligt at udøve vold for at bøje hesten mere medmindre man tager fat i den.
    I bevægelse vil hesten ved så voldsom sidebøjning af halsen, forlægge sit tyngdepunkt kraftigt udad. Sammen med din vægt og bevægelsen giver det en kraftig belastning især på de nederste led i hestens ben. Det bringer leddene ud i yderstillinger som hestens ben slet ikke er beregnet til.
    Så udover hvad den slags bøjning gør ved hestens balance, kan vi så begynde at snakke om hvad "bag lod" ridning gør ved hestens biomekanik. Men det er der vist flere andre der er fint inde på her.


  • #31   27. okt 2015 Nu skulle dette emne vist ikke være en debat..
    Jeg har har fortalt hvad jeg gør og hvorfor jeg gør det.
    At der så er nogle der ikke bryder sig om det er jo deres sag.


  • #32   27. okt 2015 Denne illustration viser også fint hvordan hestens skelet påvirkes af hestens hovedholdning....

    Lea:
    Det var nok også forkert formuleret fra min side af (;


    profilbillede
  • #33   27. okt 2015 Kris og Pigen

    Hvis man ikke vil debattere, skal man holde sig fra forum.

    Nu er det ikke et spørgsmål om hvad jeg bryder mig om eller ej. Men i kraft af min autoriserede uddannelse er jeg i besiddelse af noget viden som kan komme hestene til gavn og det vil jeg altid benytte lejligheden til at udbrede.
    Jeg har en viden om led og ledfunktion som du kan få verificeret hos enhver anden fagperson. Det være sig læger, dyrlæger, fysioterapeuter, kiropraktorer osv.
    De nederste store led i hestens ben er hængsel-led som kun er beregnet til bevægelse i en retning, nemlig frem og tilbage. Når der lægges belastning sidelæns på disse led, er det et spørgsmål om hvad som ødelægges først: knogler eller ligamenter.. Den sidelæns belastning fremkommer under bevægelse ved at centrifugalkraften tvinger hestens krop udad når du overbøjer hesten. Jo højere tempo, jo større risiko for skader. Belastningen bliver yderligere forstærket af din vægt på hestens ryg som ryger i samme retning. Dette vil aldrig forkomme under stilstand, hvorfor gulerodøvelser ikke har samme skadelige effekt, så længe der ikke lægges pres på hesten for at få den til at bøje.

    Skaderne ved overbøjning i hestens længderetning er fint beskrevet ovenfor og under alle omstændigheder bør det mane til eftertanke, hvorfor i alverden man skal ride hesten nedad fortil at få den til at forlægge vægten bagud smiley


  • #34   27. okt 2015 Rollkur brugt som tiltænkt er faktisk meget smart, det er nemlig en udstrækningen øvelse som kun bør laves i ganske kort tid. Man kan lave den både fra jorden - med f.eks en gulerod eller mens man sidder på hesten, men det er da klart at foretrække at lave disse former for udstrækning fra jorden. Og det er sundt for hesten at blive strukket ud, men problemet er bare at rollkur ikke bliver brugt som en udstræknings øvelse, men istedet en konstant placering af hovedet.
    Og hvorfor gør rytterne det? Tja, det giver resultater, publikum og dommere ønsker at se flyvende forben - rollkur giver netop dette, og det kommer hurtigere end ved korrekt træning.
    Man kan sagtens få ligende forben uden at gøre brug af rollkur, men så er hesten bare ikke en grandprix hest i en alder af 8 år som de helst skal være.


  • #35   27. okt 2015 Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg kunne forestille mig, at når man varmer hesten op sådan, så vil den komme til at virke og se meget let og "fri" ud bagefter.
    Jeg sammenligner det lidt med, hvis man stiller sig i en døråbning og presser sine hænder ud af mod karmene, indtil man ikke kan mere, når man så fjerner hænderne og går væk fra døren, vil det føles som om armene nærmest svæver opad. Hesten føles formegentlig usædvanlig let i hånden bagefter og de bliver belønnet på stævnebanen, så det kunne være grunden til, at rytterne rider hestene i rollkür/hyperfleksion/LDR.


  • #36   27. okt 2015 Gitte: Jeg vil gerne debattere, men emnet her er ikke oprettet til debat så derfor syntes jeg ikke vi skal gøre det her smiley

  • #37   27. okt 2015 Mange tak for svar alle sammen! det har været super nyttigt og lærerigt at læse dem alle sammen smiley

Kommentér på:
Hvorfor rollkur?

Annonce