{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
918 visninger | Oprettet:

DEBAT: Farveavl {{forumTopicSubject}}

Har lavet følgende debat på HN, men tænkte at jeg også lige ville starte den her, for at se folks holdninger.

<b>En god hest har ingen farve!</b>
Den tror jeg vidst vi alle kan blive enige om.

Stadig er vi nogle (migselv inkl.), der sætter farven højt.
Jeg interesserer mig meget for farvegenetik, selvom jeg stadig er grøn på området, og har at gøre med en race der indeholder et stort farveudvalg. Derfor kigger jeg naturligvis også på farven, nu jeg står og skal til at finde hingst til bedækning. -Dermed ikke sagt, at jeg vælger hingsten for farven og ikke tager højde for alt andet.
Jeg udelukker hingste der giver høj procent for brun og sort, men samtidig så ville jeg aldrig vælge en hingst med den perfekte farve, hvis tavle, helbred, potentiale og sind ikke var tip top.

Jeg ved mange ikke bryder sig om farveavl, og ser på folk der går efter farven, som folk der overhovedet ikke tænker på linier (i tilfælde af race), heldbred, bygning, potentiale mm. Det synes jeg er super ærgerligt, da man sagtens kan gå efter det hele som samlet pakke.
Jeg ved der er nogle der vælger hingst med hovedet under armen, og blot tænker "Flot hingst = flot føl = penge i kassen", eller lignende.

Og så kan vi springe over i den modsatte grøft, og snakke typisk ensfarvede racer, som fx frieseren. I mine øjne er en frieser sort, og hvis du søger på en rød (chestnut) frieser, så er det bare ikke en frieser længere. Så hvis en race har nogle bestemte farvestandarder, så synes jeg også de skal beholde dem. Men det er så min egen personlige mening.

Men ja, jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres syn på dét, at tage højde for farven også, og naturligvis også gerne grundlag for jeres meninger.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DEBAT: Farveavl
  • #1   26. dec 2011 Hvis farveavl er gjort korrekt er det helt fint:-)

    Eksempelvis Mitho herinde, der avler farver og uden tavler, MEN hun kender hestenes tavler og avler ikke for enhver pris:-) De afkom jeg har set derfra synes jeg er yderst interessante og ser lovende ud:-)

    Men folk der kun avler farver, og glemmer det vigtige som eksteriør og temperement:-)


  • #2   26. dec 2011 farver er spændene, men ikke alt.
    Kan jeg avle en pony med super stam og god kvalitet og samtidig en smuk farve så gør jeg det gerne, men det er ikke det jeg går efter. farven er en bonus for mig smiley
    Jeg er dog så heldig at have fået mig en super smuk dun hoppe fra i år og en speciel gylden brun farvede hoppe.
    Vælger jeg en hingst så er det efter stam og kvaliteten på hans afkom:)


  • #3   26. dec 2011 Jeg har kun små heste(ponyer), dvs. heste der ikke avles til ridebrug el. lignende.
    Så jeg har stort set kun selekteret ud fra farven. Men alle mine hopper er selvfølgelig kåret og jeg bruger kun avlsgodkendte hingste.
    Skal jeg vælge mellem to gode hingste, så kan farven godt stå højere på min ønskeseddel end andre kriterier.


  • #4   26. dec 2011 Farveavl er noget svært noget.. Jeg avler pintoer og for mig er det da mindst lige så vigtigt at de har et godt hovede og nogle gode bevægelser og et smukt eksterøre. jeg har fået to delvis brune hoppeføl i år sidste år fik jeg en smuk broget de alle samme far, men for at få noget lækker gang og højde har jeg valgt at bruge en minimalbroget hingst med en ensfarvet far,men lidt sjovt så forskellige de kan blive i farven

  • #6   27. dec 2011 hvis type og temperment har første priotet, syntes jeg at det er dejligt med lidt med lidt farver.
    men det er ikke ligetil, for mange af de gener som giver specielle farver har også betydning for andre ting, og det er man nød til at sætte sig ind i så man ikke ender op med et føl som f.eks. er blind





  • #7   27. dec 2011 Tak til ¤ Stald Esmann ¤ smiley

    Jeg er den lykkelige ejer af MiTho's Black Heart.
    Jeg købte ham, da FARVEN i første omgang var uimodståelig for mig. Dermed skal det tilføjes, at frieser-hesten er en race jeg holder utrolig meget af, jeg har har i forvejen en ren frieser hingst.

    Men en Frieser/Cremello palmino var for mig afstamningsmæssigt utrolig spændende!!

    Frieserens: Høje knæløft, rolige sind, stærke krop -kombineret med
    Palmonoens: Farve, lethed og ynde
    -Det er det PERFEKTE match for mig!

    Farven får folk til at vende hovedet en ekstra gang, men også selve "blandingen" er desværre meget sjælden..


  • #8   27. dec 2011 Camilla: Han er da også bare uimodståeligt skøn!!


  • #9   27. dec 2011 Har laver præcis samme debat for lidt tid siden på en islænderside .
    Det er efterhånden et større og større problem at folk de vælger hingst på baggrund a farven og oftest er ligeglad med alt andet!
    I mange år har farven vindott været meget populær (grålig med hvid man og hale) problemet er bare lidt at i Danmark har vi ingen hingste med rigtig god kåring der har den farve . Men folk er ligeglade! De vil bare ha en flot farve så de skider på alt andet! Det er virkelig noget der kan
    Irritere mig grænseløst! For som du siger, en god hest har ingen farve . Farven er blot et plus, men på grund a den øgede farveavl står folk til tider med skøre eller heste der nærmest ikk kan bruges til noget (undskyld hvis jeg støder nogen) jeg kan simpelthen ikk forstå hvorfor man ikk vil ha så god en hest som muligt, uanset farven


  • #10   27. dec 2011 Okay jeg havde tydeligvis ikk læst hele dit indlæg

  • #11   27. dec 2011 Interessant debat smiley Jeg tror dog i bund og grund de fleste her er enige om at det er hele pakken der skal være med og ikke kun farven.

    Jeg tror inderligt ikke at de folk som netop avler kun for farven selv kan se problemerne. Jeg har ofte det indtryk af at de simpelthen ikke ved bedre vender det blinde øje til. Hvis man ved bedre og har forstand på avl har jeg nemlig svært ved at se hvorfor nogen i al verden kunne finde på at "lave" så dårlige heste kun pga. farve. Der er jo ikke meget ved en hest der ikke kan bruges til noget. Om den har en flot farve eller ej.
    På den anden siden skal man jo begynde et sted og så arbejde sig op derfra. Fx hvis man virkelig vil avle en særlig farve og der ikke er heste i samme kvalitet som dem "uden farve" så må man jo benytte sig af det bedste man kan finde og tage den derfra. Rom blev ikke bygget på en dag og der er jo netop efterspørgsel på "farvede" heste.
    Desværre er der bare nogen som netop ikke tænker på andet end farven og som derfor ødelægger farve-avlens ry.

    Når jeg skal have hest har jeg nogle helt særlige farver i tanke. Det har været min drøm at få hest siden jeg var barn så der skal ikke spares på noget. Min kommende hest skal have wauw-faktor både i sind, bygning, udstråling og farve. smiley



  • #12   27. dec 2011 Jeg må nu også ærligt indrømme at vi kigger på farven når vi skal vælge hingst.
    freks var nogle af kriterierne da vi søgte hingst:
    - skal være rød
    -må ikke være i fam med nogle af vores hopper
    -skal have et godt temperament
    -skal have rødt pas
    - skulle helst være mellem 3-5 år (men vi endte med at købe Johan da han var 1,5 år da vi ikke kunne finde andre som vi begge kunne lide og som levede op til vores krav)


  • #13   27. dec 2011 Selvfølgelig skal afkommet have chance for at blive sund i hovedet, men hoppeejerne "afkårer" vel i princippet selv de hingste der giver for mange dårlige egenskaber videre.

    Men når man nu ikke skal bruge rideegenskaber til noget som helst, giver det altså lidt mere frihed i forhold til valg af hingst....


  • #14   27. dec 2011 Når jeg engang om nogle år håber på føl efter min lille Mira vil jeg kigge efter følgende i nævnt rækkefølge:

    - Tilgængelige avlsgodkendte hingste
    - Sygdomshistorier
    - Bygning (+/- i forhold til hoppen)
    - Pris
    - Stamtavle
    - Temperament
    - Højde
    - Farve og aftegn

    Grunden til netop stamtavlen er fordi med en hoppe af gammeldags type, vil jeg gerne fortsætte med gammeldags type... Så på min renracede gammeldags frederiksborg er farveavl helt i bund af tjeklisten, hvor i mod med min araber/connemara blanding vil farve nok ligge højere på listen...


  • #15   27. dec 2011 Camilla:

    Black Haert er faktisk et af de afkom efter Mitho jeg har holdt øje med, og er blevet mere og mere positiv jo ældre han er blevet...

    Og nu sad jeg lige og kiggede igen, og kan kun tænkte wauw! Han har virkelig udviklet sig super eksteriør mæssigt, og sjovt at han er blevet SÅ gul nu:-)


  • #16   28. dec 2011 ¤ Stald Esmann ¤
    Eksteriør mæssigt, ligger Black Heart absolut i den gode ende! Han har snor-lige lemmer, god overlinie og tilpas højtstillet. Så bare fordi han er en blanding, er kan kvaliteter absolut stadig i orden! smiley

    Om sommeren er han flot gul, men her om vinteren bliver pelsen helt hvid.. Det er lidt skægt -men begge farver er super flotte!
    Tak igen for de pæne ord! smiley


  • #17   29. dec 2011 Kan kun nævne at mange ikke bryder sig om farvn rød til en hest/pony......
    Hvis man kigger på hvor nemt det er at få noget solg hjælper "den rigtige" farve nogen gange smiley
    Tænk på palmino-avlen, som nogen gange bliver røde, eller pintp-avlen som nogen gange bliver brun........ det er bare ikke helt det samme.....vel?
    Selv har jeg altid drømt om at lave et skimmelt føl (og har gjort alt for det) på min skimmel hoppe, men uden succe........til gengæld har jeg fået et FABTASTISK RØDT afkom på den skimel hoppe smiley

    Så min konklusion på dette må være at det ikke gør noget man prøver at få farven man ønsker, men bliver det ikke farven kan man også være meget tilfreds. (det hele handler jo om at man i hingsten kan finde de ting der vil rette op på hoppens "fejl" og dermed få et bedre afkom, end hvad man startede med?)


Kommentér på:
DEBAT: Farveavl

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce