{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.001 visninger | Oprettet:

Erfaringer med at bade med heste :) ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle rare mennesker smiley
Jeg tænkte på om nogle af jer havde erfaringer med at bade med jeres ismuler?

Jeg bor 800 meter fra vandet og har altid badet med min tidligere hest (araberblanding). Hende lærte jeg selv at gå i vandet, idet hun var mega bange for det, da jeg fik hende. Dog havde jeg dengang to andre heste med, som bare vadede ud i vandet og plaskede rundt, når rytteren bad dem om det, så de viste hende jo ligesom, at det ikke var så farligt endda.

Nu står jeg så med det problem, at jeg gerne vil lære mine ismuler at bade i havet. Den ene er FULDSTÆNDIG ligeglad med vandpytter, og vader lige igennem dem, men den anden MEGET bange for vand, og jeg har ALDRIG fået ham i bare den mindste vandpyt.

I sensommeren, da jeg købte mine ismuler forsøgte jeg at få dem i vandet sammen med en veninde, men ingen af hestene ville gå længere end til deres hove nåede sandet. Jeg har ikke engang kunnet få deres hove i vandkanten og idet de begge to nægter at gå ned på stranden, er det jo svært for mig at lade den ene støtte sig til den anden.

Jeg ved godt, at I nok bare mener, at jeg skal blive ved og ved og give det tid... Men jeg kunne godt bruge nogle redskaber til, hvordan jeg hurtigere kan lære dem det og hvordan jeg kan vise dem, at det slet ikke er så farligt, som de tror?
Jeg ved godt, at det er for koldt nu her, men bare det at kunne få dem ned på stranden (ikke i vandet) uden at vende om og løbe ville være nok for mig lige nu. Det underlige er, at de stoler blindt på mig i de fleste andre sammenhænge, og lader mig gøre alle mulige ting med dem (kører plastikposer henover ryggen og hovedet på dem, kravler mellem deres ben, leger i sneen med dem, rider rundt på dem på steder, hvor de er MEGET bange og usikre hvor der f.eks. er blafrende plastik eller andet, men der stoler de på mig, og går frem hvis jeg beder dem om det?) så selvom de er bange, så gør de det, som jeg beder dem om... Men havet er simpelthen SÅ farligt, synes de.

Har I nogle forslag til hvordan jeg kan lære dem, at det ikk er farligt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med at bade med heste :) ?
  • #1   7. feb 2012 Du kan evt. starte med at vaske deres ben med en vandslange. Det har jeg gjort med Bjarni - jeg har nemlig haft det samme problem som dig. Han ville ikke engang gå igennem en vandpyt. Det har hjulpet mig meget. I starten var han jo også bange for vandslangen, men nu står han helt stille. Gør det evt. til en leg, fx. med at skylle ham i munden, så det sprøjter ud over det hele.

    Når hesten har vænnet sig til vandslangen er det nemmere at få dem igennem vandpytter mm. Lad hestene snuse til vandet, og gå evt. selv først ud i det, så de kan se det ikke er et bundløst hul.

    Ellers kan man gøre det på en lidt 'strengere' måde, hvis man er flere afsted samtidig. Den hest der ikke kan lide vandet, og de andre uden om (væk fra vandet). Så skal hesten ellers bare 'presses' ud i vandet. Jeg er ikke selv så vild med den metode, men jeg ved at det virker smiley


  • #3   7. feb 2012 Maja:
    Jeg trækker dem for at vise dem, at det er okay. For når jeg sidder på dem nægter de da først smiley hehe.

    Tine: De kan begge godt blive vasket med vandslange jeg tror måske mere, at det er fordi de er bange for, at det er dybt?? Problemet er bare at jeg ikke kender andre, som kan "presse" mine heste ud i vandet smiley Og jeg er nok heller ikke så meget for den metode.

    Sandie: Jeg har heller ikke tænkt mig at gøre det nu, de skal jo helst have en god oplevelse med det (at det køler dem på en varm sommerdag f.eks.) Der var vind- og vandstille de gange jeg har været dernede - de kan bare ikke lide det alligevel smiley ??

    Men en veninde forslog mig at have godbidder med. Det tror jeg måske ville være en god idé ? smiley Min ene ismule er hvert fald så madglad, at jeg faktisk måske godt kunne lokke hende fra jorden af, hvis jeg bare har nok mad med.


  • #4   7. feb 2012 Hekla er ikke til at få ud i vandet når hun kommer ned til det våde sand, men hvis vi er ved en strand med sten i sandet så hun ikke synker ned, så er hun kun bange for tidevandet, men bare der er en anden hest plejer det ikke at være et problem.
    Kjarni har jeg fået i begge gange jeg har prøvet, her var begge strande også med en masse småsten i sandet smiley
    Tror godt det kan være fordi de ikke kan lide at synke i sandet smiley


  • #5   7. feb 2012 Caroline:
    Ja det har du måske ret i smiley
    De sten der er på den strand vi har 800 meter fra os er ret store. Så man nærmest snubler i dem, fordi de er så høje, så det er ikke ligefrem en fordel. smiley
    Jeg må finde mig en anden rytter, som har en hest, som bare går ud i vandet, og have med ved siden smiley


  • #6   11. feb 2012 masser af gule rødder smiley

    og så lær dem at gå langs det og til sidst ud i det:-)


  • #7   12. feb 2012 Nickie J:
    Ja det er nok en god idé. Mange tak smiley Det skal nok komme. Jeg skal bare have tålmodighed.


Kommentér på:
Erfaringer med at bade med heste :) ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce