{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.030 visninger | Oprettet:

Debat: hvordan tilrider du? og træner føl {{forumTopicSubject}}

Ja er lidt interesseret i at høre andres måder at tilride på... altså hvis i f.eks har haft den fra føl af, lader i den så bare være helt rå til i skal begynde at ride den? Det er der nogle der mener man får den bedste ridehest ud af, der er jeg så af modsat overbevisning..
Altså lige så snart føllet er kommet til verden næsten (overdrivelse fremmer forståelsen smiley ) så leger jeg med den hver dag og får den aktiveret og stimuleret osv, vænnet til grime og når den så bliver lidt ældre vænner jeg den til at gå ved siden af mig, trave ved siden af mig, tager den med ud at gå på skovtur hvor den får lov at græsse lidt... på banen lærer jeg den at bakke når jeg skubber stille og roligt til den, i stalden lærer jeg den at løfte ben, stå bundet og blive striglet og vigtigst af alt. kysser og kæler med den hele tiden smiley
Så når den er blevet gammel nok til at blive vendt til hovedtøj (vælger jeg at gøre ved 1 års alderen) så sætter jeg bidet i munden på den i fem minutter og så tager jeg det ud igen... og roser undervejs og bagefter med en godbid eller to.. Så når den er en 1 år kan jeg godt finde på at lægge et tæppe på den og underlag eller en ponypude hvis jeg har det..
når den så bliver to år så plejer jeg at lægge sadel på og spænde den og ellers plejer jeg at gå med hesten i køresele og gå bagved den og lærer den at gå med den. sådan set kører jeg den ikk rigtigt til. jeg går bare i sele med den, men har nemlig læst at man får en bedre ridehest ud af at køre den til først smiley Begynder at ride den når den er mellem 3 og 4 år... og ved de heste jeg har tilredet har det nemlig bare været at sætte sig op fordi de har så meget tillid til mig pga alt den træning... er aldrig blevet smidt af dem med vilje... smiley

Så det jeres tur... vil gerne ha en lille debat i gang hehe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debat: hvordan tilrider du? og træner føl
  • #1   7. feb 2012 min er 6 måneder ham lader jeg gå men jeg nusser og trækker med ham 1-2 gange om ugen alt efter tiden pga han skal have lov til at være føl synes vi:) men når han bliver lid ældre vil vi begynde at have ham mere og mere i hænder:) . også pga han bliver en stor hest så det er ikke sjov vis han bliver vild når han er voksen smiley

  • #2   7. feb 2012 helt enig smiley der havde ikk sket så meget ved at Pelle var blevet vild for han er ikk så stor som vi havde regnet med han blev. han skulle gerne ha været mindst 140 men han var for doven til at vokse sig højrere end 127 (han er meget doven i dagligdagen hehe)

    har oss ladet dem jeg har trænet være føl men de har været i hænder hver dag fra de kom til mig,.. smiley mest fordi jeg nyder at ha med babyer at gøre... hehe...


  • #3   7. feb 2012 Jeg arbejder i en stald hvor vi tager heste i ridning og tilride o.s.v der vil jeg sige de nemmeste heste er dem som næsten er helt rå, de er van til grime, blive rørt ved også måske løfte hove, de har ikke fået de dårlige van som nogle heste får hvis folk ikke helt ved havde det er de gør smiley

  • #4   7. feb 2012 Camilla.. oki.. der er jeg jo så bare af den overbevisning at de har bedst af at være så meget i hænder som muligt smiley
    kan huske i starten da jeg skulle begynde at træne Pelle som 13 årig, der ville han IKK fanges på folden fordi der var ikk nogen som helst der havde haft ham i hænder... og så gik der en uge, så ku jeg fange ham uden problemer.. smiley har det bedst med at træne dem fra de er føl af...


  • #5   7. feb 2012 jeg er enig i de skal være i hænder men synes de skal være føl lidt også og bare gå og hygge sig smiley

  • #6   7. feb 2012 Jeg gør ting ud fra hvilken alder de har:-) fra de er føl- plag så vænner jeg de til at blive berørt over det hele, løfte hove og rense de samt smed. Strigle de, gå ture, stå bundet. Træner tillid og respekt øvelse.Når de er rundt et år så vænner jeg de til "farlige" ting. (men først når tilliden er der) gå over preseninger, flyvende poser, høje lyder, trafik, trailer og at have tæppe/dækken på ryggen i kortere perioder. Når de er ca. tre til fire år så begynder jeg langsomt med longering, da de har lidt styr på det kommer sadel og hovedtøjet Meget langsomt. Så får de efterhånden løbe nogle runder frit med det på til de finder ud at det ikke er farlig. Så bliver de longeret med det på. Så sætter jeg mig op og skritter rundt i longe, lidt trav i letridning og så får de en pause før det prøves igen og de bliver sendt til professionel berider.

  • #7   7. feb 2012 lader dem oss gå til de er 4-5 måneder smiley har bare haft to i hænder, min egen og så min venindes, som begge blev solgt fra deres mor da de var 2½ måned gamle.. smiley og vi var nød til at lave en "jeg er din mor nu" erstatning for dem for de manglede virkelig sådan en mor.. og ingen af de andre hopper ville ha med dem at gøre der hvor vi fik dem hen

  • #8   8. feb 2012 Efter min mening så skal de ha grime på når de er få dage gl, så vi kan få fat i dem hvis det skulle være nødvendig.
    Går da ind på folden og snakker med både føl og mor, så vi ik er farlige væsner den dag vi skal til at røre dem lidt mere med en strigle osv, men de første par mdr får de bare lov til at være mor og barn :o) hvor jeg bare kommer og nusser i dagtimerene :o).

    Når de er omkring et par mdr begynder jeg ligeså stille og rør dem med en strigle, ik hver dag, men en enkel gang i ugen.

    Når de så er omkring 5mdr tid går min mand og jeg nogle små ture med dem et par gange i ugen, altså mor og føl sammen.

    et par mdr efter går jeg kun med den ene, så de bliver skilt lige så stille af, hvor jeg forlænger turen ligeså stille.

    Når alt dette er på plads, og de kan skilles helt af, går vi nogle ture mig og plagen, strigler og nusser.

    mine heste får lov til at gå og hygge sig til de er 2 1/2 år
    da jeg syntes de skal ha lov til at være unge, hygge sig og vokse.

    når de er den alder begynder jeg ligeså stille at arbejde med dem i longese.
    Når er 3år ligge jeg trense på, med grime inden under, har også fat i grimen det første stykke tid, hvis den skulle lave noget, så den ik bliver bange for bidet.
    Når den har lært at apsetere (staves) bidet, taget jeg ligeså stille fat i det, et par min af gangen og øger det ligeså stille.
    Når alt dette er på plads,kan jeg begynde at longesere i trensen.

    Når alt går vel med trense og longse arbejde, kommer sadlen på.

    Begynder at tilride dem som 3-3 1/2års alt efter hvor hurtig det går med trense og sadle, alt skal være i hestens tempo.

    ved tilridning vil den typisk blive redet en mdr og ha en mdr fri osv, og ha fri venteren over


Kommentér på:
Debat: hvordan tilrider du? og træner føl

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce