{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.253 visninger | Oprettet:

pony med tynd mave... gode råd... {{forumTopicSubject}}

Jeg har en lille welsh mountain på knap 7 år, som , så snart han får lidt frisk græs, får tynd mave.

For historie.
sidste forår og sommer fik han tynd mave, så snart han kom på nyt græs, også selv om der ikke var ret meget græs på den pågældende mark. Jeg fik ham tjekket for orm, og det gav et resultat på 1800. grænsen hos vores dyrlæger er 200. Så det er ret meget. Han har så henover sommeren fået 2 forskellige ormekurer. Og der har hele vinteren ingen problemer været.

Nu er de så begyndt at komme på en fold et par timer om dagen, med kun lidt græs på. Og han er igen tilbage på tynd mave. De kommer på græsfold om morgen 1-2 timer og derefter på en jordfold, med alt det hø de kan spise. Jeg har dog igen mine anelser om at der er orm i hans mave, og de hjælper til dette problem. Men tror ikke de bære hele skylden. Hvad jeg sådan kan læse mig til, har han muligvis fået store skader i hans mavesæk og tarme efter denne store omgang orm, og dette måske kan have sat sig som kronisk "sart" mave.

jeg har forsøgt med flere forskellige midler til at dække dette problem, blandt andet fiber plex, think pink, zoolac mm. Dette hjælper også de perioder han er på tilskudet, men så snart jeg stopper, er han tilbage på tynd mave.

Nogen som har gode råd, for at få sådan en sart msve op og kører igen.

jeg har nu sat hans græsfold tid ned til max en time. og det gør jeg i hvertfald mindst den næste uge måske mere, og så øger med en ½ time.

Gode råd søges, da jeg synes det er meget synd for min lille pony.

Overvejer at begynde og give ham lidt wrap, da dette måske kan hjælpe ham i overgangen til græs. Det er jo væsentligt stærkere for maven end hø, og så kunne han måske trappes lidt op i wrap.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  pony med tynd mave... gode råd...
  • #1   18. mar 2012 Bland A38 i hans foder det hjælper på mavsen hos heste også =)

• #2   18. mar 2012 har prøvet med a38, det hjælper kun lidt det øjeblik han får det, men så er det også det.

Det skal desværre være lidt stærkere sager.

Dyrlægen kommer i næste uge. så håber han kan hjælpe lidt.

• #3   18. mar 2012 Jeg har gode erfaringer med hvedeklid og YSY - og synes desuden det lyder som en god idé med lidt stråfoder også.. smiley

• #4   18. mar 2012 hvad jeg kan læse om HUSK så er det til mennesker med forstoppelse. og han er hverken menneske eller har forstoppelse... kan du uddybe hvorfor du vil give HUSK.

Jeg vil prøve mig frem med ½ time på græs og så på mark med masser af hø bagefter. Han får alt det stråfoder han kan spise. godt tørt hø.

Lige pt giver jeg ham fiberplex som er rigtig godt til det nuværende problem, men vil gerne finde noget der virker længerevarende og måske ikke skal gives dagligt. Aller helst ville jeg jo gerne have hans mave i topform igen, men er bange for at hans skader i maven er blevet kroniske. Men nu vil jeg hører hvad dyrlægen har at sige til det denne gang. han var også med indover sidste år.

• #5   18. mar 2012 hø før græs.

For det første har du jo gjort dig nogle gode tanker, så du er godt på vej, selvom det ikke lige er lykkedes, ville jeg have gjort meget det samme. Har du prøvet at lade ham spise en masse hø før han kommer på græs? -og så selvfølgelig langsom overgang som du jo er inde på. -Jeg ved ikke om det hjælper, men er maven fuld (af noget som fylder og ikke er svært fordøjeligt) vil han måske forsluge sig mindre?

Glæder mig til at høre hvad dyrlægen siger.

• #6   18. mar 2012 Han får masser af hø når de bliver lukket på stald om aften. Og Han får så meget at der ofte er noget tilbage om morgen. Så det vil nok ikke hjælpe meget at give ham ekstra inden Han kommer på græsfold. Men det var et virkelig godt bud.

Er også selv meget spændt på hvad dyrlægen siger denne gang.

• #7   18. mar 2012 Min bøllebob har også meget tendens til tynd mave efter han som lille føl fik rigtigt meget medicin. han får yea sacc pulver hver morgen og hver aften. det hjælper så hans afføring er kokage agtig-hestepære agtig. hvis han ikke får det så er hans afføring vand agtig. hans mave er i perioder helt normal og andre pperioder som beskrevet ovenfor. men det er det eneste der hjælper på ham. jeg har prøvet noget fra dyrlægen og zoolac, a38 osv... i de dårlige perioder får han næsten kun hø og kun lidt foder, når maven blir ok igen sætter jeg ham lidt op i foder igen. husk at de mister meget vædske når de har tynd mave.

• #8   19. mar 2012 YSY pulver fra Brogården

• #9   19. mar 2012 Think pink er afprøvet. Ikke noget der kunne bruges.

Loppefrøskaller en også afprøvet til den dårlige mave i længere periode i sommers.. Det tager lidt af det, Men langt fra det hele. Alle mine heste får en kur med skallerne en til to gange om året, afhængit af hvad folde de går på. og skal have nu her får sand

Det bedste jeg har prøvet endnu er fiberplex også det Jeg bruger nu til at få hans mave normal igen. Det er brugt meget inden for galopverden.

Kommentér på:
pony med tynd mave... gode råd...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce