{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.280 visninger | Oprettet:

Loppefrøskaller og kræsne heste - hmm?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Det mine heste under græstilvænningen går på min ridebane, har jeg været lidt bange for, at de skulle komme til at spise sand - og spise for meget sand. Derfor tænkte jeg, at svaret måtte være at købe loppefrøskaller - det blev 1.5 kg af sådan noget helt fint pulver. Da de har fået Mash en gang om ugen, blev vi enige om, at de bare skulle på forebyggelseskuren, hvor hesten skal have 50 g og ponyerne 25 g. Men så var det jo så jeg kom til at de skulle spise det - og nej tak du, var vist det klare svar smiley
Det jeg nu prøver, er at fugte foderet lidt, så det hænger fast på det, men de kan stadigvæk godt levne noget af det - desværre!

Så nu ville jeg høre hvad i gør? Vil helst ikke ud og købe mere ekstra halløj til dem, da det jo koster altsammen - så måske nogen ligger inde med et lille trick i ærmet? Ja, så er det i hvertfald meget kærkomment! smiley

Hilsen Stine med de kræsne heste smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Loppefrøskaller og kræsne heste - hmm??
  • #1   10. maj 2012 Hmm. Min pony fik det også, han er alt ædende, men loppefrø, det er sgu noget mærkeligt noget, dog spiste han det efter nogle dage.

En kræsen hoppe jeg passede, skar jeg gulerødder ud, og blandede det grundigt sammen, kom også lidt mash i fodret (det var ikke opløst), hvis hun manglede lidt, tog jeg et stykke gulerod i hånden, og en kæmpe bunke foder, med en del loppefrø i, og håndfodrede.
    De havde begge sand i maven, så de skulle æde det.

• #2   10. maj 2012 Du kan købe lidt olie og blande i fodret, det får det til at hænge ret godt fast! Det koster alligevel noget at købe olie, men du har også til utrolig lang tid, hvis det bare er for at få skallerne til at hænge fast :O)
    En anden metode, som Jeg ikke har prøvet, men blot er en teori. Ved du søger på opskrifter på brød til mennesker, så kan du finde rigtig mange, hvor man bager husk ind i brødet, Jeg tænker så at du sagtens burde kunne lave en blanding af rugbrød og reven gulerødder eller æbler i sammen med husk, og så bage nogle klumper til godbidder. Så længe du ikke putter sirup eller sådan noget i dem, så kan du jo sagtens give dem flere af dem om dagen (evt brug dem som godbidder under træning, hvis du brugere det) så indtager de.jo en hvis mængde husk om dagen, og det vil være en ret billig løsning! Du kan jo ofte købe brød med sidste salgdato meget billigt, samt en kæmpe pose gulerødder for næsten ingen penge i en foderstof. Det kunne da være et forsøg værd!? :O)

• #3   10. maj 2012 Min part Chosen for også loppefrøskaller, men hun vil ikke spise dem, så vi snyder hende ved at blande et lille marmelade glas( de helt små) olie og et lille glas æblejuice i.
    Hun spiser det fint og brokker sig ikke:D

• #4   10. maj 2012 Hvor står der at man ikke må blande væsker med loppefrøskaller?

• #5   10. maj 2012 prøv med æbler

• #6   10. maj 2012 Det har jeg godt nok aldrig hørt om, der står intet på de spande jeg har.

• #7   10. maj 2012 Selvfølgelig må man da bruge væske! Når vi mennesker skal tage det, skal man helst tage det blandet op i et stort glas vand, og så skal man drikke rigeligt vand bagefter, da det ellers kan give problemer i maven, frem for at hjælpe tarmene! Jeg ved godt at heste og mennesker ikke er ens, men altså det er jo det samme produkt både mennesker og heste får, og skal virke imod de samme ting uanset om det er på heste eller mennesker, så kan ikke forestille at det skulle tages på to måder der er modsætninger til hinanden, hmmm?

• #8   10. maj 2012 Men selvfølgelig, hvis der står det på det produkt du har købt, så må man jo forvente at det er den "rigtige" metode, og så skal man jo nok følge det der står :O)

• #9   10. maj 2012 Det har du ret i, det kan jo også ske at de har puttet noget i så det ændre på optagelsen :O)

• #10   11. maj 2012 Man må ikke blande vaske i, da det bliver til "tapet klister" nede i maven, som så "suger" sandet til sig, så det kommer med ud.
    Jeg har kun blandet de gulerodsskiver i, og der blev det ikke klistret, først inde i hestens mund.

• #11   11. maj 2012 Altså om det bliver klistret i spanden/kryppen eller i hestens mund kan ikke have den helt store betydning for virkningen.
    Og er massen klistret er den formegentlig stadig klistret nede i tarmen.

Det kan være man skal være opmærksom på ikke at overvande det... Det kunne have betydning og den nemmeste måde at undgå det på (som forhandler) er jo at skrive at der ikke må komme væske i overhoved.

Så det kan måske være forklaringen.

Elsker dig Mulle: He he det er jo rigtigt at det er det samme som til mennesker... bare dumt at der er mennesker der spiser sand. hi hi (bare en joke)

• #12   11. maj 2012 når dyrlægen giver loppefrøskaller komme de det i olien.

• #13   11. maj 2012 Min spand siger også vigtigt må ikke opblandes i væske. Eller vådt foder. Jeg hælder det i mit foder, så ryger det løbene med ned, når han roder rundt. Nogle dage ligger der lidt tilbage. Men så det væk næste dag jeg kigger. Bare bland det rigtig godt rundt i foderet. Min får havre og mysli, havren løber det jo forbi, men myslien hænger det meget godt ved.

så ja ville give. Det tid, og mixe det godt med fodderet. Ligger der noget. Tilbage så ro på, og så der. Bare det ekstra at rode rundt i foderet om morgenen.

• #14   13. maj 2012 Mange tak for svar alle smiley

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan med det væske og sådan, da alle jo har forskellige meninger om, hvad man må og hvad man ikke må smiley Men jeg tror at jeg prøver med lidt gulerod, selvom de nu er blevet bedre til at spise det.

Problemet er bare, at ponyerne ikke får nok mad til, at der er nok til at den dosis de skal have, har noget at hænge ved...

smiley

• #15   13. maj 2012 Får de wrap så evt vent med bunken, til de lige har spist den lille bunke pulver skallerne er i. Og ja ellers lyder en gulerod i små tern som et super alternativ.

• #16   15. maj 2012 Nej, de får hø smiley

Kommentér på:
Loppefrøskaller og kræsne heste - hmm??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce