Loppefrøskaller og kræsne heste - hmm?? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Det mine heste under græstilvænningen går på min ridebane, har jeg været lidt bange for, at de skulle komme til at spise sand - og spise for meget sand. Derfor tænkte jeg, at svaret måtte være at købe loppefrøskaller - det blev 1.5 kg af sådan noget helt fint pulver. Da de har fået Mash en gang om ugen, blev vi enige om, at de bare skulle på forebyggelseskuren, hvor hesten skal have 50 g og ponyerne 25 g. Men så var det jo så jeg kom til at de skulle spise det - og nej tak du, var vist det klare svar
Det jeg nu prøver, er at fugte foderet lidt, så det hænger fast på det, men de kan stadigvæk godt levne noget af det - desværre!
Så nu ville jeg høre hvad i gør? Vil helst ikke ud og købe mere ekstra halløj til dem, da det jo koster altsammen - så måske nogen ligger inde med et lille trick i ærmet? Ja, så er det i hvertfald meget kærkomment!
Hilsen Stine med de kræsne heste
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.966
En kræsen hoppe jeg passede, skar jeg gulerødder ud, og blandede det grundigt sammen, kom også lidt mash i fodret (det var ikke opløst), hvis hun manglede lidt, tog jeg et stykke gulerod i hånden, og en kæmpe bunke foder, med en del loppefrø i, og håndfodrede.
De havde begge sand i maven, så de skulle æde det.
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
En anden metode, som Jeg ikke har prøvet, men blot er en teori. Ved du søger på opskrifter på brød til mennesker, så kan du finde rigtig mange, hvor man bager husk ind i brødet, Jeg tænker så at du sagtens burde kunne lave en blanding af rugbrød og reven gulerødder eller æbler i sammen med husk, og så bage nogle klumper til godbidder. Så længe du ikke putter sirup eller sådan noget i dem, så kan du jo sagtens give dem flere af dem om dagen (evt brug dem som godbidder under træning, hvis du brugere det) så indtager de.jo en hvis mængde husk om dagen, og det vil være en ret billig løsning! Du kan jo ofte købe brød med sidste salgdato meget billigt, samt en kæmpe pose gulerødder for næsten ingen penge i en foderstof. Det kunne da være et forsøg værd!? :O)
apr 2007
Følger: 41 Følgere: 47 Heste: 7 Emner: 18 Svar: 55
Hun spiser det fint og brokker sig ikke:D
apr 2007
nov 2005
Følger: 193 Følgere: 170 Heste: 7 Emner: 392 Svar: 2.539
apr 2007
aug 2008
aug 2008
aug 2008
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.966
Jeg har kun blandet de gulerodsskiver i, og der blev det ikke klistret, først inde i hestens mund.
maj 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 117 Svar: 1.386
Og er massen klistret er den formegentlig stadig klistret nede i tarmen.
Det kan være man skal være opmærksom på ikke at overvande det... Det kunne have betydning og den nemmeste måde at undgå det på (som forhandler) er jo at skrive at der ikke må komme væske i overhoved.
Så det kan måske være forklaringen.
Elsker dig Mulle: He he det er jo rigtigt at det er det samme som til mennesker... bare dumt at der er mennesker der spiser sand. hi hi (bare en joke)
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 89 Svar: 295
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
så ja ville give. Det tid, og mixe det godt med fodderet. Ligger der noget. Tilbage så ro på, og så der. Bare det ekstra at rode rundt i foderet om morgenen.
dec 2008
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 27 Svar: 111
Jeg er lidt i tvivl om, hvordan med det væske og sådan, da alle jo har forskellige meninger om, hvad man må og hvad man ikke må
Problemet er bare, at ponyerne ikke får nok mad til, at der er nok til at den dosis de skal have, har noget at hænge ved...
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
dec 2008
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 27 Svar: 111
Loppefrøskaller og kræsne heste - hmm??
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside