Hest bider efter mig ved jordtræning - Hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg har for et par måneder siden fået part på en dejlig og meget frisk fjordhest.
Jeg har trænet meget fra jorden med ham, da han i starten bare møvede afsted. Han gik ind i mig, og hvis jeg stoppede, forsatte han til træktovet var stramt og så gik han ellers i en cirkel rundt om mig og ignorerede mig totalt.
Jeg har trænet og trænet, og det er blevet lidt bedre. Han går ikke ind i mig mere, men bliver stadigvæk hurtig ukoncentreret, selvom jeg prøver at gøre træningen varieret og spændende.
Et andet problem er også, at han godt kan blive aggressiv og bide efter mig. Jeg prøver virkelig at tænke over min kropsholdning, spræller ikke med armene osv., men nogle gange når jeg trækker med ham går han konstant med åben mund, eller prøver at tygge på træktovet. Han kan også finde på at bide mig i armen eller hånden, men jeg ved ikke hvorfor. Tit gør han det helt uden motivation, selvom der selvfølgelig må være en grund. Jeg kan bare ikke få øje på den.
Det er kun nogle gange han gør det, så kan det være fordi han er frustreret enten fordi en øvelse keder ham, eller fordi han ikke forstår hvad jeg vil have ham til?
Og hvordan kan jeg få ham til at holde op? Jeg er ret træt af at jeg nogle gange tager hjem fra stalden med 4-5 blå mærker.
Det skal lige tilføjes at han er en meget selvstændig hest, og han "glemmer" til tider at han er vallak. Han opfører sig meget hingstet, og er utrolig strid på folden mod de andre heste. Til gengæld er han altid sød på staldgangen.
Jeg håber i kan hjælpe mig med at finde en forklaring på hvorfor han opfører sig på den måde, og i må meget gerne komme med forslag til træningsmetoder/øvelser eller andre ting som falder jer ind, der måske kunne bruges
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
Som en start: du bruger ikke godbidder, vel?
Det er svært at sige hvorfor han gør det, når man ikke selv ser det, men jeg ville være meget konsekvent med sådan en pony.
Min venindes pony gjorde det samme og hun gik og småsloges lidt med den, fordi den gik og snappede efter hendes fingre. Da den gjorde det første gang med mig, sagde jeg "ARH!" og bakkede den to skridt og gik videre og så var der ingen problemer. Den skal lige vide, at det ikke er okay og så ellers fortsætte arbejdet.
jan 2011
Følger: 13 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 73
Jeg forsøger også at være konsekvent. Hver gang han bider efter mig stamper jeg i jorden og/eller bakker ham et par skridt tilbage. Jeg har gjort sådan lige fra starten, men han gør det stadig engang imellem. Godt nok gør han det ikke så meget som han gjorde i starten.
maj 2009
Følger: 93 Følgere: 89 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 556
Dog bed han alle andre der gik tur med ham, samt at han stak af når andre ikke havde bid i munden på ham fra jorden af. Han prøvede, eller gjorde det aldrig med mig :-))
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
Så lidt fremskridt er der sket - det er da godt!
Hvis den har været vant til at den kan få sin vilje tager det lang tid at overbevise den om, at det faktisk er nemmere at gøre hvad du siger istedet.
Just keep up the good work
Hvilke øvelser er det du laver med ham fra jorden af?
- og thumps up for at du tænker så meget over det
jan 2011
Følger: 13 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 73
Og ja, lidt er der sket. Han er også begyndt at følge frivilligt med ind fra fold, hvor det i starten tog 20-30 minutter at få ham til at gå 20 skridt hen til leddet. Han er stædig
Jeg startede med øvelser hvor jeg bare trak ham rundt på ridebanen, stoppede og bakkede ham hvis han kom for tæt på (dvs. så hans skulder var foran min) og da han så fulgte efter og stoppede når jeg gjorde, så tovet altid var løst, gik jeg videre til at trave rundt.
Jeg har også trænet med travbomme, pressening, paraply og andre mærkelige ting.
Egentlig har jeg bare lavet det som faldt mig ind, og det jeg syntes kunne være sjovt at lave med ham, så træningen har ikke været så struktureret.
Nu er jeg gået i gang med at læse "At danse med heste" af Klaus Ferdinand Hempfling, og så kan jeg forhåbentlig hente inspiration derfra til at sætte øvelserne bedre sammen, så han ikke bliver forvirret.
Håber det kan hjælpe på hans koncentration. Der står rigtig mange gode ting i bogen, men det med bideriet kan jeg stadig ikke genneskue hvorfor han gør :S
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 177 Svar: 1.832
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
Prøv at lave nogle øvelser, som du er helt sikker på, at din hest kender og se, om den stadig bider. Når du så vil lære den nye ting, må du gå langsomt frem - små skrit ad gangen.
Hest bider efter mig ved jordtræning - Hvorfor?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside