{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.111 visninger | Oprettet:

Hest bider {{forumTopicSubject}}

Jeg fik ny hest for ca en måned siden, han er begyndt at kvikke op efter han har taget på osv. Men det har også resulteret i at han er begyndt at "bide", han har dog ikke fået fat endnu, men jeg ved bare ikke rigtig hvad jeg kan gøre ved det, da det kommer meget pludseligt, ofte når jeg trækker med ham, så vender han lige pludselig hoved og blottede tænder.. Hesten er ellers super sød i al omgang, men har kun rigtig været i hænder i 2 måneder smiley

Er der nogle der har nogle gode tip til hvad jeg kan gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest bider
  • #1   13. jun 2014 Lige i sekundet den gør det skal du irettesætte ham, enten ved at reagere prompte og skælde højt ud i kort tid, evt med et NEJ! eller FØJ! eller lign. og evt baske med armene så han viger fra dig og så går i videre som om intet er sket.
    Bak ham evt også et par skridt for at vise at han skal give dig plads.

    Du giver ham ikke godbidder vel?
    Hvis du gør så stop med det smiley


  • #2   13. jun 2014 Jeg ryster i rebet, så han lige bakker 1-2 skridt og siger NEJ! højt og dybt, men han forstår det faktisk ikke rigtig som skæld ud, han står bare og glor, og jeg vil jo ikke ud i at skulle daske ham eller sådan noget.

    Det er nok de godbidder, det havde jeg slet ikke tænkt over smiley


  • #3   13. jun 2014 Jeg tænker nærmere, han kan have ondt:0( og det skal man ikke irettesætte væk...

  • #4   13. jun 2014 Jeg har fået ham undersøgt af dyrlægen, da han var kommet til skade med sit forben, han mente ikke der var noget, andet end at han var fræk. Han bed også da han var på stærk smertestillende. smiley

  • #5   13. jun 2014 Prøv i første omgang at stoppe med godbidderne smiley

    Men ellers fortsæt som du gør ellers. Du skal reagere negativt i samme sekund han gør noget. Gerne lidt voldsomt så han lige tænker WTF! Du behøver heller ikke slå ham, det kommer der intet godt ud af smiley


  • #6   13. jun 2014 Jeg ville ikke på nogen måde bruge den teknik, før du er 100% sikker på, det er frækhed. Hvor gammel er han? Hvor langt er han i sin uddannelse? Hvad var der med benet? Og hvor længe er det siden? Er han først begyndt at bide efter, han fik skaden?
    Udfra den korte beskrivelse af adfærden, tror jeg, der er langt større sandsynlighed for, det er smerte fremfor frækhed.


  • #7   13. jun 2014 Hvis den ikke er halt på nogen måde tror jeg nu næppe den har ondt i benet

  • #8   13. jun 2014 Hesten blev sparket og der gik betændelse i såret, han er ikke halt, men kom på smertestillende og penicillin, dette er ovre nu. Han ser heller ikke sur ud, han ser mere ud som om han synes det er vildt skægt at "lege" med os mennesker. smiley

  • #9   13. jun 2014 Nogle handyr genner bare mere med andre heste og os mennesker, de kan godt blive ret dominerende hvis de ikke får at vide de ikke må.


  • #10   13. jun 2014 Det er jo det, min smed mente hvis han blev for dominerende, så skulle jeg tage en pisk med når jeg skulle gå med ham, og så give ham et dask, hvis han begyndte på nogle af sine "lege", men det synes jeg bare virker lidt voldsomt, er det bare mig? smiley

  • #11   13. jun 2014 Jeg ville nøjes med det med at bakke ham og irettesætte, vil ikke tage en pisk med.



  • #12   13. jun 2014 Selvom hesten ikke virker halt kan den sagtens have ondt - også i benet...

    Caroline du starter med at skrive blottede tænder, og det er for mig et vredt hesteudtryk, men det er meget svært at vurdere herover. Er der ikke andre i stalden, der kan hjælpe med at vurdere situationen?

    Det er nemmere at lægge den rigtige taktik, når man i grove træk kender årsagen...


  • #13   13. jun 2014 Mit bedste bud ville også være at gøre som de andre skriver smiley
    Men ellers kan det jo også trænes, kan fornemme han ikke har været i hænder så længe smiley
    Jeg ville starte med at bruge "knytte bånd teknikken", som går ud på at HAN skal vælge at være sammen med dig. Hvis du ikke kender den er jeg sikker på den kan findes på google.
    Når i har knyttet båndet nogle gange(gerne dage i træk) Ville jeg gøre det igen, denne gang skal du bare genne ham væk så snart han blotter tænder, derefter knytter du bånd til ham igen.
    Til sidst vil han finde ud af at du ikke acceptere hans snapperi og vil stoppe med det. Det kan godt tage noget tid, men det virker! smiley
    Har selv haft en shetter med samme problem smiley

    Håber det lykkedes for dig! Held og lykke herfra smiley


  • #14   13. jun 2014 Bideriet startede før det med benet.
    Når jeg siger blottede tænder, mener jeg at man kan se at han prøver at bide ud efter mig.
    Der er flere der har sagt at han er fræk, men han gør det jo ikke rigtig over for dem da de ikke trækker med ham, eller har andet med ham at gøre.


  • #15   13. jun 2014 tilliden er der skam, han følger en som en lille hund, bakker for meget lille tryk og står og venter ved ledet når han ser bilen kommer. Tror måske at Nina har ret, da han faktisk bider ud efter hånden, det har jeg før hen troet han gjorde fordi han synes at tovet var sjovt når det svingede smiley

  • #16   13. jun 2014 Jo mere du skriver, des mindre tror jeg også, det er smerte, men pøj pøj med det:0)

  • #17   13. jun 2014 min holdning er altid at godbidder hører til i krybben.
    nu er mine egne ikke slemme til det, men de har stået sammen med et par stykker, som var rigtig slemme til at bide.

    så træner du med ham, så ros ham i stedet for.


  • #18   13. jun 2014 Har ellers aldrig haft problemer med godbidder, men tror så heller aldrig jeg har haft en der er lige så glad for dem som han er smiley Så tror til Felix's store fortrydelse tror jeg vi kvitter dem, så må han få et par stykker ned i krybben når han får mad smiley

  • #19   13. jun 2014 Jeg har altid trænet meget med godbider, men aldrig haft en hest, der bider;0)

  • #20   13. jun 2014 Heidi Bruun P; når det er hesten bider nåd den bliver trukket, så kan den umuligt have ondt! hvis hesten bed når der bliver spændt sadel så er det jo en anden side af sagen...

    ts: ville droppe godbider som de andre siger og blive ved med at skælde ud når han prøver smiley


  • #21   13. jun 2014 Team Hot: Er dybt uenig i din påstand! Men lad det nu ligge...

    Det vigtigste i denne tråd er, at Caroline finder frem til problemets kerne i netop hendes situation:0)


  • #22   14. jun 2014 i den stald hvor vi havde problemer var der 4 heste - to af dem endte med at bide hver sommer når vi havde bondegårdsgæster. Så ikke alle gør det, men det er altså en af årsagerne til at mange heste bidder

    noget andet, så næste gang han bider dig, så bid igen - hårdt. Jeg plejer at snuppet et øre. Og somregle behøver man kun at gøre det et par gange. Men man skal være hurtigt og kontant. ja man får lidt hår i munden, men det er en eneste ting jeg har mødt som hjælper uden at man ender med at hesten bliver bange. tænk på hvordan hestene bider i hinanden på folden, så skader vores tænder overhovedet ikke. Mine to var rigtig slemme da de var i 2 års alderen, men det var lige et par gange


  • #23   14. jun 2014 Hvis en hest bider mig, så slår jeg til den. Det er alt for farligt at lade den blive ved.

  • #24   14. jun 2014 Havde det været min hest kunne den få sig et ordentlig klap når den tog fat. Indtil da ville jeg bare med det samme vifte den voldsomt væk.

Kommentér på:
Hest bider

Annonce