Bange for den ene ende af ridebanen? O_o {{forumTopicSubject}}
Kaliber er, pænt sagt, pisse hamrende bange for den ene ende af ridebanen (Jep, du læste rigtigt). Der er, engang sidste år, lettet en fugl i busken dernede, som han flippede skråt over, og siden den dag, er det nærmest en kamp at få ham derned. Jeg kan få ham derned, med meget, meget, meget overtalelse, men jeg kan bare ikke få ham til at slappe af dernede s-: Jeg har prøvet at lave elevatorøvelsen med ham dernede, gå lidt også lave den igen og blive ved. Jeg har prøvet at tage lidt af gangen, så vi kom længere og længere ned i den ene, for hver volte vi gik. Og lige lidt hjælper det o: De fleste gange spænder han bare op, når han kommer derned, og danser omkring mig. Jeg prøver selvfølgelig at være rolig, og udvise rolig energi, men med en dansende hest, er det ret svært s-: Få gange vender han om på stedet og fræser ned i den anden ende, også er vi ved start igen Synes jeg har mistet ideerne til hvordan jeg får ham over det o:
Så.. hvis I har nogle råd, så tager jeg imod dem med kyshånd!
jun 2010
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 36 Svar: 935
Keep doing it!
Lav noget tillidstræning dernede i hjørnet(husk på at du selv skal være TOTAL afslappe og ikke være bange for at han løber). træn rund med ham og bliv ved til han giver dig bare et lille signal med at han er bare lidt afslappet så som at han sænker hovedet, pruster ud, snuser til jorden,gumler, eller gaber
ROS! ros ros ros.. ros ham hele tiden hver gang han gør noget godt
Tager hesten hovedet op og glor så det føles som om den er 2 meter høj så lav noget der distrahere ham.. lav noget hele tiden så som bakke, går frem, flytte bagpart
Skriv gerne PB hvis der er andet og håber det kunne hjælpe
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 913
Blogger
Følger: 74 Følgere: 267 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.982
Mange tak for rådene
Men ville også bare lige høre om nogle andre havde fikse ideer
Cæcilie: Lige pt. arbejder vi seriøst i "den gode ende" og går stille og roligt i "den farlige ende"
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Men der var det meget mig, tag det roligt, styr dit åndedræt, vær afslappet..
Rosen skal være TIMET!
Jeg havde godbidder med og kun når hesten stod stille og var afslappet, altså i starten var det nogenlunde, så fik han ros+godbid..
Det handler bare om gentagelse, gentagelse og gentagelse..
Jeg havde ham i en grime ned på banen og sørgede for at han ikke vendte, på den skulder han meget gerne ville vende på..
Han måtte ikke flytte sig før jeg gav signal, så bakkede vi eller vendte på den skulder han ikke ville vender på..
Når jeg så red, så lavede jeg åndedræts øvelser og så tog jeg faktisk fat i sadlen, fordi han bare sprang og løb, så jeg faldt af..
Så når jeg havde fat, faldt jeg ikke af, og det gav lidt sikkerhed..
Og idag har jeg faktisk også pillet meget af det der hop og løb af ham, han godt finde på at hoppe til siden, men så står han stille isedetfor at løbe.. så træningen betaler sig
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
http://www.hestegalleri.dk/grupper/forstaaelse_for_hestens_adfaerd/512998-flygter_paa_ridebanen
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 952
Jeg prøvede ALT - men det ENESTE der rent faktisk havde holdbar effekt mere end en halv ridetur var faktisk, at jeg begyndte at klikke ham hver gang vi stod der. Det irriterede de andre i hallen sådan pænt meget, men jeg var sådan rimelig ligeglad på det tidspunkt - men jeg klikkede den 10-15-20 gange det samme sted på en ridetur og det fik sådan ligesom løst problemet - så jeg tror lidt måden er den samme her.
Hvis den spooker ret meget over den ene ende af ridebanen, så ville jeg simpelthen lave det til en total godbidsfest og forstærke fuldstændig overdrevent meget positivt i den ende af banen.
Du tager hesten, et langt tov (så du sådan lige kan stoppe dyret igen, hvis det nu ender i ren panik) - og så et eller andet du kan få den til at sætte mulen på. Jeg har ret stor succes med 1½ liters vandflasker.
Min hest er en rigtig target hest, han ELSKER target og ved udmærket godt, at target betyder, at man får en masse masse godbidder for at gøre et eller andet - han skal bare lige finde ud af hvad.
Men for en hest der ikke kender target så tager du hvad du nu lige vælger - jeg er ligeglad - selv din hånd kan bruges (den har man altid). Og placerer det foran mulen på hesten. Nu er tricket så at de fleste heste er temmelig nysgerrige, så de vil snuse - og så skal du give en godbid + en godbidslyd (lige meget hvad du vælger her, bare det virker for dig).
Det gør du nogle gange - på et eller andet tidspunkt så finder hesten ud af, at der kommer godbidder op ad din lomme, så hver gang hesten flytter mulen en mod godbidderne så placerer du bare lige target på vej derhen.
Så fanger hesten fidusen røre target = godbid.
Så flytter du rundt på det, og når hesten forstår at følge target i flere forskellige retninger så går du ned i den ende af ridebanen der er farlig - så sænker du target ned mod jorden (i små bitte etaper - og så udløser det en godbid hver gang hesten følger target).
Det gentager du nogle gange - og så begynder hesten at forbinde den farlige ende af ridebanen med godbidder - så kan man sætte target fast på enden/hjørnet - så hesten skal gå ud i hjørnet og får så en godbid.
Og så kan du så derefter ride 1 - så 2 hjørner og så lærer hesten at det betyder godbid - og så slapper hesten faktisk af - og så kan du ligeså stille udfase øvelsen.
Det er tyvstjålet fra et indslag på Epona - men det virker faktisk ret godt - og jeg har gode erfaringer med target i alle mulige underlige situationer - og jeg bruger det rigtig meget i min træning - så jeg ved target virker, hvis man forstår at bruge det. Man kan lære sin hest næsten alt hvis den forstår target.
sep 2008
Følger: 57 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 46 Svar: 1.129
i sidste ende var det der hajlp min atityde, jeg holdt op med at "forvente" hesten ville blive bange, og red den der ned som om jeg bare red i den gode ende, nå hesten begynte at skabe sig, drev jeg bare på og belv ved. for ligesom at sige "det er noget pjat, der er ikke noget der nede" på en halv time var probelmet løst og kom ikke igen.
min erfaring er at man ikke skal "bekrafte" hesten i at det er farligt, og lade være med at tage hensyn, vær den "modige" og hesten vil for det mest følge efter
føler med dig, det er et iraterene probelm at havde!
Blogger
jun 2009
Følger: 79 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
Lær ham for det første at flytte bagpart, så kan du vende ham rundt hvis han løber.
Derefter, skal der være et formål med at være dernede. Gå så langt som du VED han kan gå derned uden at han flipper ud. Ros, og gå tilbage når han er rolig. Ros ham KUN når han er rolig, og overskrid ikke hans grænse ved at presse ham derned.
Er hegnet så højt at du kan have ham løs på ridebanen? For så hav ham løs derinde, og giv ham hans mad dernede, strigl ham, etc.
Men gå IKKE helt derned når han reagerer så voldsomt som han gør, for det er alt for farligt. Gå kun lige til "grænsen" hvor du ved at han lige akkurat kan stå. Hvis han fnyser og pruster, så bliv stående og lav lidt små øvelser med ham. Så snart han slapper af, så ros ham og gå tilbage i den "gode" ende igen. Og så slut træningen for den dag! Det er rigeligt når han er SÅ utryg ved banen.
God fornøjelse!
Blogger
Jeg er så heldig, at han allerede er i "flyt-bagparts"-træningen, da vi træner indparkering
Men jeg vil da helt klart prøve med dine råd!
jun 2009
Følger: 79 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
Blogger
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 166 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.820
Blogger
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Blogger
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Blogger
Bange for den ene ende af ridebanen? O_o
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside