{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.264 visninger | Oprettet:

Tilridning af frieser {{forumTopicSubject}}

Jeg har denne skønne frieser hoppe på 2 år .. Vi er gået i gang med træningsøvelser fra jorden og det går super godt .. smiley
Vil hører ad hvornår det er bedst at gå i gang med at tilride en frieser ? Har fået fortalt at de er senere udviklet og derfor skal man ikke gå i gang når de er 3 år .. Hvilket erfaringer har i ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridning af frieser
  • #1   29. sep 2012 min han er 4 år og tre måneder regner med og gå stille igang nu her smiley

• #2   29. sep 2012 I min verden, så ikke før den er i hvert fald 4.. smiley

• #3   29. sep 2012 Jeg træner for en avler, og der går vi stille og rolig igang når de fylder 3, - medmindre de er bagud i udviklingen, og ikke er klar.. men det første år trænes de mest fra jorden og rides kun lidt let indimellem for at få en blød opstart..

Jeg har hørt mange, som først venter til de er 4, men lige så mange som er af den gamle skole og går igang når de fylder 3.. Og for mig at se, så afhænger det altsammen af hvor langt hesten er i udviklingen, og at man gør det på hestens præmisser uden at forlange for meget af den og overbelaste den.. Og så længe man gør det på den måde, så har jeg aldrig oplevet at det gav bagslag, at man gik igang med dem allerede som 3årig..

• #4   29. sep 2012 Min tanke var at hun skulle gøres ryttervant når hun var blevet 3 men igen er hun ikke klar så vill jeg vente.. Men vil heller ikke starte for tidligt .. Jeg må se hvordan hun er når hun blir 3 og så tage den derfra smiley

• #5   29. sep 2012 Det lyder som en god plan.. Folk har meget forskellige meninger omkring det med hvornår og hvordan de kære små skal tilrides, og jeg tror bare at du må gøre op med dig selv, hvad du mener er bedst for din hest, uden at sætte fast alder/dato på hvornår man skal nå de forskellige ting.. Jeg ved at de i Holland oftest bliver både tilkørt og tilredet som 3 årig, hvis de er klar, - det har ihvertfald været normal praksis de steder, jeg har været dernede..

• #6   29. sep 2012 5 år.. De bør først tilrides som 5 årige, desværre de færreste der ved det/gider vente smiley

• #7   30. sep 2012 MIn blev gjort ryttervant som 4års og smidt på græs derefter, da hun kom på stald for vinteren tilred jeg hende, red 3 gange om ugen i 6 mdr hvorefter hun fik fri i 8 mdr igen.

• #8   30. sep 2012 Sissel L : dette er en af grundene til at jeg spørger smiley .. Jeg vil på ingen måder skade min hest og vil hende kun det bedste smiley .. Det haster ikke selv om jeg huer at komme i gang .. Hun skal ha den tid hun skal og venter gerne :))

• #9   30. sep 2012 Jeg ville absolut ikke gøre den ryttervant før den er min. 4 år.

Problemet er ofte, at frieseren ser "færdig" ud tidligt, men de vokser altså til de er i hvert fald 6 år.
    Min voksede 5 cm. fra han var 4 til han var 7.

• #10   1. okt 2012 Jeg tilred min da han var 3... Og igen som jeg vist har skrevet utallige gange på sammen spørgsmål.... Det afhænger jo fuldstændig af om hesten virker færdigbygget og hvor meget/hård de skal arbejde. Der er jo kæmpe stor forskel på hvor færdig en hest er som 3 årig.... nogle ligner en kamel med høj røv mens andre er smukke, muskuløse og færdige i rammen. Så kig på hesten.... Jeg tror personlig udelukkende det handler om måden det bliver gjort på. Tror en 3 åring der er blevet trænet stille og roligt op holder bedre i længden end en 5 årig der aldrig har lavet noget men pludselig lynuddannes f.eks.

• #11   2. okt 2012 min er redet til som tre års men har haft et hav af vokse pauser og også haft helt fri i en 8 mdr dog mest pga jeg var gravid. jeg ser sådan på det lige meget hvilken hest man har er det vigtigt at give den fri når den vokser og ikke træne meget af gangen og som kira skriver tror jeg også på at en stille og rolig træning fra tre års alderen er bedre end at man tænker nu er den fem og færdig nu rider vi syntes os de når at blive for tunge i kroppen når de er fem det er efter min mening bedre de når at få lidt muskler inden de bliver så store

• #12   19. jan 2013 Jeg har en på 3 år som jeg er begyndt at gøre ryttervant, jeg rider ham 2 dage og så har han 2 dage fri så han kan nå at bearbejde det hele oppe i hovedet. Mit mål er at inden han skal på græs skal han kunne rides i alle 3 gangarter kun hvor han har lært at sænke hovedet ikke andet og så måske at vi kan ride tur på ham. Så for han helt fri hele sommeren og i vinter går vi i gang fra jorden af igen og måske bliver han tilkørt. Så til næste år går vi rigtig igan, men igen hvor vi kun rider et par dage og så et par dage fri igen i ca. 6 mdr og derefter kan vi måske ride noget mere. Der er mange der synes at jeg skal vente til han bliver 4, men nu er det sådan at han er helt klar både mentalt men faktisk også fysisk så derfor har jeg valgt at gøre det på denne her måde.

• #13   22. jan 2013 Hvordan har du vurderet, at han er helt klar - både psykisk og fysisk?

• #14   23. jan 2013 Fysisk har min dyrlæge sagt at jeg godt kunne gå i gang, men selvfølgelig ikke køre ham alt for hårdt. Psykisk er han rigtig stærk og han elsker at lave noget og især nye ting. Hvis jeg laver de samme ting for mange gange så begynder han at kede sig og så laver han teenage ballade smiley i har jeg også en anden frieser på lige knap. 2 år og hvis han var klar fysisk når han er 3 så ville jeg alligevel vente til han nærmede sig de 4 da han er en meget mere følsom hest psykisk! Han er en hest jeg hele hans liv har måtte blive nød til at gøre alt ting med lidt senere end jeg normalt ville gøre da han måtte tages fra sin mor som kun 3 mdr gammel. Dette har medføret at jeg har skulle tage nogle andre og lidt flere hensyn da han har været meget skrøbelig psykisk! Men jeg tror at man som heste ejer jo er den der kender sit dyr bedst og man ved godt hvornår de er klar og hvornår de ikke er, hvis bare man bruger sin sunde fornuft! smiley

• #15   23. jan 2013 Jeg ved godt at der er mange, som mener at det er helt frygteligt at gå igang tidligt, men hvis man gør det på hestens præmisser, - hele tiden er opmærksom på hvordan den tar det, og tar hensyn til dens kropslige udvikling, så kan jeg ikke se problemet i det.. Nogle tilrider dem på 2-3 uger som 3 årige, - og lader dem så stå et helt år, hvor de kan vokse og bearbejde, - inden de går igang igen.. Andre venter til de er 5 med at tilride, - og har derved en fuldt udvokset hest, men måske også en hest, som har sværere ved at tage imod ny læring.. Der er så mange forskellige tilgange til det, og man må bare acceptere at vi ikke alle er enige..

Hos os har vi altid taget det stille og roligt.. Som 2årige begynder vi stille og roligt at longere dem.. Så kommer der et hovedtøj på, når de skal longeres.. Så kommer der en let stof-sadel på, når de longeres.. Så kommer der små-skramlende stigbøjler på sadlen.. Stille og roligt bygger vi mere på, - og der kan sagtens gå flere uger imellem at de kommer ud i longen, eller skal videre til næste trin.. Og det er aldrig mere end lige 10 min, så hesten har prøvet det, og accepteret det, - de skal slet ikke presses eller anstrenges, - det er den mentale oplevelse, vi skal have ind hos dem.. Det er ikke så systematisk, men lige når man har tid og lyst, - og hesten forfølger én på folden for at få lov til at komme med smiley

Og som 3 års begynder vi så stille og roligt at lade én ligge lidt ind over ryggen på hesten, og stille og roligt sætte sig op.. Alt sammen i ro og mag, og med masser af opmærksomhed på hvordan de tar det, - og hos os plejer de at være fuldstændige ligeglade, men står bare og drejer hovedet om og kigger på én, - "hvorfor pokker ligger du nu der og spræller".. Og stille og roligt kommer man fremad i ridningen, - små trin, og aldrig for meget, så den føler sig overvældet.. Og det første år bliver de maks redet 2 gange om ugen, og ellers arbejdet lidt med fra jorden.. Og hverken longe eller ridning kommer over 20-30 min, - de skal stadig ikke have en fysisk hård træning, men mest den mentale oplevelse, - og altid med fokus på om hesten virker cool eller skræmt, - det skal aldrig overdrives.. Og der kan sagtens være uger indimellem, hvor de får helt fri (i vinter-perioden også gå en måned eller to), - eller de kan komme med på en lille tur ud i det blå sammen med en støttepædagog (ældre stabil avls-hoppe).. Det er vores oplevelse, at vi får nogle rigtig dejlige heste ud af det, når de får lov til at opleve det hele stille og roligt, og med god tid og støtte til det.. Vi har aldrig oplevet at de er blevet problematiske, har smidt af, eller man har måtte tage kampe med dem på nogen måde, - for det er kommet ind ved stille og roligt samarbejde..

Og jeg respekterer fuldt ud, at andre har en anden tilgang til det, - sådan er det generelt indenfor heste-verdenen, at folk har deres helt egne filosofier omkring tingene.. Men for os, virker det her godt.. Og den praksis har vi efterhånden haft i mange år, og der er kommet mange glimrende heste ud af det (okay, ikke en objektiv vurdering, heh), - de har ihvertfald ikke vist tegn på mental eller fysisk skade senere som følge af for tidlig tilridning, - og de er fortsat rolige og tillidsfulde som dagen er lang smiley Men det er individuelt fra hest til hest, og det skal altid gøres på hestens præmisser, hvis man ønsker at bevare et godt forhold baseret på tillid..

• #16   23. jan 2013 Jeg kan skam kun give dig fuldstændig ret i det du skriver smiley da jeg startede med min den store hvor jeg bare ville op og ligge hen over ham, var vi i ridehuset hvor der red 6 andre rundt. Jeg tænkte at det kunne gå hen og blive meget spændende smiley jeg kom op og ligge og ilano havde mere travlt med at se efter hvad de andre heste lavede. Efter at ha ligget der i 4 min. Uden nogle reaktion fra ham valgte jeg at svinge benet over ham og ligge og holde om hans hals..... Stadigvæk intet at mærke på ham, så satte jeg mig helt op hvor han lige kiggede på mig og så blev jeg trukket nogle omgange i skridt. Da jeg hoppede af igen og roste ham var der slet ingen tvivl om at hesten var MEGET stolt af sig selv smiley og sådan har det faktisk været hver gang jeg har været på ham. Efter 9 gange på ryggen kan vi nu trave rundt og arbejde med at få hovedet ned ( da han er ekstremt højt stillet ) i går var han første gang i Pessoa system for at se om det kan hjælpe ham med at søge ned så han ikke ender med at få ondt i ryggen af at smide den. Alt jeg gør med ham er også max 30 min. Ja der er mange meninger og holdninger til det at have hest, man har hver i sær sin metode og så længe at det fungere må det jo være fordi at man gør noget rigtigt smiley

Kommentér på:
Tilridning af frieser

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce