1.264 visninger
|
Oprettet:
8. aug 2007 Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 12 Emner: 113 Svar: 437
Tilridning af frieser {{forumTopicSubject}}
Jeg har denne skønne frieser hoppe på 2 år .. Vi er gået i gang med træningsøvelser fra jorden og det går super godt ..
Vil hører ad hvornår det er bedst at gå i gang med at tilride en frieser ? Har fået fortalt at de er senere udviklet og derfor skal man ikke gå i gang når de er 3 år .. Hvilket erfaringer har i ?
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 89 Svar: 295
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.634
aug 2011
Følger: 15 Følgere: 17 Heste: 16 Emner: 7 Svar: 129
Jeg har hørt mange, som først venter til de er 4, men lige så mange som er af den gamle skole og går igang når de fylder 3.. Og for mig at se, så afhænger det altsammen af hvor langt hesten er i udviklingen, og at man gør det på hestens præmisser uden at forlange for meget af den og overbelaste den.. Og så længe man gør det på den måde, så har jeg aldrig oplevet at det gav bagslag, at man gik igang med dem allerede som 3årig..
aug 2007
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 12 Emner: 113 Svar: 437
aug 2011
jan 2012
Følger: 34 Følgere: 42 Heste: 3 Emner: 140 Svar: 536
apr 2006
Følger: 56 Følgere: 57 Heste: 4 Emner: 110 Svar: 422
aug 2007
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 12 Emner: 113 Svar: 437
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Problemet er ofte, at frieseren ser "færdig" ud tidligt, men de vokser altså til de er i hvert fald 6 år.
Min voksede 5 cm. fra han var 4 til han var 7.
apr 2008
Følger: 64 Følgere: 63 Heste: 3 Emner: 67 Svar: 145
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 446
aug 2007
Følger: 63 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 21 Svar: 129
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
aug 2007
aug 2011
Hos os har vi altid taget det stille og roligt.. Som 2årige begynder vi stille og roligt at longere dem.. Så kommer der et hovedtøj på, når de skal longeres.. Så kommer der en let stof-sadel på, når de longeres.. Så kommer der små-skramlende stigbøjler på sadlen.. Stille og roligt bygger vi mere på, - og der kan sagtens gå flere uger imellem at de kommer ud i longen, eller skal videre til næste trin.. Og det er aldrig mere end lige 10 min, så hesten har prøvet det, og accepteret det, - de skal slet ikke presses eller anstrenges, - det er den mentale oplevelse, vi skal have ind hos dem.. Det er ikke så systematisk, men lige når man har tid og lyst, - og hesten forfølger én på folden for at få lov til at komme med
Og som 3 års begynder vi så stille og roligt at lade én ligge lidt ind over ryggen på hesten, og stille og roligt sætte sig op.. Alt sammen i ro og mag, og med masser af opmærksomhed på hvordan de tar det, - og hos os plejer de at være fuldstændige ligeglade, men står bare og drejer hovedet om og kigger på én, - "hvorfor pokker ligger du nu der og spræller".. Og stille og roligt kommer man fremad i ridningen, - små trin, og aldrig for meget, så den føler sig overvældet.. Og det første år bliver de maks redet 2 gange om ugen, og ellers arbejdet lidt med fra jorden.. Og hverken longe eller ridning kommer over 20-30 min, - de skal stadig ikke have en fysisk hård træning, men mest den mentale oplevelse, - og altid med fokus på om hesten virker cool eller skræmt, - det skal aldrig overdrives.. Og der kan sagtens være uger indimellem, hvor de får helt fri (i vinter-perioden også gå en måned eller to), - eller de kan komme med på en lille tur ud i det blå sammen med en støttepædagog (ældre stabil avls-hoppe).. Det er vores oplevelse, at vi får nogle rigtig dejlige heste ud af det, når de får lov til at opleve det hele stille og roligt, og med god tid og støtte til det.. Vi har aldrig oplevet at de er blevet problematiske, har smidt af, eller man har måtte tage kampe med dem på nogen måde, - for det er kommet ind ved stille og roligt samarbejde..
Og jeg respekterer fuldt ud, at andre har en anden tilgang til det, - sådan er det generelt indenfor heste-verdenen, at folk har deres helt egne filosofier omkring tingene.. Men for os, virker det her godt.. Og den praksis har vi efterhånden haft i mange år, og der er kommet mange glimrende heste ud af det (okay, ikke en objektiv vurdering, heh), - de har ihvertfald ikke vist tegn på mental eller fysisk skade senere som følge af for tidlig tilridning, - og de er fortsat rolige og tillidsfulde som dagen er lang
aug 2007
Tilridning af frieser
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside