{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.027 visninger | Oprettet:

Nervøs hest, bange for alting. {{forumTopicSubject}}

Jeg må desværre indse at min dejlige store pony Ronja på 6 år er en meget nervøs hest. Jeg har snart trænet at gå tur i 1/2 år, for jeg håber på en dag at kunne ride hende alene i skoven.
Jeg må desværre indrømme at det ikke går helt vildt godt.
Hun er nok bare meget ustabil, og hun er jo også den allernederste inden for rang i hesteflokken. Hendes føl på 1 1/2 er mere stabil, selvom jeg kun har været på tur med hende. 5 - 6 gange, er hun bare virkelig rolig, hvorimod Ronja er bange for alting.
Vi har taget det fra en ende, og vi startede med kun at tage 10 meter væk, så 15 osv. Hun har ikke seprations problemer overhovedet. Men hun bliver hele tiden så usikker, og stejler og galopere frem og tilbage. Vi har dog også vores gode dage, hvor jeg kan gå 3 km med hende uden at hun bliver bange og ikke til at styre. Hun har også en grim vane med at gå i hælene på mig når vi tager hjem ad. Jeg har prøvet at sparke hende over benene, men det eneste hun gør er at bakke tilbage og se mere bange ud. Jeg ved godt at det er fordi hun er nervøs og derfor får bag mig, og når hun så bliver forskrækket løber hun også ved siden af mig, men jeg er bare bange for det ender galt, og hun løber mig ned.
Når hun bliver nervøs, plejer jeg at lave bakkeøvelser, gå til siden øvelser, statue, og elevator, det virker også, nogle gange i længere tid, andre gange kun indtil vi begynder at gå igen.
Jeg kan ikke få en til at trække mig, og vi har ingen ridehal, kun en udendørs ridebane.
Men hestegalleri, hjælp mig, hvad skal jeg gøre?
Jeg vil så gerne kunne ride en tur engang. Jeg sender altid lange blikke efter de andre hesteejere, som rider rundt på deres heste overalt, også selvom det faktisk har mindre styr over deres hest end jeg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøs hest, bange for alting.
  • #1   1. jan 2013 Alt det kan vi. smiley
    Men det virker ikke.


  • #2   1. jan 2013 Med inde på banen? Jeg går ture naturen.

  • #3   1. jan 2013 Jeg kan vel godt tage fat i hende? Skal jeg bare lade hende løbe hjem hver gang? Hun løber jo ikke, hun laver bare bange hop, og lidt stejl. Det ville da være dumt at give slip..

  • #6   1. jan 2013 1. : Holdt fast i den når den løber - selvfølgelig. Drej den skarpt til siden så den ikke kan komme til det, og hold så fat i den og gør den rolig som jeg kan se du har trænet.. altid.

    2.: Hvad er det typisk den bliver bange for?
    Har du prøvet at lege med såkaldte ''farlige'' ting med hende på banen?

    Det lyder vildt at der er gået et halvt år, og hun stadig er så usikker. Tror du ikke, at det er fordi din ærgelse over, at i ikke kan ride ture gør, at du måske ikke træner hende ligeså konsekvent og beslutsomt?

    At sparke hende over benene lyder forresten ikke som en særlig konstruktiv løsning på problemet. Hvis hun træder dig i hælene, så arbejd på, at hun går ved siden af dig - altid - og kan blive tryg ved det. Det er sikrest for jer begge to.

    Og husk altid ALTID at holde hovedet koldt, når du træner med hende. Du må ikke blive hidsig eller utålmodig, du skal holde dig jordnær og udstråle tryghed. Dvs. stop helt op, tag nogle dybe indåndinger og fokuser lidt, når det går galt eller er ved at gøre det. Hav en fast hånd uden at være hård.



  • #7   1. jan 2013 Jeg har det helt fint med at gå ture med hende, jeg har aldrig redet særlig meget, så det at gå og hygge er nok for mig.

  • #9   2. jan 2013 Gå ture med din hest hver eneste dag, hvis den stadig er nervøs på tur efter et halvt år. Du skal bare træne, det kommer en dag smiley Det hele handler om tilvænning, gå alene og gå med andre heste. Angående det der sparke halløj? Drop det. Kan godt forstå din hest flyver tilbage. Måske er du selv lidt nervøs når du er på tur? Prøv at tage en veninde med, det kan måske hjælpe på din indstilling.

Kommentér på:
Nervøs hest, bange for alting.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce