{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.222 visninger | Oprettet:

Nervøs hest, bange for alting. {{forumTopicSubject}}

Jeg må desværre indse at min dejlige store pony Ronja på 6 år er en meget nervøs hest. Jeg har snart trænet at gå tur i 1/2 år, for jeg håber på en dag at kunne ride hende alene i skoven.
Jeg må desværre indrømme at det ikke går helt vildt godt.
Hun er nok bare meget ustabil, og hun er jo også den allernederste inden for rang i hesteflokken. Hendes føl på 1 1/2 er mere stabil, selvom jeg kun har været på tur med hende. 5 - 6 gange, er hun bare virkelig rolig, hvorimod Ronja er bange for alting.
Vi har taget det fra en ende, og vi startede med kun at tage 10 meter væk, så 15 osv. Hun har ikke seprations problemer overhovedet. Men hun bliver hele tiden så usikker, og stejler og galopere frem og tilbage. Vi har dog også vores gode dage, hvor jeg kan gå 3 km med hende uden at hun bliver bange og ikke til at styre. Hun har også en grim vane med at gå i hælene på mig når vi tager hjem ad. Jeg har prøvet at sparke hende over benene, men det eneste hun gør er at bakke tilbage og se mere bange ud. Jeg ved godt at det er fordi hun er nervøs og derfor får bag mig, og når hun så bliver forskrækket løber hun også ved siden af mig, men jeg er bare bange for det ender galt, og hun løber mig ned.
Når hun bliver nervøs, plejer jeg at lave bakkeøvelser, gå til siden øvelser, statue, og elevator, det virker også, nogle gange i længere tid, andre gange kun indtil vi begynder at gå igen.
Jeg kan ikke få en til at trække mig, og vi har ingen ridehal, kun en udendørs ridebane.
Men hestegalleri, hjælp mig, hvad skal jeg gøre?
Jeg vil så gerne kunne ride en tur engang. Jeg sender altid lange blikke efter de andre hesteejere, som rider rundt på deres heste overalt, også selvom det faktisk har mindre styr over deres hest end jeg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøs hest, bange for alting.
  • #2   1. jan 2013 Jeg går ture, så jeg rider jo ikke. smiley Jeg sørger or selv at være hård, og ikke bange, og hele iden trække vejret dybt og være rolig. At sætte mig i sadlen il bare gå helt galt smiley

  • #5   1. jan 2013 Hun ville blive vildt bange, nok galopere hjem, eller smide mig af. Hun bliver en helt anden hest når hun bliver nervøs. smiley

  • #7   1. jan 2013 Jo smiley Der går det helt fint, men meningen er at jeg vil lære at ride alene. smiley

  • #10   1. jan 2013 Jeg vil anbefale samme adfærd som sofiøøh Andersen. At du ignorer din hest når den laver en uønsket adfærd fx hopper til siden eller lign. Du fortsætter altså fremad uden så meget som at vende dig om. Signaler at "der er sgu ikke noget der er farligt, se mig jeg fortsætter og er helt afslappet". Hvis du vender dig om og begynder at hive i rebet eller forsøger at berolige den, forstærker du hesten i at der er noget der er anderledes/farligt lige nu.
    Men jeg tænker at det handler om at gentage og gentage og gentage. Desværre. Og så har jeg altid brugt det med at min hest skal hen og snuse eller sætte mule på de ting der er farlige. Altid!! En postkasse fx. - jeg hopper af og går med min hest hen og undersøger postkassen og jeg roser meget når jeg får den ønskede reaktion. Det har gjort at min Billy er meget fortrolig med alting. Og skulle der være noget der simpelthen er mega farligt i hans øjne så hopper jeg bare af ham og så ved han at det ikke er farligt fordi jeg signalerer at der ikke sker noget.
    Håber det er til at forstå og håber at du finder en løsning!!! smiley


  • #11   1. jan 2013 Tak alle. Hun er ikke bange for ting som Janni skriver en postkasse eller lignende, det har jeg for længst trænet væk, det er mere som om hun ser spøgelser eller sådan noget, jeg har øvet meget at være ligeglad med at hun er bange, men være hård på en venlig måde, og vise hende at jeg ikke er bange for noget. Jeg laver altid bakke, cirkler ovs. som jeg også har skrevet i starten. smiley

Kommentér på:
Nervøs hest, bange for alting.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce