Horsemanship - jeres forståelse? {{forumTopicSubject}}
Min veninde og jeg diskuterede emnet Horsemanship.. Vi snakkede om hvad det egentlig var, da det jo er blevet misforstået så meget som at det kun går ud på tricks, bidløs ridning osv.
- Af min mening.
Nu vil jeg så hører jeres mening.
HOLD EN PÆN TONE TAK.
Min opfattelse af horsemanship er at det er al omgang af hesten. Og som min veninde forklarede 'At det er forståelse for hestens adfærd, viden om dens kropssprog og ja..bare sund fornuft omkring heste'.
Det kan også godt indgå tricks og bidløs ridning og sådan. Men man kan vel sagtens ride med bid, men stadig øve HMS?
Ligesom med bidet(dette er ikke et emne man skal diskuterer, men et hurtigt sidespring) jeg har intet imod at ride med det, udover at man skal ride med omtanke. Et hvert hjælpemiddel kan bruges forkert, også bidløs ridning og tricks.
Men ja, hvad er jeres opfattelse af horsemanship? Hvilke arter er der(har hørt om parelli..)?
Ja, kom med jeres mening(i en pæn tone) og svar på meninger(med en pæn tone)
- Cecilie.
jun 2008
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 108
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
Men nu er det jo så blevet til, at diverse tillidsøvelser, osv. deffineres som horsemanship. Så det er vel det, begrebet primært dækker over nu.
Jeg vil dog stadig mene, at horsemanship bare er forholdet/kommunikationen imellem hest og træner, og at man derfor kan have god og dårlig horsemanship. Tillidsøvelser, mv. kan i givet fald hjælpe med at forbedre horsemanshippen - det er ikke horsemanship i sig selv.
nov 2012
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 115
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Så kan man jo snakke om god og dårlige horsemanship, men det er der jo flere holdninger om. Her siger man ofte, at de der træner meget på hestens præmisser og lytter til hestens signaler, de udøver god horsemanship, mens de der bruger hårdere metoder, eller ser hesten mere som et redskab end et dyr, de udøver dårlig horsemanship.
Men generelt er det ikke rigtig noget jeg mener man kan 'træne', og dog - for man kan jo godt træne sig selv i at opføre sig bedre overfor sin hest og udvikle sine træningsmetoder.
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 36 Emner: 65 Svar: 1.043
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Så på den måde kan man godt sige, at man træner horsemanship, men ikke i den forstand man normalt snakker om det. For tricks og bidløst er ikke nødvendigvis med til at udvikle forholdet, mens brug af pisk, bid og sporer ikke nødvendigvis betyder, at man har et dårligt forhold til sin hest (dårlig horsemanship).
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 952
Det er en livsstil at vælge at tage hesten alvorligt..
Det er svært at sige hvorfor - men det er det for mig.. jeg tager hesten alvorligt - hele hesten. Alt det jeg gør omkring hesten tager hensyn til de ting jeg personligt står for, jeg tager ingen mærkelig smutveje og bruger mærkelige ting for at få min hest til at lystre. Tilgengæld møder jeg hesten hvor den er - tager udgangspunkt i hvad den er, og hvad den kan - og så tager vi den derfra.
Som en af verdens bedste horsemen har udtalt: "If you want to feel softness you have to seek it" (jeg kan ikke huske det præcise citat)
Altså er man nødt til at være sammen med hesten for at opnå det man vil sammen - og jeg træner naturligvis altid min hest - men jeg træner min hest på den bedst tænkelige måde.
Horsemanship - jeres forståelse?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside