{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
880 visninger | Oprettet:

Horsemanship - jeres forståelse? {{forumTopicSubject}}

Min veninde og jeg diskuterede emnet Horsemanship.. Vi snakkede om hvad det egentlig var, da det jo er blevet misforstået så meget som at det kun går ud på tricks, bidløs ridning osv.
- Af min mening.
Nu vil jeg så hører jeres mening. smiley HOLD EN PÆN TONE TAK. smiley

Min opfattelse af horsemanship er at det er al omgang af hesten. Og som min veninde forklarede 'At det er forståelse for hestens adfærd, viden om dens kropssprog og ja..bare sund fornuft omkring heste'.
Det kan også godt indgå tricks og bidløs ridning og sådan. Men man kan vel sagtens ride med bid, men stadig øve HMS?
Ligesom med bidet(dette er ikke et emne man skal diskuterer, men et hurtigt sidespring) jeg har intet imod at ride med det, udover at man skal ride med omtanke. Et hvert hjælpemiddel kan bruges forkert, også bidløs ridning og tricks.

Men ja, hvad er jeres opfattelse af horsemanship? Hvilke arter er der(har hørt om parelli..)?
Ja, kom med jeres mening(i en pæn tone) og svar på meninger(med en pæn tone) smiley

- Cecilie.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Horsemanship - jeres forståelse?
  • #1   3. jan 2013 forståelse for hesten, respekt og dens natur

• #3   3. jan 2013 Horsemanship dækkede jo fra start af ikke rigtig over noget bestemt, bare "forståelsen af hesten" eller "forholdet imellem mand og hest."
    Men nu er det jo så blevet til, at diverse tillidsøvelser, osv. deffineres som horsemanship. Så det er vel det, begrebet primært dækker over nu.

Jeg vil dog stadig mene, at horsemanship bare er forholdet/kommunikationen imellem hest og træner, og at man derfor kan have god og dårlig horsemanship. Tillidsøvelser, mv. kan i givet fald hjælpe med at forbedre horsemanshippen - det er ikke horsemanship i sig selv. smiley

• #4   3. jan 2013 Sådan jeg har forstået og ved, er det rigtigt hvad du skriver. Det er fra når du henter din hest på folden og til sætter den ud igen smiley Det er den måde du omgås med hesten på! smiley

• #5   3. jan 2013 For mig er det al omgang med hesten. De der slår deres heste, bruger også horsemanship, da det jo blot betyder forholdet mellem hest og menneske.

Så kan man jo snakke om god og dårlige horsemanship, men det er der jo flere holdninger om. Her siger man ofte, at de der træner meget på hestens præmisser og lytter til hestens signaler, de udøver god horsemanship, mens de der bruger hårdere metoder, eller ser hesten mere som et redskab end et dyr, de udøver dårlig horsemanship.

Men generelt er det ikke rigtig noget jeg mener man kan 'træne', og dog - for man kan jo godt træne sig selv i at opføre sig bedre overfor sin hest og udvikle sine træningsmetoder.

• #7   3. jan 2013 Horsemanship betyder at man forstår hesten, dens kropssprog, dens signaler, dens humør og hvordan den føler. jeg har tit sendt folk ud for at bare kigge på en hest enten under ridning, i sin boks eller på folden, det har rigtig mange haft godt af gennem tiden da vi har stået og snakket lidt om hvordan dens kropssprog var, hvad den følte og hvordan den egentlig havde det med det som skete omkring den lige nu - det har hjulpet mange mennesker. Mange jeg kender har også glemt at kigge deres hest i øjnene, for når man kigger ind i en hests øjne så viser det tit hvordan hesten har det. Mange har faktisk glemt at lytte til deres hest, om de overhovedet nyder den form for ridning som bliver lavet med dem, om de kan lide stedet de står eller om det hele bare er en dårlig vane. Jeg vil sige at min opfattelse af horsemanship er simpelthen at folk har misforstået det til noget so man laver sammen med hesten istedet for noget man selv lærer<3 Min mening

• #10   3. jan 2013 Jeg synes på en måde godt man kan sige, at man 'træner' horsemanship, men ikke i den forstand man normalt snakker om. Jeg mener ikke at man nødvendigvis træner horsemanship, bare fordi man ride bidløst, laver tricks eller træner meget fra jorden. Men når man siger, at horsemanship betyder forholdet mellem rytter og menneske, så kan man jo også sige, at man godt kan træne eller udvikle dette forhold. Det er vel det vi alle prøver på - at få en god og solidt forhold eller samarbejde med sin hest. Og det forsøger man så at få, på forskellig måde, oftest ved at træne på hestens præmisser, og give hesten lov at være hest, undgår tvangsmidler og voldsom dominans osv.

Så på den måde kan man godt sige, at man træner horsemanship, men ikke i den forstand man normalt snakker om det. For tricks og bidløst er ikke nødvendigvis med til at udvikle forholdet, mens brug af pisk, bid og sporer ikke nødvendigvis betyder, at man har et dårligt forhold til sin hest (dårlig horsemanship).

• #13   4. jan 2013 Jeg er enig med US-Mustang.

Det er en livsstil at vælge at tage hesten alvorligt..
    Det er svært at sige hvorfor - men det er det for mig.. jeg tager hesten alvorligt - hele hesten. Alt det jeg gør omkring hesten tager hensyn til de ting jeg personligt står for, jeg tager ingen mærkelig smutveje og bruger mærkelige ting for at få min hest til at lystre. Tilgengæld møder jeg hesten hvor den er - tager udgangspunkt i hvad den er, og hvad den kan - og så tager vi den derfra.

Som en af verdens bedste horsemen har udtalt: "If you want to feel softness you have to seek it" (jeg kan ikke huske det præcise citat)
    Altså er man nødt til at være sammen med hesten for at opnå det man vil sammen - og jeg træner naturligvis altid min hest - men jeg træner min hest på den bedst tænkelige måde.

Kommentér på:
Horsemanship - jeres forståelse?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce