992 visninger
|
Oprettet:
Med føl i maven ???? {{forumTopicSubject}}
Godaften
Hvornår kan man begynde at se om ens hoppe er ifolet? Hun har gået sammen med en hingst sidste sommer og så hun blev bedækket og har siden ikke været i brunst. Men er begyndt at blive i tvivl om hun er med føl i maven. Hun skulle fole i maj men der er ikke nogen tegn endnu og hun ser ikke tyk ud endnu. Hun er en kraftig madamme så kan føllet gemme sig inde i maven eller burde maven begynde at sætte sig?
Venter spændt.
Og håber
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
På nogle kan du stort set ikke se det overhovedet frem til dagen de foler.
Hvis du er i tvivl ville jeg da få dyrlægen til at håndprøve hende, så du ved hvordan hun skal fodres.
Men altså det er lige tidligt nok at begynde at se noget hvis hun først skal fole til maj, og hun samtidig er lidt fed.
sep 2006
Følger: 19 Følgere: 16 Heste: 8 Emner: 54 Svar: 56
okt 2004
Måske ikke så meget i starten hvor mødrene sandsynligvis vil holde dem fra hinanden, når ikke de bryder sig om hinanden, men med tiden bliver føllene mere selvstændige og begynder at forlade mor, for at lege med andre.
Me mon ikke også de to vordende mødre vil blive venner på et tidspunkt? Hvor længe har de gået sammen?
sep 2006
Hvor har du bare mange skønne shetlænder
okt 2004
Nej så har de alligevel gået sammen et stykke tid.
Går de sammen med andre heste?
Dynamikken i flokken kan ændres meget når der kommer føl, så de kan sagtens ende med at være bedste venner
jun 2012
Følger: 25 Følgere: 28 Heste: 13 Emner: 9 Svar: 194
Havde engang en hoppe, som skulle gå sammen med en andens hoppe, de var samme størrelse, begge i fol osv., men de kunne bare ikke sammen, hverken før, under eller efter foling, og de kom aldrig til det. Men føllene havde nu alligevel meget stor glæde af hinanden
Nu spørger jeg lige om noget helt andet, hvor almindeligt er det, at en hoppe kan vise falske brunster selvom hun er i fol?
Står også med en der ifølge de brunster vi har set, først skal fole om tre mdr., men hun har meget yver nu, og jeg tror faktisk, hun kan ske at have snydt os, og været blevet ifolet allerede i marts/ måske april, på trods af at hun helt hen til starten af maj viste regelmæssige brunster.
Da vi i sin tid fik hende hjem, var det også kun som måske i fol, da de mente at have set brunst sidst på året/i løbet af sommeren, og jeg syntes i jan./feb., at det lugtede som om hun ind imellem var i brunst, men hun folede i april.
Noget kunne måske tyde på, at hun er en "snyder", for med det yver hun har nu, så går der dælme ikke tre mdr., der er alle tegn på foling indenfor den nærmeste fremtid -kan de også komme i det tilfælde, at hun evt. smider føllet?
Jeg er lidt i vildrede, men hun er i hvert fald under observation pt...
okt 2004
Har også en hoppe der har tendens til at gøre det.
okt 2004
Tror at hvis der er tale om brunst i månederne lige efter bedækning, så kan det måske hænge sammen med at hormon niveau osv. ikke er så højt endnu. Aner det ikke kunne bare forestille mig det.
jun 2012
MEN; Da jeg så hende - maven har ændret form, yveret er hævet, ingen feber, men vil sådan set helst bare være i fred. Sidst snød hun også og havde så pludselig folet en dag jeg slet ikke regnede med, at det var op over. Har dog aldrig prøvet, at de går helt fra foderet, men jeg har hende mistænkt for, at hun simpelthen er meget meget tættere på foling end jeg havde regnet med.
Hun bliver tilset flere gange i døgnet pt, dog uden at stå og ånde hende i nakken hele tiden
okt 2004
Sørg for at få hende til at spise!
jun 2012
Må have fat i Dr. Dyr så, for at få hende til at spise har vi indtil nu ikke haft større held med, kun lidt småbidder i ny og næ!
Christ, er lige kommet derudefra, men nu er jeg næsten nødt til at køre derud igen!
jun 2012
okt 2004
Få dyrlægen til at tage en blodprøve ud og bare lade den stå lidt. Hvis hun har meget fedtlever vil der samle sig fedtperler oven på blodprøven.
Ikke mange dyrlæger er klar over at man kan lave denne nemme test.
jun 2012
Hun tog gødningsprøver, blodprøver, lyttede på tarmene, undersøgte hende fra ende til anden.
Hun har ikke fedtlever, men ligger i risikogruppen, hvis ikke vi får hende til at spise inden ret længe, hun tog netop den test du beskriver, så det er jo dejligt at læse at det var sådan det skal gøres.
Hun har forhøjet puls, så formodentlig smerter et eller andet sted, men jeg fik ikke noget helt konkret, men hun er selvfølgelig smerte-behandlet, og virkede en anelse kvikkere nu da jeg kørte derfra, selvom hun ikke på noget tidspunkt har virket rigtig syg heller. (7-9-13)
Jeg har fristet med æbler med sukker, forsøgt at fodre Kevin først og så give hende, hun er interesseret, men vil så ikke have noget alligevel når hun får det tilbudt, i går ville hun trods alt godt have lidt, så bedre er det i hvert fald ikke.
Jeg har lige strøet boksen op, skiftet høet så vi kan se om hun spiser af det, givet frisk vand og er pt på spring ud af døren igen ned til den lokale foderstof for at se om de ikke har et eller andet der kan friste damen.
Hende jeg havde ude var virkelig flink, og det er også hende der har vagt i aften, så det er bare at ringe hvis der sker forværring.
Får vi hende ikke til at spise i løbet af i dag, kommer de ud og pumper noget sukkerstads af en art i hende i morgen.
okt 2004
Og ja fornuftigt med et glukose drop hvis ikke hun kommer igang.
Køb endelig foder med masser af melasse, hvis det kan få hende til at æde.
Krydser fingre på at det smertestillende virker til at give hende ædelysten tilbage.
jun 2012
Efter at have spist lidt, var hun henne og drikke også, så det er trods alt rart at have set hende både spise og drikke, omend det spisen holdt lidt hårdt.
Nu tror jeg, at jeg skal se om jeg ikke lige kan sove en times tid, ellers går jeg da helt død inden aften...
okt 2004
Så håber vi det går støt fremad fra nu af.... kan jo sagtens være at hun har haft ondt et sted og derfor er gået fra foderet og at nu hvor det smertestillende virker så begynder hun så småt at spise.
Så er det bare hyppige små portioner til hende
Og ja nok en god ide med en lilel lur til dig!
jun 2012
Jeg tømte så spanden og gav hende en ny lille portion, og imens jeg gik og hyggede med Kevin o.lign., spiste hun ca en dl mere, og var igen ovre i vandspanden.
Jeg har for en sikkerheds skyld lige haft ringet til dyrlægen, og har en aftale om, at vi snakkes ved igen i morgen, medmindre det bliver værre, så ringer jeg selvfølgelig inden.
Så lidt er der kommet indenbords, og hun har drukket ca en kvart spand vand, så vi fortsætter.
Beklager, at jeg sådan har spammet din tråd, Kirstine
okt 2004
Krydser fingre for at hun er friskere i morgen.
sep 2006
Hvornår kan man begynde at mærke de rumstere inde i maven og hvor er det bedst at mærke det?
sep 2006
jun 2012
Sidst jeg snakkede med dyrlægen (omkring 15.30 i eftermiddags), sagde hun at drægtigheden selvfølgelig kan være problemet, og at vi jo risikerer at miste føllet for at redde hoppen. Uden at det skal lyde forkert, så er det kun en detalje nu, jeg vil ikke sætte Iljas liv på spil for at redde føllet.
Dyrlægen var dog meget lettet over at høre, at hun har spist lidt nu, men intet er jo sikkert endnu. Desuden havde hun ladet blodprøven stå i sin bil, og noget tyder på, at hun ligger på vippen til at have fedtlever, så det skal bare til at køre nu, og hun SKAL blive ved med at spise.
jun 2012
Vil smutte i kanen og få et par timers søvn, inden jeg kører derud igen...
jun 2012
Dyrlægens bud var, at der har været en infektion i forbindelse med drægtigheden, og hun fik det mærkbart bedre, da først føllet var ude.
Ilja blev skyllet, fik smertestillende og pencillin, som hun skal have de næste fem dage. Vi har været oppe den halve nat, så jeg er godt træt nu, men også lettet, da hun allerede en time efter spiste med god appetit og virkede meget mere frisk end hun har gjort tidligere.
Jeg er virkelig lettet lige nu, nu skal vi bare have hende til at fortsætte med at spise, så er chancerne rigtig gode
okt 2004
Lyder til at hun nok havde begyndende fedtlever pga. anorexien, og at anorexien skyldes infektionen i livmoderen.
Hun er helt sikkert på rette kurs nu.
Ville nok for en sikkerheds skyld få dyrlægen ud og skylle hende en ekstra gang og lægge stave op, hvis ikke i allerede har aftalt det.
Krydser for at det går støt fremad fra nu af
jun 2012
Hun er med god grund meget træt af os, men hun er begyndt at spise af høet og tog også en del gulerødder i morges, plus hun havde drukket en halv spand vand. Foderet gider hun ikke, men vil hun bare spise hø, så er det nu heller ikke så skidt, fortsætter dog med at tilbyde hende det.
Hun kommer på luftetur nu her i eftermiddag, det gav lidt ekstra appetit i går, så det håber jeg, at det også gør i dag.
Hun har ikke feber, virker sådan okay frisk, så håber snart det sidste lille ryk fremad kommer.
Men jeg får godt nok en opgave bagefter med at blive gode venner med madammen igen...
okt 2004
En rigtig god ide at lufte hende. De kan godt blive lidt depri af at stå på boks for længe. Hvis du har en lulle luftefold ville det også være godt, også så hun kan bevæge sig og få tømt børen.
Håber hun er ved at være over det værste.
okt 2004
Er det fedtlever? Eller livmoder infektion?
Hvis det er fedtlever, så er det bare med at give glukose og insulin!
Og hvis det er livmoderen skal hun skylles skylles skylles!
jun 2012
Vi er på vej i stalden, svigerfar har taget en tørn, og nu er det vores tur. Håber det bedste men frygter det værste...
Med føl i maven ????
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside