{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
573 visninger | Oprettet:

Tailerlæsning med føl {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har for første gange fået føl i sommers, så alt er lidt nyt for mig.
Jeg vil derfor høre hvordan jeg begynder at træne trailerlæsning med ham? og hvornår? Han er nu 3,5 måned gammel, han er super nysgerrig og er i hænder hver dag, han har også lært at stå bundet. Han skal til januar flyttes hen til nogle på hans egen alder og vil jo selvfølgelig gerne give ham en god tur. Hans mor kan egentlig godt gå i trailer efter et par forsøg, men er ikke sikker på hun ville blive stående roligt deroppe imens jeg forsøger med ham. Han er også nød til at køres alene hen til det nye sted da vi kun har to heste herhjemme og de kan ikke stå selv imens. Han vil selvfølgelig bliver fravænnet fra mor nogle uger før med egen boks og det.
Håber i har nogle gode råd smiley


Kommentarer på:  Tailerlæsning med føl
  • #2   11. okt 2018 Jeg har ikke læsset så mange føl, men sidst jeg gjorde det, var det efter en bedækning. Vi tog føllet op først. Så ville vi ikke stå med en hoppe der panikkede og ville ud til føllet, hvis nu føllet fandt på at det ikke skulle op i traileren til sin mor.

    Jeg er ikke ekspert og har ikke det gyldne råd. Men der er mange overvejelser at gøre.


  • #3   11. okt 2018 Jeg har også haft succes med at læsse føllet først. Vi stod faktisk med en hoppe som nægtede at gå i trailer, men et føl på 2 måneder der var nysgerrig og fulgte efter mig derop - og vupti stod moderen der også uden problemer. Føllet har altid bare gået pænt op, men har til gengæld altid haft svært ved at bakke ud (der er jo "madpakke" inde i traileren, og det er totalt uretfærdigt at man skal forlade den når man skal ud igen.)

  • #4   11. okt 2018 Jeg ville bestemt IKKE lade føllet tage den første tur alene! Den hest der hjemme kan klare sig nogle timer uden en makker! Ud at køre med hoppe og føl nogle gange før føllet skal af sted og ikke med hjem igen. Ikke lad føllet forbinde traileren med adskillelse, så bliver det svært i fremtiden.

    Mvh TT


  • #5   11. okt 2018 Her er jeg enig med Tindur - hvis du skal lægge grunden til en hest, der glad og gerne går i traileren, så er det en rigtig god ide, at de første ture IKKE bliver alene.

    Til gengæld synes jeg ikke nødvendigvis at det skal være moderen, der skal være selskabshest, hvis hun er problematisk i traileren - hvis den anden hest er nemmere at læsse og køre med, så kan det ligeså godt være dén.

    Put dem i traileren og kør en lille tur - det behøver ikke vare ret længe. Ud ad indkørslen, hen ad vejen - og så bare den korteste vej hjem igen, uden ligefrem at bakke rundt om hjørnerne.
    På den måde er det bare en kort tur, og følle når ikke at blive sulten/tørstig og ked af det - men opdager ret hurtigt, at det er "no big deal", og at man snart kommer ud igen.


  • #6   5. nov 2018 Tusind tak for alle de brugbare svare! jeg har fået lov at låne en erfaren hoppe, som står pænt i trailer til når han skal køres hen til sit nye sted smiley

  • #7   5. nov 2018 Hm.

    Jeg havde nok begyndt at gå ture med føllet, stille og roligt, længere og længere.

    Over brosten, grus, metalplader, hilse på høns, gå på ramper, asfalt, stå og snuse til vandspiltov osv.
    Føllet ved ikke, at traileren er mere mærkelig end alt muligt andet. Så lad være med at behandle det anderledes.

    Om selskabshesten skal være mor, ved jeg ikke.
    Har du bedre heste?

    Kan den gå op og ned, ville jeg gradvist lukke / åbne rampe, starte bilens motor og slukke igen, og så køre ganske kort.

    Hvis jeg er nervøs forud for noget, så er det godt at tænke på, at konsekvensen ikke er værre end... Husk - hvad er det værste der kan ske ved manglende træning?
    Hvis traileren bliver stjålet, eller du af anden grund ikke kan træne inden, kan du i nødstilfælde give hesten sløvende medicin.
    Jeg går ud fra, at det er benzodiazepiner eller barbiturater der bruges til heste?
    De har den bivirkning på mennesker, at der sløver ikke kun oplevelsen af ubehag, men også mindet.
    Dvs det ubehag mennesker husker er en bleg skygge af oplevelsen.
    Så, du har en plan B.
    Det kan tage enhver præstationsangst, at man har en plan B.


Kommentér på:
Tailerlæsning med føl

Annonce