{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.513 visninger | Oprettet:

Skifte ridestil til western? {{forumTopicSubject}}

Siden jeg begyndte at ride, har jeg redet dressur (de sidste år akademisk) og spring. Jeg har nu fået unghest, som jeg har tilredet efteråret 2012 og som jeg får akademisk undervisning på nu, samt er begyndt at springe lidt på hjemme..
Den sidste pony jeg havde, var for 3,5 år siden. Den havde jeg i over fire år, hvoraf de to første gik med stævner og dressur, men især det sidste år gik jeg over til næsten kun at ride lange lange ture og ellers hygge, hvilket faktisk er noget af det jeg har syntes bedst om..

Jeg er som sagt begyndt at få undervisning på min unghest, og ja, det går så godt med ham og han er super dygtig, men det virker som om vi begge "keder os". Og jeg føler jeg bliver mere og mere irriteret af at ride rundt med konstant kontakt til biddet osv.

Jeg ved ikke så meget om western eller hvor jeg skal finde informationer om det henne, men mit umildbare indtryk er at det er en disciplin med mere "frihed", hvor kontakt næsten kun er nødvendig, når man skal have en opgave udført?

Hvordan finder jeg ud af mere om det?
Og kan en hest administrere at kunne udføre to discipliner (både dressur og western)? Eller skal man vælge?

Hvis i har andet at tilføje, som jeg burde tage med i mine overvejelser, så sig endelig til..

Men tror i, at det kunne være en ide for mig at skifte, eller hvad tænker i om det hele? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skifte ridestil til western?
  • #2   14. feb 2013 Jeg har skiftet ridestil og skal i gang med western. Jeg har lige købt min første quarter. På dansk western forening kan du læse om de forskellige discipliner. Og en hest kan sagtens lære flere af dem, men som regel er de bedst til en eller to af disciplinerne. Jeg synes personligt at du skulle prøve at tage ud til et af westernridecentrene og kigge og få en snak, det har gjort rigtig meget for mig. Og så prøve det hvis du synes det ku være sjovt. Du kan jo vænne tilbage til din anden ride måde igen smiley

• #3   14. feb 2013 Jeg har skiftet ridestil for snart 4 år siden og da jeg skiftede omskolede jeg min gamle LA dressur og spring pony til western.. Det endte meget godt, blev 2x DM på ham inden for DWF i 2011, startede dog ikke i 2012, da jeg lige havde købt en ny unghest.. Men med min gamle hest, følte jeg at vi kom til at enes meget mere og jeg stolede mere og mere på den, jeg synes western er fantastisk og jeg elsker at vi ikke behøver at kæmpe med hesten på samme måde, som man nogle gange ser en dressurrytter gøre! smiley
    - Da jeg skiftede var det primært fordi jeg var træt af at der var så mange snobber til stævnerne, der var ikke nogle at snakke med og man kom kun for selv at ride og så tage hjem igen, der er der en helt anden kultur inden for western, hvor jeg synes at folk er mere åbne, man kan spørge nogle om hjælp, hvis der opstår et problem lige pludselig og man er der hele stævnet i gennem smiley
    - jeg synes det kunne være en idé for hvis du er træt af de stramme tøjler og hele tiden at skulle have kontakt, så vil du jo kører surt i det på et tidspunkt og så kommer man jo ikke rigtigt videre.. Jeg ville skifte hvis det var mig der havde det, som du har det.. Men jeg synes ikke at du skal begynde at ride både dressur og western, det bliver for meget for så ung en hest smiley
    - Hvis du bor omkring Djursland, vil jeg gerne anbefale Pernille Bendix, med Little Creek Ranch, jeg bruger hende selv og da hun også er gammel drssurrytter, synes jeg det er fedt, for så forstår hun også lidt bedre, hvad vi er oppe i mod, når vi lige pludselig skal til at ride på en helt anden måde smiley

• #4   14. feb 2013 Ihh, i skal have tusinde tak for jeres virkelig gode og uddybende svar (flere svar er selvfølgelig stadig velkomne) smiley

Det er meget opløftende at høre, at i andre også har redet "almindeligt" (undskyld mit ordvalg) inden i skiftede over til western, og havde en rigtig god oplevelse med det!

Katrine: Little Creek Ranch, er det den der ligger i Gjern Bakker? For så bor jeg faktisk i rideafstand til den - men har dog også hørt navnet på en i Randers, og kan ikke lige huske hvad der er hvad? smiley Er Pernille hende der ejer den?

Ud fra hvad i lige skriver, så tror jeg at jeg vil træne Akando videre i dressur og spring dette år, så jeg/vi har noget at "falde tilbage på", hvis western ikke er mig, og så han har lært det andet, hvis andre skal ride ham eller lignende.
    Men vil helt sikkert anskaffe mig en westernsadle, og se om jeg kan vænne mig til den, og selv begynde at arbejde med nogle lidt fine signaler til sommer, som jeg faktisk følte vi havde hele tilridningen igennem, men som vi mistede lidt, da vi begyndte at få undervisning, til trods for at det er en exceptionel dygtig og kompetent underviser. Akando har bare altid været følsom, og ikke specielt god til alt for meget kontakt i mund og schenkel, ham fungere bedst på stemme og/eller fine signaler og løse tøjler. Dengang kunne han stoppe prompte fra trav/galop, hvis bare jeg vippede benene lidt frem og sagde "woooow" - det kan jeg (desværre) ikke mere smiley

• #5   14. feb 2013 Jeg er gået fra dressur til western, og jeg kommer ikke til at ride andet fremover. Men der er stor forskel på de signaler du giver for at hesten gør det den skal. Så det svært at lave om på uden den vil blive forvirret.
    Kender en som kan vise dig hvad det vil siges at ride western hvis dette kunne have interesse?

• #6   14. feb 2013 Majken: det tror jeg helt sikkert den kunne smiley

Katrine: undersøgte det lige, og den hedder Tornado Ranch den tæt på mig. Nogle der har erfaringer med den? smiley

• #7   14. feb 2013 Hvor bor du henne? Jeg bor på smingegården (gjern) og her er vi en del westernryttere.
    Tina fra tornado ranch giver så vidt jeg ved stadig undervisning.
    Little creek er pernille i/ved randers og hun underviser også.
    Jeg rider selv hos Jonna Mccabe i brædstrup, hvilket jeg er meget glad for.

• #8   15. feb 2013 Sandie: Jeg bor få km fra Smingegården.. Jeg bor lige imellem Sminge og Resenbro, der hvor naturstien skærer over landevejen smiley

Hvem vil du anbefale i dette område? Og kender du nogle som evt er villige til at låne en af deres egne heste ud til ca en halv times undervisning (hos dem selv gerne), så man lige kan se det hele an, hvad det går ud på, og om det på sigt kunne være noget for en? smiley

• #9   15. feb 2013 Jeg har forresten kig på to westernsadler, men da jeg jo ikke ved så meget om det, er der så en, der evt vil tage et kig på dem og lige fortælle mig lidt om det over pb? Det er ikke dyre sadler, da jeg som sagt blot vil anskaffe mig en i første omgang, for at se om Akando og jeg overhovedet kan enes med sådan en sadle smiley

• #10   15. feb 2013 Aha, så ved jeg godt hvor du bor. smiley

Mht. underviser så kommer det jo altid helt an på hvem man kan med og om man har mulighed for at køre efter det.
    jeg er utrolig glad for min underviser Jonna, men hende er du jo nød til at putte hesten i traileren for at komme ud til.
    Alle de nævnte trænere har heste som de giver undervisning på hvis du ikke har din egen med.

Når det kommer til sadel, så er det næsten en videregående uddannelse at se om sådan en passer smiley du kan (næsten) altid se på prisen om kvaliteten er god.
    men det er ikke muligt at se på billeder om din sadel passer.

Du er velkommen til at skrive en pb hvis du har flere spørgsmål eller evt. har lyst til at komme ud og se til os engang. smiley

• #11   15. feb 2013 Tusinde tak sandie smiley håber det er ok jeg lige sender en pb i morgen/senere..

• #12   15. feb 2013 Jeg vil også gerne skifte til western, men ingen underviser western her i nærheden, ikke engang rideskolen smiley
    det har altid været min drøm at ride western smiley

• #13   15. feb 2013 Se min video: make a choice, choose western!

Rigtig mange øvelser i western kan man læse sig til..
    Jeg rider western, men jeg kan sagtens sætte mig op på min hest uden sadel og ride dressur.. Og springe! Og jeg rider også tit uden udstyr.. Jeg blander alt det jeg synes er sjovt i én disciplin! Elsker elsker elsker western, og det gør min hest også!

• #14   15. feb 2013 Celia: Åha, hvor var det fedt at se din video! smiley
    Hvis nogen af de heste jeg har redet, skulle kunne bruges til alle discipliner, så er det helt sikkert ham her, der har hovedet til det. Af de ting vi træner nu, er han utrolig godt til at omstille sig, til trods for hans alder osv!
    Det var helt sikkert en fornøjelse at se din video, og en rigtig godt øjenåbner så at sige - tak smiley

• #15   16. feb 2013 TS - Little Creek ligger ude omkring Friesenvold og Jebjerg ved Randers. Det er Pernille der ejer det sammen med sin mand, jeg kan give dig hjemmesiden.. http://westernoutfitter.dk/.. Det er et super sted med en masse dejlige mennesker smiley
    - Jeg synes ikke selv at det måske er det bedste sted(Tornado Ranch), men det kommer an på hvad man vil, jeg vil til hver en tid altid anbefale Little Creek ved Pernille, da jeg synes det er der jeg selv får det bedste ud af det smiley
    - Så lige at du kigger efter sadler og der ved jeg at Pernille også har en masse fine, har selv købt min ude ved hende og så en masse andet udstyr også, hun har det hele hehe smiley
    - Inden du bestemmer dig, synes jeg du skal tage ud og kigge på de forskellige steder der er blevet anbefalet og så beslutte dig ud fra det du ser og måske prøve en undervisnings time på en af hestene, hvis det er muligt, så du oplever de forskellige måder at ride på og på den måde finder du det du synes bedst om smiley

• #16   16. feb 2013 Katrine: Tak, tager det hele til mig!
    Min des at have været ude ved Tina på Tornado Ranch engang og få undervisning (måske 8 år siden), men var der kun en gang, så det har nok ikke rigtig fanget mig, det hun har lavet smiley

Jeg vil undersøge det med Little Creek. Hvor "få" gange vil man kunne nøjes med undervisning, og stadig få noget ud af det? I akademisk dressur er det ca hver 3-4 uge jeg får undervisning, men det er noget tættere på end Randers smiley

Evt andre underviser i kan anbefale nær Silkeborg?

• #17   16. feb 2013 Der kender jeg desværre ikke rigtigt nogle omkring, der er jo ikke så mange westernsteder her i DK smiley Altså når jeg kommer i gang med min igen, er jeg derude hver anden uge, men man kan sagtens nøjes med 1 gang i måneden, det kommer jo an på hvor meget man synes man vil have at skulle træne på én gang smiley

• #18   16. feb 2013 Okay, jamen det lyder rigtig godt!
    Håber meget på, at det er det, der passer min hest og mig, når jeg/vi får snust lidt mere til det! smiley

Tusinde tak! smiley

• #19   16. feb 2013 Det var da så lidt! Jeg ved jo selv hvordan det er og der stod jeg uden hjælp, så jeg er glad for at kunne hjælpe andre! smiley

• #20   16. feb 2013 Ja, det er godt nok en helt fremmed verden at skulle ind i! smiley

• #21   16. feb 2013 Det du skal være opmærksom på med billige sadler, er at hvis de er læder, er der tit tale om en dårligere kvalitets læder. Den største problem er så bommene. Nogle har udmærket bom og andre noget der aldrig skal i område af en hest. Så du skal VIRKELIGT være ops på det! Men lidt omhu og helst støtte af en der ved noget, kan man nok finde en billig sadel der godt kan bruges til opstart/hygge, men som markedet er for tiden, er penge MEGET bedre brugt på en lavere ends brugt sadel, der tit kan gåes OK modeler til omkring de 3-4 tusind. Noget der er ordentligt kan godt findes billigere (og værdløs findes også i den prisklasse), og det er virkeligt svært at vejlede om. Sadler uden mærke er ikke nødvendigvis dårligt og sadler med mærker er ikke nødvendigvis god. Det har meget at gøre med hvad du vil bruge det til.

• #22   16. feb 2013 Rebecca: I første omgang skal jeg bare vænne mig til at sidde i sådan en sadle, og min hest vænne sig til det også..
    Er der en lettere gylden tommelfinger-regel, som man kan bruge, for at tjekke om bommen er ok eller noget man skal holde fra en hest (udover lidt sund fornuft selvfølgelig) smiley

• #23   16. feb 2013 Mærke undersiden grundigt igennem. Er der nogle ujævnheder der vil kunne trykke, kassere den uden at spilde tid på at ligge den på hesten. Med mindre der er tale om en meget fleksibel bom (som har, for min velkommende, ingen interesse alligevel, men det er en helt andet sag), burde du også kunne presse her og der alle vejne uden at bommen giver sig. Med de fleste flexbom, kan du heller ikke mærke noget. En knækket bom er en hurtigt vej til at skade hesten. Kig også på hornet. Hornet er tit indbygget i bommen, og hvis den er ved at falde af, er der nok en god tegn på hvad du kan forvente. Forsøge også at kigge op imellem læder lagene. Til hygge ridning er en kunstbom ok. Vi har både kunstbom og træbom, men træet er betrukket med hud. Men hvis din ligne noget der er lavet i en børnehave, er det nok bedst at søge videre.

Sørge også for at kigge på de ring der holder gjorden på plads. Sidder de godt fast? Er der evt skader. Kig ogsa fenderne (stigremmene) igennem. Husk at trække dem ud af deres "almindeligt" stilling for at sikre de ikke er slidt op ved bommen. Sidder spænderne (normalvis blevins buckles) godt fast. Fik en i bytte en gang hvor den ene nitte var helt væk og den anden sad meget løst. Den forrige ejer var heldigt ikke at have fået en uheld. Vi skiftet bare nitten ud med en nye kobber nitte.

• #24   18. feb 2013 Jeg skiftede delvist over til western for et par år siden. Siger delvist fordi jeg stadig rider både dressur og spring på min pony. Op til evt stævne rider jeg så bare kun det vi skal starte.
    Sidegevinsten ved westerntræningen er en hest der reagerer ekstra godt på sæde og vægt hjælpen. I dag var der en måske kommende part ude og prøve hende. I starten var det de sædvanlige korte dressurrideskole tøjler. Men efter at have forklaret neckreining, blev det mere til en leg med helt løse tøjler og en meget mere afslappet pige.

Af de nævnte trænere vil jeg klart anbefale Pernille Bendix. Hun er super til at forklare helt i detaljer hvordan du skal lave en øvelse. Mit Turn (bagpartsvending) kom f.eks. til at virke efter at hun forklarede det en enkelt gang.
    Derudover er hun også ligeglad hvilken hest / race du kommer med. Det synes jeg ikke alle trænere er.

Held og lykke med det. I dag starter jeg mest trail, fylder op med pleasure og tager en barrel race når der er mulighed. Altså ved siden af vores dressur, spring (bane og terrræn) samt kørsel.

• #25   18. feb 2013 Lotte: spændende! smiley
    Det er også umildbart sådan jeg gerne vil have det med med Akando..
    Hvordan har det fungeret for jer at ride flere dicipliner? Og hvad med indlæringen af det? Hvor gammel er din hest/pony? smiley

• #28   18. feb 2013 Tak. Jeg vil undersøge noget western, og se om det er mig, og er det det, så forsøger jeg også med Akando.. så må vi se, hvad vi finder os bedst tilpas med og vælge den stil smiley
    Og kan han/vi kapaciteter flere ridestile, er det jo bare super!

• #29   18. feb 2013 Det er meget almindeligt i USA for hestene at gå begge del. Hestene tit går hunter klasser ved siden af deltagelse i western klasser som pleasure eller horsemanship. Jeg tror de kan genkende at udstyret er forskelligt.

Men kommer du en dag herop ad, giv besked, og så kan vi se om ikke du kan komme op på min quarter og lige forsøge lidt.

• #30   18. feb 2013 Rebekka under hunter skal hesten stadig gå lang og dyb og ikke høj i nakken som inden for dressur.. smiley Den eneste forskel der er er udstyret, det er en hurtigt pleasure smiley

• #31   18. feb 2013 Kiki var 10 da vi begyndte med lidt western. Først KlappeKage stævne ved Give (er i april måned i år) og først derefter fik vi undervisning.
    Hun er ekstremt rolig, så hidser sig stort set aldrig op over noget. Men har jeg sprunget med god fremdrift den ene dag bliver joggen da lidt hurtig den næste. Så bruger vi lige 5-10 min på at blive enige om hvad det nu er vi rider og så er der ingen problemer.
    Hun er jo med det samme klar over hvad sadel jeg har lagt på. Samtidig sidder jeg også på lidt forskellig måde og giver derved forskellige signaler.

• #32   18. feb 2013 Lotte: Det lyder dejligt smiley
    Hvad går klappe kage stævnet ud på? Hvordan "kan" man starte det, hvis man ikke rigtig ved noget om western?

• #33   19. feb 2013 Hønsemusen: Det kan du sagtens, det er et stævne for både øvede, nybegyndere og let øvede ryttere smiley

• #34   19. feb 2013 Hvordan finder jeg mere detaljeret ud af noget om det?
    Om ikke andet var det da sikkert turen værd at tage ud og kigge smiley

• #35   19. feb 2013 http://www.facebook.com/#!/events/541091869250387/?fref=ts

til dette stævne er der plads til alle og har du spørgsmål så vil Marlene helt sikkert gerne svare på dem.

hvis du starter division 5 klasser så må du starte stævner i dit eget udstyr og beklædning (dwf regler) disse regler er ikke altid gældende til westernstævner.

Er du i tvivl så kan du altid spørge dem der arrangere stævnet hvilket reglsæt de går efter.

• #36   19. feb 2013 Men må man starte når han ikke er ældre end han ikke er ældre/hvad må man starte? smiley

• #37   19. feb 2013 Udover hunter, er det stadigvæk almindeligt at lære hestene gå begge del. Det har jeg jo vokset op med at folk gjorde og var er del af hvad quarteren er avlet til. Jeg tvivler på at man kan konkurrere på top plan i begge del, men det kan lade sig gøre.

• #38   19. feb 2013 Ja du må gerne starte med en hest i din alder. (var han ikke næsten 4?)
    Det forventes at du selv ved hvor meget din hest kan klare og at du sevfølgelig ikke har tænkt dig at overbelaste den.

• #39   19. feb 2013 Tak. Prøver at kigge på det smiley

• #40   20. feb 2013 Hønsemusen, hvis det er skal jeg starte til Klappe Kage, så det kunne være at vi kunne hjælpes ad? Jeg skal afsted på min der er 3,5, så vi kommer jo begge af sted med ungheste, min har dog godt nok startet før, men det kan vi jo finde ud ad smiley

• #41   20. feb 2013 Katrine: mange tak for tilbuddet, det kunne være rigtig hyggeligt, og dejligt med lidt støtte, så man ikke er helt alene, når man intet ved smiley
    Jeg vil lige kigge på stævnet, om se om jeg tror han er klar til at prøve, og så vender jeg tilbage over pb..
    Hvor i østjylland kommer du forresten fra? smiley

• #42   6. mar 2013 Det her kunne måske være sjovt for dig også. Det er søde mennesker og specielt henvendt til nye ryttere.

Muligvis kommer jeg også.

• #43   6. mar 2013 Sandie: mener du k-k stævnet eller hvad? smiley er næsten 100% sikker på at jeg tager med, nu efter jeg har læst mere om det..
    Men hvad plejer folk at gøre med overnatning? Sover man i bilen/traileren, eller kan man slå telt op eller hvordan smiley
    Ikke for at lyde påtrængende eller noget, men det kunne da være rigtig hyggeligt, hvis du også kom derud, så der er nogle man "kender" smiley

• #44   6. mar 2013 Jeg har både sovet i traileren og ved venner i nærheden.

Uanset om du kender nogle i forvejen så tag bare af sted. De er MEGET flinke til at svare på alle dine "dumme" spørgsmål

• #45   6. mar 2013 Lotte: Hehe, det lyder skønt! Og dejligt at man ikke er nødt til at skulle ud og finde overnatning som koster oveni smiley

Skal du selv med i år?

• #46   6. mar 2013 hovsa - der skulle have været et link til et arrangement.

http://www.facebook.com/events/122071044644165/?fref=ts

Jeg kommer til K-K og kigger, regner ikke med at skulle starte i år.

• #47   6. mar 2013 Tak Sandie, det vil jeg helt sikkert kigge på smiley

• #48   10. mar 2013 Jeg ved ikke helt endnu om jeg kommer til KK i år

Kommentér på:
Skifte ridestil til western?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce