Skifte ridestil til western? {{forumTopicSubject}}
Siden jeg begyndte at ride, har jeg redet dressur (de sidste år akademisk) og spring. Jeg har nu fået unghest, som jeg har tilredet efteråret 2012 og som jeg får akademisk undervisning på nu, samt er begyndt at springe lidt på hjemme..
Den sidste pony jeg havde, var for 3,5 år siden. Den havde jeg i over fire år, hvoraf de to første gik med stævner og dressur, men især det sidste år gik jeg over til næsten kun at ride lange lange ture og ellers hygge, hvilket faktisk er noget af det jeg har syntes bedst om..
Jeg er som sagt begyndt at få undervisning på min unghest, og ja, det går så godt med ham og han er super dygtig, men det virker som om vi begge "keder os". Og jeg føler jeg bliver mere og mere irriteret af at ride rundt med konstant kontakt til biddet osv.
Jeg ved ikke så meget om western eller hvor jeg skal finde informationer om det henne, men mit umildbare indtryk er at det er en disciplin med mere "frihed", hvor kontakt næsten kun er nødvendig, når man skal have en opgave udført?
Hvordan finder jeg ud af mere om det?
Og kan en hest administrere at kunne udføre to discipliner (både dressur og western)? Eller skal man vælge?
Hvis i har andet at tilføje, som jeg burde tage med i mine overvejelser, så sig endelig til..
Men tror i, at det kunne være en ide for mig at skifte, eller hvad tænker i om det hele?
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 4
apr 2009
Følger: 57 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 242
- Da jeg skiftede var det primært fordi jeg var træt af at der var så mange snobber til stævnerne, der var ikke nogle at snakke med og man kom kun for selv at ride og så tage hjem igen, der er der en helt anden kultur inden for western, hvor jeg synes at folk er mere åbne, man kan spørge nogle om hjælp, hvis der opstår et problem lige pludselig og man er der hele stævnet i gennem
- jeg synes det kunne være en idé for hvis du er træt af de stramme tøjler og hele tiden at skulle have kontakt, så vil du jo kører surt i det på et tidspunkt og så kommer man jo ikke rigtigt videre.. Jeg ville skifte hvis det var mig der havde det, som du har det.. Men jeg synes ikke at du skal begynde at ride både dressur og western, det bliver for meget for så ung en hest
- Hvis du bor omkring Djursland, vil jeg gerne anbefale Pernille Bendix, med Little Creek Ranch, jeg bruger hende selv og da hun også er gammel drssurrytter, synes jeg det er fedt, for så forstår hun også lidt bedre, hvad vi er oppe i mod, når vi lige pludselig skal til at ride på en helt anden måde
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
Det er meget opløftende at høre, at i andre også har redet "almindeligt" (undskyld mit ordvalg) inden i skiftede over til western, og havde en rigtig god oplevelse med det!
Katrine: Little Creek Ranch, er det den der ligger i Gjern Bakker? For så bor jeg faktisk i rideafstand til den - men har dog også hørt navnet på en i Randers, og kan ikke lige huske hvad der er hvad?
Ud fra hvad i lige skriver, så tror jeg at jeg vil træne Akando videre i dressur og spring dette år, så jeg/vi har noget at "falde tilbage på", hvis western ikke er mig, og så han har lært det andet, hvis andre skal ride ham eller lignende.
Men vil helt sikkert anskaffe mig en westernsadle, og se om jeg kan vænne mig til den, og selv begynde at arbejde med nogle lidt fine signaler til sommer, som jeg faktisk følte vi havde hele tilridningen igennem, men som vi mistede lidt, da vi begyndte at få undervisning, til trods for at det er en exceptionel dygtig og kompetent underviser. Akando har bare altid været følsom, og ikke specielt god til alt for meget kontakt i mund og schenkel, ham fungere bedst på stemme og/eller fine signaler og løse tøjler. Dengang kunne han stoppe prompte fra trav/galop, hvis bare jeg vippede benene lidt frem og sagde "woooow" - det kan jeg (desværre) ikke mere
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 60
Kender en som kan vise dig hvad det vil siges at ride western hvis dette kunne have interesse?
aug 2008
Katrine: undersøgte det lige, og den hedder Tornado Ranch den tæt på mig. Nogle der har erfaringer med den?
dec 2008
Følger: 45 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 61 Svar: 344
Tina fra tornado ranch giver så vidt jeg ved stadig undervisning.
Little creek er pernille i/ved randers og hun underviser også.
Jeg rider selv hos Jonna Mccabe i brædstrup, hvilket jeg er meget glad for.
aug 2008
Hvem vil du anbefale i dette område? Og kender du nogle som evt er villige til at låne en af deres egne heste ud til ca en halv times undervisning (hos dem selv gerne), så man lige kan se det hele an, hvad det går ud på, og om det på sigt kunne være noget for en?
aug 2008
dec 2008
Mht. underviser så kommer det jo altid helt an på hvem man kan med og om man har mulighed for at køre efter det.
jeg er utrolig glad for min underviser Jonna, men hende er du jo nød til at putte hesten i traileren for at komme ud til.
Alle de nævnte trænere har heste som de giver undervisning på hvis du ikke har din egen med.
Når det kommer til sadel, så er det næsten en videregående uddannelse at se om sådan en passer
men det er ikke muligt at se på billeder om din sadel passer.
Du er velkommen til at skrive en pb hvis du har flere spørgsmål eller evt. har lyst til at komme ud og se til os engang.
aug 2008
nov 2008
Følger: 140 Følgere: 123 Heste: 5 Emner: 193 Svar: 3.277
det har altid været min drøm at ride western
nov 2007
Følger: 50 Følgere: 57 Heste: 1 Emner: 153 Svar: 2.071
Rigtig mange øvelser i western kan man læse sig til..
Jeg rider western, men jeg kan sagtens sætte mig op på min hest uden sadel og ride dressur.. Og springe! Og jeg rider også tit uden udstyr.. Jeg blander alt det jeg synes er sjovt i én disciplin! Elsker elsker elsker western, og det gør min hest også!
aug 2008
Hvis nogen af de heste jeg har redet, skulle kunne bruges til alle discipliner, så er det helt sikkert ham her, der har hovedet til det. Af de ting vi træner nu, er han utrolig godt til at omstille sig, til trods for hans alder osv!
Det var helt sikkert en fornøjelse at se din video, og en rigtig godt øjenåbner så at sige - tak
apr 2009
- Jeg synes ikke selv at det måske er det bedste sted(Tornado Ranch), men det kommer an på hvad man vil, jeg vil til hver en tid altid anbefale Little Creek ved Pernille, da jeg synes det er der jeg selv får det bedste ud af det
- Så lige at du kigger efter sadler og der ved jeg at Pernille også har en masse fine, har selv købt min ude ved hende og så en masse andet udstyr også, hun har det hele hehe
- Inden du bestemmer dig, synes jeg du skal tage ud og kigge på de forskellige steder der er blevet anbefalet og så beslutte dig ud fra det du ser og måske prøve en undervisnings time på en af hestene, hvis det er muligt, så du oplever de forskellige måder at ride på og på den måde finder du det du synes bedst om
aug 2008
Min des at have været ude ved Tina på Tornado Ranch engang og få undervisning (måske 8 år siden), men var der kun en gang, så det har nok ikke rigtig fanget mig, det hun har lavet
Jeg vil undersøge det med Little Creek. Hvor "få" gange vil man kunne nøjes med undervisning, og stadig få noget ud af det? I akademisk dressur er det ca hver 3-4 uge jeg får undervisning, men det er noget tættere på end Randers
Evt andre underviser i kan anbefale nær Silkeborg?
apr 2009
aug 2008
Håber meget på, at det er det, der passer min hest og mig, når jeg/vi får snust lidt mere til det!
Tusinde tak!
apr 2009
aug 2008
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 135
aug 2008
Er der en lettere gylden tommelfinger-regel, som man kan bruge, for at tjekke om bommen er ok eller noget man skal holde fra en hest (udover lidt sund fornuft selvfølgelig)
maj 2011
Sørge også for at kigge på de ring der holder gjorden på plads. Sidder de godt fast? Er der evt skader. Kig ogsa fenderne (stigremmene) igennem. Husk at trække dem ud af deres "almindeligt" stilling for at sikre de ikke er slidt op ved bommen. Sidder spænderne (normalvis blevins buckles) godt fast. Fik en i bytte en gang hvor den ene nitte var helt væk og den anden sad meget løst. Den forrige ejer var heldigt ikke at have fået en uheld. Vi skiftet bare nitten ud med en nye kobber nitte.
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 751
Sidegevinsten ved westerntræningen er en hest der reagerer ekstra godt på sæde og vægt hjælpen. I dag var der en måske kommende part ude og prøve hende. I starten var det de sædvanlige korte dressurrideskole tøjler. Men efter at have forklaret neckreining, blev det mere til en leg med helt løse tøjler og en meget mere afslappet pige.
Af de nævnte trænere vil jeg klart anbefale Pernille Bendix. Hun er super til at forklare helt i detaljer hvordan du skal lave en øvelse. Mit Turn (bagpartsvending) kom f.eks. til at virke efter at hun forklarede det en enkelt gang.
Derudover er hun også ligeglad hvilken hest / race du kommer med. Det synes jeg ikke alle trænere er.
Held og lykke med det. I dag starter jeg mest trail, fylder op med pleasure og tager en barrel race når der er mulighed. Altså ved siden af vores dressur, spring (bane og terrræn) samt kørsel.
aug 2008
Det er også umildbart sådan jeg gerne vil have det med med Akando..
Hvordan har det fungeret for jer at ride flere dicipliner? Og hvad med indlæringen af det? Hvor gammel er din hest/pony?
aug 2008
Og kan han/vi kapaciteter flere ridestile, er det jo bare super!
maj 2011
Men kommer du en dag herop ad, giv besked, og så kan vi se om ikke du kan komme op på min quarter og lige forsøge lidt.
apr 2009
okt 2007
Hun er ekstremt rolig, så hidser sig stort set aldrig op over noget. Men har jeg sprunget med god fremdrift den ene dag bliver joggen da lidt hurtig den næste. Så bruger vi lige 5-10 min på at blive enige om hvad det nu er vi rider og så er der ingen problemer.
Hun er jo med det samme klar over hvad sadel jeg har lagt på. Samtidig sidder jeg også på lidt forskellig måde og giver derved forskellige signaler.
aug 2008
Hvad går klappe kage stævnet ud på? Hvordan "kan" man starte det, hvis man ikke rigtig ved noget om western?
apr 2009
aug 2008
Om ikke andet var det da sikkert turen værd at tage ud og kigge
dec 2008
til dette stævne er der plads til alle og har du spørgsmål så vil Marlene helt sikkert gerne svare på dem.
hvis du starter division 5 klasser så må du starte stævner i dit eget udstyr og beklædning (dwf regler) disse regler er ikke altid gældende til westernstævner.
Er du i tvivl så kan du altid spørge dem der arrangere stævnet hvilket reglsæt de går efter.
aug 2008
maj 2011
dec 2008
Det forventes at du selv ved hvor meget din hest kan klare og at du sevfølgelig ikke har tænkt dig at overbelaste den.
aug 2008
apr 2009
aug 2008
Jeg vil lige kigge på stævnet, om se om jeg tror han er klar til at prøve, og så vender jeg tilbage over pb..
Hvor i østjylland kommer du forresten fra?
dec 2008
Muligvis kommer jeg også.
aug 2008
Men hvad plejer folk at gøre med overnatning? Sover man i bilen/traileren, eller kan man slå telt op eller hvordan
Ikke for at lyde påtrængende eller noget, men det kunne da være rigtig hyggeligt, hvis du også kom derud, så der er nogle man "kender"
okt 2007
Uanset om du kender nogle i forvejen så tag bare af sted. De er MEGET flinke til at svare på alle dine "dumme" spørgsmål
aug 2008
Skal du selv med i år?
dec 2008
http://www.facebook.com/events/122071044644165/?fref=ts
Jeg kommer til K-K og kigger, regner ikke med at skulle starte i år.
aug 2008
okt 2007
Skifte ridestil til western?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside