{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.162 visninger | Oprettet:

Galop træning {{forumTopicSubject}}

Hej :).

Jeg mangler gode råd pg tips til hvordan jeg kan træne min hests galop. Han er 5 gænger med meget stærk pas og derfor har meget dårlig galop, han mister hurtigt samlingen i galoppen og bliver lang bagtil og ruller derved hen ad mod passen. Hvad kan jeg gøre?

Da jeg fik ham kunne han ikke tage et trin galop i ridehus, nu kan han tage en lang side, men på kortsiderne falder han lidt fra hinanden. Jeg træner galop op af bakkerne i skoven og på lige strækninger. Jeg har ham også i dobbelt longe 1 gang i ugen hvor jeg tager nogle galop anspring og det bliver bedre og bedre.

Hvad gør i? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Galop træning
  • #1   16. feb 2013 Det lyder fuldstændig som min;) det jeg har fået at vide jeg kan gøre er at styrke ham i traven og så bliver han automatisk bedre i galop;) Så træner jeg samling hvor han lige skal have takten og han kun går langsom trav:)

  • #2   16. feb 2013 Jeg har ingen problemer i traven, der kan han gå samlet og løst uden problemer med god balance. Jeg rider mest i skoven og træner trav/galop på snoede stiger. men mangler lige samlingen og opspringet på lige strækninger på f.eks. ovalbanen :).

  • #3   16. feb 2013 Følger lige med smiley
    Har en vallak, som gør det samme, så ville være lækkert at lære nogle tricks.
    Min kan dog sagtens have en LÆKKER galop, hvis han bare er på tur. Han ruller kun hen mod passen på bane. På tur har han en lækker sofagalop!

    Har du prøvet at ride ham på tur, for at se hvordan galoppen er der? Hvis den er god der, så er det måske balancen, som mangler? Dét er min hests problem, tror jeg .

    Men følger lige med.


  • #4   16. feb 2013 Nåe, så fik jeg jo lige besvaret mit spørgsmål der, sådan vupti smiley

  • #6   16. feb 2013 Maja ham her går også i pas/tølt når man tager ham ned fra galoppen men kun med rytter på, når jeg træner galop i longen så går han selv i trav efter galop :).

    Forsøger også ikke at sidde for tungt i sadlen i galoppen, men netop er let i stedet for at hjælpe, men måske skulle man sidde mere tungt for at drive med sædet for at få bagparten med? smiley


  • #8   16. feb 2013 Min har også en super trav, ingen problemer der;) Min underviser siger bare at jo stærkere han er i traven jo bedre bliver han også i galop;)

  • #9   16. feb 2013 typisk, typisk, typiiiiiisk femgængere hehe smiley
    Det er et typisk balance/styrkeproblem som mange stærke femgængere har.
    Jeg har selv trænet galoppen meget på volter, i starten når de har haft svært ved det, har jeg hjulpet med tunge klokker smiley
    Ellers har jeg trænet det rigtig meget i longe osv. Men primært det at jeg har trænet styke og løsgørenhed på volte i alle gangarter har hjulpet meget på galoppen. Har self også trænet rigtig meget galop, som sagt specielt på volter.
    Hver gang mine heste har rullet hen mod passen på kortsiderne osv. har jeg virkelig sørget for at drive med og hjælpe med mit sæde. Min oplevelse er at når de har den svaghed er det rigtig vigtigt man hjælper dem som meget man kan smiley


  • #10   17. feb 2013 Det kommer lidt an på om man skal træne bagben i galoppen eller opspring. Du ksn træne begge dele ved at ride galop op af en masse bakker. Det styrker både opspring og spring på bagparten.

  • #11   17. feb 2013 man kan også bruge spring/bomtræning til at styrke galoppen smiley dit longearbejde lyder også rigtig fin, det er også med til at styrke meget smiley

  • #12   17. feb 2013 Jeg er lige nu igang med at træne det problem. Da jeg fik Dans, kunne han slet ikke galopper, han faldt hele tiden i pas. Jeg får undervisning af Søren Madsen en gang om ugen, så han hjælper mig og har sagt jeg skal gøre sådan her og det bliver bedre og bedre!
    Jeg træner det meget på en ovalbane og på lige strækninger. Han er sådan en type hest der ikke tror på at han kan galopper, så han skal bare være mere selvsikker, især rundt i hjørnerne. Jeg træner galop med boots som vejer 165 gram. Så springer jeg ham altid an fra trav eller skridt. Når jeg springer an, gør jeg det 100% klart for ham at det er galop nu, ikke noget med at han skal trave lidt før han kan komme i galop. Nej det nu, og lige på stedet hvor jeg beder ham om det. Når han kommer i galop, lader jeg være med at begynde at korrigere ham på bidet eller prøve på at få ham til at få en pæn form, jeg lader ham bare løbe. Jeg letter mig op i sadlen, så jeg ikke sidder tungt på ham og så jeg ikke klemmer mine schenkler rundt om ham, for så tænker han pas. Han skal have frihed til at starte med. Så driver jeg ellers bare, driver med stemmen, hepper ham frem, hvis i forstår, især når vi kommer til hjørnerne så han ikke falder i pas. Nogen gange sidder jeg og "råber" Hep hep, kom kom" hehe, men det virker. Når jeg så kommer til hjørnerne, så især på højre volte som er hans svage side, der falder han ind med skulderen men så læner jeg min vægt ud til venstre side, prøver på at ride lidt versade og få ham væk fra det der med at falde ind med skulderen. Men det gør han også lidt i trav, så der træner jeg også på at han ikke skal falde ind med skulderen! Men når jeg vil tage ham ned fra galop igen, så må han IKKE gå mod pas. Nej så skal han falde i trav og der bruger jeg min stemme til at fløjte ham ned, så han får en pæn nedtagning og ikke noget hvor man river ham ned. Og jeg bruger altid sædet først, før tøjlen. Så han får skilt pas og galop fra hinanden. For hvis man ikke kan galopper, så kan man ikke ride et femgangs program optimalt eller 4 gangs program.

    Efter som jeg har trænet det i nogle måneder nu, er han bare blevet stærkere og stærkere og stærkere og nu kan jeg begynde ligeså stille at korrigere på tøjlen og med schenklerne, men ikke for meget. Det vigtigt at gøre det stille, så han ikke slår over mod pas. Men holder ham hele tiden igang, så han lære at når jeg siger galop, så det galop og ikke pas. Nu er han begyndt at springe mere og begyndt at gå mere i holdning.

    Når jeg rider i skoven på en lige strækning, bestemmer jeg mig først for hvilken galop jeg vil ride, om det er venstre eller højre. Så starter jeg med at springe ham an i den galop jeg har valgt og så rider jeg bare på samme måde som på banen, driver ham frem. Men det bare så VIGTIGT at han ved hvad stop er og hvor når han skal frem. Så man har kontrol over det man laver.

    En anden ting, er det også blevet bedre efter jo mere jeg er begyndt at kan samle ham i de andre gangearter og jo stærkere han er blevet der. Så har det også en masse med balance at gøre.

    Men nu kan jeg ride galop på begge volter og kan komme hele vejen rundt. Nu jeg kommet til at han skal have balancen og at vi skal begynde at samle ham lidt! smiley

    Håber mine råd kan hjælpe lidt smiley


  • #13   23. feb 2013 Jeg trænede/træner ufattelig mange volter på min "ung"hoppe hvilket har gjort en stor forbedring i forhold til kort galoppen som kræver større balance og anden brug af muskler smiley Håber du finder ud af det!

  • #14   25. feb 2013 Lige for at lave en opsamling.
    jeg har lige anskaffet mig Á hestbaki 3, som jo er en filmrække der bliver lavet af cheftræneren på Hólar, Eyjólfur Ísolfsson.
    Netop i denne film er der træning af galop for 5-gængere der har det svært med balancen og nemt bliver pasagtige.
    Noget af det de træner er også nogle af de ting jeg har nævnt, men der er rigtig mange gode fremgangsmåder og tips i denne film, så kan anbefale at anskaffe den!


Kommentér på:
Galop træning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce