{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.937 visninger | Oprettet:

En opfordring til alle ryttere {{forumTopicSubject}}

Jeg vil bare lige opfordre jeg alle til at få lavet kiropraktor tjek på jeres heste med jævne mellemrum. Det kan være rigtig svært at se og mærke på en islænder at den går rundt med låsninger, men det betyder ikke at det ikke gør ondt.

Jeg havde kiropraktor tjek til Hilling på 2 ½ år igår og hun havde ikke mindre end to låsninger, én i nakken, og én i lænden. Derudover var hun meget øm i den ene skulder, hvilket skyldes låsningen i nakken.
Dette var ikke noget der kunne ses eller mærkes på hende på folden, så jeg er bare glad for, at jeg fik det tjekket inden jeg gik for meget igang med jordarbejdet.
Hvis man træner en hest med en låsning vil man opbygge musklerne skævt og det kan faktisk gøre skaden mere eller mindre permanent og i hvert fald hulens svær at rette op på igen.

Bare en venlig lille reminder fra en der tidligere har bøvlet meget med en hest med skævheder smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En opfordring til alle ryttere
  • #1   27. feb 2013 Du har helt ret Nicole. Men nogen gange kan det alligevel være svært at vide hestens egentlig svagheder. Jeg tænker måske at min hest at stiv i nakken, men i virkeligheden er det i ryggen, og omvendt. Låsninger kan let forplante sig og skabe flere problemer gennem hestens krop.
    Men ja, når man har fået konstateret et problem skal man selvfølgelig være obs på det i træningen efterfølgende smiley


  • #4   27. feb 2013 Tak for at du delte din historie Caroline! Håber i får rettet op på det hele til sidst. Men vær opmærksom på at det nok ikke sker over natten, når hun har gået med det så længe. Det kan tage flere år før hun er fuldstændig ligeudrettet.

  • #5   27. feb 2013 Jævnligt? Nej..
    Hvad man ikke tænker over at kiroprakti faktisk er enormt belastende for knogler og led.
    Man har ikke godt af at få knækket ryg og sådan hele tiden. Det er faktisk rigtig usundt.
    Hvis du tænker over det.. folk der går til kiropraktor for at få løst problemerne, stopper aldrig med at gå der. Kiroprakti er en midlertidig løsning, hvis man gerne konstant vil ha problemer.
    Skal man ha rettet op på noget er det langt bedre at få en osteopat ud. Det er en meget mildere form for at sætte skævheder på plads uden de store belastninger og knæk og man slipper hurtigere af med problemer smiley


  • #6   27. feb 2013 Jeg sagde ikke at den skulle behandles hver gang, bare at den skulle tjekkes jævnligt.
    Jeg har selv gået til kiropraktor for at få rettet nogle skæve ryghvirvler, og det har hjulpet enormt meget. Så nej, det er ikke noget man nødvendigvis bliver ved med at gå til.
    Kiropraktor er selvfølgelig ikke nogen vidunderkur der kan fikse alt, men det kan være en rigtig stor hjælp til, først og fremmest at opdage hestens fejl, samt få rettet op på dem. Det kræver selvfølgelig også en korrekt tilrettelagt træning at få løst et problem 100 %.


  • #7   27. feb 2013 Jeg vil f.eks gerne fortælle min historie

    Jeg startede ude på højskolen på Kalø i 2010 hvor jeg havde Gjola med.
    En dag lagde jeg mærke til at hun var en smule halt på sit venstre forben.
    Hun har altid haft problemer med at gå på venstre volte, men som Caroline, tænkte jeg at det bare var et spørgsmål om træning.
    Endog blev jeg rådet til at lade hende stå og lade hende blive tjekket af dyrlægen der kom dagen efter.
    Det gjorde jeg så og de kunne jo self ikke finde ud af hvad der var galt, så de lagde blokader og ting og sager og kom frem til, at det nok var en kodeledsforvridning.
    De rådede mig til at lade hende stå 6-8 uger eller lade hende blive sprøjtet i ledet.
    Da jeg selv er datter og niece af dyrlæger, hører jeg ofte skrækhistorier om andre dyrlæger der har sprøjtet hestene i ledet og så er de blevet kronisk halte af det, så jeg så det ikke som en udvej.
    Dog synes jeg 6-8 uger var ualmindeligt lang tid når hun nærmest ikke var halt. Jeg sendte adskellige videoer til min mor hvor jeg longerede Gjola så hun kunne se hvor halt hun var, eller ikke var. Min mor har en klar overbevisning om at det sad i skulderen på hende og ikke i benet.
    Da min mor bor i nordsjælland havde hun ikke lige mulighed, for at komme og behandle Gjola med osteopati og akupunktur, så hun ringede til Tove Due hvor jeg fik en akut tid.
    Jeg fik Gjola transporteret hen til hvor Tove var den dag og smak smak smak hun lavede et bare blide tryk og træk og hesten var haltfri.
    Det viste sig så at det sad i Trapezius musklen i ryggen, den var anspændt og det løsnede hun op. Først med osteopati, dernæst med en stemmegaffel som er hendes eget værk (sætter stemmegaflen i svingninger og sætter den på et akupunkturpunkt og musklen løsnes op) og bagefter et par nåle.
    Efter dette har jeg aldrig haft problemer smiley

    Efter Gjola havde sit uheld med traileren hvor hun sad fast, blev hun låst i korsben og lænden, hvilket min mor også har løsnet op med akupunktur og osteopati. Hun bliver tjekket jævnligt og hun er stadig lige så blød som smør..
    Så vil i gerne helt af med problemer så skal i hellere vælge osteopati.. just saying.

    Har også prøvet det på egen krop.
    Har hofter der konstant går af led og andre småskavanker. Jeg har været ved en osteopat i tre dage i træk og nu er mine problemer væk. Resten er bare et spørgsmål om træning..


  • #9   27. feb 2013 Jeg bruger altid min lokale hestefys og osteopat, hun gør et super stykke arbejde!
    Har aldrig prøvet at have kiropraktor til mine heste..


  • #12   27. feb 2013 sidste år var jeg ved foredrag ved en hestekeopraktor, vi fik en masse informationer, og bagefter var der to der havde heste med som vi skulle tjekke, mærkee på, og se bliver behandlet smiley det var helt vildt spændende, og vi fik et par øvelser med hjem så vi selv kunne tjekke de vigtigste ting ved vores heste smiley

    dagen efter prøvede jeg selvfølgelig, og 3 af vores heste havde ikke noget, men min ridehest havde en smule, og avlshoppen havde rigtig meget. jeg fik straks hende ud til avlshoppen, som var låst i bagpartiet (nok efter fødsel) og i nakken og ned i halsen, pga en af de bagerste tænder havde en lille forhøjning der gjorde at hun ikke kunne tygge rigtig smiley vi fik det hele rykket på plads, og dyrlægen kom ud og ordnede hendes tænder, og siden har jeg bare haft en glad og tilpas hest smiley og der har ikke været noget siden smiley jeg har også valgt at hun skal ud til min ridehest nu her og få hende ordnet smiley

    så jeg tjekker dem engang imellem hvis de har været igennem noget, eller de har forandret sig, også må vi jo se om de skal sættes på plads engang imellem, jeg har ihvertfald været yderst tilfreds smiley


  • #13   27. feb 2013 der er vel også forskel på keopraktere? Hende jeg har brugt har jeg set være ude ved nogle forskellige jeg kender, og der har været en tydelig forskel på hesten før og efter smiley

  • #16   27. feb 2013 Jeg er SÅ enig!
    Min kiropraktor har opdaget to major problemer med mine heste!
    Den ene havde überskæv ryg, som i sidste ende ville ende med en aflivning, hvis jeg ikke havde fået hende til at opdage det i tide!!!
    Den anden er lige blevet tjekket af min kiropraktor, som fandt ud af, at han skal opereres for sædstrengsfistel, fordi han har ondt hver gang han tager et skridt, hvilket også har gjort hans ryg skæv.. Så jeg kan KUN være enig!!

    ingen af mine heste viser tegn på smerte, så det var faktisk vildt svært at opdage de egentlige problemer og tidligere ejere havde INGEN anelse om problemerne...

    Jeg er bare glad for, at jeg har min kiropraktor til at afdække hestenes hemmeligheder! Rikke er min guru!! smiley


  • #17   27. feb 2013 Stutteri Dronninggård:
    Det skal i øvrigt bare lige nævnes, at den rette kiropraktor kan gøre underværker! Du har nok bare ikke fundet den rette. smiley

    Jeg har, som nævnt i ovenstående besked, opdaget to KÆMPE problemer med mine heste, som jeg ALDRIG havde opdaget uden kiropraktors hjælp.

    Min hoppe Atla, som havde skæv ryg førhen, gik fra at NÆGTE at trave og tølte, at nægte at reagere på bidet og at være trist, til efter kiropraktorens hjælper at kunne de vildeste øvelser i både trav og tølt!

    Jeg har fået en rigtig dressurstjerne ud af et halvt års træning af hendes ryg i samarbejde med kiropraktor.. Har fået en lydig, glad og villig dressurstjerne, som jeg har fået et HELT specielt bånd med igennem det halve år træning! Jeg har lært hende at kende på en helt anden måde, end jeg nogensinde troede , at jeg ville.

    Men det skal lige siges, at uden at kæmpe hårdt efterfølgende og uden at træne sin hest PRÆCIST som kiropraktoren siger, så kommer man INGEN vegne! Det kræver følsomhed, tålmodighed og sved på panden!

    Desuden elsker mine heste, når Rikke kommer smiley De synes bare, at hun er SÅ sød og så er hun god til at nusse de rigtige steder smiley ;) Ásbjörn er en enmandshest, som normalt IKKE lader andre end mig komme sig nær. Men Rikke må røre ham ALLE steder.. Lidt sjovt smiley

    Men kort sagt....
    At få kiropraktor til mine to heste er det HÅRDESTE jeg har oplevet med mine heste.. Men også det bedste jeg nogensinde har gjort for både mine dyr og mig selv!


  • #19   27. feb 2013 Jeg kan anbefale Tove Due.
    Hun kan bare noget ingen andre kan!
    Hun udvikler også hele tiden nye behandlingsmetoder med kæmpe effekt. Bl.a den der stemmegaffel som jeg fortalte om!


  • #20   27. feb 2013 Jeg bruger selv fyns hestefys.
    http://fynshestefys.dk

    Caroline H: Uden at kende hende jeg anbefaler, vil jeg anbefale hende smiley Da det er min egen hestefys' samarbejdspartner, og hun vil aldeles ikke anbefale noget der ikke er godt. Egentlig ville jeg anbefale dig hende jeg bruger, men hende den anden bor tættere på dig smiley
    (link fjernet)


  • #21   27. feb 2013 Jeg bruger theresa schumann som er fantastisk dygtig. Kæmpe anbefalinger herfra!!!!

  • #22   28. feb 2013 Jeg kan både anbefale Tove Due og Anders Kragh. Anders Kragh er også uddannet dyrlæge og udfører desuden akupunktur.
    Jeg har KUN set gode resultater fra dem begge og jeg har oplevet den store forskel deres arbejde har gjort.

    Jeg har kun oplevet en enkelt hest som kiropraktik ikke kunne hjælpe det mindste på. Det var en hest der senere endte med aflivning da der åbenbart vare flere store problemer med den som ikke kunne rettes op.

    Kiropraktor er selvfølgelig ikke den eneste rigtige løsning, men jeg synes tit de er bedre til at finde problemerne end en almindelig dyrlæge.
    Jeg har ikke rigtig selv erfaring med hestefys eller osteopat, men det er også klart noget jeg vil overveje hvis jeg kommer til at stå med et større problem smiley


  • #23   28. feb 2013 Kan oss godt anbefale Anders Kragh smiley
    Havde ham ude ved Kóngur sidste år, da Kóngur haltede meget på sit højre bagben i tölt. Der var intet i skridt, trav eller galop smiley
    Det viste sig at Kóngur var skæv i ryggen, og det rettede Anders op på smiley Og der har siden da, ikke været noget med Kóngurs ryg smiley

    Ellers kan jeg varmt anbefale Herning Hesteklinik smiley
    Vi har haft vores 4 års hingst i behandling hos dem smiley Hvis han ikke var kommet i deres kyndige hænder, var han måske ikke kunne blive en ridehest smiley ..
    Vores 4 års hingst kom som føl, ud for en ulykke, hvor han var kommet over vores hegn, og ned i vores bæk, hvor han var viklet ind i noget snor, og har siden været halt, men med hjælp fra Herning Hesteklinik, kan han nu gå med ringsko, og er i tilridning nu, hvilket går fint indtil videre smiley ..

    Vi havde i vinterferien vores 4 års hingsts mor, nede ved Herning Hesteklinik, da hun har været halt i rigtig lang tid, og vi troede at det ville gå over, men det gjorde det ikke, så derfor havde vi hende med nede på Herning Hesteklinik, hvor de undersøgte hende, og det viste sig desværre at være en forandring i højre kodeled :(.. Dyrlægen mente at hun godt kan gå som avls hoppe, men skal på et tidspunkt aflives pga. den skade i kodeledet.
    Vi kunne oss vælge at få sprøjtet noget ind i kodeledet, men chancen for at hun ville blive ridehest igen er desværre for lille, og derfor har vi valgt, at vi hellere vil bruge pengene på at få et par føl på hende smiley


  • #24   28. feb 2013 Det gør Tove due også julie og Tove er også dyrlæge, ellers må man ikke behandle dyr med akupunktur smiley


  • #25   28. feb 2013 Tove Due er dyrlæge og bruger alternative behandlinger som Osteopati, kiropraktik, akupunktur og kranio sakral terapi, udover at udvikle sine egne behandlingsformer

  • #26   28. feb 2013 Jeg har desværre haft kun meget skide dårlige oplevelse med kiropraktik. Det dreje ikke sig om hesten, men mig smiley Jeg havde en masse problem med ryggen og lænden pga skævt og nedslidtes.

    Hos kiropraktikbesøg efter at havde lavet mange knækket på ryggen, baller og lænden, synes jeg ikke det havde hjulpet rigtig, de sagde jeg skulle kom igen for at få ekstra behandelig. Men til sidste var de nødt til at stoppe fordi det havde aldrig hjulpet mig.

    Jeg fik det faktisk værre nu, før kiropraktik besøg har jeg aldrig haft ondt om nat mens jeg sov. MEN efter kiropraktik har jeg smerte i baller HVER nat. Det er så irriteret, men jeg er død bange for at gå til bahandelig eller noget sådan fordi jeg tror ikke på det at det kan hjælpe, jeg vælge at ikke gør noget ved det alligevel.
    Måske i fremtiden hvis jeg få råd vil jeg finde noget gode massage der kan hjælpe med at rette.

    Så nej jeg skal aldrig aldrig give mine heste kiropraktik behandelig, Hvis der er noget skal det kun være massage.


  • #27   1. mar 2013 Tak Christine! Det er PRÆCIS det jeg mener!

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #28   7. mar 2013 Jeg bruger Le Tølbøll hun er fantastisk hun er fra Fyn men kører ikke ud, men jeg køre gerne efter det :O))
    http://www.odenseosteopati.dk/Equine_behandling.html


  • #29   7. mar 2013 Jeg har så en anden historie jeg gerne vil fortælle.
    Jeg købte engang en 2'er pony som tidligere havde været rideskolehest, men som efter mange år var blevet kasseret fordi den begyndte at stille sig ind i et hjørne og nægte at bevæge sig videre.
    Jeg var kun tur rytter på det tidpunkt, og den virkede glad nok for at komme ud på nogle ture, dog var den EKSTREMT langsom. Den listede afsted og var svær at få i trav og galop. Den kunne slet ikke følge med de andre selvom min lillesøster pony faktisk var en shetlænder på en meter.
    Min mor kom på at lave et kiropraktor tjek på den for en sikkerheds skyld og sørme om den ikke havde en slemt låst skulder! Det blev rettet én gang og pludselig var det en helt anden hest. Den kunne pludselig let følge med de andre, gå samlet og var nem at få frem i trav og galop. Faktisk var det sværere at stoppe den igen og jeg endte med at sælge den fordi jeg ikke kunne styre den.
    Men tænk at den stakkel pony havde så ondt at den dårligt kunne gå.

    Det blev så vidt jeg ved løst efter kun én behandling for vi havde lidt kontakt med den nye ejer i starten og det lød til at problemet ikke vendte tilbage. Så har det i hvert fald først været lang tid efter.


Kommentér på:
En opfordring til alle ryttere

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce