{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kastration af plag?
  • #1   7. mar 2013 Min blev kastreret stående inde i boksen. Han stod inde resten af dagen så såret lige havde en chance for at lukke. Der efter er det vigtig at de kommer ud på fold og får rørt sig så det ikke hæver og kommer væske samlinger. Du skal holde øje med sårene, om der går betændelse i. Min blev ikke ret hævet og kom sig hurtig over det. Den får en beroligende sprøjte og så bliver den lokal bedøvet

  • #2   7. mar 2013 skal man rense såret eller?? de bliver ikke syet vel? skal de have smertestillende de efterfølgende dage eller?
    hvor lang tid tager indgrebet?
    undskyld alle de spørgsmål.......


  • #3   7. mar 2013 Som udgangspunkt nej, skal du ikke rense såret, men det er smart at få det gjort inden fluer og insekterne kommer, for så er der stor chance for infektion...
    Det bliver syet jo... Indgrebet tager ikke lang tid, kommer an på om kuglerne er let tilgængelige osv.... Beroligende sprøjte og lokalbedøvelse, efterfølgende ingen smertestillende, de skal helst vide de er skåret lidt i så de ikke flipper ud på folden, så det springer op....


  • #4   7. mar 2013 Den lille følle i vores stald blev kasterede da han var ca 9 mdr. Han blev bedøven og stod op. Det tog ikke lang tid. Han blev ikke syet bagefter. Han var på både penicillin og smertestillende i 7 dage. Han var i boksen et par timer efter indgrebet og kom derefter på en lille fold sammen med hans mor. Vi kunne stort set ikke mærke noget på ham bagefter. Han gik som han plejede, dog kun på den lille fold, men han tog da nogle løbetur osv. Der gik han i et par dage. Ville dog ikke sætte nogen ud i en stor flok lige bagefter.!

  • #5   7. mar 2013 Ok - følle mand er 10 måneder, så regner med, at det gør, at indgrebet blir forholdsvis lille. Han går sammen med to små ponyer på en ikk alt for stor fold, så ingen problemer der.
    Fluer blir der ingen af, da det sker på mandag smiley


  • #6   7. mar 2013 Så glæder jeg mig til du skriver hvordan det er gået mandag, for min skal næste fredag. Tre dage før han bliver et år smiley

  • #7   7. mar 2013 Min blev kastreret på sommerfold som 6 års, så det er jo en høj alder.. Han gik selv på fold det første døgn efter og kom så på fold med de andre..
    Jeg skyllede såret et par gange med rent vand, men INTET andet.. Dyrlægen bedøvede ham så han var godt groggy og så fik han desinficerende og lokalbedøvende rundt om såret samt vaccine og smertestillende der dækkede i et døgn..
    Jeg fik at vide at hvis han virkede smerteplaget dagene efter kunne jeg få lidt mere smertestillende til ham, men han virkede ikke synderligt smerteplaget.. Han gik lidt stift på bagbenene de efterfølgende dage, men legede og løb på folden..
    Såret bliver ikke syet, kun lukket og det må gerne drypbløde lidt, men ikke styrtbløde og du skal selvfølgelig holde øje med at såret heler fint og der ikke går betændelse i..


  • #8   7. mar 2013 Min var også 10 måneder da han blev kastreret. Sårene efter indgrebet var ikke ret store, ikke mere end max 1½ - 2 cm lange og de gabte ikke ret meget. Hans kugler var ikke større end et par små bordtennisbolde. Min blev heller ikke syet. Det fik lov at lukke selv så sårvæske og det sidste blod selv kunne løbe ud. Han fik ikke smertestillende og virkede heller ikke til at have ondt, kun lidt stiv på bagbenene.

  • #9   7. mar 2013 Håber det blir så let og enkelt som din Lonni j. smiley

  • #10   7. mar 2013 Held og lykke med ham smiley

  • #11   7. mar 2013 Takker. I hører nærmere smiley

  • #12   7. mar 2013 Min blev her i sidste uge og han fik kun en sprøjte med smertestillende, de sveder så dy perler af dem ! Det gjorde min ihvertfald ! Det tog 30-45 minutter så var de kørt igen smiley de bliver syet da det er ved bughulen (samme sted som maven, tarme mv. Sidder). Og så skulle han stå stille, dvs. Ikke løbe for meget rundt i ca 7-8 dage smiley
    For hvis sygningerne sprang kunne tarmene falde ud smiley


  • #13   11. mar 2013 Så blev følle mand til en vallak. Og i havde ret - det tog ingen tid og var slet ikke voldsomt. Det hele var overstået på 20 minutter. Så ventede vi, mens han stod med de der klemmer på og af med dem og vupti færdig. Stort set ingen blod.
    Han fik stivkrampe sprøjte og noget antibiotika.
    Så må den næste uges tid godt gå hurtigt uden de store vanskeligheder...... smiley


  • #14   11. mar 2013 Dejligt at høre smiley Så bekymre jeg mig mindre til fredag smiley

  • #15   12. mar 2013 det behøver du slet ikk. AL min nervøsitet var unødvendigt. Jeg havde jo stort set ikke sovet af bare uroglihed i flere dage......men det var virkelig ikke noget at tale om. Vi stod med følle i boksen under hele indgrebet. Så no problem.

  • #16   17. mar 2013 Opdatering;
    Så er der gået 6 dage siden "de" forsvandt. Lidt hævelse om aftenen i 4 dage, men ellers ingen eftervirkninger af nævneværdig grad smiley


  • #17   17. mar 2013 Lyder godt!! Min havde også en smugle hævelser og det er nu 3 uger siden han blev:) håber alt går vel, jeg kan mærke på min plag at han er blevet mere rolig af det smiley

  • #18   21. mar 2013 Sidste opdatering fra mig vedr. emnet.
    Der er ingen mén overhovedet. Hævelsen er helt væk nu og følle mand er fræk, utidig og frisk som han plejer smiley
    pyha......


  • #19   21. mar 2013 Så blev Bobber også til vallak idag, det blev liggende, da han væltede i boksen, han blev syet, da min dyrlæge har det bedst med at lukke for eventuelle komplikationer og så skulle vi gerne undgå nogle mén smiley

  • #20   21. mar 2013 Så er de to halv brødre ikk længere hingste basser Jeanette. smiley

  • #21   21. mar 2013 Nej, heldigvis smiley

Kommentér på:
kastration af plag?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce