{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.675 visninger | Oprettet:

Kastration - er det normalt ? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har en 1 års plag, som blev kastreret for lidt over en uge siden, og det hele gik godt og såret har set rigtig fint ud. Han var selvfølgelig sløv de 3 dage efter, hvor han fik medicin mod smerter og betændelse.

Men jeg synes stadig han virker meget sløv smiley Han virker nærmest doven og er ikke særlig "vågen" af en 1 års at være, så jeg er ved at være lidt bekymret. Jeg har gået ture med ham nogen gange i løbet af ugen, for at holde hævelsen nede (sagde dyrlægen, at der var en god idé).

Han lå ned på folden da jeg kom i dag og han sagde bare de underligste/ynkelige lyde, da jeg ville have ham til at rejse sig. Han var oppe på banen i dag, og han gad slet ikke løbe rundt, kun meget lidt hvis jeg løb efter ham og han gad nærmest ikke løfte sine ben da han travede.

Er der nogen af jer, som har erfaringer med at få en hest kastreret? og ved om det er helt normalt, eller der er grund til at være bekymret?
- Har tænkt på, at det måske kan være såret, som 'strammer' lidt når han går?
Han er også blevet flyttet væk fra sin bedste ven her for en uge siden, så ved ikke om han også er lide "nede", fordi han savner ham. De nye heste han går sammen med, er nu søde nok ved ham.

Det blev lidt langt, men håber i gider læse det hele og kan svare på det. smiley

Hilsen en lidt bekymret "mor" smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastration - er det normalt ?
  • #1   8. aug 2010 Jeg fik en plag kastreret i foråret, og han blev på ingen måde sløv. Jeg er lidt bekynret over det du beskriver, og jeg synes du bør checke om han har feber, og snakke med din dyrlæge.

  • #3   8. aug 2010 Okey, ja jeg vil lige prøve at tjekke om han har feber.
    - hvad er det nu den skal ligge på ved en hest? (har glemt det)

    Det skal lige siges at han normalt er en meget rolig hest og er sød at have med at gøre. Så ændringen er ikke kæmpe stor, men synes bare han virker så trist på en måde.


  • #4   9. aug 2010 min larsen blev kastereret her som 4års, og det var sådan set en hel operation, og han lavede intet 1 uge og så kom jeghjem igen og så satte jeg mig ude på marken og så løb hanrundt og var mega glad og jegmærkede ikke meget til at han var blevet vallak, men nu er han faldet mere til ro:)

  • #5   9. aug 2010 charlotte; nej, er du da sindsyg man? en hests temperatur er sleeet, slet ikke det samme som et menneskes. temperaturen er normalt 38-39 grader. og du kan få bevis her vis det er det du vil, kig nederst på siden:

    http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=981/sprog=1/grp=7/menu=12/


  • #7   9. aug 2010 min dyrlæge siger at en hest har feber hvis den er over 39

  • #8   9. aug 2010 Min lille hingst blev også kastereret her for et par uger siden og et par dage efter var han også forfærdelig sløv. så vi kontaktede dyrlægen. det resulterede i at han havde 40 i feber. men fik så ogs at vide at den nornale temeratur ligger på 37,5.
    men det viste sig så at det var begyndt at hele men der alligevel var kommet betændelse i, som så resulterede i dem dage medicin og åbning af såret to gange efterfølgende. dyr omgang. så jeg vil anbefale at få det tjekket. er sletter ikke sjovt at se sin lille mand stå og være så sløv som du fortæller.
    men held og lykke med ham.


  • #9   9. aug 2010 Hmmm i det indlæg i linker til står der højere oppe i teksten at når temperaturen stiger til over 38 er det feber .. så tror da næsten det er en trykfejl. Hestens normal temperatur ligger mellem 36,5 og 38 alt efter aldre m.m

    Hvis temperaturen er over 38,5 skal man holde øje og kommer den omkring 39 så hedder der dr dyr ... smiley

    I min verden altså


  • #10   9. aug 2010 Hvis jeg var dig ville jeg ringe og spørge en dyrlæge om hvad dens temp. skal være for herinde kan de ikke blive enige så det nemmeste for dig er at ringe til dyrlægen (; - Held og lykke med ham (;

  • #11   9. aug 2010 Temperaturen varierer fra 37,5 - 39,0 C, således at voksne heste har en temperatur på 37,5 - 38,5 C, mens føl har en normal temperatur fra 38,0 - 39,0 C.


  • #12   9. aug 2010 har erfaring med kastrertion på heste.. men jeg vil mene at dette der er en unormal adfærd.. jeg mener hesten er jo et flygt dyr og den vil ikke ligge sig ned og klynke fordi så bliver den spist fra naturens side.. men ved fra heste veninder at man nogle gange kan mærke på en hingst at den er blevet til vallak ved at den bliver mere doven..
    men selvom jeg ikke ved noget om kastrertion ved jeg at mennesker kan indklapse betændelse, så betændelsen ikke udgøre nogen fare for mennesket.. ligger der betændelse enden under huden og det stryger i blodbanen får man en blodforgiftning og det er livsfarligt og kan være smerte fuldt..
    men jeg ville personligt få en dyrlæge ud og kigge på den hvis det var min hest.. heste folk kan give rigtig mange råd men de er sjælden hestedyrlæge..


  • #14   9. aug 2010 Tak for alle jeres svar.
    (ved godt at i ikke er dyrlæger og det er bedst at kontakte dyrlægen, men derfor kan man vel også høre andres erfaringer samtidig)

    Han fik antibiotika morgen og aften 3 dage efter + smertestillende. Jeg har passet ham helt efter dyrlægens anvisninger og fik også forklaret at det er et stort indgreb osv..

    Da han var meget stille og rolig som hingst, kan det godt være han er blevet endnu mere 'doven' nu, men det må jeg så tage med.

    -Dyrlægen sagde at jeg skulle holde øje med hans ædelyst, og se efter om han bliver meget hævet.
    Han har rigtig fin ædelyst og æder alt hvad han kan komme i nærheden af og han er ikke ret hævet, så tror han har det fint, bare lidt øm.

    Desuden var han mere frisk i dag og løb rundt og legede, fordi der kom en ny hest på folden. smiley
    -Men holder lige øje med ham alligevel, og tager hans temperatur.


  • #15   9. aug 2010 Okey.. ja, det må det være.
    Han fik det gjort på Kolding dyrhospital


  • #16   9. aug 2010 Vores fik gjort det på ansager .. kom hjem dagen efter uden hverken smertestillende eller antibiotika. Han lå ned og fik det gjort. Og vi oplevede hverken hævelse eller noget

  • #17   10. aug 2010 Min fjordhest blev kastereret om sommeren, og han var hverken hævet eller noget. Han fik heller ikke antibiotika dagene efter.
    Han kom dog også ud at gå på døgn fold igen, dog alene de første par dage. Ellers har det ikke været noget.


  • #18   10. aug 2010 Okey.
    Min går også på døgnfold. Han var kun lige inde den første nat efter.
    Dyrlægen siger de har godt af at gå så meget rundt som muligt.


  • #19   10. aug 2010 LR/BR R:
    Det er nok oss en god idé, hvis han ikke rigtig er vant til mennesker.
    Taber han sig let?

    Min vokser så meget i perioder, at han taber sig, fordi kroppen ikke helt kan følge med. Men han tager så fint på igen, når han holder "vokse-pause".


  • #20   10. aug 2010 Hehe..De kan godt ligne noget der er løgn mens de vokser smiley Min er høj bagtil lige for tiden, så derfor ser han oss mega sjov ud, når han løber.
    De er lidt ligesom teenager, der lige pludselig skyder i vejret smiley
    Min er også på højde med de to 2 års han går sammen med, så han vokser godt for tiden.

    Tror nu nok din skal begynde at tage på, når han lige kommer ind i jeres faste rutine, og han falder helt til hos jer. Han får da i hvert fal det han har brug for smiley
    Ved ikke hvad i fodre med, men ved i hvert fal at det er godt at give ungheste 'Lucerne' sammen med det andet foder, da de helst ikke få for meget af foder, som indeholder for meget stivelse, som fx havre (har jeg læst og hørt af mange). Men det er snart ikke til at blive klog på alt det foder halløj mere - der findes så meget forskelligt, og der er mange delte meninger smiley


  • #21   11. aug 2010 Okey smiley brogaarden er også rigtig godt, det har min oss fået. Man kan også kontakte brogaarden og så laver de en foderplan, som passer til din hest, hvis man gerne vil have det.

    Ja, synes netop oss min ser ud som om han halter nogen gange, og han snubler oss af og til smiley
    - Jeg har kendt hans mor siden hun blev født, og hun havde virkelig ingen gang indtil hun blev 3-4 år. Men så skal jeg oss love for at den blev fin smiley Så han skal nok få en fin gang om nogen år smiley Når kroppen lige passer sammen med benene osv smiley

    Tak, han har fået det meget bedere og han har ikke feber eller noget smiley Det er bare dejligt. Han ser også mere tilpas ud nu, og går at driller de gamle heste lidt.


  • #22   11. aug 2010 Ja smiley Romanov er oss bare en vildt lækker hingst synes jeg! Så de skal nok blive fine smiley

  • #23   12. aug 2010 Min er ca 152 cm høj lige nu. Han er vokset helt vildt i løbet af sommeren smiley Så tror han bliver omkring 170+ høj. Hans mor er 174 og hans far 170.
    Alle siger oss han ser så høj og langbenet ud, men tror nu han er meget normal af en 1 års.


Kommentér på:
Kastration - er det normalt ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce