{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.370 visninger | Oprettet:

Trailer problemer? {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug virkelig brug for hjælp! Min ene hest, gider ikke at gå i trailer. Han har altid bare gået direkte op, men så skulle han i tilridning, og siden dengang har han ikke ville op.
Jeg har trænet en del trailer-træning med ham, og han er også begyndt at gå længere op. Men det er som om, at han ikke helt forstår hvad han skal? Ligeså snart han kommer op i traileren, går han hurtigt ud igen.
Jeg overvejer meget kraftigt, at få en ud som ligesom kan hjælpe mig vidre, men jeg kender ikke rigtig nogen? Kender i nogen i Aalborg området, som kan hjælpe?
Og har i selv en hest med traileproblemer, eller har i haft? Og hvad gjore i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailer problemer?
  • #1   25. mar 2013 Det kunne være jeg skulle investere i sådan et, da vi har flere heste der ikke vil i trailer. smiley

  • #2   25. mar 2013 Min mors vallak er også en værre skabe-prins når der skal læsses, men han er from som et lam når først han er lukket inde. Jeg gjorde det at jeg gav ham rebgrime på, og han måtte kun kigge i retning af traileren. Man må absolut ikke trække hesten i en rebgrime, men den er effektiv til at lægge et tryk hvis man kan time det LIGE inden hesten vender væk eller "hopper". Når hesten er afslappet der hvor den står, er trykket også en fin måde at få den til at tage et lille skridt frem, hvorefter man igen giver den ro til at slappe af (men hold hovedet fremad mod åbningen).

    Jeg gjorde så også det at der var godbidder for hvert skridt han tog ind i traileren, og mad i en spand når han var endeligt oppe. Det tog halvanden time den ene dag, en halv time den anden dag, og 10 minutter den sidste dag - så gik han bare lige op og ned 10 gange som om han aldrig havde lavet andet.

    Vi lavede så den fejl at køre med ham på tredjedagen (skulle på kursus), og vi havde ikke tålmodighed nok med ham dagen efter det (kursus igen, plus en længere historie om at vi var tidspresset da vores bil var brudt sammen og tiden gik med at finde en anden) - han blev tiltagende værre for hver læsning den dag. Det er über vigtigt at man bliver ved og ved med at træne, selvom hesten ikke skal nogen steder... Jeg skal sådan set starte forfra igen, men nu ved jeg hvordan jeg gør.


  • #3   25. mar 2013 Han var i tilridning på Nordjysk ridecenter. Jeg tvivler dog på, at det er derfor. Der gik bare 2 måneder, hvor jeg ikke trailer trænede ham, fordi han var i tilridning. Så han gad ikke med hjem igen smiley

  • #4   26. mar 2013 Jeg vil give Ida Emilie ret, jeg har dig ikke et læssetov jeg bruger bare et longerings tov.. Tror det virker på næsten samme måde! smiley
    Siden jeg har brugt det et par gange, går han bare direkte op!


  • #5   26. mar 2013 Jeg har også prøvet med longetov, men det vil han heller ikke. Han går storset direkte op, vis jeg ligger godbider hele vejen op i traileren, men så når han skal have hovedet op, så bakker han ud igen. Det er så træls!

  • #6   26. mar 2013 Jeg køber et læssereb i morgen, og så må vi se om det hjælper! smiley

  • #7   27. mar 2013 Visa sponser også bare ud af traileren når man skal lukke hende ud, man kunne slet slet slet ikke holde hende.. Vi har nu en trailer med frontudgang! Jeg ELSKER den trailer! alle heste jeg har mødt der har kørt i den har det meget meget bedre med, at kunne gå ud forfra! smiley det er også MEGET nemmere, at læsse af og på alene med sådan en :)!

  • #8   28. mar 2013 Har sidste år haft Torben Andersen ude til min hoppe. Hun vil UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER nærme sig traileren og udviste klart angst-symptomer. Torben kom og trænede og vupti stod hun i traileren, MEN det var ham - så blev det min tur. Tja det endte med en brækket ringfinger - ikke fordi hun var helt tosset, mere fordi jeg tror jeg fik slået min finger ind mod midtstykket da hun (som hun plejede) bakkede hurtigt ud når hun var kommet ind. Jeg fik en veninde til at træne videre med hende og desværre (fordi Torben ikke havde trænet med min veninde) gik det TOTALT ned ad bakke. Jeg talte flere gange med Torben, og han bad MIG om at træne, så da der var gået 3 uger (og min finger blev bedre - havde fået besked på IKKE AT TRÆNE, da der var risiko for en skæv fingerspids (og det har jeg nu - tihi).
    Jeg har ALTID selv været MEGET NERVØS og haft totalt hjertebanken når jeg skulle læsse, så jeg måtte arbejde med at få ro på mig selv også.
    MEN jeg tog lige en kamp med stejlen og skraben og en nægten for at gå ind, og pludselig forstod hun at jeg MENTE hun skulle ind og gik ind. Hun var dog fortsat bange for at stå i traileren - så MANGE MANGE TIMER har jeg stået i traileren med Lögg og bare ventet på at hun skulle blive mere tryg - altså læsset hende, bedt hende blive inde, læsse hende igen med ro hvis hun kastede sig ud osv osv.

    Idag - ja jeg tror nærmest det er løgn - nu går hun lige direkte ind og stiller sig! MEN det er MEGET VIGTIGT at jeg er stabil i min færden og signaler. En anden veninde jeg har prøvede at læsse hende for ca. 3 uger siden. Hun ville gå ind med hende, men der bakkede hun hastigt ud igen. Så stillede jeg mig på rampen lige foran midterstykket og "viste" hende vejen ind og alt foregik med ro og stabilitet og vupti stod hun igen og spiste hø helt rolig. Når hun skal ud har hun tendens til at stresse lidt, men jeg FORLANGER hun først må bakke når jeg giver signal og det skal foregå i langsom tempo. Hvis jeg ikke er tilfreds skal hun gå ind igen og starte forfra - og sådan har jeg fået en stabil måde at læsse min kære ismule!

    LANG FORTÆLLING - sorry, men det jeg forsøger at sige er, at det er en god ide at få en som har god forstand på læsning af heste i trailer ud og få lært hvordan man kan/skal gøre. Jeg er nu helt vild med at læsse ALLE heste og er ALDRIG selv bange mere! Jeg troede ALDRIG at Lögg skulle kunne læsses i trailer, men det går bare så godt også selvom der nogen gange går mere end 1 mdr imellem!

    Pøj pøj med trailerlæsning - og HUSK at hvert minut hver time man investere i at træne til de bliver trygge kommer tilbage så man næsten ikke kan få armene ned igen.

    Har selv lige købt en unghest, som er villig til at få i trailer, men ikke er helt tryg - så når det bliver lidt varmere - ja så vil jeg igen stå mange timer i min trailer og vente på han bliver tryg.


Kommentér på:
Trailer problemer?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce