{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailer problemer.
  • #1   16. mar 2011 Hvis du selv har trailer eller har mulighed for at låne en i en periode, kan du prøve at øve med foder som belønning.
    Jeg har i en uge fodret min haflinger oppe i traileren hver aften. Det er så flere år siden og han ved at han stadig får en lille mundfuld foder hver gang han går i traileren. Jeg har aldrig haft problemer siden. Det er jo så heldigt at haflinger elsker mad.


  • #2   16. mar 2011 Jeg har gjort det samme som Hellis, bare med godbidder og gulerødder, og selvom jeg ikke længere har problemer med mine så får de det også hver gang de går op, så de altid synes det er sjovt at komme op i traileren. Men det kræver meget tålmodighed, men tag et skridt af gangen, dvs. ben op på rampen, så lidt ind i traileren mm. og hver gang den prøver så rose og evt. giv en lille godbid smiley

  • #3   17. mar 2011 Det er ikke så svært at lære hesten at gå op i trailer. Jeg har gjort det med 2 haflingere, hvoraf den ene var rystende ræd for den.

    Det er vigtigt, at du tager det stille og roligt og stiller dig tilfreds med små fremskridt.

    Jeg foretrækker at hesten lærer at gå ind i traileren uden at blive ført. På den måde kan du til enhver tid læsse den uden hjælp, da du altid er bagved hesten.

    Du må gerne slå rumdeleren til siden, så der er bedre plads til den - men når den er længere henne i forløbet, skal den lære at gå ind i venstre side med rumdeleren på plads.

    Du skal bruge enten en rebgrime eller en hingstekæde, så den ikke kan trække i dig. Om du skal bruge pisk eller ej afhænger om hvor tryg din hest er ved pisken. Bliver den stresset af pisk, skal du i stedet bruge et langt reb.

    Du deler læsningen op i 3 zoner:
    Zone 3 er området udenfor traileren.
    Zone 2 er rampen
    Zone 1 er selve traileren (altså kassen)

    Man starter i zone 3, og sikrer at hesten er tryg ved at stå ved siden af traileren, og gå helt hen til rampen.

    Når den er tryg i zone 3, lægger du lidt pres på den (stemme, kropsprog), og forsøge at få den op i zone 2 (rampen). Det øjeblik den tager sit første skridt på rampen, holder du inde og står helt stille uden at sige noget.

    Herigennem giver du hesten fred, og den lærer at det er mere rart at være i zone 2 end i zone 3. Hvis den bryder væk, lægger du igen pres indtil den igen går op på rampen, og holder helt inde.

    Sådan får man den længere og længere op på rampen. Det kan sagtens være, at du den første dag skal stoppe ved rampen - det kan du selv vurdere.

    Når du mærker den er tryg ved zone 2, lægger du lidt pres på,og får den til at forsøge sig med zone 1. Her skal du være tilfreds med bare et skridt ind i traileren i starten. Husk at holde inde med pres når den er gået bare lidt frem.

    Den må gerne bakke tilbage, men så skal du igen lægge lidt pres på den indtil den forsøger sig igen - og så står du helt musestille og giver den fred.

    Efterhånden vil den finde ud af at det er langt sjovere at være i zone 1 end i zone 2, fordi den så får fred - og den vil gradvis bevæge sig længere og længere ind i traileren.

    Hvis den bakker ud af sig selv, skal du stille og roligt starte forfra. Den skal nok blive stående når den er tryg. Du må ikke forsøge at forhindre den i at bakke. Det er både farligt for dig selv, og du kan risikere at få en hest, som ikke tør bakke.

    Det er nemlig lige så vigtigt at den LÆRER at bakke ud, så den ikke går i panik oppe i traileren, og forsøger at vende i traileren (ja - det kan de godt!!)

    Allerede tidligt i din træning skal du lære den at når du trækker den i halen skal den bakke. Et godt tildspunkt at lære den det, er når den har accepteret at gå halvt op i trailerem - men også gerne vil ud, og er klar til at bakke af sig selv. Så kommer du den i forkøbet og trækker den halen. Når den bakker, roser du.

    Du kan også lære den det på staldgangen eller på ridebanen. En godbid når den bakker korrekt forstærker indlæringen.

    Du vil med sikkerhed have den op og stå i traileren efter 2-3 dages træning af ca. 25-30 minutter.

    Det er nødvendigt at have en trailer du kan træne med over en periode på mindst 14 dage. Du skal træne hverdag - og gerne flytter traileren en gang imellem, så den bliver testet i nye omgivelser.

    Efetr 14 dage går den op i traileren uden at blinke og bliver stående indtil du trækker den i halen.

    Hvis du gerne vil høre uddybende, er du velkommen til at ringe på 26 25 24 60

    God fornøjelse


  • #4   18. mar 2011 Mange tak smiley

  • #5   18. mar 2011 Hvis du gerne vil se hvordan man indlærer det - så tjek denne video. Den er på engelsk, men forklarer det virkeligt godt smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=BpuiFp-BhEk&feature=related


  • #6   18. mar 2011 den tjekker jeg lige så smiley

Kommentér på:
Trailer problemer.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce