{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.404 visninger | Oprettet:

Bule/ hævelse efter slag eller spark {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Min unghest har i går fået sig en ret stor hævelse midt på venstre lår muskel. Hævelsen er ca. 10 cm i diameter, og buler ret meget ud. Den er en smule varm og spændt, men kun lidt øm. Han er halt i trav på vesntre bagben, og jeg går ud fra at han må være blevet sparket på fold. Hævelsen væsker ikke.

Hvad skal jeg gøre? skal jeg bare give ham ro, eller tilkalde dyrlæge? Kan det måske være en fibersprængning? skal jeg køle ham eller på anden måde behandle bulen?

Hvis det er et spark, hvor hurtigt vil halthed og bule så fortage sig?

På forhånd tak, Hilsen Marie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bule/ hævelse efter slag eller spark
  • #1   17. apr 2013 Jeg tror at hvis den stadig halter imorgen og er lige så hæved, ville jeg ringe efter dyrelægen, også inden det bliver weekend! :-))

  • #2   17. apr 2013 Jeg kan af egen erfaring fortælle... At min har de sidste par uger er kommet ind fra fold med skiftende hævelser på de forskellige ben! Men det er HELT SIKKERT af spark.
    Og jeg er ved at være rigtig godt træt af det... Men vi har kølet det med almindeligt vandslange-vand og så brugt Blue Horse Hot n' cool. Og det har hjulpet hver gang. Og hvis han ikke halter jamen, så har vi bare lukket ham i ridehuset så han SELV kunne bevæge sig..(ingen tvang der).. Ellers har jeg bare skridtet en masse ture, fordi det kan også tage en del af hævelsen. Følger lige med hvis der skulle komme noget brugbart til mig smiley


  • #3   17. apr 2013 Kan du få fat på ultralyd eller laser, så vil det hjælpe. Begge fungerer til at sætte gang i blodcirkulationen og sprede blødningen. For den skal spredes, ikke samles, som en anden skriver. Hot'n'cool skulle fungere efter samme princip, men kender ikke produktets effektivitet. Men ellers kan du massere blidt på området....Det er i hvert fald sikkert, at du skal have gang i blodcirkulationen for at sætte gang i ophelingen. Så ud på nogle trækketure, hvis den ikke er meget halt......og den må gerne komme på fold, men måske skulle den gå alene et par dage?

  • #4   17. apr 2013 Min er blevet sparket VILDT mange gange! jeg gjorde det at jeg tog en vandslange med helt koldt vand også bare kølede det så længe og ofte som muligt de to første dage efter sparket eller bidet, også kølede jeg det med Hot n Cold indtil det så pænere ud.

  • #5   18. apr 2013 Hej igen smiley
    jeg har i dag haft dyrlæge til ham. det viser sig at han efter et spark har fået en mindre fibersprængning, og en blodsamling. Han er kommet på fold, og haltheden er næsten gået væk smiley Jeg skal behandle ham med noget smørelse, som et let smertestillende og hjælpe med at sprede blødningen. Jeg kan ride ham om ca. en uge igen, hvis han ikke viser tegn på ubehag eller smerte. tak for jeres hjælp.


  • #6   20. apr 2013 køle det,. indtil ømheden har taget sig, også evt massere det, så du holder muskel fiber i gang, og muskelen ikke bliver stiv.

Kommentér på:
Bule/ hævelse efter slag eller spark

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce