{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.057 visninger | Oprettet:

Hvornår skal føllet på fold med resten af flokken? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Hvornår lukker i jeres hoppe med føl ved siden ud til den øvrige flok? Hvis i gør det....

Min hoppe er den eneste med føl, og har i 2009 mistet et 3 uger gammel føl fordi den kom i klemme mellem mor og en 2 års friser hoppe der ville overtage føllet, så er jo sådan lige lidt hmm..

Føllet er en Welsh sec. B hingst, han er robust. Og knap 2 måneder gammel. Mor er ligeledes Welsh sec. B, robust og beskyttende, men med skadet bagben, så hun går ikke så godt.

Den øvrige flok er heste, hopper og vallakker i alle aldre.

Måske er jeg pylleret, men jeg vil jo så nødig der sker mine små pus noget smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår skal føllet på fold med resten af flokken?
  • #1   13. maj 2013 Vi har dem ikke skilt ad længe, kun indtil føllet er nogenlunde stabil på benene og har lært ikke at gå i tråden. Jeg ville stille og roligt begynde at sluse dem sammen smiley

• #3   13. maj 2013 jeg fik et føl i fredags og jeg regner/håber a de går sammen med flokken(2 andre) om 14 dage.... dog er den ene en frieser hingst på 3 år og han virker altså lige lovlig vild efter det

• #4   13. maj 2013 Min hoppe kommer hjem fra hingst her i løbet af ugen, så der skal jeg have taget beslutningen (synes godt nok det er svært smiley )

Indtil nu har de gået på fold for sig selv, men det er der ikke mulighed for når de kommer tilbage, medmindre jeg finder en mark selv eller de skal gå på en kedelig vinterfold, det er jo også lidt træls smiley

• #5   13. maj 2013 mine har altid gået i flok sammen lige fra dag 1 af hvor føllende er kommet til smiley

• #6   13. maj 2013 Vores (stutteriets) føl kommer på fold med de andre føl og følhopper når de er stærke nok i kroppen til at løbe rundt over større afstande. Nogle går med kun mor i tre dage imens andre går en uge før de kommer ind til flokken:-) De kommer ikke til at dele fold med de andre ungheste før sommeren efter 1års dagen. Da går de i en lille indhegning ved siden af de andre nogle dage før de slippes på døgn sammen, og så har de hilset inde i stalden på de andre igennem de sidste ca 9 mnd før det.

• #8   13. maj 2013 Vi lukkede vores hoppe med føl sammen med de andre da han var 1 uge gammel det gik/går super godt. smiley

• #9   13. maj 2013 Jeg har endnu ikke lukket mit føl sammen med flokken endnu. Han blir 2 mdr her D 25 maj. Men gør det snart da hoppen ser ud til at hun meget gerne snart vil sammen med de andre. Og det blir intet problem at lukke dem sammen. Så inden længe går de sammen. Føllet og hoppen går endnu ikke på døgnfold men kommer ind om natten. Resten af flokken går ude på døgnfold. Så det blir nemmere når de også skal på døgnfold.

• #10   18. maj 2013 Når mor og føl er klar altså ca 1 uge gammel, bliver den roligste hest fra flokken lukket ind til dem et døgn så mor danner rang og respekt. Det er vigtig at øge flokken gradvist hvis mor ikke er en frembrusende dame, der er højt respekteret flokken. Dagen efter skiftes denne hest ud med den næste som også går et døgn med mor og føl. Dog har vi altid tidligere føl inde først så mor lærer hendes plage at nu er der en ny at passe. Når mor har den anden hest alene sammen med føllet styrer hun hvornår den anden hest må sige hej og om eller hvornår hesten er værdig som tante eller onkel.
    Det er sådan vi gør og det fungerer super godt.
    Hoppen foler på et græsstykke ved siden af flokken.

Kommentér på:
Hvornår skal føllet på fold med resten af flokken?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce