{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.546 visninger | Oprettet:

Meget stresset hest - hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}

Hej hestegalleri, håber i har to minutter med gode råd for jeg er ved at være temmelig nervøs over min hoppes adfærd...

I januar fik jeg hende med på ridecenter hvor hun hele tiden har været stresset - dog kun <b>periodisk</b>. Hun gik med træningshestene så hvis der blev flyttet en hest eller hvis der kom en ny hest ville hun blive stresset en uges tid og så vende tilbage til "normalen". Overvejede flere gange at sende hende hjem - men så faldt hun jo til ro igen og ja, så har jeg altså beholdt hende derude...

I sidste uge (torsdag) kom hun så "hjem" (til et nyt opstaldingssted men hvor der er mere ro på). Hun går på en mark med græs sammen med min anden pony (som hun har gået på fold med i mange år) men nu er det bare kolideret fuldstændigt.

Hun har været der i en uge nu og hun løber bare frem og tilbage langs hegnet - både dag og nat. Hver gang jeg kommer (en gang dagligt - har en times kørsel hver vej) er hun svedt og viser meget tydelige tegn på stress (udvidede næsebor, store øjne hvor jeg til tider kan se en hvid kant, hovedet højt) og så kan hun overhovedet ikke stå stille i mere end 2 sekunder ad gangen.

Hun har tabt sig meget den sidste uge - og hun vil ikke spise mere end en mundfuld af sit foder, så skal hun gå igen.

Jeg har købt wrap til dem nu i håb om at hun så spiser lidt af det også (og får andet end græs som forhåbentligt kan fede og "lokke" hende til at stå mere stille).

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre?
Hun laver selvfølgelig ikke noget - andet end at løbe rundt. Det er hjerteskærende at hun bare løber rundt og udlejer siger også at de kan høre hende løbe frem og tilbage om natten. De går tit over og nusser lidt med hende og så er der en smule mere ro på men hun vader stadig rundt smiley

Lige nu laver jeg ikke noget med hverken hende eller ponyen - havde taget ponyen ud for at longere lidt en dag (på en anden fold) men da gik hun fuldkommen i selvsing og galopperede rundt, så lige nu forsøger jeg bare at give dem mest muligt ro og så vasker jeg (selvfølgelig) Flicka med koldt vand og "bader" hende i insektspray for at være sikker på at dét i hvert fald ikke generer hende.

Har overvejet at ringe til min dyrlæge - men tænker at hun jo ikke kan gøre noget.

Grundet den megen stress på ridecenteret har hun fået dårlige hove - vi har fundet flere jordpakninger som formodentligt skyldes at hun ikke har kunnet optage sine mineraler ordentligt (derfor har jeg også købt hippolyt tilskudsfoder som skulle være let optagelige mineraler som skulle skabe hurtig balance i systemet - men det hjælper jo ikke nu hvor hesten ikke vil spise sit foder)

Jeg har før prøvet urter til stressede heste - men synes ikke de har haft effekt (hverken på Flicka eller andre).

Nogle gode bud? Bør jeg ringe til min dyrlæge? Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre... Kunne acceptere en smule stress når hun kun har været der en uge - men hun plejer ikke at reagere så voldsomt på foldskifte og hesten løber jo fysisk 24/7 - dét synes jeg er for meget selvom der kun er gået en uge.

Håber i har nogle ideer smiley

Mvh Frederikke

(OBS: Hendes føl på 2 står opstaldet få km væk - ved ikke om hun kan høre/lugte/mærke ham? - Hun søger konstant i den retning)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Meget stresset hest - hvad gør jeg?
  • #1   4. jul 2013 Jeg er nok ikke den bedste hjælp, men hvis det ikke er for længe siden hun blev taget fra sit føl kunne det måske være derfor, at hun søger i den retning. måske kan hun høre ham en gang i mellem, men som jeg sagde til at starte med jeg ved ikk om jeg kan være til særlig meget hjælp smiley

  • #2   4. jul 2013 Han er bare vænnet fra - da han blev 9 måneder skilte jeg dem af (med 25 km afstand) i 6 måneder og efterfølgende har de gået på fold op til hinanden (han var hingst indtil for 2 måneder siden :)) og så har de ikke gået sammen siden december igen.

    Men overvejer også selv om hun kan høre ham og derfor synes at han mangler...


  • #3   4. jul 2013 Min hest er en hest der har været med alle steder men har dog al den tid jeg har haft ham stået hjemme hos min mor, sammen med 1 hoppe og 1 vallak.

    da jeg så måtte flytte hjemme fra flyttede han med, fandt det her fantastiske opstaldningsted, hvor han kom til at gå på fold om dagen med 4 andre vallakker og i løsdrift om natten med en hoppe og to shetter vallakker.

    Jeg har aldrig i mit liv haft en så stresset og utilpas hest, han løb frem og tilbage langs hegnet spiste ikke begyndte at væve, kunne ikke håndteres af andre end mig. og han gik så hen og blevet skadet så han stod stille, og min hest trives ikke med at bare stå.

    tog han ud af løsdriften og i boks, der faldt der så meget ro på, men så snart der skete noget vævede han eller kastede sig rundt i boksen.

    Der gik 9måneder før jeg havde min hest igen, og det krævede meget arbejde. jeg skulle være 100% for ham når jeg havde med ham at gøre, og der skulle være faste rammer HELE tiden ellers stressede han.
    i stalden skulle der være ens rutiner hverdag ellers kunne han ikke håndtere det og blev "farlig"

    Det hele har ændret sig nu da han går sammen med 2 hopper og to vallaker, han har styringen, og der er faste rutiner hverdag.

    mit råd er, tag hende i hænder, og kræv hendes opmærksomhed, gør hende mentalt tret, og så ellers bare giv tid


  • #4   4. jul 2013 Mitch:

    Det er godt nok også en større omgang da smiley

    Jeg har lige kontaktet min dyrlæge og så snakker jeg lige med hende -overvejer lidt longe i dag. Kan jo altid stoppe igen hvis det ikke virker at all, men måske det kan give hende lidt at tænke på.


  • #5   4. jul 2013 Det har været langt og hårdt, men det har givet mig en masse og min hest er blevet mere stræk mentalt.

    håber du finder en løsning.

    Ville mene mere mental træning hvor hun selv skal tænke lidt, ville være guld vær også


  • #6   4. jul 2013 Tak skal du have...

    Synes godt nok at 6 måneder er langt tid allerede - hader at se hende sådan :s


  • #7   4. jul 2013 Prøv med noget massage - evt-. med lavendelolie, da det har en beroligende effekt på heste, når det masseres ind i huden - held og lykke med det smiley

  • #8   4. jul 2013 Har snakket med min dyrlæge som siger at jeg ikke skal tænke i retning af urter / tilskudsfoder - det er slet ikke relevant på nuværende tidspunkt. Skulle det komme på tale har hun nogle ting hun vil anbefale. Lige nu skal vi bare finde ud af hvad der generer hende - først har vi lukket hende på et lille stykke så hun ikke kan bruge så meget energi på at løbe og så skal jeg have føllet flyttet derhen snarest og se om det hjælper. Hjælper det ikke skal jeg ringe til min dyrlæge igen og så må vi lige snakke om hvad der kan gøres.

    Brugte 30-45 minutter på jordarbejde i dag og i den tid fik hun da spist en smule Wrap og om ikke andet kom hun da ned i tempo i den tid, så lidt har vel også ret...



    Rose: hesten står ikke stille til at hun kan tage en mundfuld foder - får vist ikke meget ud af at forsøge med massage selvom det helt sikkert havde været godt til endes muskler (som jo helt sikkert er ømme ovenpå alt det løberi smiley )


  • #9   7. jul 2013 Min fasters gamle hest blev flyttet rigtig meget rundt på, og det er jo tydeligt at det ikke er sundt for heste. Men et godt råd: Hesten kan mærke hvis du er anspændt. Du skal tage det helt roligt omkring hende, ikke være voldsom eller noget. Vi masserede også hendes gamle hest og det hjalp ikke meget, men det er jo altid en start. Det handler om at være rolig og ikke gå i panik, for hesten reagerer på hvordan du gør. Ligesom i naturen. Er føreren urolig, bliver resten af flokken det også smiley

  • #10   8. jul 2013 Når hesten går selv påvirkes hun jo ikke af mig - desuden var der mest ro på når jeg gik med hende i et tov smiley

    However der er kommet fint ro på nu de går på lille mark - lader dem gå der lidt endnu inden jeg ser om hun kan håndtere at komme ud på den store fold igen smiley


Kommentér på:
Meget stresset hest - hvad gør jeg?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce