{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fede foder til fuldblod
  • #1   15. aug 2013 Går stærkt ud fra den er grundigt tjekket for orm?
    Hvorfor er den 100 kg undervægtig nu? smiley
    Går den på græs?


  • #2   15. aug 2013 Har selv fuldblod og den sidste skulle også tage 100kg på. Jeg har super god erfering med Risklidpiller, horsespeed, Hestekraft Ekstra og olie. + naturligvis alt det wrap som den kan spise.

  • #3   15. aug 2013 De der risklidpiller... Hvad er det for nogle?

  • #4   15. aug 2013 Majsflager

  • #5   15. aug 2013 Crazy skal prøve at finde et link til dig. Men det er super godt til opfedning og muskelopbygning.

    Kalvevalse er også super godt og billigere. Lad dig ikke forskrække af navnet. Der er intet i en hest ikke må få.

    Varmebehandlet majs er også en mulighed, men er ikke nok til en fuldblod der skal tage så meget på.


  • #6   15. aug 2013 (link fjernet)

    http://www.brogaarden.eu/Heste.527/Equi-Jewel-20kg.36940.aspx

    Andre muligheder:

    http://www.brogaarden.eu/Heste.527/Build-Up-mix-20-kg.30685.aspx

    http://www.brogaarden.eu/Heste.527/Barley-Rings-15-kg.30676.aspx

    Men den foderplan jeg skrev i første indlæg er den jeg har haft mest held med. Enkeltestående fodermidler har ikke kunne gøre det.

    Hvad får den nu?


  • #7   16. aug 2013 Han er tjekket for alt. Han var undervægtig da jeg fik ham.

  • #8   16. aug 2013 Må man give risklid sammen med Linamix? Og så det alm. foder selvfølgelig... Har også en fuldblod stående der gerne må tage lidt på, og ikke må tabe sig til vinter...

  • #9   16. aug 2013 Okey.. Tænkte mere om du vidste hvorfor han var blevet så undervægtig smiley
    Du må ikke give ham 6 dl olie om dagen, de kan slet ikke optage så meget pga manglende galdeblære og risikerer istedet han får diarre eller ikke optager det næring han skal... 3 dl er længe fint, og hvis man absolut vil give mere, skal der e-vitamin tilskud til..
    Yderligere håber jeg du har trappet ham op på den olie over en længere periode??

    Hvis han er alm fuldblod bør han veje ca 500 kg, og går ikke ud fra han er i andet end max let arbejde, derfor skal du ikke give ham mere end 1,5 kg Horsepro Unik om dagen, ellers roder du med vitamin-mineral balancen og kan derved fodre ham tynd, så at sige..

    Vil sige du gør alt det rigtige med ad libitum wrap, dog ville jeg erstatte ½ kg af lucernen med fiberpillerne, som jeg så ville give 1,5 kg af....

    Så optimalt set ser hans dagsfoder ration således ud:

    1,5 kg Horsepro Unik
    1,5 kg fiberpiller
    500 gram lucerne
    3 dl olie

    Fordelt på 2 måltider går det an, da det kun er Horsepro Unik der er kraftfoder.... Udover det, giv det tid... Har selv haft 2 rene fuldblods, så ved hvad jeg taler om når det kommer til at finde det rette huld på dem smiley


  • #10   16. aug 2013 Ok, tusind tak Jeanette smiley

  • #11   16. aug 2013 Ja man må godt bruge Linamix sammen med risklidpiller samt dens normale foder.

    Og ja man må kun give 3 dl. olie pr. dag. Men linamix er også en god mulighed som er baseret på olieholdige frø som hørfrø.


  • #12   16. aug 2013 Husk at fiberpillerne skal opblødes når man giver meget af det. Men dette har jeg ikke haft god erfaring med til opfedning. Tvært i mod.

    Og at det både anbefales til ponyere der skal tabe sig el. ikke må tage på, og så til heste der skal tage meget på er mig en gåde. Det er jo to fuldstændige modsætninger. Så fiberpiller ville jeg ikke anbefale til opfedning og slet ikke når den skal tage så mange kg. på.


  • #13   16. aug 2013 Lene: Horselux Fiberpillerne virkede nu til ug for mine 2 fuldblods, samt for mange andre jeg kender der bruger disse.. Det giver skam ganske god mening når man ser på MJ-FE man tilfører med disse fiberpiller, samt de gode fibre optimerer fordøjelsen og dermed optagelsen... Og Fiberpiller SKAL ikke opblødes, men det anbefales til, især, de forslugne heste..

  • #14   17. aug 2013 Jeanette men det giver stadig ingen mening at de også bruges/anbefales til overvægtige heste. Ved godt det så er i små potioner, men afligvellet.

    Og jo i store mængder skal fiberpiller opblødes da de ellers kan give spiserørs forstoppelse/kolik da de svulmer op.

    Fra Miljø foder.

    Foderet kan udfodres tørt, men bør ved større portioner opblødes, grundet dets indhold af roefibre, der kan absorbere betydelige mængder vand fra tarmen.

    Dosering: Tør. Max 0,5 kg pr måltid til en stor hest
    Opblødt. Max 1 kg pr måltid (i tørvægt før opblødning) til en stor hest

    Så giver man menere end ½ kg. skal det opblødes lige som roepiller.

    Og jeg samt mange andre har stik modsatte erfaring end dig.


  • #15   17. aug 2013 Og der er kun 4% råfedt i. Ikke meget i min verden samt 88 FE pr. 100kg. Man kan få andet fodere der er mere fedene end fiberpiller.

    Men for at skæere ned på evt. korn er det jo helt fint og til at få fiber.


  • #16   17. aug 2013 Det er lige som roepiller, også godt til de nøjsomme pga mængden ved opblødning smiley

    Og nej, jeg ved godt hvad miljøfoder skriver, det bør opblødes ved mere end 500 gram pr måltid, men der er samtidig forsket på om det reelt er nødvendigt at opbløde roefibre og det antydede at det ikke er nødvendigt....Så man skal ikke opbløde dem, man kan, men jeg har endnu ikke oplevet en hest få problemer trods mere end 500 gram pr måltid..

    Har du regnet på MJ også? Og det er jo ikke kun dem du skal kigge på, men de gode fibre der optimerer hele systemet og dermed optagelsen af næringsstoffer=fedt... De virkede for mine heste som sagt, og til dem jeg kender der bruger dem....


  • #17   18. aug 2013 Enig med Jeanette , fibrepiller er rigtig gode til opfedning, eller heste der er svære at holde huld på, især sammen med koldpresset rapsolie.
    Har selv rigtig gode erfaringer med dem, og så er det jo samtidig et stort plus, at de er fyldt med gode fibre til at holde maven og tarmene i orden, + de kun har 2-3 % stivelse.
    Man finder ikke mange andre stivelsesfattige produkter, med så mange fe.

    Vil dog være ret varsom med at give fibrepillerne tørre.
    Min shire på 1022kg. har haft spiserørsforstoppelse pga. fibrepiller udforet tørre a 500g.

    Ellers kan jeg også anbefale ERS fra brogården, evt. sammen med linamix.
    ERS har endnu flere fe, og lav stivelse, et godt foder, jeg har været glad for, men prisen er også derefter ; (

    Ville nok også vælge at fodre 3 gange om dagen, synes det er store portioner af gangen, selvom det godt lige kan gå an.
    Men hesten optager bedre fodret ved mindre portionen af gangen.


  • #18   23. aug 2013 En konkurrenceheste må max få 1 dl/100 kg kropsvægt/dag. Dette svarer til max. 5 dl/dag for en hest på 500 kg. Ved denne dosering anbefales det at supplere med ekstra E-vitamin.
    Typisk er det dog tilstrækkeligt med ca. 3 dl olie/dag – fordelt på 3 måltider. Ved denne dosering, er det ikke nødvendigt at supplere med ekstra E-vitamin, hvis hestens behov er dækket i den daglige fodring.
    Hesten skal som nævnt vænnes gradvist til denne mængde olie – der går op til 12 uger før hesten fuldt kan udnytte energien i olien. Efter en måneds pause går der igen 10-12 uger før man ser effekt.
    Kilde: http://www.brogaarden.eu/Vores-mange-artikler.184/Olie-til-heste.80.aspx


Kommentér på:
Fede foder til fuldblod

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce