{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.160 visninger | Oprettet:

Føl og dækken? {{forumTopicSubject}}

Jeg hjælper en familie med deres heste, og nu har de fundet et spørgsmål, hvor jeg simpelthen er rigtig meget i tvivl om hvad jeg skal råde dem til!

Sagen er den, at de for 2-3 måneder siden købte en hoppe med et føl på et halvt år. Efter en lille måneds tid, satte føllet sig fast i hegnet med det ene bagben, og de har derfor begge stået i boks i snart to måneder, uden at måtte komme på fold (hoppen bliver gået med eller longeres en halv time om dagen), og udsigten siger minimum 14 dage mere i boks.
De står på en rideskole i en isoleret, dog ikke opvarmet, stald.

Det store spørgsmål kommer så her.
Når føllet om 14 - en måned, kommer ud og fra den ene dag til den anden skal i løsdrift, bør man så give den dækken på?

Jeg er ret meget imod at føl og plage skal have dækken på eller klippes, men det ville også være "uhesteligt", hvis den blev syg af at komme ud i regn og blæst og kulde, og skulle stå i boks 24/7 igen pga sygdom.

Hvad ville i gøre?
Give den dækken på? I så fald, hvad ville i putte på? 100-200g i første omgang?
Den har slet ikke tegn på, at den er ved at sætte vinterpels.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl og dækken?
  • #1   9. sep 2013 Nej, det ville jeg ikke.. Ville hente og se om den begyndte at fryse, også ville jeg evt. smide et regndækken på.

  • #2   9. sep 2013 Se tiden an... Hvis den fryser, så giv den noget på, hvis ikke, så lad den endelig være smiley

  • #4   10. sep 2013 Jeg er meget imod at gi en så ung hest tøj på. Man hæmmer deres bevægelsesfrihed og derved deres vækst

  • #5   10. sep 2013 Huha jeg synes det er svært! smiley
    Hård start for sådan en bette en!

    Nå men jeg må hellere sige til dem, at de kan vælge at give den regndækken på, og senere et lidt tykkere et, men at de skal vide, at det kan være lidt væksthæmmende, og at den måske altid skal gå med dækken.
    Eller at de kan vælge at give det et forsøg uden dækken (hvilket jo ville være bedst, hvis det kan gå), og håbe på den ikke bliver syg.
    Og så selv lade dem træffe valget.

    Tak for jeres råd smiley


  • #6   10. sep 2013 Er man lidt opmærksom på sin hest kan man altså godt give forsøget uden dækken uden at hesten nødvendigvis bliver syg.. Hvad gør de med hoppen? Hvis føllet er 7 måneder hvorfor har de så ikke valgt at vænne den fra og lukke hoppen på fold et par timer?
    Selv hvis hesten bliver lidt snottet behøver den ikke komme på stald hele døgnet.. Mit råd er at give forsøget uden dækken og evt. hvis muligt trappe den op i "udetid".. Det er slet ikke ideelt at føllet står så længe i boks, skade eller ej, det er også væksthæmmende - mere end dæknet ville have..


  • #8   10. sep 2013 Claire: Ih mange tak ! Det vil jeg helt sikkert gå videre med ! smiley

  • #9   10. sep 2013 Regndækken holder den kun tør - ingen varme i overhovedet. Et regndækken får pelsen til at ligge sig ned, og derved kan de ikke holde varmen i et regndækken. Hesten har fine små muskler aller yderst så den kan ligge pelsen ned og op alt efter om det er koldt......det kan den ikke med et regndækken på en meget kold dag.

    Vil sige det kommet meget an på hvad det er for en race. Vi fik vores araber blanding da hun var 5 mdr og hun satte kun lidt pels - men vi lagde ikke dækken på, for med de andre vi har som ikke bliver klippet er de alle gode til at få det vinterpels de har brug for.

    Men vores måtte vi ligge overgangs og senere vinterdækken på, da hun stod og dirrerede/rystede af kulde og det går jo ikke. Hun nåede endda og få en omgang lungebetændelse....så nu tøver jeg ikke med at ligge dækken på en frysende hest...selvom jeg også er imod at et føl/plag har dækken på....men det kan være nødvendigt.

    Hvis vejret er skiftet meget om 14 dage, når den skal ud - så tror jeg simpelthen at jeg ville ligge et overgangsdækken på....jeg ville ikke turde, bare at lukke den ud uden. Den har jo overhovedet ikke haft en chance for at tillægge sig mere pels....men hvis det stadig er lunt ville jeg vælge at se tiden an....

    En anden detalje er også hvor længe de skal være ude og om de har mulighed for at gå i læ, og om de kan gå i tørvejr hvis det skulle regne....så der er nok ikke kun lige et entydigt svar....det kommer meget an på vind og vejr samt de forhold den er opstaldet under på foldene.



  • #10   10. sep 2013 Dorte: Mange tak! Det betyder bare så meget, at høre fra folk, som faktisk har stået i situationerne, og hører deres erfaringer på både godt og ond!
    Vi ser tiden an, og jeg forklare dem risicirene ved de forskellige ting smiley


  • #11   15. sep 2013 Hej vil lige sige fik et sent føl sidste år som jeg gav dækken på hvad der ikke er sket det mindste ved og gør det igen i år når vejret er til det ??og han er vokset og alt hans mor haved også dækken på efter han var født.

  • #12   15. sep 2013 Mange tak smiley
    Dejligt med erfaringer. Det betyder meget!


Kommentér på:
Føl og dækken?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce