{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.023 visninger | Oprettet:

Adfærdsændring hos hest :-( {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Det handler om min egen hest, som de sidste par måneder ikke har kunnet efterlades i vandspiltovet, uden hun kommer helt op at køre.

Hun er en dame med energi, hvilket vil sige, at hun sjældent står og hænger med hovedet når vi sadler op, jeg muger ud osv. men at hun godt kan skifte lidt med hvilken side af vandspiltovet hun vil stå i.
Hun har altid kunne stå i spiltovet mens jeg har ordnet boksen, ryddet op, fundet tingene frem osv., men det er KUN de sidste par måneder den er blevet anderledes.

Det handler som sagt om, at hun stresser op når jeg går og hun ikke kan se mig. Fx når jeg skal ud i sadelrummet efter ting, selvom det kun tager 1 minut.
Hun tøver ikke med at gå i stalden og gå ind i vandspiltovet, og står som hun plejer under strigleturen. Hun har det dog med at skifte side hver gang jeg går ud af spiltovet, men det er ikke nyt.
Forlader jeg hende, kører hun helt op. Hun står og skraber og banker med forbenene, går fra side til side og frem og tilbage, "hopper" lidt og slår med hovedet, og de værste dage kan hun lægge an til at ville rejse sig. Desuden skider hun flere gange i løbet af opsadling. Det lyder så voldsomt, at flere i stalden har været ude og hente mig eller gået op til hende, for at berolige hende.
Så snart jeg er tilbage falder hun egentlig ned igen med det samme, men kan stadig godt reagerer ved at gå meget fra side til side.

Hun får meget sjældent godbidder osv. når hun står i vandspiltovet, hun gør det uanset hvilken stald hun står i, og uanset om det er før eller efter ridning.
Hun er ikke anderledes under ridning, og jeg er virkelig bange for at hun ender med at ødelægge sine ben pga. det banken med forbenene. Smeden ringede og kunne se ændring på hendes slid på skoene, og spurgte om hun var begyndt at skrabe...
Ingen ændring i foder eller den daglige rytme.

Jeg har prøvet både at afrette hende, men jeg kender min hest godt nok til at vide, at det kun bliver værre af at gøre det.
Derudover har jeg forsøgt at ignorere hende, men det er bare ikke nemt hele tiden, når opstaldere er bekymret for hende osv.

Jeg har hørt at nogle har haft en "hestehvisker" ude, men jeg ved ikke om jeg er helt overbevist om at det ville kunne hjælpe, og som ansat i en salgsstald med meget lav løn, så er det ikke alt for mange penge der er i overskud smiley

Har I nogle idéer til hvad pokker jeg kan gøre?

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind, og er bekymret og trist over at hun har ændret sig sådan, da der ellers ikke er problemer med hende på nogen måde smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærdsændring hos hest :-(
Kommentér på:
Adfærdsændring hos hest :-(

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce