Fra inde- til udekat {{forumTopicSubject}}
Det ville have været optimalt at spørge på kattegalleriet, men kan ikke huske min kode - så jeg prøver lykken her inde :o)
Sagen er den, at jeg idag har købt mig en 2-årig ikke-kastreret hankat. Han skal dog til dyrlægen imorgen og øremærkes og kastreres. Han har været indekat hele sit 2-årige liv, og synes at det mest optimale ville være, at han kunne komme ud engang imellem. Tror I dette kan lade sig gøre?
Nu skal han selvfølgelig lige komme sig over kastrationen imorgen, og vænne sig til sit nye hjem. Men tror I han ville kunne komme ud et par timer om dagen engang, og hvis ja - hvornår kan man prøve, og hvordan og hvorledes?
Håber der er nogle der har nogle gode råd :o)
jul 2005
Følger: 75 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 363 Svar: 2.467
Husk dog lige at vente 14 dage, så han ikke prøver at ''løbe hjem''
Jeg ville personligt bare åbne døren. Og hvis han havde lyst så lade ham rende ud. Som regel er de alt for bange til at blive ude i længere tid
Pøj pøj
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Ville holde ham inde 1 uge - 14 dage, det gør vi også med udekatte. Så ved de hvor de hører hjemme og vender derfor hjem igen ;o). Selvfølgelig er der en chance for at katten smutter, men chancen er mindre hvis den ikke kan formere sig.
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.241
Du må dog ikke sætte den ud lige efter kasterationen. Vent en måneds tid.
Et godt råd er, at tage noget afførring fra kattebakken og sprede rundt på jeres grund, så katten kan lugte noget kendt og ved, at det er der den hører til.
Du må ikke bare lukke den ud - den skal vænnes gradvist til det. Start med at tag den med dig ud i haven f.eks. og så ind igen.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
vi er lige flyttet, de er blevet lukket ud af transport kassen inde da vi kom her og de gik direkte ud, de er her stadig
så ja når den er kommet sig over sin kasteration så bare lad den komme ud
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.109
De første par dage hvor han går ud kan du tage madskålen fra ham nogle timer før. Så er han sulten og du har derfor en bedre chance for at kunne kalde ham ind ved at ryste madskålen.
jul 2005
Følger: 75 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 363 Svar: 2.467
De er skabt til at snuse og lege, gå på jagt og tage fugle.. De vil aldrig kunne få det liv indenfor.
maj 2008
Følger: 43 Følgere: 37 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 959
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 191 Svar: 836
Jeg tror jeg vil vente en måned, og bruge en weekend på det hvor jeg ikke skal i skole. Vil indtil da give ham faste spisetidspunkter (ligesom min hund), og lukke ham ud når det passer derimellem - så han evt. når at blive sulten og gerne vil ind igen. Det med selen ved jeg ikke rigtig om jeg er til. Men kunne godt prøve, at ligge noget grus og hans høm-høm på terrassen i en bunke - det der med at sprede det, lyder lidt voldsomt
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Fordi når man først har set en kat hygge sig uden for, så er det svært at holde dem inde :o) Alle katte blive skræmte over nye ting, også de der er vant til at være ude - der er jo nye ting der hvor man flytter dem hen.
Det er så skønt og se en kat lege rundt i kornet, komme med en mus, ligge i gårdspladsen og sole sig eller kravle rundt oppe i toppen af et træ.
Det kan man ikke "genskabe" inden for.
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 191 Svar: 836
Fra inde- til udekat