{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.763 visninger | Oprettet:

Avisbud bidt af hund {{forumTopicSubject}}

Nogle her der ved hvad konsekvenserne er, hvis en løs hund bider et avisbud?

Min papfar går med reklamer på de nærliggende gårde, og her til aften kom der en labrador løbende mod ham og bed ham i armen, sådan så han både har fået bidt hul i sin trøje og sin arm.

Jeg har ringet til politiet, som siger at proceduren er, at man tager på skadestuen, og så på politistationen og anmelder.
Desværre er min papfar en stolt gammel mand, så det gider han absolut ikke. Han gider ikke engang tage på skadestuen og få en stivkrampe vaccination.

Hvis det havde sket for mig selv havde jeg klart anmeldt det, og det kunne kun gå for langsomt. Og jeg er faktisk rigtigt sur fordi min papfar er så stædig, for jeg synes altså bare ikke det er i orden.

Har flere gange læst her i forum og folk der er faldet af deres heste grundet løse hunde, har en veninde hvis hest er blevet bidt i benet af løse hunde osv. osv.

Kan ærligtalt ikke forstå at regeringen laver forbud mod bestemte racer, som om det er racen der er problemet??? Problemet er jo at folk ikke kan styre deres hunde! Nogen folk, selvfølgeligt ikke alle.

Altså vi har selv hund, så det er ikke fordi jeg ikke kan lide hunde.

Men den uansvarlige måde folk vælger at have hunde på, kan dog bringe mit pis i kog.

Hvad er jeres holdninger til emnet`(Kan mærke jeg har brug for at snakke om dette, da min papfar bare har lukket af og ikke er til at hugge eller stikke i, og jeg er sådan en der bliver ramt dybt når jeg synes noget er uretfærdigt)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avisbud bidt af hund
  • #1   25. okt 2013 PS. Gider fandeme aldrig selv at blive gift, hvis alle mænd er så pokkers stædige.

  • #2   25. okt 2013 Wooooow - chill!!

    Det kan være at hunden er stukket af og de faktisk er ansvarsfulde ejer. Holly har haft en lille periode hvor hun gik amok på hvalpe, og hun stak desværre fra os et tidspunkt - men derfor mener vi jo ikke det er okay, og vi lader hende hellere ikke komme i kontakt med hvalpe, da vi kendte til problemet.


  • #3   25. okt 2013 Lige et indkast: Grunden til, at de hunde der er blevet ulovliggjort, er ulovlige, er fordi de som oftest stammer fra lande, hvor de bliver brugt til f.eks. bjørnejagt og andet, hvor de skal angribe. De fleste af hundene på listen er der ikke voldsomt mange af i Danmark alligevel.

  • #4   25. okt 2013 Jasmin; Den var ikke stukket af, den rendte løs rundt på gårdspladsen. Og min papfar bliver jo ligesom nødt til at stige ud af bilen, for at aflevere reklamerne i deres postkasse/rør, der er hans job.
    Og ejerne kom hverken ud, kaldte hunden til sig, eller noget som helst.

    Altså de skal bare være lykkelige for at han er så stædig, for havde det været mig, havde jeg anmeldt det, og det kunne kun gå for langsomt.

    Synes ikke rigtigt der er noget at "chille" over der, som hundeejer har man et ansvar - og det synes jeg efterhånden der er rigtigt mange der ikke lever op til!


  • #5   25. okt 2013 Sandra - men der er stadig MANGE.

    Og nej det er ikke derfor de er blevet ulovlige smiley


  • #6   25. okt 2013 min mormor havde en hund som "bed" en cyklist (hunden var løbet ud af haven og løbet efter en cyklist og hoppet op af hende så hans tænder havde ramt hende i armen eller noget, flink og rar hund som aldrig ville bide)

    Det er rigtig nok at han skal på skadestues osv. som politiet siger, og så bliver hunden politianmeldt.
    Min mormor fik af vide at han (hunden) skulle gå i lænke, og hvis det skete igen så aflivning, mener jeg


  • #7   25. okt 2013 Mht. ulovlige racer, så har jeg ikke forstand på det, vi har en fredelig lille Westie, men har da en veninde der har en hund som er "på listen" - og han er bare det roligste, sødeste, mest velopdragne væsen der findes.

    Synes uanset hvad at det ikke burde handle om race, men om opdragelse. Nu var det jo en ganske almindelig labrador, der helt uprovokeret bare angreb min papfar.


  • #9   25. okt 2013 Nanna, jeg er ærgerlig over at min papfar ikke vil anmelde, virkeligt, virkeligt ærgerlig... Men det er jo desværre hans eget valg.

  • #10   25. okt 2013 Ukrudt foregår ikke så let?????? Hvad fanden er det for en kommentar at komme med Arne???

  • #11   25. okt 2013 Jeg har en hund (dvs har haft, han er faktisk endelig 'rask' nu) som har været fremmed hadsk. Igennem telepati her vo fundet ud af årsagen og det er derfor væk nu. Derfor kan jeg tale lidt for modparten som hunde ejer i stedet.

    Har haft en mor og datter på 'besøg', midt inde på vores gård, fordi de ville klappe hestene, og min hund var på det tidspunkt ustyrlig og knurrede gevaligt af fremmede (bed dog aldrig, har angrebet en person, men han angreb også mig så bad luck).

    Moderen blev tosset over at jeg havde min hund løbende frit PÅ MIN GÅRD! Så må hun da smutte, har ikke bedt hende træde ind her. Det samme sagde politiet til hende da hun ville anmelde min hund. Hun var trods alt den eneste der havde begået en ulovlighed.

    Nu ved jeg ikke om din papfar som avis bud, kommer helt ind på grunden, for ved os har vi den der avis pæl ude ved vejen.
    Personligt hvis jeg var blevet BIDT, havde jeg meldt det. Jeg er opvokset med at en hund der bider skal aflives...


  • #12   25. okt 2013 For det første, nu du nævner listehundene - for nogle af hundenes vedkommende, handler det i høj grad om gener og deres instinkter - og så derudover også ejerne. Men nogle af de hunde har bare lettere til aggression end andre, fordi de er avlet til kamp og har en fysik, der gør dem mere egnet til det - fx et kraftigt bid. At de fleste af dem så kan blive gode hunde, med den rette ejer, er en anden sag. :o) Men det handler altså ikke kun om opdragelse, det handler også i høj grad om gener.

    MEN at hunde løber løs og bider, behøver ikke betyde, at ejerne er uansvarlige. Den kan være stukket af fx. Nu ved vi jo heller ikke præcis hvad der er sket, så den kan måske have følt sig truet, og derfor bidt fra sig. Måske har den også givet faresignaler, som din papfar har overset eller ikke kendte til, og derfor har han overtrådt hundens grænse. Vi ved det ikke, du ved det ikke, og måske ved din papfar det ikke engang. Så at stemple dem som dårlige hundeejere er ikke helt på sin plads. :o)

    Og hvad jeg ville have gjort - jeg ville nok umiddelbart have kontaktet ejerne. Måske kender de slet ikke til problemet. Måske tror de, at hunden er forsvarligt lukket inde i haven, men at den har fundet et smuthul, og derfor - uønsket - render frit rundt. Måske ved de ikke, at den kan være aggressiv. Så jeg ville kontakte dem og forklare problemet, og så har de mulighed for at gøre noget ved det. Hvis de går totalt lodret og nægter alt, så ville jeg klart anmelde det - og selvfølgelig informere dem om, at det bliver anmeldt.

    Jeg har nemlig selv gjort mig de overvejelser, da jeg var avis- og reklamebud i 4 år.


  • #13   25. okt 2013 DD jeg ved ikke hvor postkassen eller røret eller hvad de nu har befinder sig henne på lige netop den gård, men han er ikke gået længere en dertil hvor røret er. Det kunne aldrig falde ham ind, ikke pga hunden, men pga netop det med at komme ind på andre folks ejendomme.

    Over til postkassen skal han dog, men de er jo som regel et stykke væk fra selve boligen, når det er ude på landet.

    Jeg er nemlig også opvokset med at hunde der bider skal aflives, og stod det til mig blev den det også - det står bare desværre ikke til mig.


  • #15   25. okt 2013 CTS - ja, det kunne man selvfølgeligt også godt gøre. Især fordi han jo skal derhen igen næste gang han deler aviser.

    Tror dog desværre hverken jeg får ham til det ene eller det andet, tror egentligt han er ret ked af situationen, men han har lukket fuldstændigt af og vil hverken snakke med mig mor eller migselv om det.


  • #16   25. okt 2013 Lige med hensyn til hundeloven! Burde de fjerne den fuldstændig og indføre et hundekørekort i stedet fx!
    Og så syntes jeg det er frækt at halvdelen af de racer der er på, faktisk ikke engang har bidt! Der er ikke fundet et eneste bid på halvdelen af dem!!

    Det pisser mig grænseløst af sådan noget, fordi der sidder en flok politikere og er bange for de såkaldte "kamphunde"...

    Af hensyn til din historie!
    Nej det er ikke iorden den bider! Men den kan have været blevet forskrækket, hvis han er kommet sådan pludseligt!
    Den kan have været stukket af og ikke engang høre til gården!
    Det hjælper ikke særlig meget at anmelde de stakkels hunde! Det er ejerne der er noget galt med, det er dem der skal bøde for det. Sku ikke hunden!!


  • #17   25. okt 2013 TS: jeg syntes også at han skulle anmelde det, eller i det mindste oplyse ejerne omkring det.
    Det kan godt være at det "bare" har været en som fungerede som vagthund og har ment at han ikke skulle være der, så er det jo "godt nok" at din papfar er en voksen mand som måske ikke tager det så tungt, men næste gang er det måske et lille barn det går ud over


  • #19   25. okt 2013 Jeg synes, at man skal passe på med at sige, at hunde der bider skal aflives. At bide er ofte hundens bedste forsvar, så det behøver altså ikke at være af aggression, at den bider.

    Der er set rigtig mange eksempler, hvor en blid og rolig hund har bidt i selvforsvar. Fx en arrig, fri hund der kommer en til en rolig hund i snor. Den arrige hund truer og er rigtig hidsig og aggressiv, selvom den rolige hund sender alle tænkelige dæmpende signaler. Til sidst kan den føle sig så presset, at den bider den anden hund i selvforsvar - og hvis det giver sår der skal syes, så bliver hunden der bed, altså aflivet. Også selvom, at den kun har gjort det i selvforsvar, overfor en meget nærgående og truende hund. Det kan også være tilfældet, når en hund bider et menneske.
    Så pas på med at generalisere, og sige at hunde der bider, skal aflives, for der kan være RIGTIG mange grunde til, at en hund bider. Bider den umotiveret og uden varsel, er det dog en helt andet snak.


  • #20   25. okt 2013 Man kan da på ingen måde sammenligne en hund med en hest smiley hunden er et rovdyr, hesten et flugtdyr, de har jo en vidt forskellig adfærd og vidt forskellige grunde til at "angribe"
    smiley


  • #21   25. okt 2013 Bettemus, kender det udmærket godt, de går også mig på nerverne (er heller ikke bange) smiley

    Det er faktisk kommet efter at jeg er blevet rytter, hvor jeg også engang har faldet af grundet en løs hund. Og så er jeg jo også vant til at arbejde med heste, hvor de ligesom forstår principet "personligt rum" - synes godt nok der er mange hunde der ikke fatter dén!! Fx. der hvor jeg rider nu, de har en hund der bare kommer hen og hopper op af en, og viften med arme, bestemt stemmeføring, fatter den en klap af!
    Den er dog ikke aggressiv, med det er bare det der med at man er vant til fx. at vifte heste væk på fold, og så fatter den her hund bare ikke budskabet!

    Eller løse hunde på stævnepladser! (som jeg også har været ude for) Iiih... Ja.. Synes bare nogen gange at der er nogen hundeejer derude, der burde tænke sig lidt mere om....


  • #22   25. okt 2013 Tasha - Men så kan du fx ringe til dem eller tage derud, og fortælle hvad der er sket.
    At din parfar er ked af det over det, kan måske tyde på, at det ikke kun er hundens skyld. Måske har han overtrådt hundens grænse, og måske ved han det godt selv, men fordi han er så stædig og stolt, som du siger, så vil han ikke indrømme det.

    Hvis såret ikke skal syes, så bliver hunden sandsynligvis ikke aflivet, og den har åbenbart heller ikke haft hårdt fat. Det kan tænkes, at det har været en markering, for at sige "nu kommer du ikke tættere på, makker", og så skal der nok ikke lægges mere i det. Sker det igen, så synes jeg helt bestemt, at I skal gøre mere ved det, men start ud med at snak med ejerne. Jeg ville selv blive utrolig ked af det, hvis en af mine hunde slap ud, og kom til at bide nogen (jeg skriver 'kom til' fordi det jo kunne være i selvforsvar, overfor nogen, der går for tæt på), og vedkommende så anmeldte med det samme, uden at komme til mig først. :o)


  • #26   25. okt 2013 Gøg - Jeg er meget enig med dig i, at man burde indføre hundekørekort og mentaltest af hundene - men der er dog visse hunde, jeg er glad for er på listen, selvom jeg ikke ser pointen i dem alle. :o)
    Mange af dem, er der jo næsten ingen eksemplarer af i DK.

    Men man kommer stadig ikke udenom, at nogle hunde har anlæg for at være aggressive, fordi de er avlet til det, gennem mange generationer. Man kan gøre meget for at nedtone det, men man kan ikke træne gener og visse instinkter helt væk. :o)


  • #28   25. okt 2013 Nu kom der lige lidt forskellige svar i mellemtiden....

    Mht. lige netop denne situation. Kom min papfar ud af bilen, gik stille og roligt hen til postkassen. Han larmede ikke, han løb ikke, han... gik bare så normalt som man nu kan gå. Denne hund kom løbende imod ham, og gik til angreb. Han trækker så sin arm til sig (efter den har bidt) og går tilbage til bilen.
    Det er historien, sådan summasumarum.

    Mht. heste... Pyha, det er faktisk også noget jeg har tænkt over! For jeg har en veninde (sjovt, har mange veninder jeg bruger som eksempler i denne tråd :D) men den er nu god nok.. Hun blev for et par uger siden angrebet af en hest på folden.
    Hun gik ud til sin egen, viftede de andre heste væk, da de så var væk, stilede hun sig foran sin hest, for lige at rette dækkenet på den.
    Så kommer en af de andre heste løbende hen imod hende, vender røven til, og sparker hende, ikke en, ikke to, men tre gange.
    Hun ender med et kindben med tre brud (og havde det været 1cm længere oppe havde hun været død), og en beskadiget nyre (da den anden og tredje gang ramte hende i ryggen, fordi hun vendte ryggen til efter sparket i hovedet).

    Jeg har efterfølgende snakket meget med hende omkring hændelsen, og vi er begge enige om, at den hest burde aflives. Dyr, hvor der går noget galt oppe i hovedet så de uprovokeret angriber mennesker, burde i min verden aflives.

    Og i min verden er at provokere altså noget mere end at vifte en hest væk, eller gå ud af bilen til en postkasse.

    Som en anden påpeger, så kunne det jo have været et barn - men jeg kan desværre ikke gøre noget, da min papfar hverken vil det ene eller det andet. Jo, jeg kan måske tale med min mor, som kan kontakte ejerne, da hun er med ham på ruten (hun kører bilen). Det kan jeg godt gøre.

    Og mht. hundeloven er jeg helt enig med Gøg&Gokke.

    Beklager hvis der er noget jeg ikke har fået svaret på.


  • #29   25. okt 2013 Munk og Jasmin: Jo, det er blandt andet nogle af grundende - læs evt. hvad CTS skriver, er meget enig.

  • #30   25. okt 2013 Bettemus, i min verden tager man ALTID ned i SKRIDT når man møder andre/rider gennem villakvarterer eller hvad ellers.

    Og selvfølgeligt ser jeg ned på ryttere der ikke gør det, men nu kender jeg personligt heller ingen der ikke gør det.
    Min veninde som jeg nævnte, hvis hest blev bidt i benet, havde taget ned i skridt for at passere nogle hundeejere med løse hunde i skoven - da hundene så vælger at angribe hendes hest, og ejerne ikke kan kalde dem til dem.

    Jeg har desværre kun hørt sådanne historier, og ikke historier den anden vej rundt - deraf min bedømmelse.


  • #31   25. okt 2013 Bette - Præcis. :o) Mange folk går i den tro, at man kan træne alt væk, hvis man er ihærdig nok. Men der er altså stadig nogle ting, man ikke kan træne helt væk. Der er jo bare nogle hunde, der har tendens til at være på en bestemt måde. Og det er jo ikke kun omkring agonistisk adfærd. Det er også andre typer hunde, der har anlæg til at være på en bestemt måde. Det er fx svært at træne hyrdeinstinktet ud af en hyrdehund, eller jagtinstinktet ud af en jagthund.

  • #32   25. okt 2013 Hold da op! smiley angrebet af heste?!
    der må altså have været et eller andet grueligt galt i den flok, eller med de heste


  • #33   25. okt 2013 CTS - og der er det så at jeg mener, at hunde hvor man ikke kan træne aggressiv adfærd væk, burde aflives.

    En død hund lider jo ikke, og hvis den er så langt ude at den ikke er til at trænge igennem til, er det nok også det bedste.
    For ikke at tale om at den måske kan angribe et barn, for ikke at tale om at den derved kan påføre varrige mén, eller det der er værre, på barnet. Eller et andet menneske (men en voksen kan måske bedre beskytte sig selv).

    Siger ikke det er tilfældet med lige netop denne hund, men det er bare min holdning til det generelt.


  • #34   25. okt 2013 Tasha - Ja, det er sådan som de har oplevet det, men vi ved jo ikke, hvad der er gået forud for det :o) Måske har den lige hørt en lyd eller oplevet noget, der gjorde den ekstra vagtsom og oppe på mærkerne eller måske blev den forskrækket, og derfor reagerede den sådan. Vi ved det ikke, men ejeren fortjener stadig, at få det at vide. :o)

  • #35   25. okt 2013 Nanna - ja, den hest har desværre udvist mærkeligt adfærd i et stykke tid, men dette var første gang den decideret angreb. Det kan jo være han har en hjernskade eller noget, jeg ved det ikke - men min veninde er i hvert fald heldig at slippe med livet i behold, selvom hun nu har mén på ansigtet for resten af livet.

  • #36   25. okt 2013 CTS, ja det har du nok ret i, vil tale med min mor om det. Også fordi de jo skal besøge gården en gang om ugen jo.

  • #37   25. okt 2013 Tasha - Om hunde, hvor aggressivitet ikke kan trænes væk eller hvor det er svært, skal aflives, synes jeg er svært at bedømme, for det kommer an på situationen. Hvis den umotiveret bider - altså ikke markere, men BIDER - og ejeren ikke kan træne det væk, ja, så bør den aflives. Men hvis du mener racer, der har tendens til at blive aggressive, og hvor det er ekstra svært at holde nede, og i nogle tilfælde stort set umuligt - så nej, så synes jeg ikke at alle bør aflives. Men man bør indføre mentaltest, så det kan testes om hunden har udpræget tendens til agonistisk adfærd, og alt efter hvor slemt det er, skal den aflives eller fx holdes i mundkurv og kort snor.

    Og det er jo også netop pga. denne adfærd, at de er på forbudslisten eller obslisten :o)


  • #38   25. okt 2013 Helt ærlig så havde jeg heller ikke meldt det.
    så sent som den anden dag, skulle jeg af bussen, går hen mod min cykel. Jeg ser en af de nærliggende huses hund rende rundt i grøfte, en halvstor rotweiler, tænker ikke videre over det, før den knurer, får kigget op, den har rejste børster og løber imod mig. skynder mig at vende mig om, da jeg så er sikker på jeg ikke får kigget på den, den hopper op ad min ryg, jeg når da og tænke tanken 'av for helved nu bider den mig.' Heldigvis gik jeg fri, da der kom en bil så den skyndte sig at løbe igen.
    Nu slap jeg, men havde den bidt mig, havde jeg da nok lige pænt ringet på og sagt at det kunne være at de skulle overveje at hegne hele deres grund ind, hvis ikke de havde styr på deres store hund. Men anmelde det har jeg faktisk ikke lyst til.
    Jeg syntes det er hamrende syndt, samtidig ved jeg også at man aldrig skal kigge på en sur hund, ikke sikkert en 10 årig pige havde vidst det. Men nej jeg havde ikke meldt det.


  • #40   25. okt 2013 Hjælper da ikke at anmelde, hvis det er sket på hundens bopæl.. Din papfar er jo selv gået ind til den, og er der skiltet med at der er hunde på adressen, og bare ignorere det, er det ens eget ansvar..
    Kender ikke til den gældende historie. Som jeg læser det, er det ikke sket på offentlig vej, men privat område. Så er der intet at anmelde


  • #41   25. okt 2013 Men jeg forstår bare ikke hvorfor at listen skal være racebestemt, det synes jeg ikke virker fair. Dette i aften var jo fx. "bare" en labrador.
    Jeg mener nemlig netop ikke at racer der har tendens til at være aggressive skal aflives, men hunde (uanset race) der udviser denne adfærd og hvor det ikke kan trænes væk, skal.
    Som du siger, der burde være en mentaltest, og som en anden nævnte, også et "hundekørekort"



  • #42   25. okt 2013 Altså jeg vil lige tilføje at min labrador. Havde en lidt meget dårlig oplevelse med et postbud vi havde! Postbudet havde simpelthen slået ham når han gik ind til ham og skulle af med posten (dengang sad postkassen inde på hus muren) og lige siden den dag, hver gang der er en fremmed mand der rør den postkasse knurrer Van og gør! Bider aldrig!
    Vi er nu begyndt på at have en bøtte med godbidder stående til posten, så de kan give min hund en inden de rør postkassen og efter! Så han lærer at de godt må! EN person har han fået tillid til igen!
    Men jeg ville da heller aldrig aflive min hund fordi en anden i...t det ikke kan være sød ved ham...


  • #43   25. okt 2013 Bette - hvor dømmer jeg ALLE hunde?? Skriver jo netop om PRÆCISE hunde (eller hunde der opfører sig på en bestemt måde), og er jo netop imod at man dømmer fx. alle hunde fra en bestemt race?
    Forstår ikke hvorfor du mener jeg dømmer alle hunde, jeg skrev jo i starten at jeg også selv er hundeejer.


  • #45   25. okt 2013 jesper N, det er jo hans ARBEJDSPLADS. Han kan ikke udføre sit arbejde, hvis ikke han stiger ud af bilen, og går hen til postkassen.

    Men jeg har ringet til politiet og fået konkret svar, og JO, man kan sagtens anmelde - men han vil bare ikke gøre det.


  • #46   25. okt 2013 Grunden til det er racebestemte er vel fordi hende politiker fisen der er bange for netop de racer, derfor er det jo nemt at sætte dem på!
    Og så er der jo nogle af de hunde på listen der er registrert bid fra.
    Men så burde de os sætte gravhunden på, det er en af de hunde der har bidt flest gange!!
    Oven i det kunne de os sætte schæferen på nu de er igang, men det gør de ikke for hvad skal politiet så bruge??


  • #47   25. okt 2013 Jesper, det er så løgn smiley
    hende jeg rider hos havde en stor mastiff, en dreng gik ind, han vidste godt de havde den her halv sure hund, men han skulle ind og besøge, desværre var damen i stalden, hunden gik i forsvars position og bed drengen. Den blev aflivet kort tid efter. På trods af de har skilte ved alle indgange.


  • #48   25. okt 2013 Bette, tror vist ikke du er interesseret i at debattere på en voksen måde, hmm. det er jeg egentligt lidt overrasket over...

    Jeg har faktisk svaret på dit spørgsmål længere oppe, hvis du eller gad at læse hvad jeg skriver, frem for at slynge om dig med hurtige la-la svar. Tænkte faktisk højere om dig.


  • #51   25. okt 2013 Tasha - Listen er der, fordi agonistisk adfærd i mange tilfælde ER racebestemt. Mange af hundene på listen er kamphunde - altså hunde der gennem generationer er avlet til kamp, og derfor også har stor tendens til at være aggressive. Og det kan i mange tilfælde ikke trænes væk, eller det er meget svært, fordi instinktet er så stort i dem, og det ligger i deres gener. Derfor er listen racebestemt.

    MEN hundeloven siger også, at hunde der bider skal aflives, hvis bidsåret skal syes. Og så er det ligemeget hvad grunden til bidet er, hvilket ikke er fair. Men det er en anden snak. :o) Så der er skam en lov der siger, at hunde der bider, skal aflives, uanset om de ellers er aggressive eller ej.


  • #52   25. okt 2013 Bette: Rettelse, jeg kalder ikke dig barnlig, bare den måde du debattere på lige nu og her.
    Som jeg også skriver, har jeg faktisk en ganske pæn mening om dig (fra tidligere debatter, og dit arbejde med Bette osv.) derfor bliver jeg bare lidt overrasket, fordi jeg ikke synes du læser mine svar, men jeg føler at du bare har besluttet dig for at "være på tværs" uanset hvad jeg skriver.

    Kan godt være at hele diskussionen bare går for hurtig, er i hvert fald ked af hvis jeg har såret dig, for det var ikke min hensigt.


  • #54   25. okt 2013 Gøg - Nogen af hundene på listen, har altså været der i rigtig mange år, så det er ikke fordi en nuværende politikker er bange for dem. :o)
    Og så er det jo desuden ikke dit valg, om din hund bliver aflivet, hvis den bider nogen. For hvis den gør det, og såret skal syes, så kommer politiet altså og henter din hund, uanset om du vil det eller ej. Sådan er loven.

    At hundelisten så ikke er helt logisk, kan vi hurtigt blive enige om. :o)


  • #55   25. okt 2013 Så vil det sige at hunden gik på vejen, og ikke i gårdsplads, som du skriver ? Mig bekendt, står alle postkasser ved vejen, i dagens Danmark.og så er sagen en anden. Men går han ind på privat grund, og der er skiltet med at hunden er løs, så det ens eget ansvar. Om man så er hr og fru Danmark, eller politiet..
    Har selv haft en lign. oplevelse. Dog var det politiet, der eftersøgte nogle nummerplader, på en bil (handler med biler), hvor tidliger ejer ikke havde betalt forsikring. Betjenten bliver bidt, og får flået en sene over. Der kom aldrig en sag ud af det, da der var skiltet på lågen, at hunden går løs


  • #56   25. okt 2013 CTS - og gælder det med bid hvor såret skal syes, alle hunde, uanset race?

  • #57   25. okt 2013 jesper N, det er på landet. Så det er jo ikke så sort hvidt som ved et almindeligt hus.

    Jeg regner med du selv er rytter, og ved hvordan mange gårde ser ud. Der er intet hegn og intet skilt, slipper gårdejerne hunden løs, kan den jo rende rundt hvor den vil.

    Men han gik ud af bilen, og hen til postkassen - slut. Intet mere, ikke længere ind på arealet eller noget.

    Dog har Tine tidligere i diskussionen påpeget at selvom der er skiltning osv., behøver det ikke nødvendigvis at betyde noget - udfra den historie hun fortalte.

    Men mht. min historie, skete det, som sagt, på en gård.


  • #58   25. okt 2013 Tasha - Ja, det gør det. :o)
    Uanset race, så skal hunden aflives, hvis den skambider, altså skader ved bid. :o)


  • #59   25. okt 2013 Ok, synes nemlig det ville have været temmeligt langt ude hvis det kun var hunde på listen smiley
    Ved godt at verden ikke er sort/hvid, og at en hund også kan angribe i selvforsvar, synes bare at der burde gælde samme regler for alle hunde.


  • #60   25. okt 2013 Ja sådan er mange gårdejere desværre... Har selv alt hegnet ind, og skiltet. Man kan godt passe på sig selv og sine dyr, selvom man er gårdejer !
    Men så er sagen jo også en anden, end jeg havde antaget ! Hunde må slet ikke gå løs.. Færdig ...
    Så få det anmeldt, få erstatning for ødelagt tøj. Osv


  • #61   25. okt 2013 jesper N, næsten alle de steder jeg har redet, har gårdejerne altid haft deres hunde løse, og intet hegn og intet skilt smiley
    Rart at høre at du er ansvarlig og tager forbehold.

    Ja altså, han har jo både fået hul i jakken og i trøjen. Det burde vel egentligt erstattes.
    Det får jeg nok heller ikke den stædige mand til at anmelde smiley


  • #62   25. okt 2013 Tasha - Ja, det ville være mærkeligt. :o)
    En hund der skambider, skal aflives, uanset race eller årsag til bid.
    Så ja, en hund der skambider i selvforsvar - altså hvis den fx er trængt op i en krog af enten mennesker eller hunde - bliver også aflivet.

    Siden loven trådte i kraft 1. juli 2010 er der aflivet 157 hunde pga. skambidning. Heraf var 66 listehunde, altså fordelt på de 13 racer, der er på listen. Dvs. at 13 racer i hele Danmark er skyld i over 40% af skambidene. Så det er måske ikke helt uden grund, at hundene findes på listen. :o)


  • #63   25. okt 2013 Stædige gamle mand... smiley
    Men ja, det burde, eller skal erstattes af hundens ejer. Og syntes nu også at de skal vide det, da det ellers går ud over andre uskyldige...


  • #64   25. okt 2013 Ja, som mange har sagt, de burde vide det, det har i helt ret i, det kan jeg godt se.

    Men det er også ok, det får jeg bare min mor til at gøre, om ikke andet, så bare for at de er informerede.

    CTS - hold da op, det var alligevel mange smiley Tror nu ikke at alle de hunde er blevet trængt op i en krog, så synes alligevel det er ret mange hunde hvor ejerne måske ikke har helt styr på hvad de laver, listehunde eller ej?
    Men det er jo det min pointe var fra starten af, det burde være kompetente og ansvarsfulde mennesker der er hundeejere, for mon ikke en god del af de bid der kunne være undgået, hvis ejerne havde passet bedre på?


  • #65   25. okt 2013 Altså jeg har altid lært en hund der bider skal aflives af den årsag at sker det først engang, så sker det igen.

  • #66   25. okt 2013 DD, det er også hvad jeg har lært, eller har fået at vide gennem min opvækst

  • #67   25. okt 2013 Vil bare lige tilføje at ikke alle listehundene er muskelhunde, der er både vagthunde, hyrdehunde og jagthunde smiley

    Det kan godt være ikke alle hundene på forbudslisten er nye. Men dem der er, er der ikke pga. statestikker eller andet. Loven er lavet som en panik lov, fordi man simpelthen ikke har vidst hvordan man skulle komme hundebidende til livs. Hvilket jeg absolut ikke ser som værende okay. Derudover viser tal fra odense universitetshospital at i år 2011 var der en sting i behandling af hundebid. I år 2011 blev 4140 mennesker behandlet for hundebid, hvilket er 200-500 flere end i årene tilbage til 2005.

    Så skal folk huske på at hundeloven og raceforbudet er to lidt forskellige ting. Raceforbudet ligger under hundeloven, hvor det kun handler om det 13 forbudte racer og hundeloven er loven om alt det her med fx. at hvis en anden hund skambider, skal den aflives osv.

    Til dit 'problem' ville jeg nok vælge at kontakte hundeejerne da din papfar har været på privat grund og at jeg vil mene ejeren skal berettes så han evt. kan ændre på det.


  • #68   25. okt 2013 4140?? Woow smiley Og jeg syntes de 157 aflivninger CTS nævnte var mange....

    Er ret overrasket over at så mange hunde bider ud alligevel... smiley


  • #69   25. okt 2013 om hundeloven er nu, ville jeg aldrig anmelde et bid, hvis ikke der er tale om et decideret overfald hvor hunden altså ikke bare lige hapser en enkelt gang, men angriber for at skade og slå ihjel.
    Eller self hvis samme hund gentagne gange er til fare og ejerne ikke er til at snakke med om at tage forholdsregler.

    Så i frste omgang ville jeg såmænd blot kontakte ejerne, fortælle hvad der er sket og bede dem holde den inde/væk fremover...

    HVIS ejerne så slet ikke er villige til at gøe noget som helst for at forhindre at det gentager sig, an man overveje at gå videre med det. Me en anmeldelse om hundebid fører, som hundeloven ser ud nu, næsten altid til aflivning, og det synes jeg altså er lidt drastisk, når der ikke er tale om et frådende monster, men sandsynligvis blot en hund der passer på sit ejendom.


  • #70   25. okt 2013 Tasha -tænk over hvor mange hunde der er her i landet. Det er faktisk ikke et højt tal. Nogle af bidende kan være sket i lidt vild leg, andre fordi man måske har stukket fingrene imellem to hunde der slås osv. Der er næppe tale om over 4000 angreb på mennesker

  • #71   25. okt 2013 Men igen, jeg vil mene det er ejerens skyld, hunden er ufunktionel, dog kan der være sygdomme eller andet som fx indavl der kan gøre hundene skøre.

    Tallet kommer i pricippet jo af at folk ikke ved hvilken ansvar det er at have hund, mange mennesker køber en hvalp, som så bliver stor og HOV, så der sgu ikke mere spændene i det. De går ikke til hundetræning og nogen tænker simpelthen ikke over at nogle hunderacer er mere krævende end andre smiley

    Hundekører kort, med både timer inden anskaffelse af hund og timer/hundetræning efter. Som er et krav for man må have hund! smiley Det er nok det jeg synes vil være en bedre løsning end et raceforbud og aflivning af både uskyldige og listehundene.

    Desuden er schæfer hunden en af de hunde der ligger ret højt på listen over hunde der bider. Men hvad skulle politiet så bruge? smiley

    En undersøgelse fra fairdog, som du kan kigge på hvis du vil vide mere smiley
    http://www.fairdog.dk/elements/documents/research/undersogelse-juli-2011.pdf


  • #72   25. okt 2013 Nårh ja ok, jeg tænkte straks 4000 overgreb smiley

    Set i bakspejlet og nu hvor jeg er kølet lidt af, så ja, så ville det nok være en god idé først at snakke med ejerne, og hvis de så er nogle komplette røvbananer, så tage den derfra.
    Kunne jo være det var ganske almindelige mennesker, og en hund der var løbet væk.
    Synes stadig ikke det er ok at den bider, men som du også siger, så var det jo ikke et voldsomt bid.

    De skal nok bare være glade for det ikke var mig den havde bidt, for med mit temperament, lå der allerede en anmeldelse på politistationen nu - og så var det jo bare ærgerligt.

    Måske det alligevel er godt at min papfar er en stædig gammel mand smiley

    Jeg synes dog stadig at folk burde passe bedre på deres hunde, generelt set - også så de 4000 bid om året kommer ned, om det er hunde stridigheder eller overgreb eller hvad det nu er


  • #73   25. okt 2013 Ja Sofie, vi er helt enige smiley Tak for linket.

  • #74   25. okt 2013 Jeg havde nu heller ikke anmeldt det må jeg indrømme. Det kan være, at det normalt er en sød og dejlig hund, og jeg skulle absolut ikke have på min kappe at den med al sandsynlighed skulle dø, fordi den havde bidt mig. Jeg overledede sgu nok biddet, men det gjorde hunden næppe, hvis det blev anmeldt. Og potentiel dødsstraf for et bid, synes jeg er lige voldsomt nok, men det er den risiko man løber, hvis man anmelder den slags nu om dage, ak!

  • #75   25. okt 2013 DD - Så du vil simpelthen mene, at en hund der bliver trængt op i en krog og bider i selvforsvar og skader den anden hund, skal aflives? Fordi den har forsvaret sig selv? Ej, det kan ikke være fair.

  • #76   25. okt 2013 Ja, man skal lige huske at se lidt kritisk på statistikker, for de fortæller oftest ikke, hvad der ligger bag.
    Som der nævnes, kan der være mange årsager til de bid, og det behøver langt fra være direkte angreb.
    Min hund har da også snappet efter mig, fordi jeg ville tage en mus fra hende, og det var hun ikke enig i. Jeg har også fået et par rifter, i en vild leg, hvor hun er kommet til at tage lidt for hårdt fat. Og hun er altså ellers en hund, der altid spytter mennesker ud, hvis hun kommer til at få fat. Vores gamle hund bed også en enkelt gang, morgenen inden hun blev aflivet (hun blev aflivet pga. alderdom, sukkersyge og andre mindre lidelser, der var på vej). Min mor ville lige kramme hende en sidste gang, men det var for meget for hunden, så hun bed og gav et sår.
    Vi ved jo heller ikke, om nogle af bidene kan være hvalpebid - vi ved jo alle, at hvalpe ofte bider meget. Jeg har fået mange rifter og småsår af vores hvalp, og hvis jeg var gået til lægen for at få dem behandlet (hvilket jeg aldrig har gjort), så ville det jo blive registreret som behandling for hundebid, selvom det jo bare er en ung hvalp, med stor bidetrang, der jo sandsynligvis går over igen. :o)

    Statistikkerne siger heller ikke, hvor mange af bidene der er selvforskyldt - altså hvor man har trængt hunden op i en krog, eller truet den og overset samtlige dæmpende signaler.


  • #77   25. okt 2013 Sofie -ind hund der bidder en fremmed pga er ikke pr definition ufunktionel som du kalder det. Ok, en labbe skulle ikke være så vogtende, men generelt set er der intet unormalt i at en hund er uvenlig overfor en fremmed.. masser af racer er jo netop lavet til at være vogtere af hjemmet... Så her er hunden ikke dårligt opdraget e.l. -men har man sådan en hund, holder man den self væk når post o.l. kommer, hvis de skal ind på grunden.

    Og så er det altså noget værre sudder at indavl gør hunde skøre -indavl dobler op på de gener hundene har tilfælles fordi de er i familie. De bliver ikke mere syge, mere skøre osv Man øger ganske enkelt risikoen/chancen for at de gener hundene har tilfælles kommer til udtryk i afkommet -og det kan self både være godt og skidt, altefter om de "fælles gener" er gode eller dårlige (bærer de f.eks. på sygdomme, skidt temperament e.l. kan det jo være ret uheldigt)
    Undskyld, jeg ved det ikke er det tråden handler om, men jeg er bare SÅ træt af den misforståede ide om indavl og at den altid goves videre på denne måde smiley


  • #78   25. okt 2013 Nu ved jeg ikke hvad andre mennesker gør, men jeg ville ikke tage på hospitalet for et rift efter leg med min egen hund - ligesom du, CTS, heller ikke gør, så vidt jeg kan forstå.
    Så tænker umiddelbart at de mennesker der ligefrem har haft behov for at møde op på skadestuen, har haft et validt bid, og ikke bare noget småtteri. Tænker jeg. Ved det selvfølgelig ikke.

    Men vi er nok alle enige om, at hundeejere har en ansvar om at passe på, og sørge for at minimere at sådanne ting sker.


  • #79   25. okt 2013 DD -hunde kan bide af mange grunde. Angst, smerter, agression, ressourceforsvar osv. De fleste gange handler det slet og ret om at vi mennesker er for dårlige til at læse hunden (se at den har ondt, se at den er utryg, se at den beder os hlde afstand osv).
    Af og til render man på en decideret farlig hund som bør aflives... men at en hund har bidt, betyder ikke at den har støre tendens til at gøre det en anden gang. Langt de fleste gange kan problemet løses ved at mennesket ffår lidt hundeforstand, eller at hunden får lidt træning


  • #80   26. okt 2013 Tascha -vild hundeleg kan faktisk give mere end rifter. Jeg har da haft en hundetand godt plantet i hånden, simpelthen fordi hunden fik fat i min hånd istedet for det reb jeg holdt. Rent og skær uheld, men ikke desto mindre behandlingskrævende.
    Jeg har osse haft blodnæse og et blåt øje, efter hunden sprang direkte i ansigtet på mig -ikke for at bide, men i vild glæde over at have forceret A-springet på træningspladsen (ja ja, min hund er en festoriginal, men det hændte altså tit da jeg fik hende, at hun stressede så meget at hun handlede lidt uhæmmet)

    Jeg er som barn blevet bidt i hånden, da vors ene hund fik viklet bagbenet ind i den anden hunds halsbånd, da de sov i min seng om natten -jeg v¨gnede mere eller mindre med en hund hængende i hånden, fordi den naturligvis havde store smerter. den bed hele vejen igennem hånden, som self skulle behandles.

    Der har jo ingen af gangene været tale om angreb, men derimod hændelige uheld -og det er de fleste bid heldigvis.


  • #81   26. okt 2013 Har ikke læst alle kommentarene, men synes det er ret vildt nogle mener at den pågældende hun burde aflives.

    Jeg vil vædde med at det ikke er hundens skyld! Dermed IKKE sagt at det er din stedfars skyld. Men det kan være hunden har haft tidligere dårlige oplevelser med postbude, mænd, folk der kommer på gården eller bare mennesker generelt. Man ved ikke hvad hunden har været udsat for tidligere, for det ligger jo ikke til den slags hund at bide uden varsel.
    Så jeg synes hellere at ejerne burde få en slags straf for at lade en hund, der måske har traumer eller dårlige minder, som i hvert falde kan finde på at bide, gå løs. Det kan så også være at ejerne ikke engang kender til hundens 'traumer'. Så måske det er unfair at sige at ejerne er de 'slemme' fordi de lader hunden gå løs, når de ved der kommer postbud.
    Men synes i hvert falde ikke hunden skal straffes, for i princippet ved du jo heller ikke hvad der er sket. Ikke sagt at din stedfar lyver. Men det kan være der er sket misforståelser mellem ham og hunden, og den troede den skulle forsvare sig på en måde. Eller at hunden havde givet varsel omkring at komme tættere på eller lignende.

    Jeg ved også godt at det er min egen skyld, hvis min hund knorrer af mig. For hver evig eneste gang hunden har gjort det, er jeg blevet ved selvom hun varslede mig. Hun knorrer hvis hun ikke vil finde sig i det jeg gør. (Jeg er altså ikke ond, men har nogle gange løftet hende på de forkerte tidspunkter). Og det kan jeg godt følge hende i at hun gør, for hun skal da heller ikke finde sig i alt. Der er også bare mange gange hvor mennesker ikke ved hvornår de bør stoppe, eller lade hunden være. Vi finder os jo slet heller ikke i alt. Hvis andre gør noget som de ikke bør, så siger vi også fra, og det skal vi ikke aflive en hund for. Vi bliver jo heller ikke aflivet for at sige fra?


  • #82   26. okt 2013 Tasha - Jeg har ikke gjort det nej (taget til lægen for et bid), men havde jeg ikke fået stivkrampe vaccination i forbindelse med en trafikulykke i februar, så havde jeg været derinde forbi, og få sådan én. :o) For min hvalp giver mange rifter, der er dybe, men ikke dybe nok til behandling.

    Jeg tror ikke de fleste hundeejere, ville tage til lægen for et lille bid, men måske en person, der ikke er vant til hunde, ville gøre det, fordi vedkommende ikke ved hvad man normalt gør? Jeg kender også mange, der straks suser til lægen, så snart der kommer et lille sår. :o) Så jeg kan sagtens forestille mig, at folk smutter til lægen, for at få behandlet et bidsår, selvom det ikke er særlig stort.

    Nu har jeg heldigvis heller ikke prøve at blive bidt 'voldsomt' altså hvor det bløder, men det er fordi min hund er hurtig til at spytte os ud igen. En anden hund kunne måske blive for ivrig og tage godt fat. Og med min hvalp kunne et større sår også blive aktuelt, hvis en der ikke kender hende så godt, leger med hende, og ikke er hurtigt nok til at få fingrene væk. :o) For hun bider edderhugme hårdt, når hun først får fat. :o) Men hun er jo en hvalp, vi træner det meget - og det skulle jo gerne gå over.
    Jeg kender flere hunde, der kunne give relativt seriøse sår og rifter, hvis man fx stikker fingrene ned til maden eller vil tage en bold fra dem. Ikke hunde der normalt er aggressive eller kunne finde på at springe på nogen, men simpelthen bare hunde der er meget ressourcebevidst og derfor beskytter fx mad og legetøj - eller hunde der bliver meget ivrig under leg, og derfor ikke helt kan styre tandsættet. :o)


  • #83   26. okt 2013 Pålæg til min indlæg:
    Kender også heste der har bidt ud efter mig, men det er for det meste misforståelser, eller fordi hesten har haft dårlige oplevelser med mennesker. Men derfor straffer jeg ikke hesten. Det tvivler jeg også på at i andre ville gøre smiley


  • #84   26. okt 2013 Lisa-Maria - Der er ret stor forskel på heste og hunde, da hunde primært at rovdyr og heste er flugtdyr. :o) LANGT de fleste heste angriber ikke, og hvis de gør, er der noget galt med dem. Men det er naturligt for en hund at angribe. :o)

  • #85   26. okt 2013 Michelle: Okay, kan godt se ufunktionel ikke er det rigtig ord. Men jeg vil stadig mene at indavl sagtens kan gøre en hund skør, som du selv siger kan man fremme de forskellige ting i hunde, har dog aldrig hørt om indavl på et godt måde. Så... Men eftersom, du via indavl kan gøre en hund mere agressiv, vil jeg da mene at man egentlig også gør den skør. Ergo er det jo et problem med indavl, vil dog ikke kommenter om et kan være godt. For det ved jeg intet om. Problemet med de hunde der er på listen, er jo nok fordi man ser dem som aggressive hunde. hvilket jo sagtens kan komme fra forstærkede gener smiley

  • #86   26. okt 2013 Sofiekaas - Jeg tror, at du har misforstået hvad indavl gør. :o) Indavl skaber ikke nye defekte gener, det dobler op på de gener, som forældrehundene har tilfælles. Både på godt og ondt. Så ja, du kan godt gøre den mere aggressiv - men kun hvis det er en gen, begge forældrene har, for så vil det gen blive forstærket. Men omvendt kan man også præge hunden på mange andre måder, ved at parre to hunde, med ens egenskaber. Problemet er jo så, at mange defekte gener ikke kommer til udtryk, før de kommer i dobbelt dosis - altså fx gennem indavl, hvor begge forældrehundene har genet. Så man har måske slet ikke vidst, at de havde det gen, før hvalpen får det.

    Du kan læse mere om det her:
    http://www.ruhaar.dk/~dan27970/images/stories/pdf/indavl-helle-friis-proschowsky.pdf


  • #87   26. okt 2013 Michelle
    Jeg mener udelukkende hunde der gør det af aggresivitet smiley


  • #88   26. okt 2013 Sofie -du kan kalde det linieavl hvis du vil, men når man parrer beslægtede individer er det indavl. Og det gøres såmænd i stor stil, osse ved heste. F.eks. for at fastholde/fremme et bestemt eksteriør eller såar brugsmæssige egenskaber.
    Indavlen i sig selv gør hverken dyret bedre eller værre. Det der er interessant er hvilke egenskaber der ligger i de linier man avler på. Lad os sige jeg gere vil have en hund med hængeører, men i rcen findes der mange med andre ørestillinger. Jeg har dog en hund med helt perfekte hængeører og hele dens familie har osse disse ører. Så kan jeg prøve at fastholde dette eksteriør ved at parre med en hund indenfor familien (vi behøver såmænd ikke snakke søskende eller forældre, blot en hund af samme linier), på den måde er sandsynligheden for at netop de gener der giver de flotte hængeører kommer til udtryk i hvalpen større, fordi den har god chance for at få genet fra begge forældre.
    Det samme kan self gælde en masse andre egenskaber, ikke kun udseendet.
    å den måde bruges linieavl/indavl målrettet i avlen af næsten alle dyr (osse landbrugsdyr hvor man f.eks. kan selektere ud fra mælkeproduktion)

    Ulempen ved indavl er så at der f.eks. kan ligge sygdom i linierne osse, så udover at få de flotte hængeører, får jeg måske osse HD e.l.
    Så hvis man benytter indavl, skal man altså kende sine linier rigtig godt, så man ved hvad der ligger af gode og dårlige ting i dem, og dermed hvad man risikerer at doble op på når man parrer to beslægtede individer.

    Men indavl i sig selv, gør altså ikke dyret hverken syg eller skør, selvom mange tror det fordi de faktisk ikke ved det store om det.

    En meget meget meget stor del af vores rideheste er produkt af en eller anden grad af indavl (eller linieavl om man vil)


  • #89   26. okt 2013 DD -men de færreste hunde er altså agressive bare for at være det. Faktisk kan jeg ikke huske at have mødt en der var.
    Jeg har haft en tæve mange ville betegne som agressiv -hun ville angribe alt med 4 ben og en puls. Men hun gjorde det altså ikke fordi hun var skør i hovedet. HUn var hamrende bange for alt hvad hun mødte grundet dårlig avl og dårlig socialisering.
    Og selvom hun i sidste ende BLEV aflivet, fordi hun trods træning stadig var en meget usikker hund og det var synd, så gjorde træning faktisk at hun lærte at være sammen med andre hunde, hvis de blev passede introduceret, hun lærte at det var ok at der var gæster i huset og at gå væknår hun blev bange, istedet for at angribe osv.
    Typisk skyldes bid menneskelige fejl -men mange mennesker forstår bare ikke hvad der gik galt, og mener at så må hunden være aggressiv.

    Der kan da osse være hunde som er så skadet af f.eks. dårlig opvækst e.l. at alverdens træning ikke kan gøre dem sikre at omgås, og så er aflivning self at foretrække.
    Men ofte sker uheld f.eks. år forældre lader deres unger gøre alt ved hunden (ride på den, trække den i halen og hvad har vi), ikke lade hunden gå væk når den har fået nok osv, og hunden har måske sendt 1000 signaler om at den altså virkeligt ikke magter situationen, men istedet for at lade den gå væk, så bliver den hevet hen til ungerne igen.
    På ettidspunkt bider vovse, og så hedder det sig at den gjorde det uden grund -men selvom forældrene ikke så de mange mange signaler der blev sendt, og selvom de ikke synes det er synd for vovse at den skal finde sig i alt fra ungernes side, så VAR der altså en grund. Den var ikke aggressiv.

    Det samme kan hænde når folk insisterer på at rage rundt i hundens mad -i reglen vil en hund der er vokset p med at man ikke tager ting fra den i tide og utide, acceptere hvis man en dag er nødt til f.eks. at tage et ben fra den e.l.
    Men hvis man konstant går og tager dens ting (meget brugt førhen for at vise hvem der bestemmer) så risikerer man altså en dag at blive hilst med et tandsæt -hunden er ikke aggresiv, den er bare misforstået.

    Det er ikke fordi jeg giver grønt lys for at hunde skal have lov at æde folk, men det er bare en trist opfattelse, når folk tror at så mange hunde bider uden grund


  • #90   26. okt 2013 DD - Så er det da også lidt misvisende at skrive:
    "Altså jeg har altid lært en hund der bider skal aflives af den årsag at sker det først engang, så sker det igen." og "Personligt hvis jeg var blevet BIDT, havde jeg meldt det. Jeg er opvokset med at en hund der bider skal aflives..."

    For her giver du jo udtryk for, at enhver hund der bider, skal aflives. :o)


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #91   26. okt 2013 Jeg ville kontakte ejerne og hvis de ikke fremover holder styr på deres hund, altså hvis der sker noget lignende i fremtiden, ville jeg melde det.

    Min hund blev bidt af en løs Pitbull, der kom løbende og umotiveret bed min hund i halsen. Det blev ikke anmeldt, men en politimand på vejen snakkede med store bogstaver og de fik lavet hegn om deres grund og en ordentlig låge. Siden har der ikke være noget og hunden er lige så sød, som den altid har været - og jeg ser derfor ingen grund til at aflive - den er bare forsvarligt indhegnet. Deres forsikring dækkede forresten dyrlægeregningen.

    Jeg bor i et by og kan selvfølgelig godt se, at det er lidt mere kompliceret på landet, men hvis hunden bider besøgene, skal den da hegnes ind. smiley


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #92   26. okt 2013 Min egen hund har også "bidt" mig af frygt eller faret sammen og hylet en del gange i året efter biddet, men det har alle gange været i forsvar, fordi hun var bange for, at det gjorde ondt og derfor stoppede hun også lige så snart, hun fandt ud af, at jeg ikke ville gøre hende fortræd. I dag er der intet. smiley

  • #93   26. okt 2013 CTS

    Ja hvis den gør det for at direkte angribe mig og er aggresiv smiley


  • #94   26. okt 2013 Fuck hundeloven ja, det er ikke racen der er problemet

  • #95   26. okt 2013 DD - Okay, det var bare ikke det du skrev før. :o)
    Derfor misforståelsen. :o)

    Sofie - Det passer jo så ikke. :o) Nogle racer har større tendens til agonistisk adfærd end andre, fordi de er avlet til kamp. Så jo, nogle racer er generelt set mere aggressive, og det er ikke alle individer i racen, der kan blive normale hunde. Der er også forskel på, om man bliver bidt af en pitbull, der både af sind og fysik er avlet til kamp og derfor bider hårdt uden at slippe, og så fx en samojed, der er avlet til at være kærlig overfor alle.

    Nogle racer har bare lettere til agonistisk adfærd end andre, ligesom nogle racer har lettere ved at lære at hyrde end andre, og nogle er bedre til jagt end andre. Det ligger i generne, og det kan i alle tilfælde være svært og nogle gange umuligt, at træne og opdrage instinkter væk. Om det så er en kamphund, en hyrdehund, en slædehund, jagthund, vagthund eller hvad det nu er. :o) Vi har bare en tendens til ikke at ville erkende kamphundenes instinktet, men har som regel intet problem med at acceptere, at nogle racer er bedre til fx at hyrde eller trække slæde.


  • #97   27. okt 2013 Ok, sidespørgsmål.

    Totten og Regnbuens hund bed også postmanden i armen, ligesom den hun der bed min papfar.

    Nogen der har en logisk forklaring på hvorfor de bider i armen smiley ??

    Er bare nysgerrig...


  • #98   27. okt 2013 Tasha - Jeg tror ikke, at der er nogen speciel grund til, at de bider i armen. Det har nok bare været den, der var tættest på. Man har nok en naturlig reaktion, med at tage armene ind foran sig, for at beskytte sig - og så er det jo det, hunden får fat på først. :o)
    Og så er der jo mange hunde der går efter bevægelser, så hvis man bevæger armen for at beskytte sig selv, så er det måske den de går efter.

    Men jeg tror ikke, at det er noget man som sådan skal lægge mere i, og der er nok heller ikke nogen alvorlig grund til, at de gør det. Nok mest bare et tilfælde, og hvor de lige får fat. :o)


  • #99   27. okt 2013 Men synes jeg har set at, når der trænes med hunde, så har folk sådan en kæmpe beskyttelse på armen, og så trænes hunde til at bide der?
    Eller er jeg helt forkert på den smiley ?


  • #100   27. okt 2013 Tasha - Ja, sådan trænes politihunde. :o)
    Men kan ikke lige se, hvad træning af politihunde, har med sagen at gøre. Medmindre du mener at labradoren er trænet sådan? ;o)


  • #101   27. okt 2013 Tasha -hunde der træner IPO, trænes i 3 discipliner, Lydighed (helt alm som de fleste kender det, dog meget meget mere præcist og perfektionistisk), spor og gupper C som er forsvarsarbejde -det er den del hvor hunden blandt andet skal stoppe en figurant (og altså bide i ærme).

    I grp C lærer de IKKE kan gå efter personen/armen, men KUN at gå efter ærmet. For hunden er det IKKE et angreb, men en leg hvor den har chance for at vinde ærmet (derfor ser man osse at når legen er færdig = fiigurant stoppet osv, får hunden lvo at få ærmet, og vil i reglen spankulere stolt afsted med det -den har jo fået sin "løn" for arbejdet).
    I hundens hoved bider den således ikke et menneske, men leger en lille leg hvor gevinsten er at få ærmet (eller i de tidsligere faser f.eks. et bideskind e.l.)

    Civil-befolkningens hunde må ikke lære at gå efter manden, sådan som politiets hunde gør det


  • #102   27. okt 2013 en IPO hund ville i øvrigt næppe vide hvad man vil have den til, hvis man sender den efter nogen uden et ærme... det er ærmet den har fokus på, ikk manden, så når mennesker ikke rener rundt med et bideærme, er det ikke interessant for hunden...

  • #103   27. okt 2013 Jeg syntes uden tvivl du skulle fortælle ejeren det! Det er under alle omstændigheder en pligt, som hundeejer OG flokleder at holde styr på sin hund og vide hvordan den fungere oppe i hovedet. Du ville jo gøre både dem og hunden en tjeneste ved at fortælle dem det, så de kan arbejde på det. Det er jo ikke normal adfærd for en hund at ligefrem angribe, om det så er på eget territorium eller ej. Anmeld det kun hvis det sker igen, eller hvis de ingen tanker har skænket det.

    Hørte en gang et ordsprog sige "Frygt ej hunden, frygt dog ejeren."


Kommentér på:
Avisbud bidt af hund

Annonce