{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
865 visninger | Oprettet:

inge d
inge d
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 67

Mad og kræsen gæst {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Jeg vil gerne høre jeres mening - er jeg blevet en gammel mavesur tante? Vi skal holde fødselsdag for ungerne på næste lørdag for familien. Den ene gæst er min mands niece på 23, hun er ekstrem kræsen og spiser kun salat, kylling og rejer og nåeee ja chips. Jeg er så ved at være godt træt af at lave særretter til damen og mener i den alder kan man heller ikke forvente det. Min holdning er, æd det af maden du kan lide eller gå sulten hjem. Er jeg galt på den? Mine unger har fra helt små levet efter den devise, at der ikke bliver serveret særbestillinger og slet ikke når vi er i byen. De skal ikke sidde og skræppe op om, at det kan de ikke lide. De kan bare lade det ligge på tallerkenen eller lade være med at tage en given ting og det har sgu aldrig været et problem. Det skal lige siges, at moderen til niecen altid har lavet en anden ret til datteren både til hverdag og fest. Hun bor stadig hjemme og rører ikke en finger selv. Kom med jeres mening.......

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mad og kræsen gæst
  • #2   13. nov 2013 Pfft, kan hun ikke lide lugten i bageriet kan hun finde et andet. Server den planlagte mad. Er hun utilfreds, så kan hun tage noget med selv.

Synes dog det er utroligt hun gider bo hos sine forældre som 23-årig og ikke laver mad selv. Jeg handler da tit ind og laver aftensmad hjemme, det hører sig til i en familie.

• #4   13. nov 2013 Jeg er selv meget kræsen, og tror umiddelbart - desværre - ikke at det er noget jeg vokser fra smiley
    For mig er det ikke så meget smagen, men konsistensen der ”skræmmer” mig.
    Jeg er dog, ligesom dine børn, opdraget med at man må spise det man kan lide, og lade det være man ikke kan lide, og jeg brokker mig ikke, så længe folk ikke tvinger mig til at spise noget jeg ikke kan lide smiley
    Jeg ville lave det samme til hende som resten fik, og så må hun pille det fra hun ikke kan li’ - det gør jeg smiley

• #5   13. nov 2013 Jeg var også kræsen da jeg var yngre og min lillebror var endnu værre men vi er dog opdraget hjemmefra til at spise hvad der er og kan man ikke li det så har man trods alt forsøgt! og ofte bliver der altid serveret et eller andet man kan li smiley
    Det er for mig total uhørt at stå og lave mad til en fordi personen ikke kan li noget af det andet.
    Det er for mig noget andet hvis det var allergi da det er trods alt ikke noget man har bildt sig selv ind og der tager man mere hensyn men har ingen i familien der lider af mad allergi såe smiley
    Har en veninde der er vegetar men ville heller ikke lave en komplet ny ret til hende men mere have noget dertil som jeg ved hun vil kunne spise som ris og salat smiley

• #6   13. nov 2013 Hvis der er noget, folk ikke kan tåle, så vil jeg til enhver tid anstrenge mig for at tilgodese alle behov - og hvis jeg ved at en af gæsterne har en særlig ting, der vokser i munden, så kan man jo gå udenom det.

Men jeg ville aldrig lave særretter på grund af kræsenhed, eller lade mig begrænse til altid kun at servere kylling smiley

• #7   13. nov 2013 Du kan jo altid sørger for at der er en salat eller sådan noget hun kan spise.. Men ellers nej, så bør det ikke forventes at du laver særretter.. Jeg er opdraget med at man spiser hvad man selv tager på sin tallerken om man kan lide det eller ej.. Øser andre op, kan man godt levne det man ikke synes om, men vælger man selv, så spiser man.. Allergi er lidt anderledes da det jo ikke er noget man "selv vælger".. Men kræsenhed ville jeg kun tilgodese i ringe grad med fx. at sørge for at maden indeholder et eller andet hun kan spise..

• #8   13. nov 2013 Og så lige en spændende artikel om det at være "kræsen" http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE1440647/kraesenhed-er-noget-de-voksne-har-opfundet/

Hendes mor gør hende en bjørnetjeneste ved ikke at servere andet for trunten.

• inge d
    inge d Tilmeldt:
    mar 2009

#9   13. nov 2013 Tak for jeres svar. Det er rart at se, at jeg ikke er den eneste, der tænker sådan. Selvfølgelig ville der være blevet taget hensyn til allergi, religion eller hvis det bare var en enkelt ting, "der ikke kunne spises". Hun har ofte "madpakke" med hjemmefra, men det er enten moderen eller mig, der må tilberede den, for prinsessen rører som sagt ikke en finger og har aldrig fået besked på at gøre det.

Sidste år fik jeg ny hest, som hun gerne ville prøve. Jeg sagde selvfølgelig ja, men så måtte hun muge ud først. Hun har ikke prøvet den endnu O_o. Det er da lidt sjovt. Ja jeg ved det godt, jeg er lidt skadefro

• #10   13. nov 2013 er selv mega kræsen, sidst vi spiste ved min kærestes forældre, blev hun ved med at spørge om jeg ikk ville have noget andet, kan simpelthen ikk have at for tar særligt hensyn til mig, det da almen pli at du ikk forventer dette af folk;)

• inge d
    inge d Tilmeldt:
    mar 2009

#11   13. nov 2013 Nicoline: Lige mine ord!!!
    Det skal siges de også har en kræsen søn på 18, men ikke lige så slem. Det er meget naturligt at der bliver lavet både 2 og 3 forskellige retter til aftensmad hjemme hos dem. Det GAD jeg ikke. De gange vi har fået noget nyt og en ikke kan lide det, får de at vide, at de kan smørre sig en rugbrød, men det er sjældent

• #12   13. nov 2013 jeg er selv ekstrem kræsen.. og jeg har den holding når jeg er ude, kan jeg ikk lide det der er på bordet, kan jeg undvære.. der skal IKKE laves særretter til mig.
    ligesom der hjemme har jeg aldrig fået lavet særretter, jeg har skullet smage det der var på bordet...

spis det der er på bordet eller lad være, det er min holdning

• #14   13. nov 2013 Hvis hun havde været vegetar, så skulle man nok have respekteret det. Men sådan som du beskriver det, synes jeg det lyder ret fanatisk. Synes bare du skal lave det du har lyst til, og så må hun spise det ellers er der bare ingen mad til hende. Sådan er jeg opdraget :o)

• #15   13. nov 2013 jeg er kræsen og hvis jeg ved folk skal have noget som jeg ikke bryder mig om jah så spiser jeg af hjemmefra eller spørg om det er okay jeg tager noget med og laver selv forventer ikke at andre skal stå og lave sær menu til mig tilbyder de det siger jeg osse nej tak for nogle ting skal være lavet på en bestemt måde og kan ikke spise krydderet mad uden at få halsbrand selv en smule for meget peber så går alarmen :S

ja havde min skønne far ikke lavet særmad da jeg var lille var det sikkert nemmere at lave om end det er i en alder af 25 og tro mig det ikke altid noget man vælger for gud hvor ville jeg dog ønske at jeg kunne tage min mand med ud at spise af og til og bare nyde det og ikke hvert sekund tænke hvad nu hvis, har de noget jeg kan li osv det er IKKE sjovt og arbejder på hårdt på det skal blive bedre

• #16   13. nov 2013 Jeg er helt enig med dig.
    Det er helt i orden at være kræsen, men man spiser hvad der bliver serveret og kan så levne de ting man overhovedet ikke kan få ned.

Jeg er selv meget kræsen, men spiser altid hvad der bliver serveret, så tager jeg evt. bare en mindre portion (jeg er ikke kræsen af smagen, men mere af konsistensen og har i det hele taget et lidt akavet forhold til mad).
    Min lillebror er ekstremt kræsen, hele hans barndom fik han spagetti med smør, hvidt brød med pålægschokolade og rugbrød (og intet andet!), nu er det så udvidet til at han også spiser junkfood og røræg med bacon, men har så til gengæld stort set droppet rugbrødet, og han bliver 20 år til januar... Min mor stod hele vores barndom og kogte spagetti til ham til hvert aftensmåltid, mens jeg skulle spise det der blev serveret. Dengang synes jeg det var tarveligt (det var det jo egentlig også, der blev jo gjort forskel), men i dag er jeg glad for at jeg ikke blev særbehandlet smiley
    Jeg synes faktisk at det er pinligt, hvis jeg er ude nogen steder og værterne vil tage hensyn til min kræsenhed.

Der ud over så har jeg den mening at kræsenhed kun eksistere, hvis der er noget at vælge imellem smiley

• inge d
    inge d Tilmeldt:
    mar 2009

#17   13. nov 2013 Tusind tak for alle jeres input. Der er kommet mange svar, men ikke en eneste forventer særbehandling. Det synes jeg er tankevækkene. Jeg har bestemt mig for at gå all in, der vil ikke blive lavet ekstra retter. Og nu tænker jeg straks på julen - men der må jeg nok give mig for julefredens skyld smiley

• #18   13. nov 2013 Er selv kræsen, har aldrig fået særbehandling. Forventer bestemt ikke at få særbehandling. Jeg spiser det jeg kan lide, af det der bliver serveret, resten lader jeg pænt ligge. Da jeg boede hjemme lavede mine forældre heller ikke særbehandling. Fra jeg var lille til jeg var omkring de 16, SKULLE jeg smage på det. og helst også spiste noget af det. Da jeg så var omkring de 16 blev det lavet om til, at kunne jeg ikke lide det der blev serveret, så kunne jeg tage noget rugbrød. Det fungerede fint smiley

• #19   13. nov 2013 Altså jeg er selv kræsen og får særmad hos min bedstemor og svigerforældre men det ikke noget jeg selv har bedt om. Og personligt ville jeg nok også selv lave noget mad til min gæst som hun/han kunne lide når det kun er en "lille" fest..

Kommentér på:
Mad og kræsen gæst

Annonce