{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.244 visninger | Oprettet:

Skifte fra STX til HF? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Jeg går lige på STX 1.g, men jeg føler ikke rigtig at STX er mig overhovedet. Den gang jeg skulle søge ind, søgte jeg både ind på STX og HF, jeg kom så ind på STX. Men nu efter 4 måneder på STX, så føler jeg ikke at det er mig overhovedet.

Nogle der har erfaringer med at skifte fra STX til HF? Og har i nogle gode råd?

Skal selvfølgelig have snakket med min studievejleder.

-Amalie. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skifte fra STX til HF?
  • #1   13. nov 2013 Jeg er godt nok skiftet fra HHX til HF. Men for mig var der ingen tvivl om det har været det rigtige. Fagene er meget mere mig, eleverne er ofte lidt ældre og der er en anden form for ro i klassen. Jeg startede efter en måned gennem 2. gp å HHX. Nu har jeg en helt anden ro og struktur, fagene tiltaler mig mere og jeg er stadig student om to år smiley så jeg vil klart anbefale det. Der er dog stadigvæk en masse afleveringer, så du skal være forberedt på at knokle.

• #2   13. nov 2013 Jeg har skiftet fra stx til hf og fortryder bestemt ikke mit valg smiley

• #4   13. nov 2013 Lykke
    Jeg passer skam fint ind i min klasse, det er ikke det. smiley
    Jeg føler bare ikke at STX er den vej jeg skal gå.
    På en HF, får man ikke standpunkt karakter men der gælder eksaminer kun, det er en af grundene til at jeg tror at en hf er bedre for mig end en STX, som sagt søgte jeg ind på begge, men kom ind på STX, føler dog at jeg skulle have været på en HF, også fordi det er tit folk der er ældre end en selv der går i klassen, hvilket jeg bedre kan forholde mig til også . smiley

• #5   13. nov 2013 Jeg går på hf nu, og jeg kender flere der er gået fra stx til hf og de er rigtig glade for det smiley

• #6   13. nov 2013 Nanna.
    Er du selv skiftet fra STX? smiley

• #7   13. nov 2013 Nej jeg har hele tiden gået på hf smiley , men flere fra min klasse har taget det skift og har det meget bedre med hf smiley

• #8   13. nov 2013 Ditte. smiley
    Nu er jeg jo under 18, så hvis jeg skal droppe ud, så skal mine forældre jo underskrive det papir værk der følger med jo, men hvordan er processen angående med at skifte, er det noget der tager lang tid eller hvordan? Og hvad gør man når man skal søge ind igen??

• #9   13. nov 2013 Nanna.
    okay smiley

• #10   13. nov 2013 Jeg skiftede til en anden skole, og den nye skole ordnede det hele på 2 uger smiley
    Og det skyldes den gamle skole ikke helt var villige til at overfører mine papir smiley

• #11   13. nov 2013 Ditte
    okay. smiley

• #12   13. nov 2013 Jeg skiftede godt nok fra STX til HTX og jeg snakkede med studievejlederen begge steder også ordnede de det smiley Jeg droppede ud af STX en uge inden efterårsferien og startede lige efter efterårsferien, så det tager ikke ret lang, medmindre studievejlederne er langsomme! smiley

• #13   13. nov 2013 er det muligt at skifte? jeg ville gerne over på gymnasiet istedet for på hf smiley

• #14   13. nov 2013 Har du taget en 10. klasse eller uddannelse på tilsvarende niveau? Det er adgangskrav for at komme ind på HF.
    Du skal dog være opsat på at skulle læse rigtig meget op, da det er så langt inde i året - HF elever skal lære det samme som STX, bare på to år. smiley

• #16   13. nov 2013 HF giver stort set de samme muligheder som STX, hvor har du det fra? HF er oprettet til dem der mere målrettet ved hvad de skal efterfølgende.

• #17   13. nov 2013 Hf giver stortset de samme muligheder som stx.. det er i hvert fald det vi hele tiden har fået at vide smiley

• #18   13. nov 2013 er det ikke noget med at de første 6 mrd af gymnasium er det samme på alle gyms så man altid kan skifte??

• #19   13. nov 2013 Det er studieretning du kan skifte :o)

• #20   13. nov 2013 Lykke har delvis ret. STX giver ofte direkte adgang, hvor man på HF kan være nødsaget til at læse et par fag op, inden man kan komme på den videregående uddannelse. smiley

• #21   14. nov 2013 Camilla.
    Tog 10. Sidste år smiley
    I følge min studievejleder, bliver jeg nød til at droppe ud af skolen og søge ind på hf næste år. Så skal vist ikke læse nogle fag op smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #22   14. nov 2013 STX på 2 år er studenterkursus. Mener, vi har 80% af pensum. Niveauet på hf er lidt lavere, altså fagene, men det kan man jo supplere op bagefter, hvis det er nødvendigt. Kender rigtig mange hf'ere, der er glade for det. smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #23   14. nov 2013 Ellers så er der hf klasser, der starter fra januar. Fx på Københavns Åbne Gymnasium. smiley

• #24   14. nov 2013 Camilla Rahbéch

Det er jeg så ikke enig i. Ja, HF'erne har (nogenlunde) de samme fag, men på HF er niveauet meget lavere, og på HF har man (normalt) ikke lige så mange fag. Dette betyder også at man ikke afleverer lige så mange afleveringer, som man gør på STX. Du har fast kun 1 A-niveau fag på HF, hvor du på STX har minimum 4, og det gør en kæmpe forskel.

amalie S
    Det er ikke alle HF klasser hvor folk er ældre (jeg er den ældste tredjedel i min klasse, og er lige fyldt 19). Jeg har nu været igennem 3 år på STX (droppede ud på dagen til min aller sidste eksamen) og går nu på 2. år på HF. Min klasse og resten af HF klasserne på mit gymnasium er ret useriøse i forhold til de 3 gymnasier jeg nu har gået på (STX'erne på de tre gymnasier har været rimelig seriøse, nogle enkelte der ikke var)
    Men fx mit første gymnasium var HF'erne ret seriøse og ældre, hvilket betyder en stor del.

Det overordnede spørgsmål man skal stille sig selv omkring STX eller HF: har jeg allerede kvalifikationer til at komme på HF? (altså 10. klasse eller 1.g) og ved jeg hvad jeg vil? ved jeg at jeg har brug for et højt snit?
    For hvis man skal have et højt snit, er HF oplagt: man har ikke så høje niveauer, hvilket gerne skulle give nogle højere karakterer, og man kan så læse de fag man eventuelt skal bruge på højere niveau op bagefter (og de tæller jo ikke med i dit snit, så om du får 02 er ligegyldigt)
    På STX kan man føle man sidder i laaang tid og ikke kan holde sig motiveret igennem alle 3 år, og det kan gå ud over ens standpunktskarakterer - som jo tæller i sidste ende!

Så til dem som kan "nøjes" med en HF, vil jeg helt sikkert gøre det - det kan give dig et højere snit i sidste ende, men man skal være klar på evt. at læse fagene op i niveau bagefter.

Jeg valgte at droppe ud af STX netop pga. snit, og synes niveauet er markant lavere på HF end på STX (kan man jo endeligt kun afgøre til eksamen) men i forhold til de standpunktskarakterer jeg har fået indtil videre går det helt sikkert rigtig godt.

Og vi får standpunktskarakterer på min HF, men ikke nogle der tæller for noget.

• #25   14. nov 2013 Nu ved jeg ikke hvilken HF du går på, men jeg er ikke enig med dig. Vi har ikke kun 1 A-fag, og vi har faktisk flere afleveringer end stx. Grunden til vi ikke har samme fag, er fordi der er linjer på stx, det er der oftest ikke på HF. Som jeg også har skrevet er HF mere målrettet, til dem der ved hvad de vil.

• #26   14. nov 2013 Hvorfor mener du HF er mere målrettet? Ja du har færre fag, så kan man godt sige det er mere målrettet, men der er jo stadig nogle fag du skal have: du skal have NF, du skal have KS, og du skal have kreativt fag (præcis som at du skal have nogle bestemte fag på STX). Og hvordan begrunder du at du har flere afleveringer på HF? Jeg havde på STX sidste år afleveringer i: Dansk: 25 timer, fysik: 25 timer, matematik: 75 timer, kemi: 85 timer. Så vidt jeg ved tager jeg et eksempel i min klassekammerat, som "kun" har engelsk B, psykologi b og dansk a. Dette kan i mit regnestykke ikke nå de over 200 timer jeg havde på et år?

• #27   14. nov 2013 Det jeg mener er, at det er til dem der mere målrettet ved hvad de vil bagefter.

- Jeg forstår intet af det sidste du skriver, gider du prøve at omformulere dig? :=)

• #28   14. nov 2013 Der har jeg fået en hel anden opfattelse af HF de to steder jeg har været med HF linje, netop at de har taget 10'ende og så ikke vist hvad de ville, og så var HF det nemmeste, eller at de har tager 1.g og det var for svært, så de skiftede.. Men det er forskelligt kan jeg forstå.

Og med anden del mener jeg, at du påstår at du har flere afleveringer på HF. Dette mener jeg overhovedet ikke er rigtigt. Giver så det eksempel at jeg i 3.g havde afleveringer i 4 fag: dansk, matematik, kemi og fysik, og der i disse fag er x antal afleveringer som eleven skal igennem for at man har fået den undervisning man skal. Dette ligger altså på 25 timer i dansk, 75 timer i matematik, 85 timer i kemi og 25 timer i fysik, hvilket giver over 200 afleveringstimer/elevtimer i alt.

Dette tror jeg ikke på at en HF elev kommer op på, med "almindelige" kår (altså at man kun har 1 A-fag. Hvis jeg havde haft 5 A-fag havde jeg jo også haft flere afleveringstimer) Så vidt som jeg kan se på mine skolekammerater har de afleveringer i dansk, engelsk og matematik. Tvivler på at disse tre fag kommer over 200 timer, når det kun er A, B og B fag - men ret mig hvis jeg tager fejl smiley

• #29   15. nov 2013 Nu forstår jeg bedre - og kan også se forskellen - vi har ikke kun afleveringer i dansk, engelsk og matematik, vi har også afleveringer i kemi, biologi, historie og naturgeografi smiley

• #30   15. nov 2013 Nejnej, men nu snakker jeg jo om 2. HF, ligesom jeg kun snakker om 3.g, for at pointerer at jeg ikke vil mene at man har flere afleveringer på HF. smiley

• #31   15. nov 2013 Nååå, jamen så har vi jo snakket om to forskellige år, jeg har taget udgangspunkt i stx 1. år og hf 1. år smiley

• #32   15. nov 2013 Og hvor mange timers aflevering har du på 1 HF? For tvivler stadig på at HF'erne har flere, men måske bliver jeg klogere.

Kommentér på:
Skifte fra STX til HF?

Annonce