{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.601 visninger | Oprettet:

Nu skal du forsørge din sambo! {{forumTopicSubject}}

Ja, som nogen måske ved indføres der ved nytår en ny lov, om gensidig forsøgerpligt for samboende. Om man er kærester eller venner er irrelevant. Køn og seksuel orientering er irrelevant. Hvis ingen af parterne er gift med andre så har man nu pligt til at forsørge hinanden. Slut med SU, slut med kontanthjælp. Ingen hjælp at hente. Heller ikke selvom du har sygdom der gør dig uarbejdsdygtig!
Mange par og familier med børn kommer til at gå fra hinanden fordi de simpelthen ikke har råd til et fælles liv!

Kan de bare flytte adresse? Nej, reglerne for hvornår man er samboende er uafhængige af hvor du har din adresse. Har du tøj eller en tandbørste liggende hos modparten, så er du samboende! Sover du hos personen mere end bare i weekenderne, så er du samboende! Bidrager du bare den mindste smule til modpartens økonomi, så er du samboende!
En anden sag er at der SLET ikke er nok af de billige boliger som man har råd til alene på kontanthjælp og SU.

Hvad mener politikerne om dette?
De synes alle det er en glimrende ide! Enhedslisten er de eneste som var imod forslaget. Alle de andre mener at hvis man ikke har råd til det, så må man jo bare få et job. Til trods for at der som bekendt er jobmangel i hele landet! Er man ikke arbejdsdygtig grundet fysisk eller mental sygdom, så er det bare ærgeligt for dig! Lev alene eller find en rig kæreste. Det er ikke statens problem.

Hør her en fortvivlet kvindes udtalelse om hvordan de nye regler kommer til at påvirke hende: https://www.facebook.com/photo.php?v=10202178524079953&set=o.153135812761&type=2&theater

Hvad kan vi gøre?
Rigtig mange mennesker arbejder lige nu på at få opløst reglerne helt! Du kan følge med og hjælpe til i denne gruppe: https://www.facebook.com/groups/153135812761/ og du kan skrive under på underskriftindsamlingen og dele den: http://www.skrivunder.net/gensidigforsorgerpligt -Husk dog også at logge ind på din mail og validere underskriften ved at klikke på tilsendte link.

Hvem bliver ramt?
Alle samboende over 25 hvor begge parter er ugifte og den forsørgende part tjener over 23.000 kr før skat.

Hvad med dem der er gift?
De har allerede været ramt af denne lovgivning i mange, mange år, og det arbejder gruppen også på at ændre. Man vælger måske selv at blive gift, men man kan jo ikke forudse om man kommer ud for en ulykke eller går ned med stress og depression så man pludselig en dag ikke har nogen mulighed for at arbejde mere.


Et lille opråb herfra. De nye regler kommer til at have helt uoverskuelige konsekvenser! Vær søde at sætte jer ind i sagen, selvom i måske ikke selv bliver ramt endnu.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nu skal du forsørge din sambo!
  • #1   3. dec 2013 Wat

  • #2   3. dec 2013 Øh man mister da ikke sin SU bare fordi man bor sammen med en som tjener over 30.000?

  • #3   3. dec 2013 Det er jo forfærdeligt?!

  • #4   3. dec 2013 øøøh for det første så gælder den gensidige forsøgerpligt altså kun for par -ikke venner mm, men folk der er gift/kærester og bor sammen.

    For det andet gælder det jo altså ikke alle offentlige ydelser, så nej man mister ikke SU o.l. Man kan risikere ikke at være berettiget til kontanthjælp -det er self heller ikek super fedt men nu skal man altså heller ikke gøre tinegne værre end de allerede er ved selv at finde ppå ting


  • #5   3. dec 2013 i morges blev der i tv sagt at den ene part skulle tjene over 30.000 i måneden før skat, hvilket ikke er en lille løn -
    Man mister altså ikke SU, der vil nok komme flere på SU da flere vil begynde på en uddannelse.

    der er nogle som ikke kan arbejde JA, men der er altså også end el som blot udnytter systemet

    Kontanthjælp er ikke noget man skal leve på i mange år.


  • #6   3. dec 2013
    ... Reglerne gælder så vidt jeg er informeret og kan læse mig til kun for kontanthjælpsmodtagere, samt hvis man er KÆRESTER.

    Det er der bla. blevet udsendt breve om til nogle folk i visse kommuner, hvor de blev spurgt om de boede med deres kæreste. Skulle de, så skulle de netop forsørge den anden part efter nytår hvis vedkommende var på kontanthjælp.

    Vil gerne have nærmere fakta omkring hvor det er fra, at det skulle gælde for ens roomie eller for SU modtagere også.


  • #7   3. dec 2013 Jeg er så træt af det!!

    Det er fint at vi gerne skulle have flere i gang med uddannelse og/eller job, men så burde de sætte mere fokus på uddannelserne og flere jobmuligheder!


  • #8   3. dec 2013 Jeg må heller tilføje at der stadig er lidt forvirring omkring hvem og hvordan det rammer. Jeg har efterhånden læst flere forskellige ting. Jobcentrene rundt om i landet er også i forvirring og siger de ikke har modtaget de nye regelsæt endnu.

  • #9   3. dec 2013 Kan vi få nogle kilder til dine oplysninger ?

    Har ALDRIG hørt de regler du skriver om, og ja, har sat mig rimeligt ind i de nye regler


  • #11   3. dec 2013 Ministeren udtalte sig så sent som i morges på tv om reglerne, og vi må da gå ud fra at hun er informeret

  • #12   3. dec 2013 Og som Michelle og Krikken påpeger gælder det kun hvis man er kærester. Nej jeg er ikke enige i reformen men kan faktisk godt forstå den - dog burde satsen for hvornår der er forsøgene pligt være sat højere.

  • #13   3. dec 2013 jeg syntes heller ikke reformen en 100% korrekt, men der skal jo gøres noget !



  • #14   3. dec 2013 Reglerne er indført for at få fat på dem der lever i "papirløse forhold" altså kærester, men det er op til komunerne at træffe afgørelse om hvornår man er kærester og det er altså en umulig sag hvis ikke de går ud fra at alle der bor sammen er det.

  • #16   3. dec 2013 (link fjernet)

    " Fra den 1. januar 2014 får samlevende par over 25 år pligt til at forsørge hinanden.

    Det betyder fx, at hvis du er samlevende – bor sammen med din kæreste – og han eller hun har en indtægt eller en formue, så skal din kæreste forsørge dig fra den 1. januar 2014.

    Din kontant- eller uddannelseshjælp skal fremover beregnes ud fra din samlevers indtægt og derfor får indtægten en betydning for, hvor meget du kan få i hjælp. Det betyder samtidig, at hvis din kæreste har en indtægt af en vis størrelse, skal I begge leve af det. "


  • #18   3. dec 2013 Jeg har mine oplysninger fra forskellige artikler delt på facebook gruppen jeg har linket til. Det er muligt at nogle af dem er ukorrekte, der er stadig ikke nogen der er helt sikre.
    Ministerens ord tager jeg ikke for gode vare for at være helt ærlig.


  • #19   3. dec 2013 men den omtalte uddannelseshjælp i det Krikken linker til er IKKE SU men svarer til su

  • #20   3. dec 2013 Måske meget godt du sætter dig ind i det før du udtaler dig..

    Det rammer KUN kontanthjælps modtager.. Ikke folk på su og sådan.
    Og det gælder altså kun folk som er kærester/ i forhold.
    Og det rammer kun hvis den ene part tjener mere end 2 kontanthjælper tilsammen..

    Jeg sys det fair nok det bliver fair at de regle som gælder for gifte også gælder for kærester / folk i forhold men så da helst et blev fjernet..


  • #21   3. dec 2013 man kan ikke stole blindt på det heller nej, men hun bliver jo altså hængt op på hvad hun siger, og i dag skulle hun netop klarlægge noget af det der var stor tvivl om

  • #22   3. dec 2013 Vi burde alle sammen komme på efterskole igen, der skal man nemlig ikke sørge for sin sambo! smiley Kun hvis de er syge..

  • #23   3. dec 2013 Lady -det gælder IKKE for alle der bor sammen. Kun de som er kærester. Så hvis ikke man knalder sin sambo, så gælder det altså ikke for en, sådan groft sagt.

    Det er ikke regel-forvirring det har ALDRIG været en del af forslaget at det skulle gælde alle samboende.



  • #25   3. dec 2013 Det med SU'en fik jeg faktisk at vide af en der arbejder for jobcenter på det sted jeg er i aktivering. Ja, som sagt, forvirringen er total. Jeg beklager hvis det ikke er helt korrekt sådan som jeg har forstået det.

  • #26   3. dec 2013 Jeg synes det er helt forfærdeligt ):

  • #27   3. dec 2013 Jeg har været gift i godt 2 år, så intet nyt under solen for os herhjemme. Jeg er ikke nødvendigvis ret enig i kontanthjælpsreformen som sådan, men jeg kan af personlig erfaring bekræfte at man altså ikke dør af gensidig forsørgerpligt.

  • #28   3. dec 2013 Tja, jeg syntes nu det er en helt okay lov de vil indføre. Ja, der er måske nogle ting der skal ændres i den pågældende lov, men overordnet helt fin lov. Det kan jo ikke være rigtigt at samfundet skal smide så mange penge efter folk konstant.

    Jeg ved godt at det er svært for folk på kontanthjælp at finde et arbejde, men ikke helt umuligt, man skal nok bare gå lidt på kompromis med hvad man forventer at få af job.
    Og det med at man ikke kan leve 2 mennesker for 30.000 kr, der er jeg ganske uening. Der er rigtig mange der arbejder i normale butikker der får udbetalt 15.000 om måneden, så det er helt fair, at man skal deles om de penge.

    Men det er jo bare min mening.


  • #30   3. dec 2013 Stutteri auriklen

    Jeg har været gift i 2 år også nu.
    Og nej men dør bestemt ikke af det.. Det mega øv.. Men i sommers der gik jeg uden penge i 4 måneder da jeg jo ikke kunne få hjælp og ikke kunne finde job ind til jeg skulle starte på uddannelse.. Vi overlevede da selvom det var sygt hårdt især med de heste jeg også har mig..
    Men vi klarede det ved og spare på alt hvad der spares kan.. Så man kan hvad man vil..


  • #31   3. dec 2013 Julie..

    Er endelig rimelig enig med dig.. Mange folk har for storer krav til deres jobog er for kræsen..


  • #32   3. dec 2013 Jeg spørger jer bare, hvordan skal kommunerne kunne tjekke om man har sex? De er nødt til at gå ud fra at hvis man har "udstyret", så bruger man det også. Der er jo også nogle i ægteskab og parforhold som ikke har sex.

  • #33   3. dec 2013 Jeg synes så ikke den er helt fair -for en ægtefælle kan jo bl.a. overføre sit fradrag til den arbejdende part mm. Det an kærester ikke. Så kæresterne får altså kun de negative sider af denne "udligning". Så skulle der udlignes, skulle der jo udlignes helt.
    -og nej jeg synes ikke det er fair at kærester skal forsørge hinanden. (heller ikke ægtefolk faktisk -det skulle da lige være år det kom til politikerne selv, med de lønninger har de vel råd til det)

    Og så er der stadig den detalje med alle de folk der er på KH pga sygdom -hvis man laver stunts som denne reform, så må ma sgu samtidig garantere at sagsbehandlingerne fremover bliver klaret MEGET MEGET hurtigere, så folk ikke skal parkeres uden forsørgelse i flere år mens de så skubbes rundt i systemet uden at nogen reelt gør noget for at få en afklaring.
    Så vil man stramme op og gå ud fra at man ved at tage pengene fra folk, kan få dem til at arbejde, så må man altså osse sørge for at have en løsning for dem som ikke KAN arbejde



  • #35   3. dec 2013 Lady -de er jo nødt til at tro på hvad du siger, medmindre de kan dokumentere andet. Det gælder jo helt som ved al anden social bedrageri. Nogen VIL snyde med det, og for nogen går det godt, for andre bliver det opdaget. Men kommunen skal altså i første omgang tro dig, når du siger/skriver under på eller what ever, at du ikke har sex med din sambo... indtil de evt får bevis for andet.



  • #37   3. dec 2013 En anden ting er at man jo så nok skal betale skat af de penge man modtager fra sin forsørger. Det er jo stadig en indtægt.

    Jeg synes det er absolut forrykt! Det kan det ikke passe at det skal være samfundets svage og udsatte der skal betale for krisen! Hvad med at starte med at skære i den fede ministerløn- pension og pensionen til deres børn!? For slet ikke at tale om alt det andet de får på statens regning. Kan ministre ikke rejse på 2. klasse og opføre sig som almindelige mennesker når de er ude med jobbet? Hvad med kongehuset? Dem kan vi alligevel ikke bruge til noget hvis landet går fallit.

    Det er forkert og værst af alt, det er imod deres vælgeres ønsker.


  • #38   3. dec 2013 Man skal squ da ikke betale skat af penge du få af din forsøger.. Han har betalt skat og han skal forsørge dig altså sørger for du få det du skal også vidre.. Og de penge er der jo betalt skat af da han fik dem udbetalt..

    Sys altså du kommer med nogle langt ude ting som slet ikke passer..


  • #39   3. dec 2013 Der er ikke jobs at få for alle. Dem der er for gamle bliver konsekvent sorteret fra, dem der ikke har erfaring bliver konsekvent sorteret fra.
    Jeg har været ude og søge job og har afleveret 28 ansøgninger til alverdens forskellige virksomheder. Både vikariater, deltid, fultid, elevpladser, opslåede stillinger og uopfordret. Jeg har kun fået afslag!


  • #40   3. dec 2013 Det er ikke noget jeg selv finder på: (link fjernet)

  • #41   3. dec 2013 Ladyblacksheep:
    Hold da det var da godt nok mange ansøgninger!
    Har du nogen form for uddannelse? (Du behøves ikke at svare hvis det er for personligt)

    Men jeg ved bare personligt at det helt klart er et plus at have en form for uddannelse, når man søger job.


  • #42   3. dec 2013
    Har heller ingen uddannelse - eller jo en HG og 1½ år på STX.
    Det er heller ikke let for mig at få job, fordi jeg ikke har haft et "reelt" job - kun fritidsjob under 18, godt nok fuldtid nogle måneder.

    Og jeg er sådan set klar på ALT og har søgt alt. Men typisk er jeg for ung eller har ikke erfaring - folk med erfaring foretrækkes altid, også selvom det er at sidde i kassen eller gøre rent.
    Troede faktisk det var lettere at få et rengøringsjob, men det er pænt svært da nærmest alle kræver erfaring.

    Er heldig og fik job der hvor jeg var i aktivering ifb. kontanthjælp, men jeg er så bare gået fra 20-30 timer om ugen til 10 eller under - det kan jeg jo ikke leve af, så skal have et job til eller et andet.


  • #44   3. dec 2013 Jeg synes at man skal sætte sig ordentlig ind i tingene før man giver sig i kast med at kritiserer den nye kontanthjælp reform. Jeg er selv socialrådgiver og kan ikke nikke genkendende til mange af de ting du skriver om. Formålet med reformen er at få flere til at tage en uddannelse, få de unge som har været vant til at mor og far klare alt ting til at tage et ansvar for sit eget liv. Der er i reformen mulighed for at tage hensyn til syge og socialt udsatte, men det er enkeltsager som bliver bedømt individuelt. det er nemt at få en fjer til at blive til 5 høns særligt når det drejer sig om folks økonomi, man hører noget, bliver bange og så ruller stenen. Jer der er ramt af reformen tag en snak med jeres rådgiver, så i får den rigtige rådgivning og svar på lige netop jeres sag.


  • #45   3. dec 2013 Lady

    Din artikkel vi viser har intet på sig.. Det er en borger som TROR at det kommer til og forgå sådan ligesom dig..
    Du skal ikke tage alt du læser for gode vare..
    Men der stå også i bunden det er en borger som mener dette og ikke at det faktisk er sådan..


  • #46   3. dec 2013 Jeg har en HG detail som jo gerne skulle give adgang til jobs i butik, hvilket er det jeg har søgt. Uddannelse er ikke nødvendigvis noget værd. Erfaring tæller meget mere. Og selvom jeg da heldigvis har lavet lidt i min fritid some på, så er det ikke helt i samme område, og så står jeg rigtig dårligt iforhold til de andre ansøgere som har haft butiksjobs.
    Min mor har en uddannelse som skolelærer, men hun kan ikke få fast job fordi der er så mange andre ansøgere. De vælger hende fra på alderen uden overhovedet at kigge på ansøgningen.


  • #47   3. dec 2013 Det rammer de mennesker det ikke må ramme.. Hvad fanden skal man gøre hvis man er syg og ikke kan arbejde og måske aldrig kommer til det.

    Jeg er så pisse træt af at høre på deres fucking pis om at det skal være ens for alle.. Okay? Hvad så med at skifte den fiiiine minister bil ud med en gammel skoda og købe tøj i H&M i stedet for at bruge flere tusinde kroner på alt muligt designer pis til dem selv, samt at æde og drikke for kæmpe store beløber. Æd noget pasta med tomatsovs, fede idioter, det skal jo være ens for alle.. Dobbeltmoralen vil ingen ende tage, hvad fanden ligner det, mand!

    Jeg nåede heldigvis at få min førtidspension inden det blev umuligt, da jeg desværre ikke er i stand til at arbejde, pga sygdom og nej, jeg kan ikke bare lette min dovne røv, der er en grund til at jeg ingen uddannelse eller arbejde har. Men jeg må indrømme at jeg ryster i mine små bukser, for jeg er pisse bange for at jeg lige pludselig ikke må beholde min pension, med alle de fikse ideer de får sig for tiden.

    Alle deres nye regler er kun til fordel for dem selv og dem der ikke mangler noget, mens de svage og syge får taget alt og må gå fra hus og hjem. Fandeme til at lukke op i skide i, hjerteløse lorteregering.

    Ja, undskyld mig.


  • #48   3. dec 2013 Det der går galt DK.... --'

  • #49   3. dec 2013 Lady -hvordan ved du hun er fravlagt på alderen? Min mor er pædagog -tog uddannelsen på revalidering da hun var omkring 40-42. Hun har i bgge de jobs hun har haft/har bl.a. været vagt pga hendes alder. De har naturligvis unge ansatte, men synes altså at det giver noget andet osse at få ældre folk med lidt livserfaring osse.

    Det ER ikke bare ådan lige at få job pt. Som ufaglært er det sværere endnu, men osse som faglært skal man altså skrive en god ansøgning og præsentere sig godt til en evt jobsamtale, for der er mange om buddet.Og det er altså ikke alder alene man typisk vælges til eller fra på -medmindre man da står et år fra pension e.l.

    Helle -ja, hvis man er berettiget til kontanthjælp, så tager den nye reform hensyn til syge ved bl.a. at kunne få tillæg i den tid man som syg evt skal bruge for at kunne blive uddannelsesparat (når nu vi snakker unge mennesker).
    Men er man ikke berettiget til kontanthjælp er man jo heller ikke berettiget til DEN hjælp (medmindre jeg da har misforstået noget?) og så står man altså skidt.
    Hvis behandlingstiden på sådanne sager var meget kortere, så kunne de fleste såmænd nok overleve den tid på KH eller ingenting til trådene var redet ud. Men når sagerne trækker ud i både måneder og år, så er det pludseligt en anden sag -for så er der både sygdommen at rode med, og at du intet forsørgelsesgrundlag har før sagen engang er afklaret... det var naturligvis allerede et problem før hvis man var gift, nu er det så bare blevet et problem for endnu flere mennesker...
    Jeg har prøvet at læse og læse, men jeg an altså ikke se der tages hensyn til de syge, hvis de altså har en kæreste/mand og ga dette ikke kan få KH


  • #50   3. dec 2013 Puha. Der er en del her som jeg tænker mit til.

    Men mhs til 'hvornår er man kærester' kan jeg hilse og sige at min bedste veninde som bor sammen med hendes bedste ven (som er homoseksuel) vel og mærket, at de har fåetbrev ind af døren.

    De mener bestemt at han skal forsørge hende, i det de bor sammen og kunne være kærester. Selvom de siger de ikke er er det bad luck. Derfor bliver de nød til nu at flytte fra hinanden og finde andre at bo med. Hun har dog problemer med at finde nogle samboer, da alle er bange for at skulle forsørge hende.


    Og så hørte jeg om et tilfælde, som jeg intet kender til privat.
    Men dette drejede sig udelukkende ligeledes om samboende, af hvert køn hvor manden var på KH. De har fået brevet og nægtet. Så fik de besøg af 'dyne løfteren' der fandt en mandlig t.shirt inde ved kvinden. Og nu har de bestemt sig for det er hans ergo SKAL hun forsørge ham.
    Hvordan det endte ved jeg ikke.


    Hvis det var så nemt at man ikke blev ramt bare ved at bo sammen, så kunne alle kæreste jo bare nægte og sige de udelukkende bor sammen. Andet kan jo ikke bevises, man kan altid tante kysse med venner og sex behøver man ligeledes ikke have med en partner.
    Så bliver mulighederne for at smutte igennem reformen MANGE. Så det er tilladt at tænke sig til det går ud over de fleste der blot bor sammen.
    Jeg læste mig enda til den ville ramme alle som man kunne gifte sig med, ergo kun ikke familie. Men det kan jo være rygter.


  • #51   3. dec 2013 Melanie -det synes jeg så liiige er groft nok. For jeg synes nu faktisk det er ganske fornuftigt at man nu har fået fokus på at få unge i uddannelse. Før er unge sendt i diverse former for aktivering (jeg har sågar hørt træning i fittnesscenter som aktivering i varde kommune) og er jo i princippet ikke blevet mere "jobegnede" af den aktivering de er sendt i.
    Nu forsøger man jo netop at hjælpe folk til at få en uddannelse/blive klar til at tage en uddannelse -og fakta er jo nu engang at det bliver sværere og sværere at få et job som ufaglært. Så det synes jeg da er et positivt tiltag.

    Jeg synes osse det er positivt hvis man tager et kig på førtidspensionisterne, for der er dælme nogen der har forstået at få noget ud af systemet -jeg kender flere der er på førstidspension hvor jeg bare tænker wtf, de lever et helt almindeligt liv uden nogen som helst former for medicin, skånehensyn eller andet... de har f.eks. flere heste som de selv passer og rider dagligt (inkl mugning, ind-/udlukning osv), tager til stævner hver weekend, hjælper til i mandens virksomhed og hvad har vi... men har alligevel fået FP fremfor f.eks. flexjob (eller for enkelte vedkommende -almindeligt job)... det er for mig helt uforståeligt.
    Så jeg synes faktisk mere kontrol på det område er super -men ikke med en tilgang der hedder at alle som udgangspunkt er snydere til det modsatte er bevist... og det er lidt det der sker synes jeg, når man trækker sager i langdrag, igorerer lægers vurderinger mm, som man ser i en del sager... og i øvrigt fra statens side nærmest konkluderer at folk under 40 ikke kan være syge


  • #52   3. dec 2013 Michelle, det ved jeg fordi hun har fået det at vide. Hun har nyligt været så heldig at få et vikarjob på deltid (fordi hun kendte de rigtige personer) på en skole hvor hun tidligere har søgt uden held. Hendes leder har så senere hen sagt at hun var meget ked af at have sorteret hende fra, for hun kunne jo godt se at min mor var skide dygtig og meget bedre end nogen nyuddannet. Min mor har søgt og søgt efter fast job, og sendt et utal af ansøgninger. På ALLE de stillinger hun bare var nogenlunde kvalificeret til. Men hun bliver ikke engang kaldt til samtale.

  • #53   3. dec 2013 Jeg har så valgt at bide i det sure æble og begynde at læse igen. Men det er helt sikkert bedre at få endnu en uddannelse, end at nøjes med små jobs som man alligevel ikke helt kan regne med.

    Jeg er uddannet i Matas i feb 2009, været igang med en leder uddannelse i Netto, bestyrede en grillbar, undervist, handicaphjælper, rengøring, har lavet at så længe jeg fik nogle penge for det.

    Men må ærligt indrømme at det med at flakke rundt er der ingen fremtid i. Så tag en uddannelse til, og få bedre chancer.

    Og omkring det med at kontakte sin social rådgiver, så var der ingen på min kommune som kunne hjælpe mig, heller ikke på mit uddannelse sted og SU styrelsen bad mig kontakte min kommune.
    Heldigvis kender jeg en anden social rådgiver, som hjalp mig. da mange os havde fortalt mig at SU og uddannelsehjælpen var det samme.



  • #54   3. dec 2013 DD -man kan jo altså anke den slags, og kommunen skal jo faktisk kunne dokumentere at du er mere end blot samboende, hvis du nægter.

    Ang t man godt kan have sex uden at være kærester -ja det kan man da. men hvis man både har sex og bor sammen, så må man altså osse leve med at blive betragtet som lidt mere end bare samboende... for det er man jo, uanset hvordan man så har valgt at definere sit forhold, så er man i hvert fald ikke bare samboende.

    ANg den homoseksuelle veninde -igen, hun kan anke afgørelsen.


  • #55   3. dec 2013 Michelle

    Du TROR de lever et almindeligt liv. Kender du deres liv bag facaden?
    Næppe.

    Min mor er FTP og hun virker ud af til nu også som en almindelig kvinde der kan alt og er supermand.
    Så vil man bare ikke kende hende på hendes dårlige dag eller bag facaden.

    Bare fordi man er så syg eller har smerter behøver man ikke ligne et vrag...


  • #56   3. dec 2013 Michelle

    Det gør min veninde så sandelig også. Men det ændre intet for den 1.1, indtil sagen er igennem er hendes indkomst halveret, det fik de besked på. Derfor må de flytte.


  • #57   3. dec 2013 Jeg er os blevet tilbudt at komme ned i træningscentret i min kommune.

    Mange steder får de altså 100 ansøgninger og det er nærmest kun de ansøgninger sm spinger dem i øjene de kontakter. Har selv været med til at ansætte og læse alle d ansøgninger igemmen. Og gab hvor er mange af dem bare kedelige og ens!!

    Jeg er selv en kæmpe idiot til at skrive dem, jeg er bedre til at sælge mig selv når jeg er til samtale, eller tar rundt og aflevere ansøgninger face to face


  • #58   3. dec 2013 Men okay Michelle.

    Kender så også en FTP der var tømre før, og nu er han da bare tømre og gør det sort. Han må så sandelig gerne ryge ud af systemet, han er den type der udnytter det...



  • #59   3. dec 2013 Nu er det jo ikke alle der egner sig til bare at fortsætte på uddannelse i et væk. Mange bliver skoletrætte og risikere at gå ned med stress eller depression, og så falder man altså i et af systemets sorte huller. Det var jeg selv ved på gymnasiet og min lillesøster står der nu med HF.
    Nogle folk har særlige vanskeligheder og kan dårlig nok klare at komme igennem én uddannelse selvom det er virkelig er noget de brænder for. Der bliver jo slet ikke vist hensyn til individualismen.


  • #60   3. dec 2013 Michelle - Det må du skam gerne synes. Det er stadig min mening omkring det cirkus der foregår.

    Jeg rider altså også og passer heste så meget jeg kan, skal jeg så ikke have lov til at beholde min pension, fordi jeg ikke er FYSISK syg? Jeg fejler absolut intet fysisk, men jeg er i en evig kamp med min psyke og er diagnosticeret paranoid skizofren. Jeg KAN ikke arbejde. Jeg VIL rigtig gerne og jeg har virkelig prøvet at gå i skole OG gå på arbejde, men jeg kan ikke holde til det. Jeg er slet ikke i stand til at forsørge mig selv og det bliver jeg heller ikke foreløbig.

    Jeg ser ikke syg ud eller snakker "sygt". Jeg er pænt klædt på og er ren og pæn, men jeg er i kaos indvendigt.

    JA, få folk i uddannelse, men at tage alt de ejer og har er sateme da ikke den rette måde at gøre det på! Og det handler sgu ikke kun om at de vil have folk i arbejde og i skole. Der mangler penge i lille Danmark, men ingen af politikerne har særlig meget lyst til at give afkald på det søde liv med sprut, biler og god mad. Og DET synes jeg krafthelvede er for klamt, når de tager maden ud ad munden på svage mennesker og tvinger dem ud af deres hus.


  • #61   3. dec 2013 Det største problem er nok mest af alt dem der ikke vil indse der findes syge mennesker. Eller dem der mener syge mennesker skal leve på en flad 25 øre.

    Og ikke mindst dem der mener at bare fordi man ud af til ikke virker som syg eller har smerter, at det ikke betyder det ikke er sådan. Men når man i forvejen er 'svag' behøver man ikke gå rundt med en seddel og sige det ..


    Jeg hopper ud af debatten, inden der kommer folk ind af overnævnte type, så kommer jeg bare til at æde et par hoveder smiley

    Fortsat god aften!


  • #62   3. dec 2013 DD -jep jeg kender dem bag facaden smiley

    Jeg er på INGEN muligmåde modstander af at osse FP'er skal have lov at have et liv, inkl en hobby, osse selvom denne evt er fysisk krævende, som f.eks. at holde hest.

    Men når man dagligt -vi snakker ikke bare sådan en gang imellem eller i perioder, men hver dag fra mandag til fredag -kan passe og ride (heste hjemme, så padsning = inkl ALT) 6-8 heste, tage til stævner med disse og derudover osse stå for regnskab i mandens firma (et ikke helt lille et af slagsen) så kunne man altså osse have haft et flexjob... eller måske endda et almindeligt job. Damen er ikke på medicin.

    En anden har hele hendes liv (har kendt hende fra jeg var barn) fejlet alt muligt hvis hun selv skulle sige det... det var hende hvis forældre selv satte skinner på "brækkede fingre" som lægen godt nok ikke kunne se var brækkede, hende der altid fejlede noget og i det hele taget altid skulle have hjælp til alt.
    I dag driver hun hundekennel (eller, det er mandens kennel, men det er altså hende der passer den, manden har fuldtidsjob og tager sig faktisk kun af udstillinger og prøver), tilbyder hundetræning mm. Hun er på førtidspension.

    Igen: jeg mener absolut FP'er har ret til at kunne have et liv, uden at nogen skal pege fingre fordi de er på FP og tillader sig at have en hobby e.l. Men der MÅ være grænser... hvis man kan arbejde SÅ meget som hobby, så kunne man altså som minimum osse have flexjob.

    Så jeg synes det havde været godt om man fik taget et kig på FP -men desværre er det som om reglerne netp IKKE rydder op i dem der har fået den på den gamle ordning, mens de der får den på den nye, nærmest skal kigges efter i krogene altid -på trods af at det jo nu omstunder er lidt af en kunst overhovedet at få tilkendt FP mens den førhen åbenbart blev uddelt mere rundhåndet


  • #63   3. dec 2013 Lady -den nye reform tager jo netop hensyn til lige netop DEN slags mennesker. Hvis vi et kort sekund ser bort fra den gensidige forsørgelsespligt, så er der i den nye reform NETOP lagt vægt på at fange den slags mennesker du nævner, hvor man førhen mere eller mindre har ladet dem falde gennem systemet.

    Med den nye reform vil disse mennsker få hjælp til at kunne tage en uddannelse -det kan være "småting" som at man bare skal have taget HF-enkeltfag, eller større projekter for at få en hverdag til at hænge sammen, f.eks fordi man har stress, depression e.l. og derfor lige nu, ikke er klar til at gå igang med en uddannelse.

    alt dette self antaget at det de skriver, rent faktisk osse bliver det der gøres i praksis for sådan er det jo ikke altid


  • #64   3. dec 2013 Mlanie -det kunne aldrig falde mig ind at nægte FP'er at have en hobby... som skrevet er det ikke det at man har en hest man rider på og som er med til at give ens liv indhold.
    jeg er selv syg (dog hverken på FP eller andre ydelser) og ville dælme være ked af at skulle opgive mine hunde og hesten som jo netop er det der hjælper mig til at holde mig ovenvande når smerterne er for mange til at holde ud.

    men der ER altså forskel på at have e hest man rider og passer, og på at passe en hel flok heste hver dag, være en del af mandens virksomhed og hvad har vi -sidstnævnte går jeg netop ikke udfra at du ville kunne klare på fast basis

    Hvis man kan klare alt det ulønnet, burde man vel osse kunne klare bare halvdelen, få løn for det og så ikke være på FP smiley


  • #65   3. dec 2013 Michelle

    Må jeg godt svare på det i PB? Jeg ønsker ikke lige alle skal læse det personlige jeg vil skrive til dig, i frygt for igen en dag at blive svinet i et forum pga det smiley


  • #66   3. dec 2013 Tror godt jeg kan kaste lidt lys over dine tanker Michelle smiley

    Hvis dem du snakker om havde et fuldtidsjob i stedet for deres hobby'er, kunne de jo ikke på samme måde sige stop. Når de ikke er låst fast i normer/rammerne ved et normalt arbejde er det jo nemmere at stoppe når smerterne bliver for meget smiley


  • #67   3. dec 2013 Michelle - Nej, jeg kan ikke klare at skulle være en del af en virksomhed. Jeg kan ikke engang tåle at være på et større ridecenter med mange mennesker, det er prøvet og det går ikke. Jeg ville kun kunne klare at være på et ridecenter af rimelig størrelse, hvis jeg lukker helt af og IKKE har kontakt med nogen som helst derude.



  • #70   3. dec 2013 Melanie -og så er du jo netop IKKE en af dem jeg mener smiley

    Aless -og derfor skriver jeg jo netop osse flexjob... jeg skrev ingen steder at de nødvendigvis ksulle ud at søge at fuldtidsarbejde smiley
    Jeg er slet ikke ude i at folk bare pinedød skal arbejde fuldtid uanset om de kan holde til det eller ej. jeg kan ikke selv holde til fuldtid, og ville da ikke ønske for andre at de skulle tvinges ud i det alligevel. Men der ER andre muligheder end en fuldtidsstilling. Og når man "rbejder" så meget som de gør, så kan jeg altså ikek forstå hvis ikke der kan være måske 10-15 timer der kunne benyttes på et flexjob istedet for ulænnet på mandens kontor.

    DD -self må du det smiley


  • #71   4. dec 2013 Der er ingen tvivl om, at der findes mennesker som jo desværre udnytter systemet, og det betyder jo også at det går udover de mennesker som virkelig vil... At der bliver strammet op på reglerne er okay, men det rammer også bare dem som virkelig prøver at finde arbejde, eller ja som er syge.

    Min svigermor gik selv ledig i omkring 2 år, og var tæt på at ryge ud af dagpenge systemet.. Hun fik endelig et vikariaet, og er nu i fast job. Man må og kan ikke tillade sig at være kræsen, når man søger job.. Jeg har også selv gået ledig det var dog kun 6 måneder, men bare dengang var det faktisk svært at finde at arbejde, men til sidst blev jeg ansat som afløser i hjemmeplejen, igennem en jeg red med.. Det har jo så ført uddannelse som Social og sundhedshjælper med i bagagen, og er nu i fast arbejde samme sted, hvor jeg startede og har nu været ansat i 3 år..
    Hvis jeg skulle blive fyret grundet nedskæringer, så ville jeg hel sikkert blive nødt til at tage endnu en uddannelse.. Jeg bor i hus med min kommende mand, vi har et barn og en hund. Så jeg skylder kun familien at søge videre, hvis vi går galt, det samme med manden.. Det kan ikke nytte noget man sætter sig på sin flade, og nu klapper fælden, netop bla fordi mange ikke gider tage en uddannelse, for ja de findes og kender selv sådan nogen..

    Men det forfærdeligt at det nu går udover os alle.. smiley

    Michelle. Nu du nævner fleksjob, så har jeg hørt at disse også bliver lavet om, plus at det faktisk er rigtig dyrt forvirksomheder/ kommunerne at have folk gående på fleksjob. Vi har to på mit arbejde der er i fleksjob, og det er altså ikke bare lige at få sådan et job.


  • #72   4. dec 2013 Stine -jeg ved godt flex heller ikke er bare lige sådan at få -men har man fået tilkendt FP, så har kommunen jo da indset at man er syg og ikke kan varetage et almindeligt arbejde... altså burde flex jo osse være til at få godkendt.
    Om det er dyrt? Det skal jeg ikke kunne sige men kender da flere virksomheder som er meget meget glade for at have flexjobbere ansat.

    Mit problem med reformen er ikke den del der angår raske unge mennesker, som altså "bare" kan tage sig en uddannelse eller et arbejde. De kan jo netop forbedre deres situation hvis de gør noget selv.
    Mit problem er den situation hvor man grundet sygdom IKKE bare kantage hvad man kan få.
    Med reformen skal man (så vidt jeg er orienteret) have udsigt til mere end et år som "endnu ikke uddannelsesparat" for at være berettiget til tillægget til KH. Dvs at en større gruppe mennesker vil skulle leve for noget de rligner SU, uden mulighed for at forbedre deres situation, fordi de jo netop ikke bare kan søge arbejde, starte uddannelse og arbejde ved siden af SU'en e.l.

    Så for syge mennesker, er den reform altså ikke et hit, uanset om de har kæreste eller ej i øvrigt


  • #73   4. dec 2013 Ja det rigtigt.. Har en veninde som kæmper sin sag for at få førtids pension. Hun har haft op mod 11 blodpropper og er psysisk syg også. Hun har prøvet at arbejde med forskelligt men får hurtigt ondt i benene.. Jeg ved hun stresser rigtig meget over det, hun har svært ved at gennemskue det hele og det forstår jeg godt.. Det ikke sjovt at blive stillet i så dårligt lys når man er syg. Man kan ikke selv gøre for man bliver syg, vi alle kan rammes.. Nu vil min veninde så prøve at søge job, fordi hendes sagsbehandler sig hun skal, og flex er ikke en mulighed, der er meget få steder at få flex.. smiley

  • #74   4. dec 2013 Stine -men det er faktisk ikke kun dem der er så syge at de skal i flex/på FP e.l. det rammer hårdt.

    Hvis du fejler noget der gør at du ikke lige nu og her er arbejdsdygtig, men på sigt har du mulighed for at blive det, så snakker vi jo ikke FP og flexx, men derimod "almindelig" KH.
    Reformen er skruet sådan sammen at man (når man er under 30 og uden uddannelse) vurderes udfra om man er uddannelsesparat eller ej.
    Hvis man er, så får man KH svarende til SU-sats og skal self så igang med at søge uddannelse.
    Hvis man ikke er, er der så yderligere 2 muligheder. Den ene er at du formodes indenfor nærmere fremtid (har fået at vide under et år, men er ikke 100% sikker) at være uddannelsesparat. Så kfår du stadig kun KH svarende til SU-sats og skal søge uddannelse -og kan så evt hvis nødvendigt få hjælp til at blive klar, men altså ikke noget økonomisk tillæg, selvom du jo reelt ikke er i stand til bare at søe uddannelse/job nu... Du bliver altså straffet for at være for rask til at være "aktivitetsparat" (her får du nemlig tillæg til KH så du når op på nuværende KH-sats, og vil så få hjælp til at blive uddannelsesparat), men for syg til at kunne starte job/uddannelse med det samme. Og lad os sige at de formoder du er klar til uddannelse indenfor et år -det er satme lang tid at skulle leve på hvad der svarer til SU, uden nogen mulighed for at få noget ud over det.

    For mit vedkommende ville det betyde at jeg havde omkring 500-1000 kr at leve for om mdr, når husleje er betalt -penge der ville skulle betale ALT lige fra mad til medicin og hvad har vi.
    For mig ville dte betyde at jeg faktisk ikke ville have råd til at betale for behandling af min sygdom = jeg ville blive mere syg -så kunne man jo håbe på man blev så syg at man pludseligt kun var "aktivitetsparat" smiley

    Men der er altså nogen ting der ikke er gennemtænk, for det kan da ikke være rigtigt at man skal straffes for at være for syg til uddannelse men alligevel for rask til at få hjælp

    For mig betyder det at jeg bliver i et job jeg ikke kan holde til og hvor jeg ikke kan arbejde timer nok pga helbredet til at det kan andet end liiiige dække mine absolut livsnødvendige udgifter, jeg har simpelthen ikke råd til at ryge på KH så længe jeg er under 30.
    Det betyder osse at jeg pt ikke modtager behandling for min sygdom, det har jeg nemlig ikke råd til, men må jo spare på stort set alt der ikek er livsnødvendigt.
    Og det betyder at de så om nogen år istedet kan få lov at se hvad de vil stille op med mig når jeg slet ikke er arbejdsdygtig længere pga min sygdom. Jeg tror helt ærligt ikke de sparer noget i det lange løb


  • #75   4. dec 2013 Ja du har ret Michelle.. Nogle ting er bare skruet hel forkert sammen..

  • #76   5. dec 2013 Mhs til hvornår man er sammenlevende fandt jeg lige dette.

    »Kapitel 1 a

    Forsørgelsespligt for samlevende

    § 2 a. Samlevende har pligt til at forsørge hinanden, hvis den ene eller begge ansøger om eller modtager uddannelses- eller kontanthjælp efter denne lov.

    § 2 b. To personer anses for samlevende efter § 2 a, når

    1) de begge er fyldt 25 år,
    2) de begge er ugifte,
    3) de har fælles bopæl,
    4) de ikke er slægtninge i ret op- eller nedstigende linje,
    5) de ikke er søskende og
    6) betingelserne i stk. 2 eller 3 er opfyldt.

    Stk. 2. Det er ud over kravene i stk. 1 en betingelse, at

    1) ansøgeren og samboen har et fælles barn,
    2) ansøgeren og samboen er eller har været noteret som samlevende i ATP eller
    3) ansøgeren og samboen tidligere har været gift med hinanden, medmindre de er blevet separeret eller skilt inden for de seneste 3 måneder.

    Stk. 3. Ud over de i stk. 2, nr. 1-3, nævnte tilfælde kan kommunen anse to personer for at være samlevende, når de har et samliv af ægteskabslignende karakter.

    § 2 c. Kommunen træffer afgørelse om, hvorvidt en ansøger og en sambo anses for samlevende efter §§ 2 a og 2 b.«


  • #79   9. dec 2013 De nye regler har intet med SU at gøre, men KUN kontanthjælp. Hvis man har en kæreste eller en mand/kone som tjener mere end det som står skrevet, så frafalder kontanthjælpen, hvilket JEG synes er HELT i orden. Vi skal sparre de steder vi KAN sparre, og har en kæreste/ægtefælle en løn som er over det der står skrevet, så kan de sagtens leve for den.

    - Om min kæreste tjente i milliard, så fik jeg stadig SU smiley


  • #80   9. dec 2013 Synes sgu det ville være på sin plads at fjerne SU for hjemmeboende. Det er alligevel mutti der betaler, så væk med det smiley



  • #81   9. dec 2013 Og når ja, SU til folk der bor sammen med deres kæreste... Væk med den også, hvis kæresten tjener over et hvis beløb.

    Ens for alle konceptet er skønt, ikke? smiley


  • #83   9. dec 2013 Man kan skam sagtens komme til at betale kontanthjælp tilbage. Jeg kender en der afbetalte, da han fik arbejde.

    Jamen, så kan man da bare fjerne SU for folk der bor med deres kæreste smiley så kan de bede deres kæreste on lidt lommepenge til en latte med studievennerne i ny og næ, ligesom dem der modtaget kontanthjælp nu må bede deres samlever om lommepenge, hvis de godt vil have en kaffe med en veninde..


  • #84   9. dec 2013 Hvis jeg ikke kunne få SU fordi jeg bor med min kæreste, så ville jeg droppe min uddannelse og hvor gavner det Danmark?

    Hvis jeg mister min indtægt kan jeg hverken komme til skolen eller have min hest. Man kan jo så argumenterer for at hest alligevel er en luksus, men det er den luksus der gør jeg har overskuddet til at gå i skole hverdag, selv når det virker uoverskueligt.

    Desuden er man på SU/som studerende ikke fuldt ud tilgængelig på arbejdsmarkedet og man vil derfor ikke kunne tjene særlig meget ved at arbejde ved siden af alligevel, så at sige at det ville være ens at fjerne den ydelse er noget pjat smiley


  • #85   9. dec 2013 Der er mange der ikke er tilgængelige på arbejdsmarkedet, som er på kontanthjælp. Folk der ikke KAN arbejde, som kommunerne ikke ved hvad de skal gøre med, det får kontanthjælp, som bliver taget fra dem nu, hvis de bor sammen med deres kæreste, for måske bare at have lidt stabilitet i livet. Ligesom du, Aless har din hest.. For at have lidt at holde fast i når livet røvrender dig. Flyt hjem til mor og far, problem solved.

    Jeg er selvfølgelig ikke for at man fjerner SU'en. Men jeg synes det er lidt skægt (Eller måske egentlig uhyggeligt?) at folk flipper ud over tanken om, nul SU, men det er mere end fair at tage maden ud af munden på syge mennesker, fordi de ikke har andet valg end kontanthjælp. Ulækker tanke alligevel..


  • #86   9. dec 2013 hvis SU blev fjernet fordi min kæreste tjente et vis antal penge, så stoppede jeg min uddannelse... Man har det ikke godt, hvis ikke man råder over egen penge, og SU er til for studerene, så de kan få buskort, bøger, mad osv, så skal ens kæreste ikke være afhængig af det:)

  • #87   9. dec 2013 Min engel - Nej, det er nemlig ikke særlig sjovt ikke at have sine egne penge at gøre godt med. Det ødelægger alt for én. Tænk på de syge mennesker der ikke har andre muligheder end kontanthjælp, der får taget alt fra dem, fordi de lige bor med deres kæreste. Tænk på det du selv siger og så forestil dig hvordan det er for dem, når nu du synes det er a-okay at deres indtægt forsvinder helt.



  • #89   9. dec 2013 Non, det ville være skønt hvis man ikke skulle tigge kæresten om penge, men det bliver realiteten for nogle mennesker der desværre ikke har andre muligheder.

  • #91   9. dec 2013 Non, jamen så forstår du jo smiley

    Dejligt for dig at du ikke bliver berørt af aberne på Borgens fikse ideer.. Held og lykke med studiet smiley


  • #93   9. dec 2013 Muligt at det er fornuftigt, men at folk skal gå fra hus og hjem og ikke vide hvornår deres næste måltid kommer ind, det synes jeg er ulækkert.

    Jeg siger ikke at det er det samme, jeg mener bare at SÅ vigtigt er det heller ikke, at folk de værner om deres SU, men er røv ligeglade med dem som intet valg har, så længe de kan få en ny bog, selvom de kan købes brugt og folk har klaret sig længe uden at få proppet penge i røven for at gå i skole. Igen, jeg mener ikke det skal afskaffes, jeg kan sagtens se at det er en investering, da det også kan opmuntre til at studere, men jeg bliver lidt træt af folks dobbeltmorale, det var egentlig kun derfor jeg hev den frem på den måde jeg gjorde smiley


  • #95   9. dec 2013 Ja, jeg forstår dig ganske udmærket.

    Hvis du læser hvad jeg skriver, vil du se at faktisk også giver dig ret i at det godt kan være en god ting for samfundet, men at jeg synes der er noget dobbeltmorale i at studerene må og skal have penge selv, men at det er i orden at syge i samfundet ikke kan få mad og et ordenligt sted at bo, fordi der skal spares. Skal man spare på bare en smule livskvalitet og værdighed for de svage? Jeg kan godt forstå at man gerne vil have sin SU, men filmen knækker for mig, når man er så ligeglad med andre, bare man selv har penge.

    Jeg opstillede det kun på den måde, for at se hvordan folk farer i flint over tanken om ikke at have muligheden for SU, når nu de vil skide på om andre får mad og muligvis medicin. Det er sgu ikke billigt fx. at være psykisk syg og hvis man som syg ikke får sin medicin, ja... Jeg ved godt hvad der sker hvis fx. jeg ikke får min medicin.


  • #97   9. dec 2013 Jeg ser et par indlæg der lyser langt væk af "Bare jeg har min SU, er jeg ligeglad".

    Anyway, jeg er færdig med at koge suppe på lige den. Men ja, det er et stort problem med den reform. Og jeg synes at det er bullshit at man nu ikke kan få pension hvis man er under 40. Man kan sgu godt være ung og meget syg på samme tid. Jeg fik heldigvis min inden de fandt på den ide.


  • #99   9. dec 2013 Melanie - Jeg ser ikke nogen, der synes det er ok at tage penge fra syge folk? Jeg ser folk, der synes det er ok, at tage penge fra dem, der ikke arbejder, men godt kan. Der er altså en forskel. :o) Så vidt jeg kan se, er det dig selv, der konkluderer, at folk er 'røvligeglade' med syge folk. :o)

    Men fordi syge mennesker får frataget penge, så skal studerende også have frataget penge? Siden hvornår har det været ok, at bare fordi det går ud over én gruppe, så skal det gå ud over en anden gruppe også? Det er da en sær form for lighed at føre.

    SU bør bestemt ikke fjernes fra hjemmeboende, og det er en stor misforståelse at tro, at mutti betaler alt, bare fordi man bor hjemme. Jeg kender mange, der betaler for at bo hjemme, og som selv betaler alt. Jeg kender også mange, der 'kun' får kost og logi, og derfor selv betaler transport, tøj, fritidsinteresse, studiemateriale, mobil osv. Ja, så kan de få et job - og det er der også mange der har - men det er svært at tjene ret mange penge, mens man studerer, og det kommer let til at gå udover studiet - er det særlig hensigtsmæssigt? Det synes jeg ikke, at det er.

    Jeg synes så til gengæld, at SU-systemet skal ændres. Udeboende SU skal ikke være bestemt af forældreindtægt, ligesom den laveste SU skal hæves lidt, og den højeste SU skal sænkes. Kontanthjælpsystemet skal også klart ændres - fx bør de syge, og de der ikke kan arbejde (om det så er for altid eller kun midlertidigt) være i en gruppe for sig selv, så de ikke bliver ramt af den nye kontanthjælpsreform. At man skal forsøge sin samlever, synes jeg generelt set er ok.

    Men bare fordi de syge får frataget penge, skal det jo ikke gå udover endnu en svag gruppe. Det er der vidst ikke meget logik i. :o)


  • #100   9. dec 2013 Hej CTS, hvordan havde du tænkt dig kun at tage penge fra dem som godt kan arbejde, men ikke de syge? Det er netop dem det går ud over, da de ikke kan arbejde. Og jo, jeg ser indlæg der stinker langt væk af ligegyldighed overfor andre end dem selv. Det er ihvertfald sådan jeg læser det.

    Hvordan jeg formulerede mig ang. det med SU, ville du vide, hvis du læser det jeg har skrevet, for dælen da! Jeg gider ikke forklare mig yderligere omkring det, da det står klart og tydeligt i mine forrige indlæg.


  • #101   9. dec 2013 Jeg tror ingen er ligegyldige overfor andre..

    Men mange mennesker som er træt af at de betaler en masse penge i skat så rigtig rigtig mange mennesker bare kan side på deres røv og nyde godt af de penge.. Nemlig en del af dem som er på kontanthjælp..
    En del er på kontanthjælp som en mellem station for dem og det deres eneste mulighed.. men som sagt det et mellemstop for dem.. Hvor rigtig mange er på det fordi de jah ikke gider ud og lave en skid..

    Og rigtig mange af dem som er "syge" er slet ikke syge eller kan faktisk godt komme i flex job eller anden uden problemer hvor der selvfølgleig bliver taget hensyn til dem.. mange a dem som er syge er blevet sådan lidt ej jeg er syg jeg vil INTET lave selvom jeg måske faktisk godt kunne.. Så jah jeg sys squ det iorden at de bliver taget op til overvejelse også..

    Selvfølgleig er der de mennesker som faktisk er for syge til og kunne lave noget som helst meeeen det er squ ikke så mange som dem som går nu og er syge om det er det ene eller andet..



  • #102   10. dec 2013 Melanie: Hør her, jeg har på intet tidspunkt SAGT at kontakthjælp skulle tages væk fra de syge.. KUN dem, som ikke arbejder, fordi de bare ikke.. Du ved, gider... Dem er der faktisk en DEL af, og det er DET som de skal have styr på.. DERFOR mener jeg, at det er HELT på sin plads, at de fjerner kontanthjælpen, for dem, hvis ægtefælle tjener NOK penge, til at kunne forsørge, med mindre de slf er SÅ skadet, at de ikke ville kunne sidde bag en kasse eller plukke jordbær eller skære championer i skiver.. Der skal altså en DEL til, før at man kan sige, at man ikke kan være aktiv på arbejdsmarkedet... I øvrigt, så bor jeg ikke hjemme.. Min kærestes løn er ikke nok til, at vi kan bo ude;) OG vil lige sige, at hvis så han tjene nok, så er det sådan, at man her i DK bliver "betalt" for at tage en uddannelse.. Gjorde man ikke det, så var der ikke særlig mange, som tog en, for så kunne man komme i gang på en anden måde. Man kan IKKE stille kontanthjælp og SU op mod hinanden, da man får SÅ meget mere i kontanthjælp, end i SU. Su er en slags lommepenge, det er kontanthjælp IKKE. Dem som har været på kontanthjælp, HAR fået SU tidligere.. Så skal vi sgu også have retten til det.. At jeg får SU, betyder jeg er ung under uddannelse. Kontanthjælp betyder "jeg er ældre, har ikke noget arbejde", eller "jeg er syg og kan intet". HELT forskellige ting.. Min kæreste og jeg er ikke gift, vi er unge, og derfor kan man ikke forvente to unge mennesker skal "forsørge" hinanden som ægtefæller;) Man må gå ind og kigge på "alder", "gift eller ikke gift", "hvor længe har man været sammen". - Kontanthjælp bliver misbrugt i DEN grad, og det skal der samles op på... Man skal nærmest være lam/invalid hvis ikke man kan stå/sidde og skære championer eller sidde bag en kasse, eller sågar, gå og samle hundelorte op. Ja, det er lorte jobs, men ville man VIRKELIG ikke det, så måtte man se af at få fingeren ud, men mindre der er noget helt grueligt i vejen med en.. Og noget andet. Er man ægtefæller, så har man normalt også fællesøkonomi.. DERFOR skal de tage sig af hinanden.. To unge kærester, (eller folk som ikke har været sammen i mere end 2 år), har IKKE fælles økonomi, og DERFOR skal de IKKE være afhængige af hinanden.. Du kan jo også godt se, at det ikke er på sin plads, at en kone/mand kommer på kontanthjælp, hvor den ene part tjener kassen? De høre jo ingen steder hjemme, det kan man sagtens leve for, så hellere sparre de penge og give de personer, som INGEN penge har, i stedet for dem som faktisk HAR, bare fordi de ingen job har.... Det retfærdiggøre det IKKE.

  • #103   10. dec 2013 Jeg er DYBT afhængig af min SU og ville på ingen måde kunne få noget til at løbe rundt uden. Job er ikke rigtig en mulighed i 3.G når den hedder skole til halv 4 de fleste dage og herudover lektier og afleveringer. smiley

  • #104   10. dec 2013 Melanie, der er jo så nogen, såsom mig der ikke bare kan flytte hjem til mor og far. Der er en grund til at kommunen sendte mig på efterskole med alt betalt da jeg var 14 og derefter valgte at støtte mig økonomisk så jeg ikke skulle bo hjemme indtil jeg var 18. Problem not solved.

    Men hvis man er syg og ikke kan arbejde er man jo heller ikke tilgængelig for arbejdsmarkedet, og så er kontanthjælp vel egentlig ikke den støtte man skal have?


  • #105   10. dec 2013 Aless - Nej, men det er det man får, hvis man er syg og ikke kan arbejde. Man må jo ikke få pension hvis man nu er under 40, hvad gør man så?

    Okay, Puttehøne.. Hvordan har du så tænkt dig kun at tage fra dem der snyder? Det kan man desværre ikke, selvom det ville være dejligt. Det går ud over dem det ikke nå gå ud over og det var heller ikke det du skrev i dit første indlæg smiley og nu behøver man ikke være FYSISK syg for ikke at kunne arbejde. Det psykiske er mere invaliderende end lige hvad folk tror.


  • #106   10. dec 2013 Melanie: Nemt. Dem som ikke har en ægtefælle som tjener mange penge, skal slf have en erklæring fra lægen om et længere sygdomsforløb, eller en anden erklæring om skade, eller født med visse mangler. Som jeg skrev før, der skal meget til før man kan sige, at man ikke kan sidde og skære championer..

    Det skulle være let nok, men dem som der bare siger de intet arbejde har, som er unge, burde ikke KUNNE få det... Men det kan de nu..


  • #107   10. dec 2013 Ja, man kan være psykisk syg, men det er også et længere sygedomsforløb skal SKAL kunne dokumenteres..

  • #108   10. dec 2013 Puttehøne - Der er skam flere eksempler på at kunne lyve sig til en diagnose. Jeg kender en der har gjort det og vedkommende får kontanthjælp med handicap tillæg, selvom personen har snydt sig til sin diagnose. Selvom jeg sagtens kan se logikken i det du skriver, er det ikke bare sådan lige at komme til livs.

  • #109   10. dec 2013 Nej det er jeg klar over, men via de strammer mere op på det, så skulle tallene gerne give mere mening næste gang de tæller sammen. - Jeg forstår godt hvad du mener, men det er altså svært at snyde sig til det, med mindre lægen er inde over snyder riet. Man skal kunne dokumentere fra både sygehus læge osv, at man HAR det man påstår.

  • #112   10. dec 2013 Nej, det er ikke svært at snyde sig til det, selvom lægen ikke snyder. Jeg har se det ske.

  • #114   10. dec 2013 Melanie - Du må have nogle mærkelige briller, for der er INGEN der skriver, at de er ligeglade med de syge. Det er kun din egen konklusion, der lyder sådan - og det er ikke fair. Du læser jo tydeligvis kun det, du selv vil læse, og det kan man ikke bruge til noget.
    Jeg har skam læst det du skriver, men hvis du nu lige læste hvad JEG skrev, ville du også se mit forslag til, hvordan man undgår, at de syge bliver ramt af dette.

    Mht. SU'en, så har/havde jeg som sagt læst hvad du skriver, og har læst i dine andre kommentarer, at du ikke mener SU'en skal afskaffes, selvom det er det du skriver. Hvilket jo så er lidt misvisende kan man sige - man må jo gå ud fra, at folk mener hvad de skriver. :o) Det kan man så åbenbart ikke. Men jo, jeg havde læst dine andre svar, inden jeg svarede.

    Og nej, man kan ikke undgå snydere helt. Det vil man aldrig nogensinde komme til. Men man kan mindske det en del - og når man kan det, så bør man gøre det. Man bør ikke bare lade stå til og sige "vi kan alligevel ikke fjerne det helt, så hvorfor overhovedet forsøge?" - på den måde risikerer vi, at de der betaler meget i skat, flytter fra landet, fordi de ikke vil støtte folk, der ikke har behov for støtten.


  • #115   10. dec 2013 Der burde være to kontanthjælper. Den kontanthjælp til dem, der IKKE er syge. Den skulle ligge på lidt under SU satsen. Man forventer at folk på SU kan klare sig for SU'en, så må folk der ikke er syge også kunne klare sig for samme mængde penge.

    Dem der er erklæret syge af enten læge (fysisk) eller psykiatriker (psykisk) skulle så være på en anden form, hvor de får mere end dem der ikke er syge, så det ikke er penge man kun lige kan klare sig for.


  • #117   10. dec 2013 Ved du hvad CTS, jeg gider ikke diskutere med dig, for ligemeget hvad man skriver til dig, fordrejer du konstant det man siger, plus at du skal og vil have det sidste ord, selvom der ikke er mere at snakke om, hvilket bliver meget belastende at se på. Jeg har som sagt forklaret i tidligere indlæg hvorfor jeg valgte at stille det sådan op, så der må være noget galt med dine læse eller forstå evner, eller måske endda begge dele.

    Og nu skal der nok komme en spids kommentar fra dig, som altid, men dette bliver mit sidste svar, da jeg ærlig talt ikke gider spilde min tid på at forsøge at have en debat med dig, for det bliver aldrig til en debat, det er som at snakke til en dør. Kan du have en god aften smiley


  • #118   10. dec 2013 Non
    Man kan også tage lån selvom man er på Kh. Og jeg kan ikke se logikken i at man skal fokusere på sit studie, klare sig godt og hurtigt og samtidig have et arbejde ved siden af. Jeg er somregel i skole til halv 4 hver dag, en enkelt dag eller to har jeg fri kl 2, men det er godt nok svært at finde andet end lukkevagter ved siden af skolen. Hvis jeg så har lukkevagter et par gange i ugen kommer det til at gå ud over min søvn, den mængde af lektier og afleveringer jeg kan lave og så er man skuda lige vidt.
    Desuden er der så godt som INGEN jobs til os over 18


  • #119   10. dec 2013 Man kan ikke altid tage lån på kontanthjælp. Min bank tillader det ikke. De mener ikke det er en rigtig indtægt. Det samme med SU. Forståeligt nok, for det dækker jo kun lige udgifterne, nogen gange ikke engang det.

  • #121   10. dec 2013 Melanie - Der er vidst en, der har fået det forkerte ben ud af sengen i dag. :o) Bare fordi man ikke er enig, og stiller spørgsmålstegn ved dine holdninger - så er man pludselig en dør, og skal have en ret ubehagelig kommentar smidt i hovedet. Hvem er det så, der er svær at debattere med?

    Der er ingen der skriver, at de gerne vil, at syge mister penge - og alligevel er det det du læser. Hvem er det så, der fordrejer folks ord?

    Men det må du selv om. Kan man ikke tåle, at folk stiller spørgsmålstegn ved det man skriver, så må man lade være med at skrive - og da slet ikke smide en grim og personlig kommentar tilbage, bare fordi man bliver sagt imod. Virkelig ærgerligt. :o(


  • #122   10. dec 2013 Non
    Jeg belære dig ikke. Jeg fortæller at det i virkelighedens verden ikke er en mulighed for os der studere.


  • #123   10. dec 2013 Nå, CTS, nu fik du lokket mig frem alligevel. Jeg kan sagtens tåle at der bliver stillet spørgsmålstegn ved mine holdninger, men du stiller akkurat ikke noget spørgsmål, du tromler ind over og fremstår som at min mening er forkert, fordi din er rigtig og sådan er det bare. Og du blev heller ikke personlig? Hehe.. Nej, okay..

    Jeg kan sagtens indrømme at jeg blev personlig i mit indlæg, men du vil heeeelst ikke stå ved at du får smidt nogle nedladende kommentarer afsted.

    Vi må være enige om at være uenige og slutte den dér. Du mener et, jeg mener noget andet, fred være med det.


  • #126   10. dec 2013 Melanie, hvis du kender nogen der lyver sig til en førtidspension, flexjob eller andet, så må du jo melde dem. Så vidt jeg ved har vi faktisk pligt til det, hvis nogen snyder med offentlige ydelser.

  • #127   10. dec 2013 Aless - Det har jeg skam prøvet. Der er tale om kontanthjælp, men jeg har forsøgt at gøre både psykiatrien og kommunen opmærksomme på det, men der er ikke blevet gjort noget. Men denne person er også exceptionelt god til at lyve og jeg ved ikke om de tror jeg er forvirret, da jeg selv er tilknyttet psykiatrien.

  • #128   10. dec 2013 Men siden du så er sikker på at vedkommende lyver, må du vel have beviser? Det burde de vel ikke kunne afvise. Men det ville da være typisk - at der bliver prædiket om at man skal fortælle hvad man ved om snyd, men at de så bare er ligeglade.

  • #129   10. dec 2013 Nej, jeg har ikke liiiige et underskrevet brev omkring personens snyderi, men jeg er ikke den eneste der er klar over hvad vedkommende lyver om.

    Hvilket bevis skulle jeg da ellers have, som regnes for gyldigt?


  • #130   10. dec 2013 Altså jeg har engang meldt en for socialt bedrageri, der vedlagde jeg link til et sted hvor personen havde skrevet det samt taget et screenshot af det.
    Jeg ved at min mor en gang har meldt min far, der havde hun ingen beviser så de var vidst jævnt ligeglade.

    Tror ikke det behøver være en skriftlig tilståelse, men at "dømme" folk på indicier er jo heller ikke noget vi ønsker kommunen skal.


  • #131   10. dec 2013 Nej, det var ikke lige noget personen skrev offentligt eller på sms eller computer.

  • #132   10. dec 2013 Melanie - Jeg vil rigtig gerne se dig udpensle, hvor jeg er negativ eller personlig i mine kommentarer? Jeg kan nemlig ikke selv se det, nej. Jeg ser heller ingen steder, at jeg påstår, at min mening er den eneste rigtige - igen læser du kun det, du selv vil læse. Jeg skriver netop mange steder, at det er noget JEG synes, ikke at det er sådan det er. Læs hvad der står, i stedet for at læse hvad du selv vil læse. Det er meget nemmere for os alle sammen, og så undgår man at blive sur/fornærmet. :o)

    Og jo, jeg stiller lige netop en hel masse spørgsmål til din holdning - så hvorfor du mener, at jeg bare tromler ind over og vil have ret, det ved jeg ikke. Det må igen være noget, du selv læser dig til, for det er altså ikke tilfældet.

    Jeg synes det er super ærgerligt, at når der stilles spørgsmål, så skal man have en grim kommentar, om at man er både det ene og det andet. Hvorfor det skal ske, ved jeg ikke, det kan jeg jo kun gætte mig til. Uanset hvad, så er det da ærgerligt. Så skal man altså ikke gå ind i en debat, hvis man kun vil have skulderklap. Det er meget muligt, at det ikke er tilfældet - men det er VIRKELIG sådan du fremstår. Du går i total forsvarsposition, så snart jeg stiller spørgsmåltegn ved det du skriver.


  • #133   10. dec 2013 Du fremstår super nedladende i dine kommentarer og har alle dage været det, mens jeg har haft fornøjelsen at debattere med dig. Det er meget muligt at du ikke ser de samme ting som jeg, hvilket så gør at jeg åbenbart hverken kan læse og har de forkerte briller på, bare fordi du ikke ser hvad jeg ser.

    Du vil netop ikke indrømme eller indse at du op til flere gange bliver nedladende og satans spydig i dine kommentarer, i forskellige debatter og det kan godt gå mig lidt på nerverne. Stå da i det mindste ved det, når du får smidt en spids kommentar afsted og hvis den ikke er ment som værende spids, så kan du da forklare på en ordenlig måde at det ikke skulle opfattes sådan, når nu det bliver modtaget på en anden måde end du måske havde tænkt dig. Men nej, så fatter folk ikke en skid og kan ikke læse.

    Hvad er det så for nogle spørgsmål du gerne vil stille mig? Skær det gerne ud i pap, nu når jeg ikke kan læse smiley Jep, spids kommentar.

    Jeg behøver ingens skulderklap, jeg klarer mig fint uden. Jeg går ikke i forsvarsposition, så det må være noget du selv læser dig til. Ja, spids kommentar igen, igen. Jeg har bare forklaret hvorfor jeg vendte det med SU'en som jeg gjorde OG jeg har skrevet efterfølgene at jeg selvfølgelig ikke var imod SU'en, som følge af forklaring deraf. Derfor vil jeg gerne indrømme at jeg blev en lille smule irriteret, når du ikke vil acceptere at jeg henviser dig til et tidligere indlæg, fordi jeg ikke gider at forklare mig selv konstant om et emne jeg har forklaret mig omkring, men at få fyret en kommentar tilbage om at man så ikke kan gå ud fra at jeg mener hvad jeg skriver. Derfor tænker jeg at du skal gå tilbage og læse HVAD det egentlig var jeg skrev.

    Derfor kastede jeg kort håndklædet i ringen mht. at diskutere med dig, fordi jeg ikke føler at jeg kan snakke med dig overhovedet. Jeg trækker mig før jeg bliver rigtig personlig. Tro mig, den bette kommentar jeg smed af til dig var ikke PERSONLIG. Hvis jeg bliver personlig, så er jeg rigtig, rigtig grov. Og jeg mener ondskabsfuld. Hvilket jeg helst ikke vil blive herinde.


  • #134   11. dec 2013 Melanie - Ro på nu, ikke? Jeg ser ærligtalt ikke trangen til, at trække tidligere debatter ind i dette. Jeg kan ikke se, hvorfor jeg i denne tråd skal stå til ansvar for tidligere tråde - det har INTET med dette at gøre. Hold dig til emnet. Gamle tråde har intet med mine kommentarer her at gøre. Det siger måske mere om dig end om mig, at du har behov for at trække gamle ting ind i det også. Hold det adskilt.

    Men du læser jo netop kun hvad du selv vil læse. Du skriver, at folk er røvligeglade med de syge - men hvor ser du, at folk er ligeglade med de syge? Det er der vidst ingen der skriver - i så fald har jeg overset det - men alligevel anklager du folk, for at have sådan en holdning. Så det handler ikke om, at jeg ikke ser de samme ting som dig. Det handler om, at du ser ting, der ikke står skrevet.

    Igen, så må du udpensle hvor jeg er 'spids' - for nej, jeg ser det ikke selv. Jeg stiller spørgsmålstegn ved din holdning omkring SU'en (eller som så alligevel ikke var en holdning), og giver min egen mening omkring det. Mere ser jeg ikke. Men siden du jo nu læser nogle andre ting end vi andre (eller mig, ihvertfald), kan du jo passende forklare hvor du ser det henne.

    Jeg ser desuden heller ingen steder, at jeg skriver, at du ikke kan læse eller ikke fatter en skid. Igen et eksempel på, at du læser hvad du selv vil læse.

    Spørgsmålene kan du selv gå op og læse, jeg gider ikke skrive dem igen. :o)

    Mht. at gå i forsvarsposition, så virker det meget som om, at det er det du gør, når du med det samme går i angreb og bliver ret grum og personlig. Det er hvad jeg kalder forsvarsposition.

    Jeg accepterer/accepterede fint, at du henviste til et andet indlæg. Jeg havde skam også læst de fleste af dem, inden du henviste til det. Men jeg undrer mig over, at man udtrykker en holdning, man ikke mener, og bagefter ikke vil forklare sig omkring den. Jeg kan godt forstå, hvis man ikke vil forklare det en gang til, men så kan man da pænt skrive, at man kan læse de andre indlæg igennem, i stedet for med det samme at blive nedladende. Så er det først, at man lægger op til en ubehagelig tone - hvilket jo netop var det, du ikke ville have fra mig, ikke? Hvorfor er det så, at du selv lægger ud med den?

    Og man KAN jo netop ikke helt regne med hvad du mener, når du ytrer to forskellige holdninger, og faktisk også argumenterer for den holdning, som du ikke er tilhænger af. Når man vælger at gøre sådan, må man da også være klar på, at folk stiller sig uforstående overfor det, må man ikke? Om ikke andet - hvis man ikke kan tåle, at folk ikke forstår det misvisende i, at ytre to forskellige holdninger, så skal man nok holde sig til kun at ytre det, man rent faktisk mener. :o) Og nu vil jeg lige understrege, at det blot er min holdning til det, inden jeg får smidt i hovedet, at jeg tromler og vil have ret. ;o)

    Hvor er det, i de kommentarer jeg har skrevet, at du føler, at du ikke kan snakke med mig? Hvor er det, at jeg giver udtryk for det? Det eneste jeg gør, er at ytre min egen mening og stille spørgsmålstegn ved din mening - men skal der virkelig ikke mere til, før man ikke kan snakke sammen?

    Og jo, den kommentar var personlig. Meget muligt, at det kan blive værre, men det ændrer ikke på, at kommentaren var personlig.


  • #136   11. dec 2013 non: Dette har intet med kvinderne at gøre (som du skriver). Det kunne ligeså godt have været din mand, som stod i din situation. Der er ingen forskel på, om det er en mand eller kvinde.

    - At du så ikke har retten til at bestemme over økonomien, kommer kun jeres forhold ved... Min kæreste ville aldrig have den fulde magt, uanset om det kun var hans penge... Hvis i har råd til barn og jeres hus/lejlighed/villa (hvad i nu har), så JA så er det HELT fair!!! Havde i nu IKKE råd, var det IKKE fair... Men har i stadig råd til bil, mad, husleje, varme og ly, så er det HELT i orden... Det andet er simpelthen et luksus problem, at DU vil have dine egene penge at råde over.... Sorry to say, tænk på dem i afrika... De har INTET, så at du har det træls med din mand råder over økonomien er noget HAN bestemmer, for han kan sige, at det skal være jer begge.. Så er det HANS valg, om du skal ligge under ham smiley Så må du sige til ham, at det er kvindeundertrykkelse, for der er SÅ mange andre, som har mere brug for de penge, end folk som KAN få hverdagen til at fungere....

    - Jeg tror ikke det er SÅ let at snyde som i skriver. Så havde flere gjort det, men synde de ødelægger det for andre... Synd og skam!

    Ingen skriver noget skal gå ud over de syge, eller at de ikke skal kunne få kontanthjælp. Har ikke set det i denne tråd.

    Jeg mener, at det skal fjernes for dem, hvis partner KAN forsørge dem. Dem som KAN få hverdagen til at fungere...


  • #137   11. dec 2013 I øvrigt så kan man sådan set godt sige man får su for at gå i skole.. Stoppede man på sin uddannelse, stoppede SU'en, så hvad vil i ellers kalde det?

  • #139   11. dec 2013 CTS - Oh man... Grunden til at jeg sagde at jeg før har set dig være nedladende osv, var nu egentlig for at forklare dig hvorfor min lunte er kort mht. Dig. Du læser vidst også kun det du vil, men det er vel okay når det er dig selv.

    Jeg gik ud fra det folk skrev og da de så forklarede sig, så var der ingen ko på isen, og jeg lagde det med SU'en sådan ud for at se hvordan folk ville reagere hvis man vendte det om og tog noget fra dem i stedet for, det kan da vel ikke være så skide svært at forstå, når jeg har forklaret det. Og kan du ikke se forklaringen, så ser du ikke ordenligt efter og jeg kan ikke hjælpe dig.

    Grum? Nu må jeg le smiley Den besked var ikke grum, jeg kaldte dig ikke noget grimt smiley jeg sagde bare at jeg ikke kan debattere med dig, fordi det bliver til en monolog. Lidt som at snakke til en dør, jeg sagde ikke at DU var en dør vel? Adskil dog tingene selv.. Suk..


    Jeg kan virkelig ikke snakke med dig, det får jeg bevist gang på gang. Lad bare være med at svare mig, selvom jeg ved at det kan du ikke.. Du ved, det med det sidste ord, men jeg magter dig ærlig talt ikke. Ærgerligt,
    Men sandt. Ha' en god dag, du.


  • #140   11. dec 2013 Non: Jeg er 22 år min kæreste er 31 år, vi har 1 barn og venter nr 2, vi har været sammen i 3,5 år, og min kæreste tjener over den grænse (som slet ikke er så høj) og skal nu forsøge mig og vores børn, er det fair? fordi jeg blev fyret, skal han nu forsøge mig.
    kan du ikke se hvordan vi pisser på den kamp kvinde frigørelsen lavede den gang?

    Citere lige det du skrev, som havde med det at gøre. "kan du ikke se hvordan vi pisser på den kamp kvinde frigørelsen lavede den gang? ".

    - so there you go.

    Du bliver ikke ramt som andre. Du KAN få et job igen, så bare kom i gang. Det kan godt være du er blevet fyrret fra dit rigtig gode job, men der er massere af jobs i supermarkeder ind til du kan blive ansat et andet sted... (som du nok hellere vil være ved). At du vælger at sætte dig ned og sige, "jeg vil have kontanthjælp, jeg er blevet fyrret", ja hvis du vil have ekstra lommepenge, så søg i supermarkedet, eller andre steder hvor de søger... Du har helt til Januar.. Undskyld, jeg har IKKE ondt af dig, de går ind og tjekker hvad jeres indtægter er, og han tjener åbenbart NOK til at i KAN leve.

    Slf kan jeg sætte DK op imod Afrika!? Det er NETOP det vi ALTID skal tænke på... Vi lever i SÅ luksus, og ligeså snart tingene ikke går som VI vil, så er vi ved at dø... Nogle gange har jeg den største trang til at sætte 1000000 Danskere ned og bo der nede i stedet, også trække samme antal Afrikanere her op, så de kan prøve at leve luksuslivet! Jeg forstår godt hvad du skriver...-.-

    - I er ramt.
    - I har børn-
    - I har ikke så mange penge som før.
    - Du er blevet fyret.
    - Du mener IKKE i har råd til tingene..

    Det er træls at skulle flytte JA, men når sådanne ting sker, så må man bide i det sure æble.. Jeg vil nu alligevel tro i har råd til at blive boende, men kan jeg ikke udtale mig om.. Har i råd til mad, ly osv, så har i det FINT. I bor IKKE på gaden, og igen, du KAN søge job. Kom dog i gang i stedet for at sidde og kigge og være sur... (Kan godt være du er i gang, men JEG synes stadig dine argumenter er rigtig dårlige...)


  • #142   11. dec 2013 gør jeg godt nok ikke... er godt nok ved at være så godt træt af, at folk læser tingene som DE vil.... Dette et ikke mundtligt, dette er ikke virkeligt. .. så lad dog være med at danne en sådan konklusion!!!! Folk bliver mindre og mindre tænkende nu om dage, man kan IKKE formulere sig ordenligt på skrift, dermed må man også konkludere, at man skal passe på med hvilken måde man vælger at opfatte tingene på...

    Du søger åbenbart ikke job? Så gør du ikke nok.. sådan er det. Hvis du vil have penge, må du selv arbejde for det. I får trods alt din mands indtægter. Færdig


  • #143   11. dec 2013 non - Vær sød at blande dig udenom. Det her handler ikke om dig, gør det? Hvorfor så et behov for at blande sig? Jeg har lov til at forsvare mig, når folk skriver sådan til mig. Så rager det mig langsomt, om du synes det er i orden. Jeg skal nok selv vurdere, hvad jeg vil forsvare mig imod, og hvad jeg ikke vil. :o) Så lad os bare passe vores egne ting, ikke? :o)

    Melanie - Gad vide hvem der er det største problem her. :o) Det er sjovt, som du selv gør ALLE de ting, du beskylder mig for at gøre - men jeg gør ingen af dem, i denne tråd. :o) (Ergo må det jo også betyde, at du dømmer mig på baggrund af gamle tråde, og at jeg derfor skal stå til ansvar for gamle tråde, selvom du skriver, at det ikke er tilfældet. Men det er det jo så).

    Men ja, dobbeltmorale vil der altid være masser af, ikke? :o) Som du selv siger - det er nok ok at du gør det, men ikke at jeg gør det. :o)

    Anywho, at du har behov for at tale ned til mig på den måde, uden grund, siger nok bare mere om dig, end det gør om mig. (jeg ser desuden stadig ingen eksempler på hvorfor du ikke kan snakke med mig. Det må jo igen, igen være baseret på gamle tråde, så jeg igen, igen skal stå til ansvar for det).


  • #145   11. dec 2013 CTS - Jeg kan sagtens erkende hvis jeg har taget fejl og ja, jeg har skam ladet min temperament løbe lidt af med mig, men jeg kan ikke helt kapere at du på ingen måde vil indrømme at du også har det med at være nedladende. Jeg kan skam sagtens skyde med skarpt og være flabet, det benægter jeg ikke, men du lukker af når jeg siger til at at jeg synes dine kommentarer (Ja, i denne tråd) til mig er nedladende. Så det må sgu ikke kun være med der skal beskyldes for det.

    Det er meget muligt at jeg skulle have lagt pænere ud, men du driver mig til randen af vanvid med dine spidse kommentarer og ja.. Så har jeg engang imellem ikke styr på temperamentet. Jeg er hverken dobbeltmoralsk eller nedladende af natur, men må jeg ikke forsvare mig, når du taler nedladende til mig? Eller er det kun dig der må? Så kan det godt være at du ikke har ment det sådan, men det er sådan det er blevet opfattet, for jeg synes du er irriterende spydig og det er grunden til at jeg kommer lidt til at fare op. At jeg så forsvarer mig lidt kraftigere end du måske gør, kan jeg ikke gøre noget ved.

    Men vi kan også bare gøre det på din måde. Det er mig der gør alle de forkerte ting, kun mig alene, ikke dig. Jeg er alt det du beskylder mig for. Du får ret, jeg får fred.


  • #146   11. dec 2013 Jeg kan sagtens indrømme, HVIS jeg er nedladende - men det synes jeg ikke, at jeg er i denne tråd. :o) Det er helt fair, hvis du synes de er nedladende - men det synes jeg ikke, at de er, så derfor synes jeg heller ikke, at jeg skal indrømme noget, jeg ikke selv mener passer. Og jeg har ikke set nogen forklaring på, hvor de skulle være nedladende, så jeg har svært ved at forstå din voldsomme reaktion på det. Og jo, selvfølgelig må du forsvare dig, men som sagt, så kan jeg ikke se behovet for at forsvare sig, når jeg ikke selv mener, at de er nedladende/spidse. Den forklaring, som jeg flere gange har efterspurgt, ville måske hjælpe på forståelsen her.

    Og netop fordi jeg ikke kan se grunden til din reaktion, så synes jeg det er lidt komisk, at du farer sådan op og bliver meget værre i sproget, end jeg er - fordi du synes, at jeg er nedladende. Det er lidt selvmodsigende, ikke? :o)

    Det handler ikke om, at jeg vil have ret. Det handler om, at jeg ikke synes dine beskyldninger mod mig er retfærdige eller nødvendige, fordi de virker til at være baseret på gamle tråde. :o)


  • #147   11. dec 2013 Sorry, men jeg er ikke bygget til at forholde mig neutralt til nogen jeg gentagende gange ser mig nødsaget til at forsvare mig imod, pga. nedladende beskeder.

    Så er det meget muligt at du mener jeg skal det, men det kan jeg ikke. Du vil ikke forstå alligevel, du synes det er komisk og jeg behøver sådan set heller ikke forklare dig noget, hvis jeg ikke har lyst.

    Så ja, det kan sagtens være at min indstilling til dig er baseret på tråde før i tiden, men jeg er ikke lavet til at glemme hvad jeg har følt ubehageligt om det så var i går, i dag eller for 6 måneder siden. Derfor bliver jeg lidt irriteret når du henvender dig til mig, fordi jeg skal passe utrolig meget på hvad jeg siger til dig, fordi du vil blive ved med at rode rundt i det indtil jeg enten holder op med at svare dig eller giver dig ret og det gider jeg egentlig ikke være med til. Det er også grunden til at jeg ikke henvender mig til dig i diverse tråde. Fordi jeg ikke ser en pointe i at diskutere holdninger med dig, for jeg føler lidt at jeg ikke må have min mening, hvis din er anderledes. Så derfor er min indstilling til dig temmelig negativ.


  • #148   11. dec 2013 Jeg holder med CTS. Har nu læst jeres begges kommentarer igennem og den eneste jeg synes skriver træls og provokerende er dig Melanie:/ Men igen tøser, husk nu på det er så svært at kommunikere over skrift! Så ikke bliv uvenner, måske havde i været nogenlunde enige hvis i var sammen irl:-) happy hug herfra.

  • #149   11. dec 2013 Du er meget velkommen til at blande dig udenom Puttehøne.

  • #150   11. dec 2013 Melanie - Hvorfor vil du ikke forklare, hvor jeg er nedladende henne? Hvad er problemet i det? Hvordan kan du forvente, at jeg vil indrømme noget, når du ikke vil forklare det yderligere? Så er der vel heller ingen grund til at blive irriteret over, at jeg ikke vil indrømme det, når nu du ikke vil forklare det nærmere, eller forsøge at få mig til at forstå. Du ved ikke, om jeg vil forstå det, så lad være med at konkludere det.

    Jeg er ked af, hvis du har fået det indtryk af mig. Det er ikke sådan, jeg vil fremstå. Når jeg fortsætter en diskussion, er det ikke fordi jeg mener, at det kun er mig der har ret - medmindre det er en diskussion om facts, og ikke decideret holdninger - men fordi jeg synes det er spændende at diskutere, og som regel godt kan lide det. Hvis tonen bliver hård, skyldes det som regel, at jeg føler mig uretfærdigt behandlet - fx hvis modparten ikke virker til at forstå hvad jeg skriver, læser noget andet, end hvad jeg skriver eller selv lægger ud med en hård tone - eller noget helt andet.

    Men igen - du har jo ikke selv altid en særlig pæn tone, hvilket også ses flere gange i denne tråd. Hvad er det så der giver dig ret til, at blive irriteret over mig, når du selv er på samme måde?

    Puttehøne - Tak for støtten, men jeg tror godt, at vi selv kan klare den. :o)


  • #151   11. dec 2013 Jeg har aldrig sagt at jeg er all good og aldrig giver folk med grovfilen, for det gør jeg skam, når jeg ser mig nødsaget til det.

    Jeg kan ikke forstå at du bliver ved med at ville have en forklaring når jeg har givet dig den. Men vi kan tage den én gang til for Prins Knud, jeg vil ikke have skudt i skoene at jeg har forkerte briller på, fordi vi ikke opfatter tingene på samme måde. Det synes jeg er nedladende at bare fordi du ikke ser det samme som jeg, så er jeg forkert på den pr. definition. Jeg læste hvad der stod og tolkede ud fra hvad der stod i indlægget. Efterfølgene forklarer personen sig at det ikke var hensigten at skulle forstås sådan og så var den ligesom aflivet og der var ikke mere at komme efter, bum færdig.

    Jeg har også forklaret dig HVORFOR jeg bliver irriteret på dig. Jeg har ret til at blive irriteret på dig alt det jeg har lyst til, ligesom du er mere end velkommen til at synes jeg er røv irriterende, jeg bestemmer hverken hvad du føler ELLER hvad jeg selv føler.

    Jeg diskuterer ikke bare for at diskutere.

    Anyway, jeg synes vi skal tage den over PB, hvis du vil fortsætte, for vi har vidst ødelagt Lady's tråd rigeligt nu.


  • #154   11. dec 2013 Non: Du bedes hermed citere hvor jeg skriver du sidder og øffer den. Det eneste jeg siger er, at man altid kan få et job hvis man er utilfreds. Jeg læser lige alle dine kommentarere så jeg er med på hvad du mener. Men lad venligst være med bande, vi er voksne mennesker og jeg siger ikke du taler usandt.

  • #157   11. dec 2013 Non; i min debat med dig, har du IKKE sagt hvad du har gjort? Og du viser du intet læser af det jeg skriver. Jeg netop erkender jeg IKKE har læst det hele, men lige vil gøre det for at være helt med.... med hensyn til at bande. Sikke voksen du er:-)

  • #158   11. dec 2013 Melanie - Det er fint, at man opfatter tingene forskelligt. Problemet er, at du ser ting, der ikke står nogen steder. Derfor kommentaren med brillerne - fordi det du ser og kommenterer, ikke står skrevet nogen steder. Ergo må det jo være noget du selv læser og tolker, og siden du tolker noget helt andet, end hvad der står og hvad vi andre læser/tolker, så må du jo 'have nogle mærkelige briller på' (lidt træls udtryk, men håber du forstår meningen). Jeg skriver ikke, at det er forkert at mene det - blot at det ikke står nogen steder.
    Som jeg læser det, er kommentaren ikke kun henvendt til én person, men folk i tråden generelt - fordi du netop skriver 'folk', ikke 'du/dig' o.lign.

    Mht. at blive irriteret, så er det faktisk først nu, du forklarer, hvor mine kommentarer er nedladende. Så det er ikke noget jeg bliver ved med at ville have, for jeg har først fået det nu. Jeg har bedt om det flere gange, men det har du jo nægtet at give (citat fra dig selv: "jeg behøver sådan set heller ikke forklare dig noget, hvis jeg ikke har lyst.") - så det undrer mig, at du nu mener, at du allerede HAR givet forklaring på det?
    Og ja, selvfølgelig må du da blive irriteret på mig. Men som jeg ser det, er der ingen grund til at blive irriteret på mig over noget, du ikke vil forklare nærmere (før nu).

    Og nej, jeg siger heller ikke, at du har sagt, at du er 'all good'. Jeg undrer mig bare over, hvorfor du har ret til at blive grov over for mig, fordi jeg er nedladende - når du selv er det? Ikke kun her, også i andre tråde. Hvis du har ret til at være grov og nedladende, så har jeg vel sådanset også, uden at du skal fare op over det? Ikke at jeg mener jeg er det.

    non - Jeg siger ikke at du ikke må blande dig, jeg beder dig bare om at lade være, fordi det ikke vedkommer dig. Hvorfor har du sådan et behov for at blande dig i andres sager? Hvad får du ud af det, når det ikke rager dig, overhovedet?
    At du ikke kan se hvor jeg bliver angrebet, rager mig ikke særlig meget, for det har intet med dig at gøre. Hvis JEG føler, at jeg bliver angrebet (og det gør jeg, i de beskeder Melanie skriver til mig), så forsvarer jeg mig. Uanset om du synes om det eller ej. Du behøver ikke gøre dig til herre over, hvornår jeg føler mig angrebet, det skal jeg nok selv klare. :o)


  • #160   11. dec 2013 CTS - Nu læser du da ikke hvad jeg skriver. Så tag den dog i PB med mig, hvis du så gerne vil diskutere det, i stedet for at smadre tråden yderligere.

  • #161   12. dec 2013 Non: Jeg forsøger lige EN GANG TIl, og nu HÅBER jeg du læser hvad jeg skriver!! Jeg påstår netop at jeg IKKE, IKKE IKKE IKKE IKKE IKKE HAR LÆST ALLE DINE KOMMENTARER!!!! Forstået nu? Jeg påstår ikke jeg har, jeg NETOP siger, at jeg IKKE har læst dem, men lige vil gøre det, INDEN jeg svare videre på det.

    DU har siden jeg skrev første gang til dig, IKKE nævnt hvad du har gjort, for at komme videre og ikke stå i den situation du gør nu, MEN ja, det er MIN fejl... Jeg burde have læst hele tråden. Nu håber jeg INDERLIGT du har forstået det! Jeg har IKKE læst alle dine kommentarer, så jeg VIL læse dem, og svare bagefter.... Det burde du have forstået i den kommentar for 2 gange siden. Jo bandeord er med til at vise, hvor moden man er:-) Jeg synes det er vildt, at en voksen kvinde med børn, kan være sig bekendt at snakke/skrive sådant til et andet menneske, hun for det første ikke kender, men som også er nogle år yngre end hende selv. Det har jeg ingen respekt for... Det er den måde JEG er opdraget på, og syens desværre heller ikke rigtig at have oplevet det før:-)


  • #162   12. dec 2013 Melanie - Jeg er ikke interesseret i at tage den over pb, da jeg ikke er interesseret i at fortsætte. :o) Det var mit sidste svar.

    Men så vidt jeg ved, er det ikke dig der bestemmer, hvor jeg skriver henne. :o) Så ligesom at du ikke behøver forklare noget, hvis du ikke har lyst, så behøver jeg vel heller ikke skrive i pb, hvis jeg ikke har lyst. Same same, ikke? :o)

    non - Ja, vi er netop tilbage ved, at man har forskellige meninger, hvilket du tydeligvis ikke forstår. JEG skriver, at JEG føler det som et angreb, hvortil du skriver, at det er det ikke. Du tager ikke højde for, at det er MIN følelse omkring det, og det er trods alt det vigtigste, når det er MIG det går udover. Din holdning til det, har ingen relevans for sagen, da det ikke omhandler dig.
    Så hvorfor sådan et behov for at blande sig? Hvad får du ud af, at stikke næsen i noget, der ikke vedkommer dig, bare for at gøre det?

    At jeg bliver opfordret til at tage den i pb, har INTET at gøre med, om jeg føler mig angrebet eller ej. Og igen - jeg skider meget højt og helligt på din holdning til, om jeg bliver angrebet, for det har intet med dig at gøre. Blot fordi man KAN ytre sin mening, behøver man jo ikke gøre det, når det ikke er nødvendigt. ;o)


  • #163   12. dec 2013 CTS - Jeg synes bare det ville være smartere at tage den i PB, i stedet for at ødelægge tråden mere. Hvem er spydig nu? smiley

    Og så synes jeg det er noget fis at du beder mig ikke at holde dig op på gamle tråde, men du gør det samme overfor mig i dit forrige svar. Synes nu heller ikke at du tager højde for min følelse af at du er nedladende, så hvorfor skal andre tage højde for din følelse af angreb, hvis jeg siger at det var det ikke. Så det er vidst ikke kun mig der skal beskyldes for at være dobbeltmoralsk, vel?

    Nå.. Men jeg er færdig med at diskutere med dig. Vi kommer aldrig til en ende, så det slutter fra min side nu smiley


  • #164   12. dec 2013 Melanie - Hvad af det var spydigt? :o) Du har ret, jeg holder dig op på gamle tråde - netop fordi du gjorde det og blev ved med at gøre det. Men det var mere for at sige, at du vel ikke kan tillade dig at kritisere mig for noget, du selv gør i stor stil. :o) Det er ligesom en ryger der kritiserer en anden ryger for at ryge. Den holder heller ikke helt, vel? :o) Men ja, det er dobbeltmoralsk, det er jeg godt klar over, og har heller ikke modsagt det. :o)

    Og så synes jeg lige, at du skal læse mine svar igennem igen. Jeg skriver nemlig fx "Det er helt fair, hvis du synes de er nedladende - men det synes jeg ikke, at de er". Jeg skriver også, at du har ret til at forsvare dig, hvis du synes der er behov for det, men at jeg ikke selv kan se behovet. Så jeg skriver jo lige netop, at det er ok, hvis du føler de er nedladende osv., men at jeg ikke behøver føle det samme. Jeg synes også jeg tager højde for det, ved netop at få dig til at forklare, hvor du føler de er nedladende, så jeg måske kan forstå din reaktion på det. Det er der vidst intet dobbeltmoralsk i. :o) Men igen, så læser du kun det, du selv vil læse.


  • #165   12. dec 2013 Har aldrig sagt at du ikke må holde mig op på fortiden.

    Nå, så har jeg misforstået dig. Beklager.


  • #166   12. dec 2013 Non, jeg skriver lige en pb til dig. Det ser ud som om vi faktisk er enige (har læst alle dine svar nu), men vi er gået 100% forbi hinanden i det her... Ja, og jeg forstår dig skam godt.. Jeg ville blive tosset hvis en tøs (hvilket jeg også blev i et emne for en uges tid siden), fordi folk pludselig kommer ind og påstår noget, fordi de IKKE har læst ens kommentarer igennem..

Kommentér på:
Nu skal du forsørge din sambo!

Annonce