{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.089 visninger | Oprettet:

KOL lungesygdom og astma - beholde alle dyrene? {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at jeg blev temmelig syg for nogle måneder siden og da jeg med de symptomer jeg havde, ikke havde fået en lungebetændelse, blev lægen bekymret og sendte mig i røngten, hvor billederne viste, at der var noget galt.

Har siden været igennem en pokkers masse undersøgelser og min lungekapacitet er nede på 70 % og så har jeg også fået astma oveni....så er lige begyndt på forskellig medicin.

Er også lige blevet tjekket for allergi, men er gudskelov ikke allergisk overfor dyrene. Dog er det åbenbart noget skidt med staldarbejde - pga støv, hø, halm, spåner osv.
Og ja der er vist en del der skal tages hensyn til fremover.

Men men men.....jeg er i syvsind omkring mine dyr - hvor alvorligt skal det her tages og skal jeg godt nok til, at skille mig af med nogle af dem for, at lette "presset" af gener pga sygdommen?

Pt står der 8 heste (Sebrano og 7 shetlændere) i stalden og ca 15 mutter (marsvin) i fyrrummet og vi har 4 katte og vores hund.

Jeg har meget længe lidt af en enorm træthed, men har siden en ulykke for 2 år siden, døjet med dette og har sidenhen fået konstateret B12 mangel og D vitaminmangel og har jo hver eneste gang tænkt, at NU bliver det bedre....

Men når stalden er ordnet, så er jeg så træt....får ikke redet eller lavet de ting jeg gerne vil med hestene.
Tør ikke trække en tur med Sebrano, da han kan være yderst vågen og hvis jeg skal gå stærkt eller kæmpe med ham, så får jeg straks så meget syre i kroppen og mister pusten fuldstændigt, så jeg panikker over mine manglende kræfter.
Så pt nøjes vi med at hygge på banen, hvor han er helt nede på jorden.

Nogle dage får jeg åndenød bare af, at snakke i længere sætninger....andre dage går det langt bedre.

Men nu er jeg lige startet på medicin og får det måske meget bedre i fremtiden - dog siger lægen, at jeg aldrig bliver rask og det vil langsomt blive forværret.

Er der nogen herinde der lider af samme sygdom eller kender til nogen der gør? Hvilke forholdsregler bør jeg tage?

Jeg vil ikke droppe mit hesteliv, men er det naivt at fortsætte med det antal dyr jeg har nu?

Har ikke mulighed for at lave løsdrift smiley

Håber nogle af jer vil komme med nogle input og måske svare på, hvad i ville gøre i en sådan situation.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  KOL lungesygdom og astma - beholde alle dyrene?
  • #1   5. dec 2013 Jeg føler med dig smiley Det er en tidlig alder at få konstateret KOL. Jeg synes, det er virgtig, du passer godt på dig selv, og det gør du bedst ved ikke at have så mange dyr, du skal sørge for hver dag, Jeg måtte selv skære drastisk ned på min dyrebesætning for 4 år siden (solgte 80 marsvin og 8 heste), da jeg - ligesom div, var træt, når jeg havde renset ud, fodret o.s.v. Jeg har ikke selv KOL, men kender en, der havde det. Det var dog en ældre dame, som ikke lever mere.

• #2   5. dec 2013 Så du har vel også været aktiv udstiller af marsvin Jeanne?

Det er hamrende svært og skulle indstille sig på, at skære ned pga sygdom syntes jeg - når det slet ikke er det man ønsker. Men ved nok godt inderst inde, at det er noget skidt....og som en sagde til mig, så er det livsvigtigt, at kunne trække vejret og knap så livsvigtigt at have alle de dyr.

Ja det er tidligt at få den diagnose, men lægen mener også, at mit liv i staldene har medvirket til det - foruden rygningen.

Tankerne omkring nedskæring går fra, at tænke at så må jeg beholde den og den og den.....og lidt efter tænker jeg, at det skal nok gå og jeg kan bare beholde dem alle.

Dog er det sikkert, at Sebrano bliver her - har viet mit liv til den hest og lovet ham, at han kun kommer herfra via regnbuen.
    Min datter og kæreste vil gerne have en hest, så de kan ride afsted sammen med mig på tur - altså en fælles hest.....hvilket nok vil være god ide, da jeg så heller ikke er alene om det.

Men hvor har jeg det dog skidt med, at skulle af med en stor del af de små....og hvordan vælger man til og fra....

Marsvinene ved jeg med garanti er noget skidt for mig mht støvet/udmugning og strøelse....der står jeg med næsen lige ned i det og til de dobbeltudstillinger jeg har været til, hvor jeg har overnattet i hallen, er jeg vågnet helt hævet i ansigtet og med problemer med at få luft.
    Men elsker simpelthen de små skabninger smiley

• #3   5. dec 2013 hvad med at finde en der kan hjælpe dig med dyrene ?

jeg selv ville syntes det var hyggeligt :0) du bor bare for langt væk :0)

• #4   5. dec 2013 Ja, jeg var aktiv udstiller, deltog i ALT under DMK - siger "Kastaniens" dig noget?
    Jeg ved, hvor hårdt det er at sige farvel til en stor del af dyrene - men min samvittighed kunne ikke med, at jeg kun lige kunne overkomme pasningen til sidst - og ikke andet smiley Jeg beholdte kun mine 5 gamle/pensionerede marsvin, resten blev solgt. Ligeledes skilte jeg mig af med mine små miniature-heste - det var faktisk endnu hårdere smiley Jeg har kun 2 heste (en pensioneret haflinger og en ung frederiksborger). Men du er nødt til at tænke på dig selv, og inderst inde lyder det som om, du godt ved, hvad der vil være rigtigt for dig.

• #5   5. dec 2013 Først og fremmest er jeg ked af det på dine vegne, men når det er sagt, så bliver du helt klart nødt til at se fremtiden i øjnene - at din situation bliver værre. Dvs. mens du stadig har en smule overskud, så skal du sørge for at skille dig af med størstedelen af dine mange dyr.
    Jeg ved godt, det er svært at vælge nogle fra. Men omvendt, tænk på hvilke af dem, som andre ville kunne få glæde af? Behold "de ringeste" og sælg de bedste fra.
    Hvis jeg var i din situation og skulle se helt realistisk på det, så ville jeg (hvis vi ser bort fra følelserne) skille mig af med alle marsvin, 6 heste og hunden (medmindre den er oppe i årene).
    Grunden til jeg også ville vælge hunden, er at den også kræver en del motion, og det er der, du får problemer.
    Hvis du kunne skære så drastisk ned (ved godt at det vil gøre meget ondt på dig i starten og føles tomt), så vil sandsynligheden for, at du kunne få det bedre være til stede. Du vil være mindre træt, have mindre arbejde og mere overskud til de resterende dyr.
    Husk på, at der også kommer en dag, hvor selv 2 heste og katte vil virke uoverskueligt for dig (ikke fordi jeg er pessimist, men i stedet realist).

Af gode råd kan jeg kun sige, at det selvfølgelig er vigtigt at holde kroppen i gang. Ikke med hård udmugning, men prøv i stedet en mild form for genoptræning hos en fysioterapeut. De ved, hvad din krop kan holde til. Og så naturligvis nogle gode gåture i den friske luft!
    Min søster har KOL og sad og hang derhjemme og mistede alle muskler, men efter hun er startet hos fys, så får hun langsomt trænet musklerne op igen uden at miste pusten eller blive træt.
    Få gerne en hestepasser (der findes stadig unge piger, som hellere end gerne vil hjælpe mod at få lov at ride lidt eller pusle om hestene, trække ture osv.).

Tænk hele tiden på dit eget bedste. For når du gør det, så gør du også det bedste for dyrene! De er afhængige af, at du er frisk og har overskuddet til at passe dem.

Held og lykke i tiden frem smiley

• #8   5. dec 2013 Jeg synes du skal skære ned på nogle dyr og gå med maske, men synes du også skal holde dig i gang, det er klart det bedste, når man har kol og for mig er det mest motiverende ridning.

• #9   5. dec 2013 Som rosalin skriver er motion den eneste vej frem, men samtidig skal du som har KOL også huske at spise meget fedt rigt til forskel fra os andre der skal spise fedt fattigt.
    Betinna hvorfor skal hun gå med maske??? Hendes mangel på luft kommer efter hun har ordnet stalden og hun får ikke bedre lunger af at gå med maske. Masken/kateteret er en hjælp, men det kræver ligesom at hun render rundt med en iltflaske og de fåes altså ikke i lomme str.

Horsmind: Syntes at hvis du ikke har lyst til at skære ned på dyrhold så skal du finde noget hjælp også skal du gå mange ture så du kan oparbejde kabasiliteten (staves?? ) på lungerne igen. Så faktisk forleden dag at der var lavet et kor for dem der havde KOL så man kan hvad men vil smiley

• #10   5. dec 2013 Tusind tak for jeres tilbagemeldinger - det betyder rigtig meget, at få nogle råd og jeg kan godt mærke, hvad der er rigtigst for mig, når jeg læser jeres indlæg.

Og Ann dit indlæg rammer mig virkelig - for hvor har du ret i, at jo bedre jeg har det, jo bedre har mine dyr det også.
    Som det er nu fodre jeg marsvinene morgen og aften og det er det...der bliver selvfølgelig også muget ud, men jeg får ikke brugt tid på dyrene....kommer ikke ud og nusser dem, hygger med at tage dem op, veje dem og se deres udvikling med henblik på udstillingerne. Ting jeg gerne vil, men overskuddet er der jo ikke.

Det samme gælder hestene - jeg er så glad, når jeg har fået striglet et par stykker, men det sker alt for sjældent. Og jeg dagdrømmer om, at jeg igen får brugt hver aften på mine heste....og ja det kommer jeg nok først til den dag der kun står et par stykker derude :(.

Min hund er heldigvis en 4 års DdB som er et rent sofadyr og som har rigeligt i, at følge med i hverdagens trommerum på gården.

Jeg vil gerne finde en enkelt hestepasser som må komme når vedkommende har tid og lyst, men så må det være en som kan ride en evt kommende fælles ridehest, da Sebrano ikke vil kunne tolerere en ny/anden passer/rytter.
    Også derfor han helt klart skal blive!

Når jeg mærker efter, så er 2 heste det rette - men Sebrano vil ikke kunne lades alene tilbage i stalden (stresser voldsomt).

Jeg ville utrolig gerne beholde en af mine køreponyer, da det er noget min datter og jeg kan hygge os om sammen og jeg ved jo, at jeg fremadrettet vil kunne holde til nogle hyggelige køreture.

Men samtidig vil min datter og kæresten gerne tage med på rideture og det vil helt sikkert også være langt sikrere, at ride ud sammen.

Skal alle ønsker opfyldes, så betyder det jo 2 rideheste og 1 shetlænder.

Kunne jeg finde en hestepasser, som så kan ride hest nr 2, så vil jeg nok bedre kunne overskue at der er 3 i alt.

Jeg er dog bange for, at tage nogle beslutninger lige nu - og er utrolig bange for, at fortryde de valg jeg må tage.
    Føler jeg svigter dem ved, at sælge dem - men kan godt se, at jeg også svigter dem ved, at beholde dem. Men puha....hvordan sikre jeg mig, at de ikke kommer til at gå for lud og koldt vand en dag i fremtiden - de små er jo så udsatte føler jeg og har jo mistet én hest til misrøgt (sultet) smiley .

Kan godt høre og mærke, at jeg skal tage det her alvorligt - men er af den skole, at man ikke giver op før man virkelig ikke kan mere, så kan godt føle det er lidt pyller, at skille sig af med sine dyr, når jeg jo godt kan muge ud stadigvæk.
    Føler ikke helt, at det er legalt, at stoppe nu "mens legen er god" - så det betyder meget, at høre at i siger, at jeg skal passe på og tænke fremad.

• #11   6. dec 2013 I stedet for at beholde 3 heste, hvad så med at tænke en anden vej rundt? Beholde 2 heste og få en opstalder som den 3. hest? Dels har du så én, du kan trække på, hvis du har dårlige dage, og dels har du ikke udgiften og arbejdet med en ekstra hest. Samtidig får du lidt liv i stalden og nogen at snakke med om din interesse.
    Det er også en idé, du bør have med i dine overvejelser.

Og bare rolig, du skal nok finde gode hjem til dine heste. Når nogen henvender sig, så spørg ind til, hvilke forholde de kan tilbyde. Godtag ikke hvad som helst. Stil spørgsmål, så du finder ud af, om de har en viden om hold af heste (pasning/foder/osv.). Lav en kontrakt på dyrene, som hedder, at hvis de en dag skal sælges videre, så har du forkøbsret til samme pris, som du har solgt dem til.
    På den måde, kan du bedre sikre dig. Hvis køber ikke vil være med til dette, jamen så finder du bare en anden, som godtager dine krav.
    Hvis det var mig, så ville jeg også give køber returret på f.eks. 30 dage. Hellere få sin hest hjem igen, hvis den ikke falder til, end lade den blive handlet videre og risikere at miste kontakten til den. På den måde, er det dig, som finder en egnet køber.

Selvfølgelig er det legalt at stoppe nu. Hellere nu, mens dyrene og du er ok, end når det hele stiger dig til hovedet, og du ikke kan overskue det. Så risikerer du hovsa-løsninger. Du er jo "herre i eget hus" og tager selv beslutningen. Det skal andre ikke blande sig i. Men faktisk så tror jeg, at mange vil tage hatten af for din beslutning om at skære ned. Det er altid meget nemmere at anskaffe sig dyr, end at skille sig af med dem igen, når først man er kommet til at holde af dem. Men det hører jo med til det at holde dyr. Man skal være sig bevidst om dyrenes situation og ikke lade følelserne løbe af med én.

Så fat mod og kom i gang med at få taget fine billeder af dyrene til salgsannoncerne. Vi glæder os til at se dem herinde smiley

Pøj pøj med det. Husk på, at du er stærk nok til at kunne gøre det for dyrenes skyld smiley

• #12   7. dec 2013 Tak for dine støttende ord Ann.

Har læst dit indlæg nogle gange og har haft svært ved, at svare - nok fordi jeg har rigtig svært ved, at indse problematikken og helst vil lade tingene være som de er.
    At skulle sætte til salg og være i den der "salgstid" kan jeg ikke rigtig overskue....det er så umådelig hårdt - men på sådan en dag som i dag, hvor bare det, at lukke hestene ud og slæbe 4 spande vand ned på folden, så hiver jeg efter vejret som en gal og så ved jeg jo godt, at dine ord om, at skære ned er det rette smiley
    Hestene har stået inde i 2 dage pga vejret og en ven kommer og muger ud for mig i dag, for jeg kan simpelthen ikke klare det, når der ligger så meget :(.
    Jeg kan godt til daglig, men så er der heller ikke så meget jo....

Men der er nogle som jeg virkelig har svært ved, at skulle skille mig af med....åhh altså smiley

Spirit min lille kørepony som er det kæreste lille væsen, god som dagen er lang.

Bårdjer min nyindkøbte hingst, som jeg så gerne vil fremstille til skuer og have kåret - jeg elsker skuelivet!.

Og så Sandie (Hedens Madonna) som har en helt særlig betydning.....fordi hun er "vendt tilbage" til mig.

Spirit kan jeg få mange gode timer sammen med resten af livet foran vognen....

Bårdjer vil give mig udfordring fordi det kræver jeg skal træne, gå lange ture, løbe hvis jeg kan få vejret til det. Har en der vil hjælpe mig med at mønstre, hvis jeg ikke selv kan.

Sandie, har jeg ikke rigtig noget og bruge til, når jeg selvsagt nok ikke bør gå i gang med, at avle som ellers var fremtidsplanen. Og hun er ikke egnet til kørsel pga hendes lidt nervøse sind, men til gengæld er hun en pony der elsker at "blive set" og som nok vil elske skuelivet og blive gjort fin...

Skulle jeg beholde Bårdjer, så vil det være nemmest kun at have drenge.... og skulle han blive godt kåret, kunne jeg tage imod hopper til ham om sommeren - har jo pladsen og det betyder ikke ekstra staldarbejde til mig om vinteren.

Spirit og Bårdjer leger godt sammen - men Sebrano og Bårdjer er også et fint match, trods den store størrelses forskel.

Spirit og Sebrano har ikke et decideret venskab, men kan sagtens gå sammen.

Sebranos bedste ven er Sofus - min anden kørepony, men Sofus lider af sommereksem og bør i realiteten få et hjem hvor der ikke er så mange mitter - her er der overdrevet mange smiley

De tre andre hopper kan jeg godt klare, at finde nye gode hjem til og de har rigtig godt temperament alle sammen og 2 af dem er super egnet til kørsel - der kan springe en bombe ved siden af dem uden reaktion. Tror faktisk den ene palominohoppe er tilkørt, hvilket jeg skal have afprøvet.

Har så svært ved, at sige at de alle skal væk - og har nok brug for at sælge i etaper tror jeg....
    Er bange for at fortryde salg af nogle af drengene og måske Sandie...

Nogle råd til hvad jeg bør gøre??

Kommentér på:
KOL lungesygdom og astma - beholde alle dyrene?

Annonce