{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
926 visninger | Oprettet:

Sadel valg.. Hjælp! Jeg er blevet i tvivl... {{forumTopicSubject}}

Jeg har jo arbejdet røven af mig og sparet sammen så nu har jeg pengene til min sadel smiley Jeg har altid vidst hvilke sadler jeg har ønsket mig men nu hvor de snart skal bestilles ( over et 1/2 år) så bliver jeg pludselig i tvivl om jeg gør det rigtige..... smiley
Jeg har jo altid ønsket mig en dyb kombi sadel så jeg sidder godt da jeg primært skal ride i skoven samt springe lidt. Det er disse to sadler jeg har kikket på..
http://www.kieffer.net/general_purpose/amsterdam-01/?start=0/

http://www.kentaur.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=56%3A1029-kassiopeia&catid=3%3Asedla-univerzalni&Itemid=38&lang=en

Men da jeg jo på sigt skal springe og ride jagter bliver jeg i tvivl om jeg gør det rigtige... ??? smiley
Min hest skal tilrides til August så der er jo nogle år til jeg kommer ud at ride jagt.. Og med disse sadler har jeg nok et bedre sede og opstilling i tilridningen... Men gør jeg det rigtige? Burde jeg kikke på nogle andre Kentaur modeller der er mere imod spring? (Kieffer er udelukket da den jeg har valgt er den eneste til heste med kort ryg)
Eller skal jeg købe de jeg altid har haft lyst til og så prøve at spare op til en sadel nr. 2 der er mere imod spring senere hen?

Mvh den pludselige usikre TT (det er jo mange penge for mig) smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sadel valg.. Hjælp! Jeg er blevet i tvivl...
  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

Følgere: 4 Svar: 297
    #1   18. dec 2013 Jeg vil købe en springsadel når du alligevel har planer om jagt

• #2   18. dec 2013 Jeg vil købe en billig saddel og bruge under tilridning samt det første stykke tid. indtil hesten er færdig vokset og har sat de muskler den skal, og først der efter vil jeg købe en "rigtig" saddel til den.
    Jeg købte en lækker kiefer til min da den skulle tilrides, det gik rigtig godt i starten, men så kom problemerne. hun begyndte at spænde og bukke mig af hver dag. efter ca 5 mdr. kom der en saddelmager i stalden og jeg fik hende til at kigge på min saddel. Den passede slet ikke mere. og var blevet alt for lille fordi hun var vokset.
    Så jeg skulle have en helt anden sadel, og det endte så med en Stübben, for det var den der passede hesten.
    Og da jeg fik den nye saddel blev hun en helt anden hest at ride på.
    Og nej det var ikke noget saddel mageren bare sagde for at sælge mig en saddel, for den model og mærke jeg skulle have, forhandler hun slet ikke.

• #3   18. dec 2013 Lad hesten bestemme hvilken sadel den gå bedst med, og vent med at købe en ny dyr sadel da hesten jo ikke er færdig udviklet og der sker en masseden første tid med ridning

• #4   18. dec 2013 En spring sadle hvis du vil jagt

• #5   18. dec 2013 Jeg ville som de andre sige en billig saddel til tilridning. Og så tænker jeg faktisk at en kombi er bedst til dig, hvis du 'kun' skal have en saddel, da du også bliver nødt til at ride noget dressur hvis du vil springe. Dressur er nærmest umuligt at ride i en springsadel. Og så skal du selvfølgelig også huske at kigge efter hvad der passer din hest smiley
    //Bumle smiley

Ps. Stavefejl er gratis, er på med mobilen smiley

• #6   18. dec 2013 Jeg synes, det er et svært spørgsmål faktisk. Hvis du kun skal have 1 sadel, så er en kombi jo oplagt, da den har støtte til begge dele smiley
    Men hvis du har mulighed for 2 sadler, så ville jeg klart finde en spring og en dressur smiley

Held og lykke med sadeljagten, jeg synes selv det er en jungle smiley

• #7   18. dec 2013 I jagterne i Roskilde er der mange der rider i kombi sadler, et par få stykker har jeg set ride i dressur smiley tror sagtens du kan ride jagter i din kombi, hvis bare du føler dig godt tilpas i den smiley

• #8   18. dec 2013 Jeg har kun haft en springsadel til min pony, og den brugte jeg også til dressur. Det kræver måske lidt mere, for det er ret umuligt at ride flot dressur i en springsadel! smiley Men jeg sad meget bedre i den, og har faktisk aldrig kunne finde mig tilpas i en dressursadel.
    Men som de andre siger, ville jeg starte med en billig sadel at tilride i. Det er så ærgerligt at du får købt dig en dyr og lækker sadel, og hesten så ikke kan passe den når det kommer til den tid.

Held og lykke med at finde den rigtige sadel! Jeg ved hvor svært det kan være, der re så mange muligheder! smiley

• #9   18. dec 2013 Jeg købte en hest for 4,5 måneder siden, hvor jeg i de første 2-3 måneder lånte en sadel, da hun var tynd og muskelfattig da jeg købte hende. Hun har sat nogle muskler, og derfor købte jeg en ny sadel til hende. Det må være det samme med nytilredne heste, og som de andre siger, ville det var ærgerligt at skulle købe ny sadel igen efter et par måneder smiley

• #10   18. dec 2013 Køb du en billig sadel, og "nap" en kombi, når den har sat de rigtige muskler. JA, det kan godt lade sig gøre at ride dressur i en springsadel, men ligesom med dressur i islændersadler, så er det no go for mig. Jeg skal have dybe sadler med optimal støtte, for at sidde ordenligt smiley

• #11   18. dec 2013 I betragtning af at din hverken er tilredet eller færdigudviklet, synes jeg det er dumt at købe sadel nu. Du aner jo ikke, om sadlen kommer til at passe hesten! Når tiden kommer til tilridning, så find en billig, brugt kombisadel som ligge rimeligt og når hesten er ved at være styrbar og har sat lidt muskler, så få en sadelmager sat på sagen. Det er jo slet ikke sikkert, at din hest kommer til at kunne gå med hverken Kieffer eller Kentauer.....

• #12   18. dec 2013 Dette var ikke snak om en sadel til tilridningen... Han skal tilrides i en bomløs. Dog skal han efter nogle mnd til sadelmager og få tilpasset en af de valgte sadler (den sadelmager synes ligger optimalt) Så skal vi tilbage til sadelmager hvert år for at tjekke og lave evt. ændringer.. smiley Jeg skal IKKE have en dressur sadel da jeg aldrig kommer til at ride ret meget dressur og jeg køber en kvalitets sadel der kan ændres på. Min hest bliver trænet op allerede nu fra jorden af så han sætter en masse rygmuskler. Han skal have en bred bom da han allerede er ret bred så jeg tror ikke der er de vildt store ændringer når han har blevet redet i nogle mnd og så får tilpasset en sadel smiley

• #13   18. dec 2013 Jamen, det er da ikke sikkert hesten nogensinde får den facon, som dur til Kieffer eller Kentauer smiley Hvis fx kurvaturen på hestens ryg er anderledes end bommen i sadlen, kan den ikke tilpasses, uanset hvordan man stopper den....

• #14   18. dec 2013 Klogt sagt Stine

Få en sadelmager til at måle hesten før du køber en sadel.

Min kan fx ik gå m hverken kieffer eller kentaur (som i øvrigt er meget lig hinanden i bomfacon)

• #15   19. dec 2013 Min hest var også trænet fra jorden og i pessoa inden tilridning så hun havde også masse af muskler af en 3 års da hun skulle rides. Og den kiefer jeg købte som passede hende som 3 års. Kunne hun slet ikke passe som 4 års. Og det var netop pga bommen. Som gjorde at den slet ikke lå ordentlig på hende efter hun var vokset. I en periode red jeg så i en Windsor ind til hun var helt færdig vokset. Derefter fik jeg saddelmageren til at måle hende og det viste sig at en stübben var den optimale saddel til min hest. Den har jeg redet med siden, og den er selvfølgelig stoppet om flere gange, i takt med hendes udvikling. Men hvis bommen ikke passer hesten, og her er det ikke kun str. På bommen men også hældningen, kurven, og skulderfriheden der betyder noget for hvilken saddel der passer netop din hest.

• #16   19. dec 2013 Jeg tror ikke I læser hvad jeg skriver... Det er jo derfor sadelmager skal gå god for den for at tjekke om de ønskede sadler duer. Jeg køber ikke sadlerne hvis sadelmager siger no go smiley Jeg har de bestilt hjem, prøver de med sadelmager og så bliver den der bliver valgt fra sendt tilbage. Og jeg tænker at sadelmageren nok ved med den årelange erfaring han har, hvordan hestenes facon sådan nogenlunde udvikler sig i takt med den enkelte hest... smiley

• #17   19. dec 2013 Du risikerer at alle du har købt kasseres?

• #18   19. dec 2013 Marie - Louise: Hvorfor? Min hest er trænet op i ryggen gennem et år i forvejen før jeg sætter mig op på. Så rides han 3-4 mnd og så tilpasser sadelmager en sadel der er af en god kvalitet så den kan forandres.. Efter de første 3-4 mnd kommer han til at rides 3-4 gange ugentlig... smiley

• #19   19. dec 2013 Det kan være jeg ik ka forstå det du siger, men du vil først købe/låne dine favoritsadler, og så få sadelmager ud for at se hvilken en der er bedst?

Ikke alle sadler kan bruges. Faconen på bom og hestens facon skal passe sammen.
    Er bomfacon og hestens facon forskellige, kan selv ikke den bedste stopning få sadlen til at passe.

• #20   19. dec 2013 Og så lige kentaur og kieffer der minder meget om hinanden i bom.

Sadelmager kan komme ud og måle din hest, og fortælle dig hvilke 5 mærker der kan ligge godt på din hest, og så derefter kan du købe favoritten og få den tilpasset til hesten løbende.

• #21   19. dec 2013 Marie-Louise: Ja hvis de passer. Ved at ikke alle bommer passer så derfor skal jo sadelmager sige om det kan lade sig gøre smiley

• #22   19. dec 2013 Og så er det jo jeg syns du skal få sadelmager ud, inden du forelsket dig i sadler der måske ikke kan passe din hest

• #23   23. dec 2013 .

Kommentér på:
Sadel valg.. Hjælp! Jeg er blevet i tvivl...

Annonce