{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.333 visninger | Oprettet:

Mash igen...Temperatur.. {{forumTopicSubject}}

Hej igen igen... Mashen skal stå i 20 min før den gives hesten..Men det står på brugsanvisningen at den skal laves på koldt/lunkent vand..Så er jo mashen ikke lunken når hesten får den...
Er der nogle af Jer der laver den på kogende vand? Kan jeg det? Ved jo at så forvinder nogle af næringsstofferne men det er sådant set kun til hygge og ikke som ekstra foder...

Mvh TT

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mash igen...Temperatur..
  • #2   3. feb 2014 Jeg bruger kogende vand, og så blander jeg lidt koldt vand i senere til at tempere det og det gør alle 30 andre osse i vores stald. Som du selv skriver er mash'en jo primært hygge evt forebyggende for eks. kolik, (men det er mere konsistens og det lune ved det end det er andet.) Hesten er jo dækket ind med diverse vitaminer og så videre igennem normale/daglige sit grov og krybbefoder

Og der er mange som heller ikke nødvendigvis har det stående i 20 min før de serverer det.

• #3   3. feb 2014 jeg brugte altid så varmt vand fra vandhanen som muligt smiley

• #4   3. feb 2014 Mange tak smiley Den jeg har skal stå i 20 min siger brugsanvisningen smiley Jeg tager vandkogeren med smiley

• #5   3. feb 2014 #3 jeg ville aldrig bruge varmt vand fra hanen, da det vand indeholder en frygtelig masse bakterier, du må jo heller ikke lave din egen mad i varmt vand fra hanen. Det er fuld af koli bakterier osv. Det kan gøre en og hesten frygtelig syg.

• #6   3. feb 2014 mener bare jeg har læst et sted at bruger man kogende vand ødelægger man noget af det der er i MASH men kan ikke huske hvor jeg har læst det. smiley

• #7   3. feb 2014 den er jeg bruger skal ikke stå i 20 minutter og den kan også blandes med koldt vand som jeg for det meste gør.

• #8   3. feb 2014 Højager - Jo men vil gerne have den lunken..Og den jeg har skal stå i 20 min.
    Sussie - Som jeg skrev så ved jeg at kogende vand ødelægger vittaminer osv. men han får det kun som ekstra hygge og ikke som foder.. smiley

• #9   3. feb 2014 jamen så er det vel ikke så svært smiley ;) he he smiley varmt vand og det står 20 min smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #10   3. feb 2014 Jeg plejer at koge vand, også lave blandingen inden jeg rider smiley

Så passer det ca med temp.

• #11   3. feb 2014 Selvfølgelig kan man bruge varmt vand fra hanen! Hvad skulle hestene ellers gøre med alt det vand de dagligt drikker via vandkop eller spand? Tror ikke du finder nogen der koger al vand til hesten dagligt... Hahahahaha... smiley

Kogende vand ødelægger nogle ting i mash, så derfor skal det være lunkent eller koldt ja... Men jeg har endnu ikke mødt en mash, hvor det SKAL trække i x antal minutter.... Mine får deres Alpen Grün mash blandet med lunkent vand fra hanen serveret med det samme smiley

• #12   3. feb 2014 Når vandet fra hanen er lunkent så indeholder det mange bakterier der ikke er der i koldere temperaturer. Derfor skal man ikke drikke lunkent/varmt vand der ikke har været kogt først.. Har haft hygiejne og mikrobiologi i 2 år så dette ved jeg.. Dette gælder dog for mennesker og ved ikke om hesten kan reagere på disse bakterier som mennesker gør..Men det tror jeg ikke... smiley

• #13   3. feb 2014 Jeg koger nu vand til mine hver dag.

Fodrer man med Irish mash fra Hippolyt ødelægger man gærkulturerne, hvis man bruger kogende vand.
    Det er meget få typer mash, der er vitamin/mineral i -så det er ikke dem man ødelægger.

Jeg bruger mash fra Equisana, den SKAL trække 20 min. da der er roepiller i.

• #14   3. feb 2014 Jeg bruger også kogende vand og supplerer med koldt vand.

• #15   3. feb 2014 Bruger kogt vand, men jeg laver det gerne inden jeg rider så er set finger varmt når vi kommer i stalden igen

• #16   3. feb 2014 Tjah... Men det kolde vand man drikker ryger jo igennem en ret lun krop, så der vil eventuelle bakterier jo få frit spil... Så nej... Jeg tror simpelthen ikke på at man ikke må drikke eller give lunken vand, der ikke har kogt... smiley

• #17   3. feb 2014 Det rigtig nok at der er flere bakterier og andet i varmt vand fra hanen.. Og at man helst enten skal koge vandet eller drikke det koldt..

Jeg holder mig også til mit kogende vand også med engang koldt vand oven i til mine nå de få mash

• #18   3. feb 2014 Jeanette - Men kroppen har sine egne "acceptable" bakterier..I lunkent vand er der/kan være uacceptable bakterier som kroppen ikke tåler... smiley

• #19   3. feb 2014 Men så burde vi jo ikke engang drikke koldt vand? For det bliver jo lunkent når det passerer i vores varme krop alligevel og der vil de uacceptable bakterier jo få frit spil? smiley

• #20   3. feb 2014 Jeanette, det kolde vand der blir lunkent indeholder heller ikke de bakterier, ihvertfald ikke i farlige mængder, men det varme vand har ligget og sejlet rundt i en varmtvandsbeholder, samt ligget varmt i rørende og bare ulmet og haft et rigtigt lækkert miljø for bla Ecoli og andre skadelige bakterier, de kommer ikke bare frem i koldt vand fra ingenting, men i varmt/lunkent vand (der har været varmet op) der lever de altså i bedste stil.

Men hvis du selv vil lave mad til dig og din hest af det, så vær min gæst, men det er så sandelig din egen skyld hvis du/I blir syge så...

Så grin du bare smiley

• #21   3. feb 2014 I get it... Men har aldrig gået op i det med at koge vandet først og mine heste har sjovt nok aldrig fejlet noget der kunne relateres til dette... Og selv drikker jeg ikke lunkent vand, så det udelukker lidt sig selv smiley
    Og laver sjovt nok ikke mad der indeholder vand, der er koldt, så det er heller ikke et problem smiley

Og hvis der er Ecoli i vandet, så blir vi sq alle syge uanset.... Det skal jo IKKE befinde sig i vores drikkevand....

• #22   3. feb 2014 seriøst? når men som jeanette allerede er inde på, så har jeg da aldrig oplevet nogle blive syge af varmt vand fra hanen, alle hestene i stalden for varmt vand fra vandhanen i deres mash og de fungere da på bedste vis endnu smiley
    Men jeg ved det ikke og skal derfor jo heller ikke kunne udelukke det, men det er for mig også lidt lige meget, hesten er her ikke mere smiley

• #23   3. feb 2014 Tine og Jeanette - Som jeg siger så tror jeg hestene kan tåle lunkent vand fra hanen da de jo har en anden bakterieflora i tarmene end os.. smiley Men vi mennesker bør ikke drikke lunkent vand/varmt vand der IKKE har været kogt først. Og Jeanette til #19 så nedbryder vores krops bakterieflora det kolde vand så selv om vandet bliver varmere i vores krop så danner ikke de kolde vand de typer bakterier der findes i det lunkne vand der IKKE har været i vores kroppe smiley Derfor kan vi fint drikke koldt vand fra hanen men bør ikke drikke lunkent/varmt vand.. smiley

• #24   3. feb 2014
    Koger vand og giver det til hesten når jeg kan have en finger nede i det :o)

• #25   3. feb 2014 Han fik sin mash i aftes iblandet hvidløgen og gulerødderne.. Gik ikke li som håbet... smiley Han spiste det halve og ville ikke have mere smiley Jeg prøver igen om nogle dage uden hvidløg (så må han få sin hvidløg som han plejer) og ser om det så ryger ned med større appetit... smiley Og jeg som har brugt halvanden hundred kroner på at være sød også viser han ikke større entusiasme smiley dumme kræ smiley

• #26   3. feb 2014 TT: Hahahaha, det er så skønt når man rigtig tror man gør noget lækkert for sin hest og den så bare "Nahhhhh" smiley
    Hvilken mash har du købt?

• #27   4. feb 2014 TT, ja okay, det kan jeg godt se, heldigvis drikker jeg så sjælandt lunkent vand fra hanen, det er ikke lige min favorit smiley
    seriøst? har aldrig mødt en hest som ikke gad have mash, da min var syg var det, det eneste vi kunne få i ham smiley

• #28   4. feb 2014 Horselux smiley Håber han bedre kan lide den når jeg undlader hvidløget....Og ja rigtig træls.. Havde troet jeg nærmest skulle få taknemligheds vrinsk og at spanden skulle være tømt på nul komma niks.. Så ja skuffet blev jeg mildt sagt.. smiley

• #29   4. feb 2014 Ja det er ikke nemt, min lille ville heller ikke have Irish Mash sidste vinter, men Alpen Grün Mash? Ja takkkkkk... Den står mine nemlig og tigger for at få smiley

Kommentér på:
Mash igen...Temperatur..

Annonce