Hø ad libitum.. Forskning? For/imod? {{forumTopicSubject}}
Hej med Jer.
Sagen er den at jeg ønsker at fodre med hø ad libitum (når jeg flytter min hest hjem) da jeg tror at det er det sundeste for vores heste da de jo fra naturens side går og småspiser konstant da maven jo ikke skal være for fyldt hvis der skulle komme et rovdyr..Og så får heller ikke hestene mavesår da de altid har lidt i maven. Selvfølgelig er der jo nogle heste der tager nemmere på en andre og derfor er jo småmaskede hø net en ting jeg ønsker at bruge. Udover hø tænker jeg selvfølgelig at supplere med vit/mineral og noget soja for protein.
Men... Der hvor min hest er opstaldet mener de ikke dette er godt. De er uddannet landmænd med ekstra kurser i fodring af heste hvor de går efter foderenheder og hestenes alder.. De kikker selvfølgelig på hestens huld men kunne aldrig fine på at fodre med hø ad libitum da de mener hesten får for meget foderenheder + for meget af noget og for lidt af andet...
Og jeg med ingen proff. erfaring på området kan ikke fagligt stå inde for min tro.
Derfor håber jeg det er nogle af Jer her inde der har noget forskning (gerne i min favør) som omhandler emnet. Hvis der er forskning der peger negativt mod fodring ad libitum så ønsker jeg også at se denne.
Håber I kan hjælpe.
Mvh TT
jan 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 208
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Hold du blot fast du er på rette vej.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
jan 2011
Følgere: 19 Heste: 4 Emner: 16 Svar: 170
jun 2008
Følger: 114 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
mar 2011
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Huld justeres i krybben og fordi de altid har hø så spiser de kun efter behov hestens psyke er indstillet til overlevelse af den der er mest fit og det betyder at bliver maden "væk" så skal man skynde sig at få mest muligt og derved overspiser de.
mar 2011
sep 2007
Følger: 28 Følgere: 44 Heste: 6 Svar: 2.894
Almindelig sund fornuft kan da tale i mod foder ad libitum, hvis ens hest er/bliver overvægtig af det. Så må man jo enten se om man kan finde noget hø med lavere næringstofindhold, sådan at ens hest kan tåle at spise mere af det, og dermed fodres ad libitum. Ellers må man jo afveje den mængde som ens heste kan tåle, dele det i mindre portioner og udfodre flere gange om dagen, sådan at ens hest har noget at spise næsten hele tiden.
jan 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 208
Faktisk har det gået ganske godt, indtil vi er begyndt at blande os
Og det kan vel tænkes at man vil pådutte folk noget, fordi der er penge i det
Penge er roden til alt ondt
jan 2013
Følger: 7 Følgere: 14 Heste: 5 Emner: 12 Svar: 200
Her er nogle meget gode links om hestens mave og fordøjelse:
(link fjernet)
http://foderinfo.skysite.dk/?side=295767
http://foderinfo.skysite.dk/?side=295767
Skal lige siges at jeg selv giver mine heste både wrap og hø, fra to forskellige landmænd, da det indeholder forskellige planter og urter. Det har de rigtig godt af, og de nyder at få begge dele, plus de for 2 forskellige slags lucerne, en med olie og en med over 60 forskellige slags urter i (Hippolyt's pre alpin aspero)
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 74 Svar: 796
Jeg ville fodre med hø og vitaminer udelukkende
Hø ad libitum.. Forskning? For/imod?