{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.790 visninger | Oprettet:

Opsigelse af job - hjælp. {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation lige nu at jeg skal sige mit job op snart pga. jeg skal starte på gymnasium efter sommerferien og jeg derfor ikke magter aftenvagter til klokken 21 2x om ugen, og derfor er ude efter job fx. i en butik hvor de lukker ved 18 tiden. smiley

Jeg startede i på mit nuværende arbejde i Oktober måned og har IKKE fået nogen kontrakt - så har altså ikke skrevet under på noget.

Har aldrig sagt et job op før, og hvordan foregår en opsigelse uden kontrakt og hvordan foregår det generelt? Hvad skal jeg sige og gøre? smiley

Det skal lige siges at jeg helst gerne vil finde et nyt arbejde inden jeg siger op - er det noget jeg skal fortælle jeg har fået hvis min chef spørg efter begrundelse? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opsigelse af job - hjælp.
  • #1   23. feb 2014 Kontrakt eller ej, jeg vil stadig mene du skal komme med en skriftlig opsigelse smiley

• #2   23. feb 2014 Stinne, har set folk skrive det overalt - vil det sige at jeg skal komme med skriftlig opsigelse samt sige det personligt så den skriftlige er et bevis? smiley

• #3   23. feb 2014 Jeg ville evt tage op til bossen og sige at du nå du starte gymnasiet ikke kan tage de senere vagter så du bliver nød til og stoppe der hvis de evt ikke kan give dig nogle andre vagter.

Det jo ikke så svært det jo en fair nok grund du har..

• #4   23. feb 2014 du styrre jo selv hvad du vil sige smiley da jeg startede i gym havde jeg to aftenvagter ugentligt til 21 samt en lørdagsvagt 06-15 hver uge. Jeg syntes faktisk ikke det var slemt. Men det er jo hvad man selv syntes smiley
    Han ville dog gerne beholde mig efter jeg blev 18, men det sagde jeg så nej tak til og jeg havde faktisk heller ingen kontrakt.
    Men har du ingen kontrakt burde du jo sådan set kunne holde op fra den ene dag til den anden? Du kan jo sagtens sige du vil stoppe fordi du har fundet noget andet, men vil du ikke det kommer det jo egentlig ikke din chef ved smiley og ellers er din grund med gymnasiet jo altså også en helt fin grund smiley

• #5   23. feb 2014 Tine, jeg vil sige til det nye arbejde jeg vil kunne starte pr. 1/? og sige til min nuværende chef at jeg vil kunne arbejde frem til d. 1/? for så har man stoppet den på en god og hjælpsom måde. smiley

Havde tænkt mig at sige at jeg desværre må komme med en kedelig nyhed, at jeg har valgt at sige op da jeg må tænke på at jeg snart skal starte på gym og derfor vil undgå så sene aftenvagter, og er blevet tilbudt et andet job der passer bedre ind. Er det ok???

• #6   23. feb 2014 Altså hvis ikke du har fået et job nu, skal du nok ikke være alt for sikker på at have et til d. 1. Ligeledes tror jeg faktisk også jeg ville blive jævnt træls hvis jeg fik afvide en uge inden at medarbejderne stoppede fordi vekommende skulle på gymnasiet om 6 måneder smiley

Men jeg ved ikke hvordan det er når der ingen kontrakt er, om man er bindende eller ej smiley

• #7   23. feb 2014 Tine, jeg skrev d. 1/? - har slet ikke søgt om nyt arbejde nu - skal først ud med ansøgning på tirsdag. Har dog skrevet i ansøgningen jeg kan starte pr 1 marts, men tænkte godt om jeg skulle skyde den 1 måned mere, da om det var lige lovligt sent at give besked? Men igen har jo ingen kontrakt?

• #8   23. feb 2014 Det er sjældent sjovt at skulle sige op, men din grund er jo god nok, så det skal du ikke bekymre dig om. :o) Uanset hvad, så bare husk på, at det faktisk ikke kommer din chef ved, så du behøver ikke give en grund, hvis du ikke har lyst. Heller ikke selvom h*n spørger. :o) Men det er nu alligevel en god idé at give en grund. ;o)

Tine - Jeg tror ikke hun mener, at hun vil slutte/starte d. 1. marts, eftersom hun jo skriver 1/? - altså, at hun ikke ved hvilken måned det er. :o)

• #9   23. feb 2014 Linnea, kan vi lige blive enige om at klokken snart er halv 12, jeg plejer at gå i seng halv 10, men skulle lige lave dansk aflevering færdig, så jeg syntes jeg er undskyldt når øjnene svigter! smiley Men ja okay, men ud over det tror jeg også det ville være en god ide at rette det til lidt senere .)

• #10   23. feb 2014 Men hvis nu de allerede ringer dagen efter (på onsdag) og spørg om jeg kan komme til jobsamtale, og spørg om jeg kan starte i næste måned (er prøvet før), kan jeg så godt gå op sige fx. på fredag ved min næste vagt ved mit nuværende job at jeg siger op, eller er det bare en dum idé? Vores næste vagtmøde er på søndag så har ikke fået nogen vagter i Marts måned. smiley

• #11   23. feb 2014 altså det ville jeg ikke men skulle jeg så ville spørge, syntes min chef ikke det var i orden, ville jeg bliver der en måned mere, sådan af al høflighed og ansvar syntes jeg smiley

• #12   23. feb 2014 Hvor kan man finde ud af om man kan sige op fra dag til dag uden kontrakt? smiley

• #13   23. feb 2014 Linnea smiley :D
    Kig på denne hjemmeside, der står lidt forskelligt derinde - men du kan også skrive og stille dine egne konkrete spørgsmål. smiley
    www.ansaettelseshjaelpen.dk/

• #14   23. feb 2014 Anita, synes ikke jeg kan finde noget om ungarbejder uden kontrakt? smiley

• #15   23. feb 2014 Ahh ja, ungarbejder... Hmm..

• #16   23. feb 2014 Vil umiddelbart sige at det ikke gør nogen forskel om man er ungarbejder eller ej..

''Selv om der på din arbejdsplads ikke kræves, at du skal varsle opsigelsen skriftligt, er det alligevel en god idé at gøre det. Så har du bevis på, at formalia er overholdt og misforståelser kan derved undgås.

Begrundelse:
    Du har ikke pligt til at give en begrundelse for din opsigelse.

Varsel:
    Du finder dit opsigelsesvarsel i din ansættelseskontrakt, enten direkte eller ved henvisning til en overenskomst eller funktionærloven. Er du omfattet af funktionærloven, så se opsigelsesvarsel efter funktionærloven.

Opsigelsesperioden:
    I din opsigelsesperiode har du pligt til fortsat at være loyal over for din arbejdsgiver, og skal naturligvis møde på arbejde som normalt. Se dog frihed til jobsøgning, hvis du er funktionær.''

• #17   23. feb 2014 Øøøøøh

• #18   23. feb 2014 Ja... Det jeg lige sendte var ikke lige svar på det store spørgsmål, men lige til nogle af de andre ting, som de andre også har skrevet lidt om..

Mit bedste råd må nok være at skrive ind til dem på det første link. Så er du 100% sikker på et korrekt svar! smiley
    http://www.ansaettelseshjaelpen.dk/kontakt-opsigelsebortvisning.html

• #19   24. feb 2014 Du skal i princippet ikke gøre noget, når du ikke har kontrakt. Du kan sige op imorgen og aldrig mere møde op. Du har ikke gjort noget forkert hvis du gør det.

Det er både i chefens og den ansattes interesse at der laves kontrakt, og jeg kan KUN anbefale dig at få en kontrakt på fremtidige jobs.

Hvis jeg var dig, ville jeg lade være med at sige noget til chefen før jeg havde et nyt arbejde. Når jeg så havde fundet et nyt arbejde, ville jeg sige op i så god tid jeg kunne. Men jeg ville ikke blive en ekstra månede og risikere at miste mit nye arbejde, bare fordi chefen ikke er tilfreds med kort varsel. Så måtte chefen jo have sørget for en kontrakt i første omgang smiley

• #20   24. feb 2014 Smut..: Men skal jeg så bare skrive i ansøgningen til det nye arbejde at jeg kan starte fra 1 april af? For jeg kunne godt forestille mig min chef siger "så bliver du bare en måned mere" som om det er dét man skal, og hvordan skal jeg så forsvare mig selv uden at det går op i stridigheder?

• #21   24. feb 2014 Det synes jeg godt at du kan.
    Alternativet er jo, at du siger op nu, og så risikere ikke at have fundet nyt til 1 april, hvilket jo ville være ret surt.

Det ville din chef sikkert sige, for han/hun vil nok tænkte at selvom du ikke har kontrakt så gør man det på den måde. Som ungarbejder med kontrakt har man typisk en måends opsigelse nemlig. Men uden kontrakt har du altså ikke. Det kan godt være at chefen bliver små sur over det, men det er altså hans/hendes eget ansvar at sikre sig gennem en kontrakt.
    Jeg ville bare sige op når jeg har fundet et nyt arbejde, og hvis chefen så sagde at jeg skulle blive en måned, ville jeg stille fortælle at jeg skulle starte på mit nye arbejde f.eks. 1 april, og derfor ikke kunne arbejde mere. Hvis chefen kommenterede på dette, ville jeg blot påpege, at jeg jo ikke havde en kontrakt eller noget, hvor der stod noget omkring opsigelse smiley

Nu ved jeg ikke hvordan din chef er, men mange vil sikkert blive en smule irritable over det. Men du gør altså ikke noget forkert.

Jeg har selv sagt op med kort varsel før, fordi at chefen på min arbejdsplads ikke var særlig flink. Jeg havde en kontrakt der sagde en månedsopsigelse, som chefen så krævede af mig, selvom jeg lige havde fortalt at jeg slet ikke kunne samarbejde med ham, når han var som han var overfor mig. Jeg havde så heldigvis mulighed for at få en sygemelding fra mine læge, så jeg slap for den måned.

• #22   24. feb 2014 Smut..: tak, så går jeg op med den nye ansøgning på tirsdag :-).

• #23   24. feb 2014 Din chef behøver ingen begrundelse.
    Jeg vil dog råde dig til at sige op på en god måde, så der ikke bliver nogle sure miner. Det betyder også du ville kunne få en god udtagelse med dog, som du kan vise ved nye jobsamtaler/vise erfaringer fra tidligere jobs.

Held og lykke med søgningen.

• #24   24. feb 2014 Hvilken udtagelse? smiley

• #25   24. feb 2014 Du kan evt. bede din chef lave en lille udtagelse(tekst) om hvordan du har passet dit arbejde osv.
    Den kunne du vedlægge andre ansøgninger du sender ud, hvis det har relevans.

Altså andre kan læse at du har kunne passet et arbejde, hvis du selvfølge har gjort det og og efterladt dig et positivt indtryk. smiley

• #26   24. feb 2014 Linnea når du ingen kontrakt har så har du ingen opsigelse. Din arbejdsgiver har ingen ret til din arbejdskraft.
    Hvis jeg var dig ville jeg gå meget stille med dørene indtil jeg havde et andet arbejde og så der melde ud hvornår jeg ikke kunne arbejde ved mit nuværende.

Du risikerer at din chef siger jamen så stopper du bare fra i morgen af.

Du skal ALTID have en kontrakt! For ind i h......... hvor er folk dumme altså. Du har jo ingen sikkerhed overhovedet. Har du ikke set nogle af alle de kampagner arbejdsmarkedstilsynet har lavet?
    (undskyld det sure opstød)

• #27   24. feb 2014 mit hvor også uden kontrakt jeg valgte at ringe og sige det smiley

• #28   24. feb 2014 Nikita har bedt om det så mange gange men har ikke fået en

• #29   24. feb 2014 Det er det fagforeninger er til for

Kommentér på:
Opsigelse af job - hjælp.

Annonce